Hop til indhold

Handicap regulering - op og ned


Mikkelnellemann
 Del

Recommended Posts

Hej.

 

jeg har endelig fået mit DGU kort, blevet meldt ind i en klub (Vejen), og har fået mit handicap 54.. Når jeg søger efter handicap regulering på nettet, så er der rigtig meget der giver mening, og så alligevel ikke... nu spiller jeg i handicap 54. Jeg har ikke spillet nogen EDS runder endnu, hvor jeg aflevere mit scorekort. Så vidt jeg kan læse mig frem til og forstå, så når jeg skal spille min første EDS runde, så bliver min score selvfølgelig sendt ind. Men hvor meget kan man gå ned i handicap ad gangen? Lad os antage at jeg spiller en rigtig god runde og jeg får 25 point. Jeg spiller kun 9 huller, så jeg lægger 18 point til, og ender med 43 point. Gappet fra 36 og op til 43 er 7... og da jeg spiller i så højt handicap så bliver min score beregnet 1:1, ned til handicap 36, altså falder mit handicap med 7, indtil jeg når 36.... er det korrekt forstået? At det falder så meget indtil jeg rammer et vis handicap og så begynder det at gå langsommere derfra?? 
 

håbe der er nogen der vil hjælpe en nybegynder. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Mikkelnellemann:

Hej.

 

jeg har endelig fået mit DGU kort, blevet meldt ind i en klub (Vejen), og har fået mit handicap 54.. Når jeg søger efter handicap regulering på nettet, så er der rigtig meget der giver mening, og så alligevel ikke... nu spiller jeg i handicap 54. Jeg har ikke spillet nogen EDS runder endnu, hvor jeg aflevere mit scorekort. Så vidt jeg kan læse mig frem til og forstå, så når jeg skal spille min første EDS runde, så bliver min score selvfølgelig sendt ind. Men hvor meget kan man gå ned i handicap ad gangen? Lad os antage at jeg spiller en rigtig god runde og jeg får 25 point. Jeg spiller kun 9 huller, så jeg lægger 18 point til, og ender med 43 point. Gappet fra 36 og op til 43 er 7... og da jeg spiller i så højt handicap så bliver min score beregnet 1:1, ned til handicap 36, altså falder mit handicap med 7, indtil jeg når 36.... er det korrekt forstået? At det falder så meget indtil jeg rammer et vis handicap og så begynder det at gå langsommere derfra?? 
 

håbe der er nogen der vil hjælpe en nybegynder. 

Hej og velkommen til. Dit hcp bliver udregnet som et gennemsnit af de bedste 8 af de sidste 20 spillede. Det er nyt fra i år. Hvordan det så vil rykke sig for dig fra gang til gang er jeg ikke helt skarp på. Går ud fra at dine første 8 runder vel kommer til at tælle som dine bedste. Vi får nu noget der hedder et hcp resultat pr runde. F. Eks kan det tælle bedre at lave 35 p på en svær bane end 36p på en let....... Du skal bare smide alle dine runder i golfbox og så se..... Du kan se beregninger i score afsnittet i golfbox. Pøj pøj

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Som @Dynen1 skriver skal du bare indleverer alt hvad du kan - alt fra 9 - 18 huller og derimellem kan indleveres. Dog skal hullerne spilles i korrekt rækkefølge og du kan ikke springe huller over. Men ellers bliver dit HCP beregnet med de 8 bedste ud af de seneste 20 runder. Vær dog opmærksom på, at dit bedste HCP resultat kan blive reguleret efter følgende tabel. Der er altså ikke noget der heder EDS længere!

Når du logger ind i Golfbox vil du kunne klikke på Scores -> Se detaljeret beregning her kan du så følge hvordan dit HCP bliver beregnet. 

HCP beregning.jpg

Redigeret af Logan
  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, skrev Mikkelnellemann:

Så betyder det vel, at man først kan beregne et handicap når man har spillet minimum 8 runder?? 

Nej, som @Logan og jeg lidt senere 🙂 viser, så skal du, hvis du kun har mellem 1 og 3 scores vælge den laveste og trække 2 fra, hvis du har 4 scores vælger du den laveste og trækker 1 fra, har du 5 scores, er det den laveste som tæller osv, se det billede som @Logan har postet eller mit link.

Link til kommentar
Del på andre sites

Betyder det så at handicap bliver reguleret efter hver gang man har spillet?? Så hvis jeg tager ud og spiller en enkelt runde, så bliver mit handicap reguleret med det samme, og jeg kan se det med det samme i GolfBox, at mit handicap har ændret sig? 

Redigeret af Mikkelnellemann
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Mikkelnellemann:

Betyder det så at handicap bliver reguleret efter hver gang man har spillet?? Så hvis jeg tager ud og spiller en enkelt runde, så bliver mit handicap reguleret med det samme, og jeg kan se det med det samme i GolfBox, at mit handicap har ændret sig? 

 

Ikke med det samme, men dagen efter. Golfbox skal lige se om det har været en svær dag på banen og så selvfølgelig under forudsætning af at din markør godkender scoren 🙂  

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, skrev Årgang63:

 

Ikke med det samme, men dagen efter. Golfbox skal lige se om det har været en svær dag på banen og så selvfølgelig under forudsætning af at din markør godkender scoren 🙂  

Selvfølgelig. Det giver mening! Tak for jeres hjælp hver især.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal bemærkes, at det anbefales at taste scores ind samme dag som runden er spillet, da der så kan tages højde for svære/lette forhold blandt alle indleverede scores. Men du kan sagtens indtaste scores flere dage senere, hvis du af en eller anden årsag ikke kan komme til det samme dag. Bemærk at Golfbox app'en eller GLFR app'en kan benyttes til at taste scores ind under runden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 måned senere...

Har et spørgsmål. Er på golftur hvor vi spiller 2 runder om dagen og indtaster scores efter hver runde. Min formiddagsrunde betød at min bedste score blev den 21. Sidste spillet og dermed ude. Det betød mit hcp røg 0,8 op og det fremgik efter et kvarters tid også i golfbox. Det spillede vi så ud fra på den efterfølgende runde i eftermiddag. Der skal jeg så til at taste ind, men mit hcp er ikke ændret når jeg skal indtaste scoren, så jeg mangler en streg og deraf et point. Kan det passe at golfbox kun kan håndtere en score om dagen tastes ind? Feltet med ens hcp er jo låst og kan ikke ændres manuelt. Oppe i højre hjørne fremgår mit hcp efter runden i morges korrekt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Gålf lord:

Har et spørgsmål. Er på golftur hvor vi spiller 2 runder om dagen og indtaster scores efter hver runde. Min formiddagsrunde betød at min bedste score blev den 21. Sidste spillet og dermed ude. Det betød mit hcp røg 0,8 op og det fremgik efter et kvarters tid også i golfbox. Det spillede vi så ud fra på den efterfølgende runde i eftermiddag. Der skal jeg så til at taste ind, men mit hcp er ikke ændret når jeg skal indtaste scoren, så jeg mangler en streg og deraf et point. Kan det passe at golfbox kun kan håndtere en score om dagen tastes ind? Feltet med ens hcp er jo låst og kan ikke ændres manuelt. Oppe i højre hjørne fremgår mit hcp efter runden i morges korrekt. 


Jeg tænker Golfbox regner om til midnat, når den kender pcc på første runde. Det ville jeg i hvert fald forvente.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, skrev Gålf lord:

Har et spørgsmål. Er på golftur hvor vi spiller 2 runder om dagen og indtaster scores efter hver runde. Min formiddagsrunde betød at min bedste score blev den 21. Sidste spillet og dermed ude. Det betød mit hcp røg 0,8 op og det fremgik efter et kvarters tid også i golfbox. Det spillede vi så ud fra på den efterfølgende runde i eftermiddag. Der skal jeg så til at taste ind, men mit hcp er ikke ændret når jeg skal indtaste scoren, så jeg mangler en streg og deraf et point. Kan det passe at golfbox kun kan håndtere en score om dagen tastes ind? Feltet med ens hcp er jo låst og kan ikke ændres manuelt. Oppe i højre hjørne fremgår mit hcp efter runden i morges korrekt. 

Du skal spille hele dagen med det handicap, du havde om morgenen (eller rettere kl. 00.01). 

Man har ikke længere pligt til selv at foretage justeringen (du kan reelt ikke), men skal anvende det handicap, der står i GolfBox. Læs mere her: https://www.danskgolfunion.dk/artikel/hvilket-handicap-er-det-korrekte

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 16.5.2021 kl. 09:56 , skrev Kitter:

Du skal spille hele dagen med det handicap, du havde om morgenen (eller rettere kl. 00.01). 

Man har ikke længere pligt til selv at foretage justeringen (du kan reelt ikke), men skal anvende det handicap, der står i GolfBox. Læs mere her: https://www.danskgolfunion.dk/artikel/hvilket-handicap-er-det-korrekte

Tak for linket, det er virkelig oplysende.

 

Jeg læser det dog lidt anderledes end du tolker det.

Du skriver at man “skal anvende det handicap, der står i Golfbox.”. Her er vi helt enige 😊

Men som jeg læser det, kan man sagtens få et nyt handicap i løbet af dagen, og ikke kun ved midnat.

En turnerings indtastning af score, eller en markørgodkendelse, vil som jeg læser det, med det samme udløse et nyt hcp i tilfælde af scoren er relevant (8 bedste af seneste 20).

Ved midnat køres PCC kørslen, og den vil kunne ændre hcp igen baseret på alle scores indberettet på banen på den pågældende dag.

Men igen. Det afgørende må være hvilket hcp der fremgår af Golfbox ved Tee time, eller mere pragmatisk når scorekortet udskrives.
 

Den 15.5.2021 kl. 18:23 , skrev Gålf lord:

Har et spørgsmål. Er på golftur hvor vi spiller 2 runder om dagen og indtaster scores efter hver runde. Min formiddagsrunde betød at min bedste score blev den 21. Sidste spillet og dermed ude. Det betød mit hcp røg 0,8 op og det fremgik efter et kvarters tid også i golfbox. Det spillede vi så ud fra på den efterfølgende runde i eftermiddag. Der skal jeg så til at taste ind, men mit hcp er ikke ændret når jeg skal indtaste scoren, så jeg mangler en streg og deraf et point. Kan det passe at golfbox kun kan håndtere en score om dagen tastes ind? Feltet med ens hcp er jo låst og kan ikke ændres manuelt. Oppe i højre hjørne fremgår mit hcp efter runden i morges korrekt. 

Jeg tænker måske i har glemt at opdatere hcp på allerede tilmeldte spillere for eftermiddagens turnering i Golfbox.

Uden opdatering vil spillere som udgangspunkt deltage i turneringen med det hcp de havde på tilmeldingstidspunktet.

Er det en smart feature? Tjah 😊

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden