Hop til indhold

mere clubhead speed


claust

Recommended Posts

Den 30.1.2021 kl. 09:18 , skrev claust:

Nogen der har trænet fokuseret for at øge clubhead speed?

 

søger gode guides og fif, er misundelig når jeg ser effekten af bare +5 mph, men kan lige nu ikke få min gamle krop til at levere meget mere end på billedet her...

 

Når jeg ser youtube videoer af spillere med f.eks. 100+ mph på driveren ser svinget jo ikke specielt forceret eller hurtigt ud, så man MÅ da kunne komme længere med teknikken, eller er det bare ren råstyrke der gør det sidste? 🙄

IMG_0804.jpeg

Hej Claus, jeg har trænet med Speed Sticks 

https://superspeedgolf.com

 

lidt mere her:

https://golfinsideruk.com/superspeed-golf-review/
 

På 2-3 mdr intensiv træning har jeg øget min clubhead speed på banen med +10 mph. Og jeg er ikke færdig endnu kan mærke at der er mere. Men kurven bliver fladere.

 

Det er lidt som at køre hurtigt i bil og blive fartblind. Fra træning til man står på teestedet føler man at man slår langsomt, men i virkelighedens verden slår man hurtigere. Lidt ligesom at gå fra motorvej til landevej hvor 80 km/t kan virke som sneglefart. Kroppen/hjernen udvider sin fartfornemmelse ved at presse skalaen.

 

Kan kun anbefales. Vigtigt også at have en billig sving radar så du kan følge med i din udvikling.

 

Redigeret af Smut
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke man slipper for træning og så bare får mere fart i køllehovedet :( Jeg har hørt meget godt om Superspeed #1 OverSpeed Golf Training System | SuperSpeed Golf og på youtube ligger der en masse reviews om systemet: superspeed golf review - YouTube Så det er vist bare om at investere og ellers komme i gang med træningen ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøver lidt det samme. Prøver at træne lidt i garagen, med lidt simple håndvægte og elastikker (det er ligefør postvæsnets gamle brune er for hårde..) og så har jeg bygget et tungere jern jeg svinger med i haven... et X100 skaft med 20 gram ekstra vægt og et 5 jernshoved med ekstra vægt i hosel samt en masse blytape. Skal varme godt op før jeg svinger den for fuld kraft, vil ikke risikere skader på min kageformede krop! Jeg har ikke nogen radar til rådighed, så hvad jeg ender på må en trackman engang vise. Jeg ved jeg starter på 98-100 mph

 

Meget primitivt, men bliver sjovt at se om det udmønter sig til lidt længere drives

  • Haha 1
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev osholm:

Jeg prøver lidt det samme. Prøver at træne lidt i garagen, med lidt simple håndvægte og elastikker (det er ligefør postvæsnets gamle brune er for hårde..) og så har jeg bygget et tungere jern jeg svinger med i haven... et X100 skaft med 20 gram ekstra vægt og et 5 jernshoved med ekstra vægt i hosel samt en masse blytape. Skal varme godt op før jeg svinger den for fuld kraft, vil ikke risikere skader på min kageformede krop! Jeg har ikke nogen radar til rådighed, så hvad jeg ender på må en trackman engang vise. Jeg ved jeg starter på 98-100 mph

 

Meget primitivt, men bliver sjovt at se om det udmønter sig til lidt længere drives

Osholm

 

Kommer du ikke nærmest til at gøre det modsatte af hvad der er ideen bag SS?

 

Som jeg læser det så er det ideen at det lettere skaft skal "lære" hjernen at det er normalt at svinge hurtigere, hvis du kun står og svinger det tunge skaft så får du jo ikke den effekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

25 minutter siden, skrev Claus P:

Osholm

 

Kommer du ikke nærmest til at gøre det modsatte af hvad der er ideen bag SS?

 

Som jeg læser det så er det ideen at det lettere skaft skal "lære" hjernen at det er normalt at svinge hurtigere, hvis du kun står og svinger det tunge skaft så får du jo ikke den effekt.

ja og nej, som jeg tolker det, to af de sticks er vidst lidt lettere og den sidste lidt tungere. Den træning jeg laver med især elastikker er efter samme forhold til de lette sticks, lav belastning og så hurtigt som muligt. det kører jeg en del gange før jeg svinger den tungere golfkølle. Det er selvfølgelig ikke helt præcist det samme som de 3 sticks. Jeg prøver også at blive lidt stærkere i musklerne med vægtene og hurtigere med elastikkerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har trænet meget ufokuseret på at øge min clubheadspeed. Dvs. at jeg for et år siden fik en "Speed Stick" som jeg har brugt meget lidt.

Ikke desto mindre kan se tydelige fremskridt i forhold til hastigheden som er øget fra 105 Mph på en MEGET god dag til 110 Mph.

Den væsentligste forskel er nok at jeg nu svinger med 106-107 Mph med noget om føles som 100 Mph. 

Særligt iøjenfaldende er det at jeg kan stå på rangnen og slå 5-6 sløje drives. Tage 3 sving med min speed stick og straks bliver mine drives mindre forcerede, mere lige og som regel også længere. 

 

Mit bud er derfor at 10 min "træning" med en speed stick om ugen er nok til at få 5 Mph ekstra - men at 10 ekstra kræver en større indsats og mere fokuseret træning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, skrev Dr. Nick:

Jeg har trænet meget ufokuseret på at øge min clubheadspeed. Dvs. at jeg for et år siden fik en "Speed Stick" som jeg har brugt meget lidt.

Ikke desto mindre kan se tydelige fremskridt i forhold til hastigheden som er øget fra 105 Mph på en MEGET god dag til 110 Mph.

Den væsentligste forskel er nok at jeg nu svinger med 106-107 Mph med noget om føles som 100 Mph. 

Særligt iøjenfaldende er det at jeg kan stå på rangnen og slå 5-6 sløje drives. Tage 3 sving med min speed stick og straks bliver mine drives mindre forcerede, mere lige og som regel også længere. 

 

Mit bud er derfor at 10 min "træning" med en speed stick om ugen er nok til at få 5 Mph ekstra - men at 10 ekstra kræver en større indsats og mere fokuseret træning. 

Jeg træner lidt vægte/elastikker i garagen et par gange om ugen og samme med den vægtede kølle, så jeg har store forventninger og forventer at blive skuffet.. just in case :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Super speed træning, hvor du kan købe de 3 sticks er ihvertfald ret effiktivt ! Spiller med en som bruger det. Han lå på 90-92 inden han begyndte og han har nu fulgt programmet i et stykke tid ( flere måneder ) og han ligger nu på omkring de 100 mph, så det har givet ham en del !

Jeg var også selv en smule skeptisk over for det, men har da prøvet hans program bare 1-2 gange og selvom farten ikke er permanent ( Det skal bygges over op lang tid ) Så gik jeg fra 111-112 til 116 på små 10 min, ved at svinge de 3 pinde med forskellige vægte

Så det er helt klart effektivt !

Dog ret dyrt for 3 pinde og en måler ( Måler er et must for at se fremskridt ) men vil mene det er det værd, efter jeg har set hvad det har givet til min ene medspiller og hvad jeg selv så, jeg kunne opnå på 10 min, så hvis jeg fulgte programmet fast over flere måneder, så burde jeg i teorien kunne nå 116 eller mere som min nye standard

Redigeret af AkselBirke
Link til kommentar
Del på andre sites

Den 20.2.2021 kl. 11:57 , skrev AkselBirke:

Super speed træning, hvor du kan købe de 3 sticks er ihvertfald ret effiktivt ! Spiller med en som bruger det. Han lå på 90-92 inden han begyndte og han har nu fulgt programmet i et stykke tid ( flere måneder ) og han ligger nu på omkring de 100 mph, så det har givet ham en del !

Jeg var også selv en smule skeptisk over for det, men har da prøvet hans program bare 1-2 gange og selvom farten ikke er permanent ( Det skal bygges over op lang tid ) Så gik jeg fra 111-112 til 116 på små 10 min, ved at svinge de 3 pinde med forskellige vægte

Så det er helt klart effektivt !

Dog ret dyrt for 3 pinde og en måler ( Måler er et must for at se fremskridt ) men vil mene det er det værd, efter jeg har set hvad det har givet til min ene medspiller og hvad jeg selv så, jeg kunne opnå på 10 min, så hvis jeg fulgte programmet fast over flere måneder, så burde jeg i teorien kunne nå 116 eller mere som min nye standard


 

Jeg købte denne model, som er væsentlig billigere end SuperSwingSpeed.

 

https://www.amazon.co.uk/Swing-Speed-Golf-Training-Pack/dp/B07RT6ZD7H

 

Jeg mener at jeg fandt den til 100£, ca. halv pris af den anden model. Selfølgelig skal jeg skifte vægten i en session, men det vender man sig til.

 

Umiddelbart er det ikke strengt nødvendigt at kunne måle swingspeed løbende. Det burde kunne ses på banen.😀

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev aab4ever:


 

Jeg købte denne model, som er væsentlig billigere end SuperSwingSpeed.

 

https://www.amazon.co.uk/Swing-Speed-Golf-Training-Pack/dp/B07RT6ZD7H

 

Jeg mener at jeg fandt den til 100£, ca. halv pris af den anden model. Selfølgelig skal jeg skifte vægten i en session, men det vender man sig til.

 

Umiddelbart er det ikke strengt nødvendigt at kunne måle swingspeed løbende. Det burde kunne ses på banen.😀

 

Tænker der er smag og behag. Jeg ville ikke gide at skifte vægte hele tiden og vil mene at kunne måle sine fremskridt er ret vigtig for at se om der overhovedet er fremgang og hvor man starter osv, men det er op til den enkelte

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, skrev aab4ever:


 

Jeg købte denne model, som er væsentlig billigere end SuperSwingSpeed.

 

https://www.amazon.co.uk/Swing-Speed-Golf-Training-Pack/dp/B07RT6ZD7H

 

Jeg mener at jeg fandt den til 100£, ca. halv pris af den anden model. Selfølgelig skal jeg skifte vægten i en session, men det vender man sig til.

 

Umiddelbart er det ikke strengt nødvendigt at kunne måle swingspeed løbende. Det burde kunne ses på banen.😀

Glemte lige at tilføje en anden god grund med den swing speed måler, er at den er god til at presse sig selv. De 2 gange jeg har prøvet min kammerats program, gjore det en del nemmere at presse sig selv, når man kan se hvor hurtigt man svinger, så man prøver at overgå sig selv hele tiden

Den de forslag er dog 3mph ca hurtigere end trackman, de gange vi har testet den. Ligger på 112 i trackman. 115-116 ca med den lille måler, men det er dog ikke så vigtig. Det er kun til at måle fremskridt med og presse sig selv

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, skrev AkselBirke:

 

[...]  og vil mene at kunne måle sine fremskridt er ret vigtig for at se om der overhovedet er fremgang og hvor man starter osv, men det er op til den enkelte

Jeg er helt enig - at træne for at blive bedre uden at måle om det virker, er fjollet i min optik.

Det gælder både i den nævnte situation (Swingspeed) og i mange andre

- på chipping green -smid ti bolde og se hvor mange du kan slå inden for to meter af pinden. Gentag 3 gange og se om du bliver bedre.

- på chipping green - smid 6 bolde og se hvor mange du kan få ind og i (altså chip + et-put), gentag 3 gange og se om du kan gøre det ebdre

- på range - definer en "fairway" mellem to markeringer. Slå 5 drives og tæl hvor mange der er i mellem de to markeringer. Slå to gange 5 drives mere og se om du kan gøre det bedre

- på putting green put 6 ti-meters put, og se hvor mange et-put, to-put eller tre-put der skal til, gentag med 6 puts x 3-4 stykker for at se om du bliver bedre.

 

Og så kan man naturligvis føre regnskab fra træningssession til træningssesion - så langt har jeg dog ikke taget det selv - endnu!

 

Ud over at måle forbedring sætter det også ekstra pres på i ituationen, når du skal slå den foregående score. Det ligner mere det pres man også har på banen.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge jeres tankegang om at se swingspeed på hvert eneste sving.

 

Mit fokus har dog været selve processen/træningen og ikke nødvendigvis at øge min swingspeed fra eks. 100 til 110. Dvs. et målbart resultat. 
 

Jeg er på 4 uge af et program og har kun målt swingspeed en enkelt gang.

 

Generelt er jeg mest fan af at fokusere på processen end kvantitative/målbare mål. Når man dem ikke, har man fejlet. Arbejder man med en proces, kan man ikke fejle, men lærer af den.

 

Men det handler nok bare om at finde sin egen måde at gøre tingene på. Vi er trods alt forskellige.

  • Like 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg måler ikke min speed løbende, for jeg har ikke og vil ikke investere i en hastighedsmåler :) Jeg har heller ikke et mål jeg skal opnå, men efter at have arbejdet en smule med det (dog ikke mens der var sne, det var koldt) synes jeg efter min runde i søndags at mærke en lille ændring. Jeg slog rigtige mange jernslag der var på længde eller endda et par meter længere (carry) end de længder jeg plejer at slå om sommeren. Samme med min 3 wood (driveren var helt i skoven 😁), der kom også et par slag der var længere end sommeren 2020. Så lidt sker der da, selv med den begrænsede indsats  jeg har lavet den sidste måneds tid.

12 timer siden, skrev aab4ever:

Generelt er jeg mest fan af at fokusere på processen end kvantitative/målbare mål. Når man dem ikke, har man fejlet. Arbejder man med en proces, kan man ikke fejle, men lærer af den.

 

 Meget enig i det!!

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, skrev aab4ever:

Generelt er jeg mest fan af at fokusere på processen end kvantitative/målbare mål. Når man dem ikke, har man fejlet. Arbejder man med en proces, kan man ikke fejle, men lærer af den.

 

Men det handler nok bare om at finde sin egen måde at gøre tingene på. Vi er trods alt forskellige.

Helt  enige i at vi er forskellige.

 

Jeg synes det er vigtigt at skelne mellem at "måle" og at "sætte mål".

At "måle" er for mig en integreret del af enhver forbedringsproces (arbejde, sport, privat) - løbende vurdering af om indsatsen bærer frugt.  Hvis man efter 2, 3, 4 etc dage/uger/måneder ikke ser den ønskede/forventede udvikling, så burde man måske overveje om processen/redskaberne er rigtige...Uden at måle kan man spilde lang tid på en nok så hyggelig proces, som ikke har den ønskede effekt.

At "sætte mål" er noget helt andet og meget mere personafhængigt - nogen kan ikke motivere sig selv uden at have et specifikt mål, andre kan ikke leve med at have det pres som et mål giver. Nogen vil blive demotiverede, hvis ikke målet nås, andre vil blive motiveret til en ekstra indsats.

 

Så at "måle" er essentielt for processen, at "sætte mål" er meget personafhængigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var også som jeg skrev op til den enkelte om man har brug for en måler. Men for mit vedkommende, så skulle jeg bruge måler. Det ville helt klart give mig mest, så man kunne få motivation til at slå sin forrige swingspeed hele tiden og have et mål

 

Det var blot et forslag til hvordan man kunne ville gribe det an, at måske få mere hastighed i ens swing

Redigeret af AkselBirke
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden