Hop til indhold

Scores 2021


Kaizer
 Del

Recommended Posts

Dagens hulspilsmatch i herreklubben, hvor vi spiller med fuldt handicap, var hurtigt overstået. 

 

Min modstander havde 6 slag på mig, men han havde en rigtig svær dag på kontoret og jeg vandt de 4 første huller. Han vandt 2 af de huller han havde slag på, så jeg rundede 2 up.

 

Hans fortsatte med at sprede bolde i højre og venstre så jeg vandt de næste 5 huller med boogie og vandt matchen 7 og 5. Med givne puts var jeg 2 point bedre end handicap efter 13 huller.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, skrev Pastorius:

Den ser lidt konservativ ud. Ifølge den er en Tour Pro på 50% fra 8 fod, det jeg normalt har hørt er at de kommer på 50% fra 10 fod.

 

Når vi kommer længere ned i handicap, så bliver det meget variabelt. Jeg spiller med en handicap 8'er, som vel i hvert fald er på scratch-niveau med putteren.

Jeg holer ikke 50% af mine 3 meter puts - slet ikke, men når der ikke er noget fald, Greens ruller true og jeg ellers spiller nogenlunde godt, så skal sådan en altså sidde 4 af 5 gange. Den sad da også lige i koppen, hvis ellers den var rullet en omgang mere.

Det er også derfor jeg lige fik troværdigheden med, men har aldrig selv lige set, hvordan en klubgolfer så ud. Kan dog huske en herinde engang sendte et billede fra en af Golfbladene, hvor man kunne se forskellen på 3 forskellige hcp grupper og hvordan spredningen var. Ret sjovt at se.

Jeg holer helt sikkert heller ikke 50% fra 3m, når jeg skal, men jeg er underligt nok ret sikker på mine alt alt for korte/lange retur puts (man kan sgu da ikke kalde et for kort put retur put?).

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Den 1.8.2021 kl. 21:32 , skrev Pastorius:

Den ser lidt konservativ ud. Ifølge den er en Tour Pro på 50% fra 8 fod, det jeg normalt har hørt er at de kommer på 50% fra 10 fod.

 

Når vi kommer længere ned i handicap, så bliver det meget variabelt. Jeg spiller med en handicap 8'er, som vel i hvert fald er på scratch-niveau med putteren.

Jeg holer ikke 50% af mine 3 meter puts - slet ikke, men når der ikke er noget fald, Greens ruller true og jeg ellers spiller nogenlunde godt, så skal sådan en altså sidde 4 af 5 gange. Den sad da også lige i koppen, hvis ellers den var rullet en omgang mere.

Tallene i linket er ikke noget skribenten selv har fundet på og de er ikke konservative, men de korrekte retvisende tal. Det er nemlig en direkte afskrift af tabel 3.10 i Every Shot Counts af Mark Broadie.

Jeg kontaktede Mark Broadie via Twitter i går for at høre om der var sket ændringer, siden disse tal blev offentliggjort. Svaret er, at de ikke er ændret - se nedenfor.

 

Så enhver som kan hole mere end halvdelen af sine puts på 2,40 meter er altså bedre end PGA Tour proernes gennemsnit

image.png.58457d0dc42dc9c6558a3bfb0d9acfb6.png

Link til kommentar
Del på andre sites

10 minutter siden, skrev Kitter:

Tallene i linket er ikke noget skribenten selv har fundet på og de er ikke konservative, men de korrekte retvisende tal. Det er nemlig en direkte afskrift af tabel 3.10 i Every Shot Counts af Mark Broadie.

Jeg kontaktede Mark Broadie via Twitter i går for at høre om der var sket ændringer, siden disse tal blev offentliggjort. Svaret er, at de ikke er ændret - se nedenfor.

 

Så enhver som kan hole mere end halvdelen af sine puts på 2,40 meter er altså bedre end PGA Tour proernes gennemsnit

image.png.58457d0dc42dc9c6558a3bfb0d9acfb6.png

Ok, det tager jeg selvfølgelig for gode varer, har bare hørt (fra en Pro-træner) at det var 10 fod der var 50% grænsen. 
 

Uanset er det nok svært at sammenligne. De spiller på nogle helt andre green end vi gør, og presset er nok heller ikke sammenligneligt. 
 

Er dog enig i pointen, nemlig at vi nok er lidt hårde ved os selv eller stiller urealistiske krav til vores evner. 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, skrev Pastorius:

Uanset er det nok svært at sammenligne. De spiller på nogle helt andre green end vi gør, og presset er nok heller ikke sammenligneligt. 

Og derfor kunne det nemlig være sjovt at se, hvordan en statistik så ud, omend den ikke er så detaljeret.

Kan stadig ikke finde den PDF jeg fik fra en herinde, hvor man ser spredningen ifht hcp gruppe - Mener dog ikke der stod noget om holede puts i %.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er unægtelig en del forskelle. Greens er hurtigere og formentlig vanskeligere at læse, hvilket øger sværhedsgraden. Omvendt har de meget detaljerede green-bøger, en caddie, som kan læse med, og så bruger de nok lidt mere tid end os andre på at træne.....

 

Her er hele tabel 3.10 fra Every Shot Counts, som også viser data for en scratch-golfer og en 90-shooter (bogey-golfer).

Bogey-golferen er helt nede på 27% for 8 fod (2,40 m), så kun hver fjerde put kan forventes at gå i. Han skal ind på 5 fod (1,5 m) for at forvente 50% succes.

 

image.png.60623c4e2c425ea99ad4262100e87e30.png

[Mark Broadie: Every Shot Counts, 2014]

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Kitter:

Der er unægtelig en del forskelle. Greens er hurtigere og formentlig vanskeligere at læse, hvilket øger sværhedsgraden. Omvendt har de meget detaljerede green-bøger, en caddie, som kan læse med, og så bruger de nok lidt mere tid end os andre på at træne.....

 

Her er hele tabel 3.10 fra Every Shot Counts, som også viser data for en scratch-golfer og en 90-shooter (bogey-golfer).

Bogey-golferen er helt nede på 27% for 8 fod (2,40 m), så kun hver fjerde put kan forventes at gå i. Han skal ind på 5 fod (1,5 m) for at forvente 50% succes.

 

image.png.60623c4e2c425ea99ad4262100e87e30.png

[Mark Broadie: Every Shot Counts, 2014]

Fedt! Det er lige sådan noget jeg godt kan lide at se/sammenligne med - Det er også sådan jeg ser/læser reviews af grej, fordi man føler man er på ligefod med anmelderen, selvom mange faktorer selvfølgelig spiller ind, men det er faktisk meget overraskende at man er nede på 27% ved 2.4m.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Nicolai:

Fedt! Det er lige sådan noget jeg godt kan lide at se/sammenligne med - Det er også sådan jeg ser/læser reviews af grej, fordi man føler man er på ligefod med anmelderen, selvom mange faktorer selvfølgelig spiller ind, men det er faktisk meget overraskende at man er nede på 27% ved 2.4m.


Det er gennemsnit. Der er meget stor forskel på hvor gode bogeygolfere er til de enkelte elementer af spillet. Jeg spiller med bogeygolfere der minimum putter på højde med scratchgolfere (men så har andre graverende mangler). Jeg kender også en tæt på scratchgolfer, der putter noget ringere end jeg gør, som tæt på bogeygolfer (der vel putter lidt bedre end gennemsnittet).

Endelig er der stor forskel på gode og dårlige dage (også hos PGA-Tour-spillere). På en dag hvor man spiller godt, er man jo en del bedre end sit eget gennemsnit.

En del af grunden til at vi dømmer os selv så hårdt er at vi næsten altid kun ser de bedste, på deres bedste dage, putte på TV. Det er dem der er med fremme, og er det sammendrag er det kun sjældent relevant at vise missede putt.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, skrev Pastorius:


Det er gennemsnit. Der er meget stor forskel på hvor gode bogeygolfere er til de enkelte elementer af spillet. Jeg spiller med bogeygolfere der minimum putter på højde med scratchgolfere (men så har andre graverende mangler). Jeg kender også en tæt på scratchgolfer, der putter noget ringere end jeg gør, som tæt på bogeygolfer (der vel putter lidt bedre end gennemsnittet).

Endelig er der stor forskel på gode og dårlige dage (også hos PGA-Tour-spillere). På en dag hvor man spiller godt, er man jo en del bedre end sit eget gennemsnit.

En del af grunden til at vi dømmer os selv så hårdt er at vi næsten altid kun ser de bedste, på deres bedste dage, putte på TV. Det er dem der er med fremme, og er det sammendrag er det kun sjældent relevant at vise missede putt.

True that og også derfor jeg skrev, at der var forskellige faktorer der spillede ind og hvordan man kommer i mål, men der må vel være en eller anden sammenhæng ellers kunne den liste ikke laves tænker jeg.

Jeg vil dog selv påstå, uden at have tjekket det, at jeg holer mere end 27% fra den distance.

Men nej, det er ikke en rettesnor, men dog stadig sjov statistik :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det her spil hænger mindre og mindre sammen for mig.

 

Efter 22-23 runder hvor det har været rigtig godt, og endda overordentlig godt er jeg fortsat nede og vende. De sidste 5 runde har budt på utallige stregede huller og scores på 24, 29, 31, 25, 31. 
 

I dag var en absolut bundskraber.

 

For 9 med 4 streger og 10 point.

 

Bag 9 starter ok, men det vender hurtig og ender med 12 point og 2 streger.

 

Til sammenligning kørte det virkeligt for min makker. Alt, undtaget spillet på green var godt. Selv da han smed en bold væk i en hazard fra tee på et par 5 hul får han en birdie. Imponerende så stor forskel der kan være. 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Kaizer:

Det her spil hænger mindre og mindre sammen for mig.

 

Efter 22-23 runder hvor det har været rigtig godt, og endda overordentlig godt er jeg fortsat nede og vende. De sidste 5 runde har budt på utallige stregede huller og scores på 24, 29, 31, 25, 31. 
 

I dag var en absolut bundskraber.

 

For 9 med 4 streger og 10 point.

 

Bag 9 starter ok, men det vender hurtig og ender med 12 point og 2 streger.

 

Til sammenligning kørte det virkeligt for min makker. Alt, undtaget spillet på green var godt. Selv da han smed en bold væk i en hazard fra tee på et par 5 hul får han en birdie. Imponerende så stor forskel der kan være. 


Samme her. Har spille ret meget den seneste uges tid, og var ved at få tingene til at hænge sammen. I går spillede jeg så i herreklubben, og spiller egentlig fint, men kan slet ikke få min jernslag til at passe og ud af det blå - på andet spillede hul - slår jeg to monsterslices out på hul 4. Normalt slår jeg en draw og har ikke slået rigtig skævt i et par måneder. På hul 16 slår jeg også to i vandet. 

 

Ser man bort fra de fire totalt missede slag laver jeg 1 dobbelt, 14 bogeys og 3 par, uden at ramme et ordenligt jernslag på runden, og slår faktisk også et drive i søen på hul 8. Jeg rammer én GIR på runden (selv når jeg ser bort fra de fire fejlslag).

Den positive udlægning er at noget af spillet sidder fantastisk. Det blev til 30 point, men +8 netto fordi vi spillede slagspil.

 

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, skrev Nicolai:

True that og også derfor jeg skrev, at der var forskellige faktorer der spillede ind og hvordan man kommer i mål, men der må vel være en eller anden sammenhæng ellers kunne den liste ikke laves tænker jeg.

Jeg vil dog selv påstå, uden at have tjekket det, at jeg holer mere end 27% fra den distance.

Men nej, det er ikke en rettesnor, men dog stadig sjov statistik :)

Jeg bruger disse stats, ikke som målsætning, men til at håndtere mine forventninger. Når en gennemsnitlig 90-golfer kun får 27% i huls fra 2,40 meter, så er der ingen grund til at jeg hidser mig op/ærgrer mig over at jeg ikke får et put i....

Jeg spiller sammen med en gut, som forventer at få 100% i fra 2,4 meter, og hidser sig op, hvis ikke det lykkes - hans irritation ødelægger hans spil fordi han bliver negativ.
Det sætter tingene lidt i perspektiv, at man som 90-golfer i gennemsnit får 50% i fra 1,5 meter. Dvs at sandsynlilgheden for at hole versus ikke at hole svarer til at slå plat eller krone. Og hvem i alverden  hidser sig op over plat, hvis man selv har valgt krone - det er jo bare et tilfælde.

Prøv at tjekke dine holing-% fra 2,4 meter på putting-green. Vælg et hul med break(!) og læg 10 bolde i cirkel om hullet (2,40 m ude) - se hvor mange du holer. Det skal ikke være 10 putts fra samme sted...Gentag på forskellige huller med forskelligt break, indtil du synes du har tilstrækkeligt grundlag til at konkludere....

Jeg tror, at de fleste af os vil opleve, at vi  ikke er nær så gode til at putte som vi tror. På samme måde som langt de fleste overvurderer deres egen driving distnace - vi er tilbøjelige til kun at huske husker længden på guldslaget lige i røven i medvind ned ad bakke... Rigtig mange har fået en øjenåbner af Arccos og ShotScope stats!
 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

57 minutter siden, skrev Christian SSGM:

@Nicolai sådaaan 👏🏼 
 

Ser ud til at være en fin variation med de to tee steder alligevel, ser hyggelig ud :) 

Har godtnok været ved at opgive mange gange, men denne gang lykkedes det og synes ikke jeg spillede specielt anderledes, udover mere ro i hovedet end normalt.

Selvom den er kort, så koster et skævt slag en tur under træerne, så på dagen valgte jeg nogle sikre jern. Det eneste hul man i mine øjne rigtig får hjælp på, når den afkortes på anden runde. (alle huller på de første 9 spilles "back tee" og omvendt de sidste 9), er faktisk kun hul 18, som er utroligt kort par4. 3w frem og 85m til pinden, det er ikke det sværeste hul, da det er deadstraight og uden ballade, medmindre man høvler den i skoven eller smider den lige op ad stengærdet foran green.

Der gik 2 runder, før jeg fandt ud af, at det faktisk også fungerer som en P&P bane og det er absolut en af de flotteste/bedste jeg har spillet af den slags.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden