Hop til indhold

Klubmesterskaberne


Christian SSGM
 Del

Recommended Posts

 

1 time siden, skrev Kaizer:


Jeg har aldrig helt kunne forstå det her med rækkerne inddelt efter alder. Vi har en spiller der er omkring 70 år gammel der var på senior landsholdet for et par år siden. Han spiller i ca. 4. Vi har også juniorer der spiller omkring 9-10. Altså væsentligt bedre end jeg. Og så er der alle de andre. I 2019 var det fra hcp. 1,4 til 47. Vi spiller alle på samme vilkår, så det kan kun være fordi vi kalder det række- og klubmesterskabet.

Man taler måske om hvem der er klubmester, men jeg har aldrig hørt nogle nævne hvem der er rækkemesteren i mid age dame, senior herre osv. Der er formentlig ret ligegyldigt for alle andre end dem der er blevet rækkemester. Og når man inddeler spillerne i så mange grupper at nogle har under en håndfuld, er det lidt at holde folk for nar. 
 

Vores klubmesterskab er ret velbesøgt, men dem der ikke ønsker at deltage siger typisk at de ikke har en chance for at vinde. Den turnering burde være en festdag, og man skal deltage for at være med. Det er det jeg tænker hver gang jeg deltager i en turnering. Jeg har ingen forestilling om at jeg vinder. Jeg vil gøre mit bedste, og hvis det kaster en præmie af sig, så er det fint. Desuden er mange ikke glade for slagspil. Hvis man på en del huller samler op når man er nået halvvejs, kan jeg sagtens forstå at det ikke er sjovt at deltage. Spiller man bare nogenlunde sker det nok ikke så ofte. Og så er det jo heller ikke en katastrofe at spille videre selv om man måske ender med mange slag. Man har i det mindste glæden ved at høre bolden komme i hul 18 gange.

 


 

Et Klubmesterskab i slagspil skal ikke have noget med Hcp at gøre. Det er der alle andre turneringer i løbet af året til. Den spiller der kan komme banen rundt i færrest slag er klubmester. Punktum. Aldersgrupperne bliver brugt i andre sammenhænge til turneringer under DGU fx. Så det giver da mening.

 

....man kan sagtens lave alle mulige andre turneringer sideløbende for at få en festdag ud af det. Men det bliver ikke et klubmesterskab.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, skrev Pastorius:

 

Aldersgrupperne bliver brugt i andre sammenhænge til turneringer under DGU fx.

 

 


Er et klubmesterskab en turnering under DGU? 

 

Og hvis aldersgrupperne bliver brugt i andre sammenhænge, hvorfor så inddele det efter alder?

 

Givet, hcp. har ikke noget at skulle have sagt i scratch slagspil, men når man inddeler spillerne i mange grupper med stor forskel mellem deres hcp. i de respektive grupper kommer det til at handle lidt om hcp. alligevel, da cut grænsen ligger vidt forskelligt i grupperne. Hos os sorteres halvdelen af spillerne i alle grupperne fra efter 1. runde.  En spiller kan have spillet fint, men klarer ikke cuttet. Havde spilleren haft en anden alder og dermed været i en anden gruppe, havde han klaret cuttet. Det er i mine øjne problematisk.

Redigeret af Kaizer
Edit.
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Pastorius:

 


 

Et Klubmesterskab i slagspil skal ikke have noget med Hcp at gøre. Det er der alle andre turneringer i løbet af året til. Den spiller der kan komme banen rundt i færrest slag er klubmester. Punktum.

....man kan sagtens lave alle mulige andre turneringer sideløbende for at få en festdag ud af det. Men det bliver ikke et klubmesterskab.

Helt enig - ham/hende, der kommer rundt i færrest slag brutto, er klubmesteren. Alt andet er noget pjat i mesterskabsammenhæng.

Skulle man gøre dette helt clean,så var der een række (per køn), som alle spillede i. Så kan man for min skyld godt udnævne veteranen med laveste score til "bedst af veteranerne", selv om hans samlede score måske placerede ham som nr. 15 overall. Men klubmester er han ikke....

 

Men det ville betyde meget begrænset tilmelding...,så derfor er de små fiks fakserier helt i sin orden for at trække flere til....hhhh

Link til kommentar
Del på andre sites

33 minutter siden, skrev Kitter:

 

Skulle man gøre dette helt clean,så var der een række (per køn), som alle spillede i. Så kan man for min skyld godt udnævne veteranen med laveste score til "bedst af veteranerne", selv om hans samlede score måske placerede ham som nr. 15 overall. Men klubmester er han ikke....

 


Enig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Igen - og det er lidt ananas i egen juice - vi spiller et mesterskab denne weekend for alle, netto slagspil. Så kan alle komme og spille med uanset hcp og række. 
 

De bedste 16 bruttoscores herrer og 8 damer går så videre (hvis de vil) til et hulspils mesterskab hvor vi afgør vores rigtige klubmester, i et bracket hvor nr 1 fra denne weekend spiller mod nr 16 osv 
 

spiller man finalerunderne, tæller man ikke med i netto mesterskabet 

Link til kommentar
Del på andre sites

Når er klubmesterskab bliver spillet som slagspil uden handicap og man samtidigt ønsker det afviklet over 3 runder på 2 dage, så har man effektivt skræmt 90% eller flere af klubbens medlemmer fra at deltage. Enten fordi man ikke ønsker at blamere sig uden handicap eller ved udsigten til at spille så meget golf på så kort tid.

 

Antallet af runder har gjort at det ikke har følt det var realistisk at jeg deltog. 

 

For at lokke flere til at deltage har man hos os lavet aldersbetingede mesterskaber i lang tid og i år har man så skåret antallet af runder ned til 2.

 

Hvis man har under hcp 12, kan man deltage i både det åbne mesterskab over 3 runder og det aldersbetingede mesterskab over 2 runder. Så ham den gamle i hcp 4 kan deltage begge steder. Hans 2. runde om lørdagen er så kun tællende i det åbne mesterskab. 

 

Hvis jeg kun skal spille to runder på 2 dage, så hil jeg til næste år overveje at spille mit første klubmesterskab. Jeg skal bare lige have fri fra mit arbejde...

 

I vores klub har vi et hulspils-klubmesterskab, der også bliver spillet uden handicap, men som bliver spillet henover sæsonen. Der er en deadline for hver runde hvor de to modstandere selv skal finde en spilletid. Det fungerer fint og har nok flere deltagere end klubmesterskabet i slagspil... 

Redigeret af Bojoerge
Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, skrev Bojoerge:

Når er klubmesterskab bliver spillet som slagspil uden handicap og man samtidigt ønsker det afviklet over 3 runder på 2 dage, så har man effektivt skræmt 90% eller flere af klubbens medlemmer fra at deltage. Enten fordi man ikke ønsker at blamere sig uden handicap eller ved udsigten til at spille så meget golf på så kort tid.


Men det er den ene turnering om året, hvor man kan få lov at lege "rigtig" elitegolfspiller. Fair nok at det ikke er for alle. Det er for mig det interessante ved klubmesterskaberne. Vi har flere år afviklet sideløbende turneringer, men man kunne ikke blive klubmester ved at deltage i en af dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så blev de 16 herrer og 8 damer fundet til hulspilsmesterskabet - det rigtige klubmesterskab, som bliver afgjort over 4 runder her i september. En enkelt af de 16 kvalificerede herrer (brutto +20) kan ikke deltage , så den første ikke kvalificerede (brutto +25) kommer med på den konto. Bedste score over de 2 runder var +1, derefter +7 og så slag-i-slag op til +25.

 

Jeg selv ender nr. 27 overall blandt de 84 med en bruttoscore i +35 og 8'er i min række ud af 13, kunne ikke putte om det gjaldt livet :(

Redigeret af Christian SSGM
Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, skrev Christian SSGM:

Så blev de 16 herrer og 8 damer fundet til hulspilsmesterskabet - det rigtige klubmesterskab

Jeg vil da mene, at der er meget stor forskel på om man spiller slagspil eller hulspil, så den kombi forstår jeg intet af.

 

Hos os har vi faktisk to forskellige KM'er, hulspil og slagspil.

Hulspil spilles som scratch fra hvid/blå og man der er maks HCP for at man kan tilmelde sig.

 

Slagspil blev spillet i den forgangne weekend, hvor der også var aldersklasser. Der var premier til alle vindere i aldersklasserne og også en præmie for bedste runde, som var -2, som så også endte med at blive vinderscoren i Herre rækken. Normalt er den åbne række og midage 36 huller lørdag og med cut til søndag (begge fra hvid/blå), men pga. baneombygning i år var det blevet skåret ned til kun at være 18 lørdag med cut til søndag. Alle andre klasser spilles fra gul/rød.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

14 minutter siden, skrev Logan:

Jeg vil da mene, at der er meget stor forskel på om man spiller slagspil eller hulspil, så den kombi forstår jeg intet af.

 

Hos os har vi faktisk to forskellige KM'er, hulspil og slagspil.

Hulspil spilles som scratch fra hvid/blå og man der er maks HCP for at man kan tilmelde sig.

 

Slagspil blev spillet i den forgangne weekend, hvor der også var aldersklasser. Der var premier til alle vindere i aldersklasserne og også en præmie for bedste runde, som var -2, som så også endte med at blive vinderscoren i Herre rækken. Normalt er den åbne række og midage 36 huller lørdag og med cut til søndag (begge fra hvid/blå), men pga. baneombygning i år var det blevet skåret ned til kun at være 18 lørdag med cut til søndag. Alle andre klasser spilles fra gul/rød.


Enig. Der bliver også afholdt DM i begge discipliner - hver for sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Logan:

Jeg vil da mene, at der er meget stor forskel på om man spiller slagspil eller hulspil, så den kombi forstår jeg intet af.

 

Hos os har vi faktisk to forskellige KM'er, hulspil og slagspil.

Hulspil spilles som scratch fra hvid/blå og man der er maks HCP for at man kan tilmelde sig.

 

Slagspil blev spillet i den forgangne weekend, hvor der også var aldersklasser. Der var premier til alle vindere i aldersklasserne og også en præmie for bedste runde, som var -2, som så også endte med at blive vinderscoren i Herre rækken. Normalt er den åbne række og midage 36 huller lørdag og med cut til søndag (begge fra hvid/blå), men pga. baneombygning i år var det blevet skåret ned til kun at være 18 lørdag med cut til søndag. Alle andre klasser spilles fra gul/rød.


jeg tror det er samme side af samme sag vi snakker ;)  

 

vi spiller et åbent netto slagspils mesterskab, det var denne weekend, 84 deltagere på tværs af rækker

 

i denne turnering kvalificerer de 16 bedste bruttoscores sig til hulspils mesterskabet der spilles fra scratch 

 

de som kvalificerer sig til det, tæller ikke med i netto slagspils mesterskabet, hvor der kåres en vinder i hver række med over 4 deltagere 

 

men nej, vi har ikke et scratch slagspils mesterskab, kun hulspil 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Christian SSGM:

 spiller et åbent netto slagspils mesterskab, det var denne weekend, 84 deltagere på tværs af rækker

Det trækker sikkert deltagere til, men et netto mesterskab er helt fundamentalt tåbeligt. Det er jo bare en almindelig handicap turnering. Sikkert hyggeligt! 

 

Usain Bolt mod en olding og en kørestolsbruger i 100 m løb bliver sgu da heller ikke et mesterskab, når oldingen vinder fordi han havde tildelt 2 ekstra timer til at gennemføre de 100 meter........ 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, skrev Kitter:

Det trækker sikkert deltagere til, men et netto mesterskab er helt fundamentalt tåbeligt. Det er jo bare en almindelig handicap turnering. Sikkert hyggeligt! 

 

Usain Bolt mod en olding og en kørestolsbruger i 100 m løb bliver sgu da heller ikke et mesterskab, når oldingen vinder fordi han havde tildelt 2 ekstra timer til at gennemføre de 100 meter........ 

 

Jeg må simpelt hen forfatte mig ufatteligt dårligt. Vores klubmester bliver afgjort ved hulspil, scratch. 
 

netto slagspillet er bare en sideløbende turnering der samtidig er kvalifikation til hulspillet 

 

skriver jo også vi ikke har et scratch slagspils mesterskab 

Link til kommentar
Del på andre sites

36 minutter siden, skrev Christian SSGM:

 

Jeg må simpelt hen forfatte mig ufatteligt dårligt. Vores klubmester bliver afgjort ved hulspil, scratch. 
 

netto slagspillet er bare en sideløbende turnering der samtidig er kvalifikation til hulspillet 

 

skriver jo også vi ikke har et scratch slagspils mesterskab 

Når du skriver "vi spiller et åbent netto slagspils mesterskab, det var denne weekend, 84 deltagere på tværs af rækker" i dit næstseneste indlæg, så må jeg forstå at det er et mesterskab, netto, slagspil... Men det du reelt mener er at det bare er en kval, som ikke er et mesterskab. 

 

Jeg har godt forstået at I også spiller hulspil scratch for at finde en mester... 

1 minut siden, skrev Kitter:

 

 

Redigeret af Kitter
Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, skrev Kitter:

Når du skriver "vi spiller et åbent netto slagspils mesterskab, det var denne weekend, 84 deltagere på tværs af rækker" i dit næstseneste indlæg, så må jeg forstå at det er et mesterskab, netto, slagspil... Men det du reelt mener er at det bare er en kval, som ikke er et mesterskab. 

 

Jeg har godt forstået at I også spiller hulspil scratch for at finde en mester... 

 


og jeg skal komme med en officiel undskyldning ;) 

 

er netop blevet korrekset her til aften. 
 

Der er efter denne weekend afgjort 2 slagspilsmestre brutto scratch. Senere i september afgøres 2 hulspilsmestre scratch ... OG så er der afgjort mestre i de enkelte rækker, slagspil, OG så er der den sideløbende netto turnering 

 

så det er mig der læser betingelserne helt skævt 😂 og ikke kan huske alle kåringerne fra sidste år. Vi kårer alle mestre til vores løvfaldsturnering som plejer at blive temmelig fugtig 🍺🍹🍷

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden