Hop til indhold

App til det nye handicap-system


Janp
 Del

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstået, så skulle det fra efteråret blive muligt at se hvordan det nye HCP vil se ud til næste år ud fra de scores der er registreret i Golfbox. Golfbox skal jo alligevel (har de sikkert allerede) styr på den udregning, så det at kunne vise det kan jo ikke være noget stort.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, skrev Logan:

Så vidt jeg har forstået, så skulle det fra efteråret blive muligt at se hvordan det nye HCP vil se ud til næste år ud fra de scores der er registreret i Golfbox. Golfbox skal jo alligevel (har de sikkert allerede) styr på den udregning, så det at kunne vise det kan jo ikke være noget stort.


Med forbehold for fejl (det er et par år siden jeg lavede det, og er ikke 100% sikker på det er samme beregning stadig) så har jeg lavet et regneark til at holde styr på mine scores. Det kan man bare kopiere, slette mit indhold og tilføje sit eget.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nwnm0QbO03PqfOx97k0EI56EJIwULXUrXTLQ7ytkUGI/edit?usp=sharing

Link til kommentar
Del på andre sites

36 minutter siden, skrev Pastorius:


Med forbehold for fejl (det er et par år siden jeg lavede det, og er ikke 100% sikker på det er samme beregning stadig) så har jeg lavet et regneark til at holde styr på mine scores. Det kan man bare kopiere, slette mit indhold og tilføje sit eget.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nwnm0QbO03PqfOx97k0EI56EJIwULXUrXTLQ7ytkUGI/edit?usp=sharing

Stort arbejde at lave dette ark og tak fordi du deler.

Men når Golfbox åbner for det ny WHS system erstattes arket vel af Golfbox. I Golfbox vil der også være taget højde for Playing Conditions Calcualtion (se anden tråd).

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, skrev Kitter:

Stort arbejde at lave dette ark og tak fordi du deler.

Men når Golfbox åbner for det ny WHS system erstattes arket vel af Golfbox. I Golfbox vil der også være taget højde for Playing Conditions Calcualtion (se anden tråd).

 

Ja, det går jeg ud fra. (Arbejde var ikke stort - i hvert fald ikke med at lave regnearket. Til gengæld tog det lidt tid at taste alle mine scores fra golfbox ind. (der kunne heldigvis også copy/pastes en del.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg skrev i en anden tråd så har DGU skrevet til os, der har med handicap at gøre, at WHS bliver en del af golfbox fra september. 

 

Jeg vil tro at man vil kunne se handicapresultat på de 20 seneste tællende scores, se de 8 bedste handicapresultater og hvad man ville have af handicap i WHS.

 

Jeg tror ikke er beregningen vil kunne tilgåes via deres app. I dag kan man jo kun se scorearkiv mv fra websiden. 

 

Hvis man ikke kan vente så længe er det en online beregner her. Jeg har ikke selv testet den... 

 

https://www.calculator.net/golf-handicap-calculator.html

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, skrev nAlen:

Håber den er galt på den :) 


Hvilken vej går det galt?

Det passer med mine udregninger, men du kan ikke helt regne med det, for playing conditions vil sikkert rykke en del på det, hvis du enten har spillet meget i godt vejr, eller mest spiller i blæsevejr.


Jeg har haft et skidt år, men meget få nedskrivning og få rigtig gode runder, så WHS handicappet er på 14,2. Men "rigtige" handicap er på 12.2 pt.

Forskellen mellem de to systemer har ligget mellem at WHS er 0,2 laverede end det gamle hcp, indtil 2,2 dårligere. Så mit bud er at flere spillere vil få et dårligere handicap end de har nu - i hvert fald indtil man tager højde for playing conditions.
 

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har nu testet det website jeg delte og det har mit WHS handicap til det samme som det skema @Pastorius lavede i sin tid og hvor jeg har tastet scores ind fra fra 2017 sæsonen og frem. 

 

Lige nu er mit handicap 0,2 lavere end WHS. For at have så lidt forskel så kræver det at den 8. bedste score er på 34 point fra mit nuværende handicap. 

 

Jeg har oplevet nogenlunde samme udsving som dem @Pastorius skriver. Når jeg har spillet stabilt dårligt som i det meste af 2018 så var WHS ca 2 højere end mit handicap. Sidste år da havde mange nedskrivninger, der var WHS ofte lidt lavere end mit handicap.

 

I år har WHS og handicap fulgtes nogenlunde ad. Begge er 0,8 - 1 højere end ved nytår. Hvor det nye handicap stiger jævnt (0,1 ved hver score under neutral zone) så kan WHS godt ligge stille i lidt tid indtil man får spillet en top 8 score ud af de 20 seneste, hvorefter WHS tager et lidt større hop. 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, skrev Nicolai:

Er det den fremtidige formel? I så fald, hvordan regner den så ud på stableford?

Jeg ligger hvertfald forfærdeligt ifht mit egentlige hcp. 13.1 nu, men 17 runders beregning siger 14.8.

 


Det svarer til stableford-point så du skal trække fra, hvis du har lavet "minus"-point i slagspil. Din score på et hul kan ikke blive dårligere end hvad der svarer til nul stablefordpoint.

Så hvis du ved hvad du har lavet af stablefordpoint er formlen:

Whs-slagspilsscore = Banens par + tildelte slag +(36 - dine stablefordpoint på runden).

Link til kommentar
Del på andre sites

10 minutter siden, skrev Nicolai:

Er det den fremtidige formel? I så fald, hvordan regner den så ud på stableford?

Jeg ligger hvertfald forfærdeligt ifht mit egentlige hcp. 13.1 nu, men 17 runders beregning siger 14.8.

 

Det nye handicapsystem kan beregne handicapscores på grundlag af både stableford- og slagspilsrunder. 

 

Hvis man spiller slagspil så vil en hulscores - til brug for handicapregulering - max være netto DB (0 point i stableford) 

 

Den beregner jeg delte er nok lavet af en amerikaner. De bruger ikke det der stableford ret meget derovre... 

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, skrev nAlen:

+1,4 galt :) 

Det tror jeg vil være det mest almindelige... 

 

WHS har meget kortere "hukommelse" end det gamle system, så hvis man i en periode har svært ved at spille til handicap - og afleverer kort - så ryger man hurtigere op i handicap end nu. 

 

Dine 8 bedste scores - ud af de 20 seneste - skal ligge meget tæt på dit handicap for at du bevarer dit nuværende handicap. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden