Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er komplekst. Jeg er gået fra 'selvfølgelig, vi lukker...' til ' det MÅ kunne lade sig gøre'... til 'nej...'

På den ene side bør det kunne lade sig gøre at kunne spille en runde golf uden at smitte hinanden - uden problemer. Stopper en golfspiller der er på vej ud i dag mens vi er ved at lukke banen, han er så tilfældigvis læge og arbejder med smittede patienter - og han synes det er overdrevet at lukke banen.

På den anden side hører jeg i går om 6 mennesker der står tæt og giver krammere på 1. tee, og folk der samles på terassen i solen (selvom der ingen møbler er sat frem og caféen er lukket). Og så er der forsigtighedsprincippet. Og alle andre klubber lukker, og det vil være lidt usolidarisk at fylde banen op med greenfeespillere i mellemtiden (som så helt sikkert vil opholde sig for tæt).

Så vi er også lukket, og vurderer efter næste uge om der kan laves lempelser på forsvarlig vis. Til gengæld er vi så på arbejde og kan sætte banen op så den står skarpt fra dag 1 efter krisen.

• Like 1
  • Upvote 1
Posted

Nu er det jo sådan, at vel omkring 10% af befolkningen (golfspillere eller ej) er åndsamøber, så de vil uanset hvad kramme, give high five, hoste udenfor albuen, etc, etc, etc.

Hvis det, teoretisk, skal batte noget skal der udgangsforbud til. Men i mellemtiden kan vi jo gå en tur, der hvor man nu engang har mulighed for det, golfbane, skov, mose, osv.

Vi skal bare huske at spritte grene og andet vi måtte komme til at berøre undervejs godt af. Også bilens håndtag - vi skulle jo nødig være skyld i at give en stakkels biltyv Corona.

OBS! Ædende sarkasme kan være anvendt i dette indlæg.

• Haha 1
Posted (edited)
54 minutter siden, skrev claust:

Det er komplekst. Jeg er gået fra 'selvfølgelig, vi lukker...' til ' det MÅ kunne lade sig gøre'... til 'nej...'

På den ene side bør det kunne lade sig gøre at kunne spille en runde golf uden at smitte hinanden - uden problemer. Stopper en golfspiller der er på vej ud i dag mens vi er ved at lukke banen, han er så tilfældigvis læge og arbejder med smittede patienter - og han synes det er overdrevet at lukke banen.

På den anden side hører jeg i går om 6 mennesker der står tæt og giver krammere på 1. tee, og folk der samles på terassen i solen (selvom der ingen møbler er sat frem og caféen er lukket). Og så er der forsigtighedsprincippet. Og alle andre klubber lukker, og det vil være lidt usolidarisk at fylde banen op med greenfeespillere i mellemtiden (som så helt sikkert vil opholde sig for tæt).

Så vi er også lukket, og vurderer efter næste uge om der kan laves lempelser på forsvarlig vis. Til gengæld er vi så på arbejde og kan sætte banen op så den står skarpt fra dag 1 efter krisen.

Nu sidder du jo på den anden side af bordet, som man siger :)

Hvorfor er det at man så ikke tager fat på den slags mennesker og giver dem en ordentlig opsang?
I det her tilfælde, synes jeg det er fuldstændig fjollet, at lukke hermetisk ned, end ikke puttegreen eller chippe område er åbent nogensteder og aldrig har jeg oplevet, at man står så tæt, at man han høre hinandens åndedrag.

Den eneste grund i min optik for at lukke ned for træningsanlægget er at rangeboldene og spandene er coronasmittet.

Man kan vel godt skrive ud til medlemmerne/sætte sedler op, at man har et sæt spilleregler og hvis disse ikke overholdes, så lukkes der ned. Og dem der overtræder disse regler, må jo bortvises.  Det er ikke greenfeegæster der skal plejes, men klubbens medlemmer.

Edited by Nicolai
Posted
15 timer siden, skrev Nicolai:

Hvorfor er det at man så ikke tager fat på den slags mennesker og giver dem en ordentlig opsang?

Det kræver at der er nogen på stedet når det sker... Ville såmænd også have påtalt det, men fik det fortalt af andre spillere.

Posted

Jeg har også været der hvor jeg syntes lukning er tåbeligt: Men det korte og det lange er, at vi også må bakke op om de drastiske beslutninger der bliver taget i disse tider - uanset hvorvidt vi synes de er fornuftige eller ej. Der er jo også en signal værdi i, at vi også bakker op om det, og er i samme båd som alle andre sportsudøvere.

Jeg sidder pt og kigger ud på et fantastisk vejr, men uanset hvor meget jeg gerne ville på banen, så accepterer jeg, at jeg ikke må. Men overvejer at gå en lang tur, og tager måske en wedge og en håndfuld bolde med - måske der er et øde sted jeg kan chippe lidt ;) 

• Like 1
  • Upvote 1
Posted
39 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Det er en meget svær tid, og vi besluttede med det samme at følge DGU's anvisning og lukke ned (eller rettere sagt, vi lukkede vinterbane og resten af anlægget). Det er jo ikke en beslutning man tager let og jeg syntes personligt det er ærgerligt at DGU klubberne ikke under ét danner fælles front og følger anvisningen, men sådan er spillereglerne jo.

Først og fremmest, så taler vi om i første omgang for 13 dage - det må vi altså kunne overkomme. For vores vedkommende var sommerbanen først nu ved at være klar oven på den meget våde vinter, så det er i første omgang ikke den største katastrofe og måske ender vi med at få en endnu bedre spilleoplevelse ved at vente et par uger. Omvendt ved vi jo godt selv, hvordan man gerne vil på græs så hurtigt som muligt, så jeg forstår godt frustrationerne.

I de 13 dage kan vi så håbe at vi bliver meget klogere på hvordan smittespredningen rammer Danmark, om det er lykkedes at sætte en lille prop i kurven, så vi ikke risikerer at sundhedsvæsenet bliver overløbet i en grad så sundhedspersonalet skal til at vælge hvem der skal leve og hvem der skal dø.  Kan vi ikke blive enige om at dét er det vigtigste lige nu?

Ser mange holdninger om at smitterisikoen umiddelbart er minimal på en golfbane, men selv ved den mindste risiko så syntes jeg virkeligt ikke vi skal putte os i en position, hvor vi kan bidrage unødigt til dannelsen af en smittekæde.

Lige nu ser vi måske heller ikke så mange på banerne, men forestil jer lige hvis vi får et vejrskifte i løbet af den kommende uge og temperaturen passerer 10 grader med svag vind og høj sol ... så kommer køerne på græs!  Folk sidder og venter omkring 1. tee og mellem hullerne, bænke, skraldespande, toiletfaciliteter, dørhåndtag, flagstænger, hulkopper, bolde, range-kurve, river og flagene på puttegreen .. alt bliver til potentielle smittekilder

Lad os nu koncentrere os om det vigtigste

Sorø har også lukket ned. Træningsbolde låst væk, flag taget ind etc. 

12 minutter siden, skrev claust:

Det kræver at der er nogen på stedet når det sker... Ville såmænd også have påtalt det, men fik det fortalt af andre spillere.

...og det er lige netop problemet. Det kræver en masse ressourcer at skulle lege politimænd på en golfbane - bare se hvor sjældent man egentlig møder en banekontrol i alm tider.
Det her er ikke et spørgsmål om at DGU overreagerer, det er et spørgsmål om at de få ufornuftige ødelægger det for det altovervejende flertal, der tager tingene alvorligt, passer på og er forsigtige.

I normale tider ville jeg altid være fortaler for at de ikke skal være de få, der ikke kan finde ud af det, der skal sætte dagsordenen, men det er ikke normale tider, og det har konsekvenser for os alle, hvis ikke de nuværende tiltag er effektive.

Posted

Jeg kan sagtens forstå, at man ikke skal kysse, kramme, give hånd, high five, tage hinandens bolde op, rører ved hinandens udstyr, ved flagstangen mv. Men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne gå en runde golf med god afstand til hinanden. Når vi så kommer op på green, kunne hullet jo være lavet om til en forhøjning i stedet for, så når man rammer den er bolden "i hul". På den måde undgår vi at skulle rører ved flagstangen eller hulkanterne, som alle andre har rørt.

Nu er banerne jo heldigvis ved at tøre lidt ud, men hvis anbefalingen var kommet da banerne var mest våde, så tror jeg næsten at jeg havde jublet.

At Københavns og Simons så vælger at sige at det kun er medlemmer der må spille ved jeg ikke lige ... er det fordi "vores" Corona er finere end andres? 😆Og at Københanvs siger kun 2 bolde, skyldes nok at man så kan spille med konen, som man alligevel har gennemsnavet hele natten - og her er det så at man bliver misundelig når man så er single i disse tider, for det der med at date er ikke lige det man giver sig i kast med 🤫

Posted
7 timer siden, skrev Kitter:

Jeg troede at nedenstående var ment som en joke, men kan konstatere, at der er folk i min klub som mener dette i fuld alvor - Suk!!image.jpeg.c4b90fe77a1f899a31a05e8272d6186f.jpeg

Må være et skilt, der er købt hos mig 😊 Indkøbt i USA for en del år siden.

Posted
4 timer siden, skrev Logan:

At Københavns og Simons så vælger at sige at det kun er medlemmer der må spille ved jeg ikke lige ... er det fordi "vores" Corona er finere end andres? 😆Og at Københanvs siger kun 2 bolde, skyldes nok at man så kan spille med konen, som man alligevel har gennemsnavet hele natten - og her er det så at man bliver misundelig når man så er single i disse tider, for det der med at date er ikke lige det man giver sig i kast med 🤫

Hvis der skulle sidde en entrepenant udvikler, der ikke har nok at lave i disse tider, giver jeg gerne en idé til et forretningskoncept videre.

"Test and Tinder" Sæt igang.

Posted
22 timer siden, skrev Logan:

At Københavns og Simons så vælger at sige at det kun er medlemmer der må spille ved jeg ikke lige ..

Forstår jeg måske godt - for ikke at banerne skal blive fuldt booket af greenfee gæster udefra.

Posted
3 minutes ago, claust said:

Forstår jeg måske godt - for ikke at banerne skal blive fuldt booket af greenfee gæster udefra.

Nå som du selv står midt i det hele, hvordan ser du for dig økonomien i de Danske klubber dette året som indkomsten åbenbart vil få en smæld? Kan vi vente at nogen ikke klarer den å må lukke ned? De faste medlemmer har jo betalt for dette året, men det er green-fee fra udsiden jeg ser vil havne på et andet niveau end hvad som muligvis er lagt op til i budgetter. Jeg kender ikke til hvordan denne mixen ser ud rundt om (medlemmer vs green-fee) så måske du har nogle tal og betragtninger her?

Posted

Ja. Vi er en medlemsklub og har derfor begrænset risiko sammenlignet med andre baner der primært er greenfee drevet. Men det er klart at der forventeligt vil være færre indtægter, f.eks. ved færre nye medlemmer, færre sponsorer, og færre greenfee indtægter selvom de udgør en mindre del hos os. 

Jeg har kendskab til klubber med ganske få medlemmer og greenfee indtægter omkrnig 4 millioner kroner, og det giver immervæk noget af en variabel i regnestykket.

Men jeg forestiller mig at den totale nedlukning af banerne er midlertidig, indtil der kan laves en forsvarlig plan for spil på banen - uanset hvordan smittescenarioet så udvikler sig.

• Upvote 1
Posted

Ingen tvivl om, at jeg mener, at det er overdrevet at lukke ned for golfbanerne. Man kunne sagtens finde ordninger, hvor der kunne spilles under forsvarlige forhold.

Dansk Idrætsforenings anbefalinger for udendørs aktiviteter siger i hvert fald ikke noget, der leder tanken hen på, at nedlukning er eneste mulighed.

I øvrigt er det bemærkelsesværdigt, at DGU pludselig har fjernet alle kommentarerne til deres artikler. Særligt, når man nåede at læse de ekstremt mange kritiske kommentarer på beslutningen om at lukke ned for golfbanerne. Det blev åbenbart for meget.

DIF.png

Posted

Har tjekket udenlandske klubber, og der findes fornuftige løsninger f.eks.

- Klubhuset er lukket af 

- Booking og bekræftelse af tid kun online / app

- 10 minutter mellem hver tid

- Ventelinjer ved 1. tee

- Ingen river, opfordring til ikke at røre flagstangen

- Hold mindst 2 meters afstand

- Ingen forsamlinger

Det bør kunne fungere

• Like 2