Hop til indhold

Setup


Recommended Posts

Hej vmg.

Jeg spiller pt i hcp 6.6.

Hvert år i off season tænkes baggen igennem. Jeg spiller oftest med 12 køller i baggen. Driver; 5w, 23 driving iron ( eller hybrid)og pw, 54, 60 i det korte. Dette giver nogle gaps, men giver også en nemmere tankeproces og focus på bare at slå slagene. ( begrænset tvivl på banen ).  Beslutningsprocessen burde være den samme. Beslut og udfør med 14 køller, men dette virker mere uklart for mig.... ekskl: er det 52 eller hård 56 gr...

I Know kuk kuk.....🙄🙄🙄

Er der andre der gør det på samme måde ?

Redigeret af Dynen1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er desværre lidt af en nomade, når det kommer til klubskifte (5 klubber, dog er 2 af dem dobbelt baner på under 3 år) og alle 5 baner spiller forskelligt mht længder, så det er i begge ender jeg har lavet om. I Birkemose var 2 wedges nok, men havde så også 2 hybrider, disse 2 er væk nu og 1 ekstra wedge er kommet til og en 3wood.

Så for mit vedkommende, så handler det mest om, hvilke baner jeg spiller mest og dermed også mit valg. Jeg har desværre ikke et ekstra lager at tage af, men Ny driver er købt til sæsonen, så skal jeg have fat på en hybrid. Dog overvejer jeg et nyt setup på wedges, så det kommer til at hedde 50-54-58, istedet for 52-56-60.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Den 15.3.2020 kl. 18:38 , skrev Dynen1:

I Know kuk kuk.....🙄🙄🙄

 

Kan jeg da næsten kun give dig ret i :)

Du har lov til at ha 14 jern i baggen - Udnyt det...

Gå en tur på range (når det bliver lidt varmere og boldene begynder at flyve normalt) og kortlæg så hvor langt du flyver hvert enkelt jern i din bag..

Ideelt set er gap omkring 10 meter mellem hvert jern, eventuelt lidt højere i de helt lange...

 

Når du har styr på baggen kan du meget lettere se hvad der mangler og hvor - God fornøjelse, det er timer givet godt ud :)

 

Og for at svare på dit spørgsmål.... Det vil _ALDRIG_ være en hård 56gr ;)

23 timer siden, skrev Nicolai:

Jeg er desværre lidt af en nomade, når det kommer til klubskifte (5 klubber, dog er 2 af dem dobbelt baner på under 3 år) og alle 5 baner spiller forskelligt mht længder, så det er i begge ender jeg har lavet om. I Birkemose var 2 wedges nok, men havde så også 2 hybrider, disse 2 er væk nu og 1 ekstra wedge er kommet til og en 3wood.

Så for mit vedkommende, så handler det mest om, hvilke baner jeg spiller mest og dermed også mit valg. Jeg har desværre ikke et ekstra lager at tage af, men Ny driver er købt til sæsonen, så skal jeg have fat på en hybrid. Dog overvejer jeg et nyt setup på wedges, så det kommer til at hedde 50-54-58, istedet for 52-56-60.

Jeg vil til hver en tid foreslå dig at dække ind fra bunden og op - Et eventuelt hul i arsenalet må så bare være mellem driver/3wood og ned, og resultere i et nødvendigt transportslag hist og her...

Dine wedges er mest af alt feel og fornemmelse.. om de hedder det ene eller det andet handler mest om hvad du kan li (personlig holdning naturligvis:) 

Mine egne hedder eksempelvis 50, 56, 60 og jeg slår stort set kun 60gr fra bunkers.. Derimod kan jeg finde på alt med de 2 andre alt efter lie osv..

 

Ved ikke om det hjælper lidt eller blot forvirrer mere :)

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, skrev nAlen:

Kan jeg da næsten kun give dig ret i :)

Du har lov til at ha 14 jern i baggen - Udnyt det...

Gå en tur på range (når det bliver lidt varmere og boldene begynder at flyve normalt) og kortlæg så hvor langt du flyver hvert enkelt jern i din bag..

Ideelt set er gap omkring 10 meter mellem hvert jern, eventuelt lidt højere i de helt lange...

 

Når du har styr på baggen kan du meget lettere se hvad der mangler og hvor - God fornøjelse, det er timer givet godt ud :)

 

Og for at svare på dit spørgsmål.... Det vil _ALDRIG_ være en hård 56gr ;)

Jeg vil til hver en tid foreslå dig at dække ind fra bunden og op - Et eventuelt hul i arsenalet må så bare være mellem driver/3wood og ned, og resultere i et nødvendigt transportslag hist og her...

Dine wedges er mest af alt feel og fornemmelse.. om de hedder det ene eller det andet handler mest om hvad du kan li (personlig holdning naturligvis:) 

Mine egne hedder eksempelvis 50, 56, 60 og jeg slår stort set kun 60gr fra bunkers.. Derimod kan jeg finde på alt med de 2 andre alt efter lie osv..

 

Ved ikke om det hjælper lidt eller blot forvirrer mere :)

 

Enig. Tak for dit svar. Ved godt det aldrig er en hård 56 🤗 Al logik siger hvad du siger👍, men f.eks både 52 gr eller 3/4 pw kan bruges Skifter mellem 52, 56, 60 og 54+ 60.  Siger bare at valget er lettere at træffe, med færre wedges. Tror bare jeg skal ud og spille noget golf på banerne og gruble noget mindre 😅🤣😂🏌️♂️🎯

Redigeret af Dynen1
Link til kommentar
Del på andre sites

I hcp 14 beskriver I nogle problemstillinger jeg ikke helt kender til...

 

1) Jeg har ikke backspin. I min 12 årige karriere har jeg lavet backspin højst en håndfuld gange og det kræver som regel modvind til at hjælpe med ekstra spin. 

 

2) Hvis jeg er imellem 2 jern og der er plads bag pinden, så tager jeg altid den lange løsning for det er alligevel sjældent at jeg slår et perfekt slag som går over pinden. 

 

3) Jeg har 4 graders gap fra min 58 graders lw og ned til mit 7 jern. Det giver mig 10 afstand imellem jernene. Det er dog sjældent jeg slår fuldt sving med min lw, da jeg ofte flækker den. Hvis jeg skal lægge op så gør jeg det helst til 90 - 100 meter til min GW eller PW. 

Link til kommentar
Del på andre sites

22 minutter siden, skrev Bojoerge:

I hcp 14 beskriver I nogle problemstillinger jeg ikke helt kender til...

 

1) Jeg har ikke backspin. I min 12 årige karriere har jeg lavet backspin højst en håndfuld gange og det kræver som regel modvind til at hjælpe med ekstra spin. 

 

2) Hvis jeg er imellem 2 jern og der er plads bag pinden, så tager jeg altid den lange løsning for det er alligevel sjældent at jeg slår et perfekt slag som går over pinden. 

 

3) Jeg har 4 graders gap fra min 58 graders lw og ned til mit 7 jern. Det giver mig 10 afstand imellem jernene. Det er dog sjældent jeg slår fuldt sving med min lw, da jeg ofte flækker den. Hvis jeg skal lægge op så gør jeg det helst til 90 - 100 meter til min GW eller PW. 

Det lyder som et godt setup du har. I hcp 6 trækker jeg sjældent bolden tilbage, men oftest 1 m fra nedslag fra 7 jern til wedges. Ved godt min løsning ikke giver anden mening end en forenklet beslutnings proces i både det lange og det korte. I CGC  er det for mig 11 drivere ( der er fin plafs fra tee) og 3 jernslag fra tee + 4 par 3 huller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, skrev Dynen1:

Det lyder som et godt setup du har. I hcp 6 trækker jeg sjældent bolden tilbage, men oftest 1 m fra nedslag fra 7 jern til wedges. Ved godt min løsning ikke giver anden mening end en forenklet beslutnings proces i både det lange og det korte. I CGC  er det for mig 11 drivere ( der er fin plafs fra tee) og 3 jernslag fra tee + 4 par 3 huller. 

Jeg forsøger såmænd også at forsimple min tankeproces. Jo flere ting jeg kan tage for givet, jo mere kan jeg koncentrere mig om at eksikvere slaget. 

 

Når jeg spiller Hornbæk fra 55 tee så er det 13 drivers, hybrids på 3 - 4 huller og jern på 1 - 2 huller. Jeg slår min driver relativt lige og relativt kort. På en given runde er det sjældent driveren, der afgør resultatet af en runde. 

 

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Bojoerge:

I hcp 14 beskriver I nogle problemstillinger jeg ikke helt kender til...

 

1) Jeg har ikke backspin. I min 12 årige karriere har jeg lavet backspin højst en håndfuld gange og det kræver som regel modvind til at hjælpe med ekstra spin. 

 

2) Hvis jeg er imellem 2 jern og der er plads bag pinden, så tager jeg altid den lange løsning for det er alligevel sjældent at jeg slår et perfekt slag som går over pinden. 

 

3) Jeg har 4 graders gap fra min 58 graders lw og ned til mit 7 jern. Det giver mig 10 afstand imellem jernene. Det er dog sjældent jeg slår fuldt sving med min lw, da jeg ofte flækker den. Hvis jeg skal lægge op så gør jeg det helst til 90 - 100 meter til min GW eller PW. 


Balladen ved at give en wedge lidt ekstra er faktisk ikke mest spin, det er at sandsynligheden for et dårligt træf bliver væsenligt højere. Der hvor backspin kommer ind, er at selv HVIS man skulle ramme bolden helt rent, så spinner den bare lidt mere end den ellers ville have gjort, og så bliver slaget alligevel ikke længere. Så resultatet kan aldrig rigtg blive godt.

Det giver rigtig godt mening at slå den til den side hvor der er plads - og for os amatører, gerne altid efter bagkant af green, for vi slår meget oftere for kort end for langt. Det der med lige at give en jern lidt ekstra kommer først ind i billedet når man bliver grådig og prøver at slå den på meteren.

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, skrev Pastorius:


Balladen ved at give en wedge lidt ekstra er faktisk ikke mest spin, det er at sandsynligheden for et dårligt træf bliver væsenligt højere. Der hvor backspin kommer ind, er at selv HVIS man skulle ramme bolden helt rent, så spinner den bare lidt mere end den ellers ville have gjort, og så bliver slaget alligevel ikke længere. Så resultatet kan aldrig rigtg blive godt.

Det giver rigtig godt mening at slå den til den side hvor der er plads - og for os amatører, gerne altid efter bagkant af green, for vi slår meget oftere for kort end for langt. Det der med lige at give en jern lidt ekstra kommer først ind i billedet når man bliver grådig og prøver at slå den på meteren.

Enig. Mit oprindelige eksempel var bare et tænkt. Et mere reelt vil nok være 52 gr eller 3/4 pw. ( jeg slår her oftest 3/4 pw, med mindre flaget fx. står kort over en bunker. Kan komme i spil i hulspil, hvor der skal laves birdie ). Begge køller går samme distance.. Jeg vil give dig ret i at gå efter bagkanten for rigtigt mange golfere 👍

Redigeret af Dynen1
Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, skrev Bojoerge:

I hcp 14 beskriver I nogle problemstillinger jeg ikke helt kender til...

 

1) Jeg har ikke backspin. I min 12 årige karriere har jeg lavet backspin højst en håndfuld gange og det kræver som regel modvind til at hjælpe med ekstra spin. 

 

2) Hvis jeg er imellem 2 jern og der er plads bag pinden, så tager jeg altid den lange løsning for det er alligevel sjældent at jeg slår et perfekt slag som går over pinden. 

 

3) Jeg har 4 graders gap fra min 58 graders lw og ned til mit 7 jern. Det giver mig 10 afstand imellem jernene. Det er dog sjældent jeg slår fuldt sving med min lw, da jeg ofte flækker den. Hvis jeg skal lægge op så gør jeg det helst til 90 - 100 meter til min GW eller PW. 


Jeg har det meget på samme måde. 
 

Backspin - ganske få gange. 
 

Lægger ofte op til 90-110 meter. Det passer med min GW eller PW.

 

Hos mig er det også sjældent driveren der bestemmer scoren. Med mindre det er et virkelig dårligt drive. Så er den svær at redde. Mine drives er til den korte side, og ofte med en slice. Det er mine indspil, og i særdeleshed chips der afgør scoren. 
 

Det her med hvor meget afstand der er mellem slagene er godt nok. Jeg har også en klar idé om længden på det forskellige udstyr, men det er nogle gange teoretisk da jeg ikke kan forvente at ramme perfekt hver gang. Jeg forventer mit 9 jern går 125 meter, men det kan lige så godt være 135 eller 115. Eller kortere, hvis jeg kikser et slag. 
 

Hvis man taler om store gaps mellem udstyr kan jeg godt være med. Selv om mine drives er langt fra perfekte, burde de dog være en del længere end 7 jernet, som er næste længste udstyr. Der er et betragteligt hul mellem de to, men når jeg alligevel skal lægge op på par 5 huller, gør det ikke så meget. På par 4, vil jeg hellere være 50 (eller 100) meter kort af green, end i greenside bunker. Det er muligt jeg vil kunne nå på green i 2. slag, men succesraten er for lille. Især hvis der er bunkere omkring green. Så hellere spille sikkert.  En par er ikke uden for rækkevidde, fordi man ikke får GIR. Det gør det blot nemmere med 2 putts, men man må jo spille med de evner man har.

Jeg overvejer ofte om jeg skal slå med hybrid, fairway, 5 eller 6 jern, men det bliver sjældent til noget. 5 jern og fairway har jeg end ikke med. 
 

Jeg burde kunne nøjes med at slå med driver på 10-11 huller, men som jeg slår med jernene nu er det ikke helt muligt.

 

 

Redigeret af Kaizer
Edit.
Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, skrev Dynen1:

Det lyder som et godt setup du har. I hcp 6 trækker jeg sjældent bolden tilbage, men oftest 1 m fra nedslag fra 7 jern til wedges. Ved godt min løsning ikke giver anden mening end en forenklet beslutnings proces i både det lange og det korte. I CGC  er det for mig 11 drivere ( der er fin plafs fra tee) og 3 jernslag fra tee + 4 par 3 huller. 

Er bare nysgerrig. Hvilke huller slå du jern fra tee i CGC ?

Udover par-3 hullerne ☺️

Redigeret af Bjørnen
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Bjørnen:

Er bare nysgerrig. Hvilke huller slå du jern fra tee i CGC ?

Udover par-3 hullerne ☺️

3, 5 og 10. Kan også finde på det på 9 og 17. Dog sjældent. På hul 3 og 5 for at tage vandet ud og på hul 10 hvis det spilles i 3 slag. Slår kun driver på 10 hvis jeg kan komme på i 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, skrev Dynen1:

3, 5 og 10. Kan også finde på det på 9 og 17. Dog sjældent. På hul 3 og 5 for at tage vandet ud og på hul 10 hvis det spilles i 3 slag. Slår kun driver på 10 hvis jeg kan komme på i 2.

Giver god mening. Jeg havde “regnet” med det var disse huller 😃😇

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Den 18.3.2020 kl. 09:44 , skrev Kaizer:

Selv om mine drives er langt fra perfekte, burde de dog være en del længere end 7 jernet, som er næste længste udstyr. Der er et betragteligt hul mellem de to, men når jeg alligevel skal lægge op på par 5 huller, gør det ikke så meget. På par 4, vil jeg hellere være 50 (eller 100) meter kort af green, end i greenside bunker. Det er muligt jeg vil kunne nå på green i 2. slag, men succesraten er for lille. Især hvis der er bunkere omkring green. Så hellere spille sikkert.  En par er ikke uden for rækkevidde, fordi man ikke får GIR. Det gør det blot nemmere med 2 putts, men man må jo spille med de evner man har.

Jeg overvejer ofte om jeg skal slå med hybrid, fairway, 5 eller 6 jern, men det bliver sjældent til noget. 5 jern og fairway har jeg end ikke med. 

Øhhm, er det mig der læser det her forkert? Siger du at du slår dit 7i længere end hybrid, fairway, 5i og 6i? Og så kan jeg godt se, at du nok ikke har 5i og fairway med ud. Men tænker at så skal du da nok have en eller anden til at hjælpe dig med dit udstyr og nok også noget undervisning, så du kan få mere glæde af det "manglende udstyr" og længde.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Logan:

Øhhm, er det mig der læser det her forkert? Siger du at du slår dit 7i længere end hybrid, fairway, 5i og 6i? Og så kan jeg godt se, at du nok ikke har 5i og fairway med ud. Men tænker at så skal du da nok have en eller anden til at hjælpe dig med dit udstyr og nok også noget undervisning, så du kan få mere glæde af det "manglende udstyr" og længde.

 

Jeg har hybrid med, og de få gange jeg slår med det (ca. 20-25 gange i løbet af 50+ runder i 2019), og det vel og mærket er et godt slag, er det længere end 7-jernet. Fairway og 5-jern har jeg ikke med. 6-jern er med, men det bruges væsentlig mindre end hybriden.

 

Jeg skal have noget træning med det. Om det bliver i år ved jeg ikke. Det er ganske få gange det kan svare sig for mig at bruge hybriden. Det skulle måske være til nogle tee slag. På par 5 hullerne kan jeg ikke nå på i 2. slag alligevel; med et godt hybrid slag ender jeg typisk med en lidt dum afstand til hullet. Desuden finder jeg hybrid køllen ret kedelig. Fint, at den går længere end 7 jernet, men jeg bryder mig ikke meget om følelsen af den. Jeg kan godt mærke om jeg rammer godt eller om det er ved tå eller hæl, men jeg kan bedre lide følelsen af et godt jern slag.

 

Det er på ingen måde fordi jeg er fantastisk til golf. Det viser mit hcp. tydeligt. Jeg har masser at ting at kæmpe med og ting jeg burde øve mig på. Jeg føler blot ikke jeg har det store behov for alt for meget udstyr. Jeg vænnede mig til det da jeg kun spillede med jern ind til jeg kom ned i 20.

 

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med hjælp til udstyret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden