ronnow Besvaret 6 Januar, 2020 Rapporter Del Besvaret 6 Januar, 2020 Det er ikke fordi jeg er lodret uenig med dig @kitter, men synes du sammenligner en golfklub/forening lidt for skarpt med en service der betales for. For at starte med (en mindre af slagsen) klub/forening. Der er formålet en fælles interesse, og langt hen ad vejen er omkostninger udelukkende til administration/leje af div./deltagelse i forbund mv. Og typisk er al administrativ arbejdskraft frivillige. For at klubben kan bestå, er medlemmer nødt til at at være med i det meste, for der er ingen at betale for extra service. En golfklub er naturligvis noget anderledes end mindre klubber, da golfklubben, pga materielt omfang i størrelse, er nødt til at have ansat personale til at drive og vedligeholde. Men det er stadig gældende, at enhver, der er medlem af klubben, har sit ansvar for at det fungerer. Hvis man ikke bakker op om aktiviteter og sociale ting i klubben, så bliver det reduceret til en service/et produkt. Din sammenligning med en arbejdsplads er bemærkelsesværdig. For på den ene side kan det jo ikke sammenlignes, men på den anden side er det jo helt det samme. På en arbejdsplads har vi også et fællesskab der skal fungere. Undskyld jeg bruger dine eksempler: Hvis der mangler papir i printeren... 1) Står og hyler 2) Finder noget papir og lægger i printeren? Hvis der står kaffekopper i vasken? 1) Står og hyler 2) Tømmer opvaskeren og sætter kaffekopperne i? Måske arbejdspladsen har både rengøring og IT som service, men de står jo ikke stand-by hele tiden! Jeg er så 100% enig i dit punkt 2. Kommunikation er altafgørende vigtig. Både i en klub og på en arbejdsplads. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ronnow Besvaret 6 Januar, 2020 Rapporter Del Besvaret 6 Januar, 2020 Her er mine prioriteter: 1. Afstand til klubben. Det er yderst vigtigt at det er indenfor rimelig afstand. Jeg kan gå på kompromis på de fleste andre parametre, hvis afstand er overkommelig. 2. En klub hvor man føler sig tilrette/velkommen 3. Information fra klubbens/greenkeepers side 4. En bane i god stand - måske ligeså vigtigt, at man ved greenkeeperne/baneudvalget gør sin indsats værdig (de kan altså ikke gøre mere end forholdne tillader) 5. Gode træningsfaciliteter 6. Resteaurant/cafe 7. Relativt nemt at få en tid (skal siges at jeg ikke er bange for at forsøge at hoppe på andre 2/3 bolde) Dette sagt, der er nogle parametre som jeg og I andre har nævnt som er svære at ændre på. Afstand til banen: Du bor hvor du bor, banen ligger hvor banen ligger. Spil hele året: Nogle baner kan, andre kan ikke! Ledige tider: Hvis det er svært er banen populær eller en god klub med mange aktive. Se det som et plus og lær at nasse dig ind på tider. 32 minutter siden, skrev LP: I Ishøj kører mange fra klubben 400 meter hen af vejen til Tinas pølser i stedet, da mange ikke har lyst til mad "ala Noma" hvis jeg må tillade mig at skrive det sådan. En hotdog er sq da også helt undervurderet nu om dage 🌭 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Årgang63 Besvaret 6 Januar, 2020 Rapporter Del Besvaret 6 Januar, 2020 3 timer siden, skrev Kitter: Og så tror jeg at det er vigtigt at huske, at den tiltagende individualisering hos den enkelte dansker, betyder at flere og flere betragter en golfklub præcis, som de betragter et fitnesscenter - "jeg betaler, I leverer!" Jeg er helt enig, men det er også præcis den holdning, som jeg ikke er vild med, det er en forening/klub og det skulle gerne være noget andet. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kitter Besvaret 6 Januar, 2020 Rapporter Del Besvaret 6 Januar, 2020 1 time siden, skrev Årgang63: Jeg er helt enig, men det er også præcis den holdning, som jeg ikke er vild med, det er en forening/klub og det skulle gerne være noget andet. Jeg er såmænd enig, men klubberne er nødt til at forholde sig til virkelighedens individualistiske verden, hvis de skal have økonomisk grundlag for at drive klubben. Og så må Claus' strategi i Hedensted - og i alle andre klubber - tage højde for både den traditionelle medlemstype og den fremtidige type - ellers er det ikke bare selvmål, men selvmord..... 2 timer siden, skrev ronnow: Det er ikke fordi jeg er lodret uenig med dig @kitter, men synes du sammenligner en golfklub/forening lidt for skarpt med en service der betales for. For at starte med (en mindre af slagsen) klub/forening. Der er formålet en fælles interesse, og langt hen ad vejen er omkostninger udelukkende til administration/leje af div./deltagelse i forbund mv. Og typisk er al administrativ arbejdskraft frivillige. For at klubben kan bestå, er medlemmer nødt til at at være med i det meste, for der er ingen at betale for extra service. En golfklub er naturligvis noget anderledes end mindre klubber, da golfklubben, pga materielt omfang i størrelse, er nødt til at have ansat personale til at drive og vedligeholde. Men det er stadig gældende, at enhver, der er medlem af klubben, har sit ansvar for at det fungerer. Hvis man ikke bakker op om aktiviteter og sociale ting i klubben, så bliver det reduceret til en service/et produkt. Din sammenligning med en arbejdsplads er bemærkelsesværdig. For på den ene side kan det jo ikke sammenlignes, men på den anden side er det jo helt det samme. På en arbejdsplads har vi også et fællesskab der skal fungere. Undskyld jeg bruger dine eksempler: Hvis der mangler papir i printeren... 1) Står og hyler 2) Finder noget papir og lægger i printeren? Hvis der står kaffekopper i vasken? 1) Står og hyler 2) Tømmer opvaskeren og sætter kaffekopperne i? Måske arbejdspladsen har både rengøring og IT som service, men de står jo ikke stand-by hele tiden! Jeg er så 100% enig i dit punkt 2. Kommunikation er altafgørende vigtig. Både i en klub og på en arbejdsplads. Jeg kan se at der nok er forskel på størrelsen af vores klubber - i min klub er der 4-5 årsværk ansat i administrationen inkl en praktiske gris, hvortil kommer chefgreenkeeper og hans stab, proerne etc. Her ud over er der selvfølgelig de sædvanlige frivillige udvalg. Med det udgangspunkt har jeg naturligvis en fuldstændig krystalklar forventning om at driften fungerer! Det er det, mit kontingent skal bruges til. Denne holdning haves af rigitg mange af medlemmerne i min klub - de vil have adgang til golf og faciliteter, og det er det de betaler for. Det betyder ikke, at der ikke er social interaktion, men det er ikke pga. "klubben". Det er som individ sammen med andre individer på en golfbane. Samtlige mine 15-20 jævnlige medspillere kunne lige så godt være medlem af naboklubben, - der er ingen specielle følelser for den nuværende klub eller for andre i klubben end de 15-20 andre medspillere. Derfor vælges klubben ud fra de kriterier jeg har nævnt tidligere om bane, restaurant, beliggenhed, men bestemt ikke pga Herreklubben, sociale arrangementer eller anden "klubaktivitet". Og i min optik er klubtanken ved at dø ud - lige så stille og roligt, men uafvendeligt! Det er nødvendigt for samtlige golfklubber at tage dette med i deres overvejelser om fremtiden. PS! I de nævnte eksempler - ja jeg lægger også papir i printeren, men tanken bag eksemplet gik på, at der ikke var mere papir overhovedet, fordi det ikke var bestilt og der derfor ikke var papir. Og nej jeg tømmer ikke opvaskemaskinen, fordi det er der ansat folk til, og de skal passe det arbejde, som de får deres løn for. Og det er ledelsens opgave at sørge for at de gør det. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts
Vær med i debatten
Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.