Hop til indhold

Lukninger af huller på vej?


Bojoerge
 Del

Recommended Posts

33 minutter siden, skrev snejbjerg:

 

Så kan ham der spiller en runde om måneden jo vælge at være fleksmedlem. Det er klart at ham der spiller mere slider mere på anlægget (afhænger jo også lidt af spillestil), men det er jo ikke sådan at 40.000 runder på et anlæg koster det dobbelte af 20.000 runder. Der er jo nogle ret store basisudgifter. Det er jo ikke sådan at banen skal klippes oftere fordi der er flere der spiller, men der skal selvfølgelig eftersåes og repareres mere på teestederne.

 

Jeg siger ikke at man ikke kan lave nogle medlemskaber der passer til dem der ikke spiller så meget. Det tror jeg helt klart er en god ting. Man kunne da godt slippe med måske 20-30 % lavere kontingent og så være begrænset til f.eks. 15 runder på et år. Det ville sikkert give flere medlemmer, men klubbens bekymring er jo at de fleste skifter

Flex er ikke løsningen, da spilleretten ofte er begrænset til ugedagene, ikke i weekenden. Ud over at der er mange klubber, som slet ikke tilbyder ordningen.

Jeg synes faktisk at den ordning, som er beskrevet for Royal Norwich tidligere i tråden lyder som en fornuftig løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 16.12.2019 kl. 10:39 , skrev MrSwingKin:

Jeg er underlagt til at betale for et helt år, og det er selvom jeg ikke sætter mine fødder på en golfbane fra September til Marts. Hvorfor skal jeg solidarisk betale for, at andre medlemmer kan spille på alle årets 365 dage? Det er jo ikke anderledes end et fittness center. Jeg ville gerne betale 80-90% af mit nuværende kontignent og så miste min spilleret de 5 koldeste måneder om året.

 

Du har på sin vis ret - udfordringen her hedder 'forening' vs 'kapitalkæde', og en kapitalkæde har 'blot' til hensigt at lave nogle penge, mens foreningen er en mere kompleks sammensætning. Uanset hvad skal økonomien selvfølgelig hænge sammen, også i lavsæsonen.

 

Nu får jeg jo heldigvis lov til at vise det gode eksempel i praksis når jeg i januar starter i Hedensted Golf Klub som manager, og dette er netop én af mine mærkesager. Det er ikke fordi at alt skal ændres på en gang, men jeg har en klar holdning til den retning jeg godt kunne tænke mig at påvirke dette i. Vi har haft flere idéer oppe, og en af de ting der er talt om er at tilføre noget ekstra værdi til medlemmerne i lavsæsonen, så kontingentet giver mening hele året rundt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 17.12.2019 kl. 16:10 , skrev Kitter:

Vi har i vores klub folk, der spiller hver dag i sæsonen - 30 runder om måneden. De har godt nok en meget lav pris per runde - er det rimeligt med den belastning de lægger på banen...?

 

Ja, det vil jeg mene det er. Det er et tilbagevendende spørgsmål, men det er vel sådan klub golf er sat op?! At er du medlem, kan du benytte faciliteterne så ofte du vil. Hver dag, hvis du magter det og evt. turneringer, spærringer og div. KiK'er ellers tillader det. 

De medlemmer der kan spille meget kan ikke klandres for at andre ikke har samme mulighed.

 

Jeg mindes jeg efter 2. sæson regnede pris pr. runde ud. Det gør jeg aldrig mere...

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 17.12.2019 kl. 15:53 , skrev Christian SSGM:

manglende

 

Manglende tillid? ... hvordan ser regnskabet for Silkeborg/Ry ud og hvordan ville det se ud, hvis klubben accepterede at medlemmerne kun betalte for sommersæson?

 

Man kan IKKE drive en klub på 7-8 måneders kontingentkroner. Jeg postulerer bare, men langt de fleste klubber kører i sagens natur i forvejen med et balancerende regnskab og er non-profit foreninger (skal være, hvis der modtages offentlige tilskud). Medarbejderne er for de fleste vedkommende heller ikke sæson-ansatte og udgør en meget stor del i et klub-budget, også uden for sæsonen. Så uden kontingentkroner hele året, skal "sommerkontingentet" stige tilsvarende.

 

Der er da heldigvis beskyttelse i vores vedtægter mod sådanne ideer om at melde sig ind og ud, så en indmeldelse i året efterfølgende en udmeldelse koster et fuldt kontingent.

 

I min verden er det manglende tillid til eget produkt, og sine kunder når man har stavnsbundet sine kunder til sin klub i mere end et år. Det er helt fair at man betaler for 1 års kontingent, men jeg begriber ikke de datoer for udmelding på et eller andet givent tidspunkt. Det er uærligt, og henleder mine tanker tilbage til teleselskaberne i gamle dage som havde abbonomenter man ikke kunne komme ud af igen.

 

Hvorfor skal man melde sig i ud for 2020 sæsonen allerede i 2019 når sæsonen mange steder starter i foråret? Hvad er det rimelige i, at man tvinger sine kunder til, at tage stilling til et års kontingent ½ år før det bliver aktuelt? Det er bondefangeri, og uærligt. Jeg hører kun underlige argumenter om, at det er for at kunne lægge et "budget". Jeg er nødt til at sige, at i det virkelige liv lægger vi budgetter hvert år som er ganske fornuftige, og det er på trods af, at vi ikke har kontrakter på 90% af vores omsætning som er stavnsbundet. Det er simpelthen så dårligt et argument. Det handler om den kortsigtede tilgang som golf Danmark besidder. Man vil hellere stavnsbinde sine kunder 1 år mere, og tage den ekstra indtægt ganske kortsigtet, og så acceptere at det på lang sigt kan koste medlemmer. 

 

Omverdenen går så hurtigt, og ikke alle kan forudsige hvor man er rent personligt til næste forår. Måske får man nyt job, ny bopæl, sygdom og alt mulig andet som gør, at man ikke kan spille golf næste år. Måske går man som medlem og overvejer om golf også er det rigtige næste år. 

Jeg er overbevist om, at hvis man er det mindste i tvivl om golf er noget for en, så melder man sig ud. Bare for at være "sikker". Og min påstand er også, at når denne beslutning er truffet så er det langt sværrere aktivt at skulle melde sig ind igen. Og alle de som lige "glemte" at melde sig ud i tide, de tager det sidste år i raseri, og så er det ellers slut med golf.

Jeg er faktisk overbevist om, at dette er en af årsagerne til, at vi ser over 10% afgang hvert år. Golfdanmark er faktisk ganske fornuftige til, at rekruttere medlemmer, men bagdøren står piv åben, og vi mister enormt mange medlememr hvert år. Det tror dog pokker med så uærligt et produkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, skrev Kaizer:

 

Ja, det vil jeg mene det er. Det er et tilbagevendende spørgsmål, men det er vel sådan klub golf er sat op?!

Det er vel den holdning som skal udfordres og nytænkes.

Sådan har en klub "altid været", men "sådan plejer vi at gøre"-holdningen er en forfærdelig stopklods for en mere konstruktiv udvikling, ikke bare i golfsammenhæng, men i alle sammenhænge.

Det er ikke sådan, at man skal lave tingene om bare for at lave dem om, men man skal da hele tiden undersøge ny muligheder og så sammenligne dem med den eksisterende måde at gøre det på.

Hvis den ny måde er bedre end den gamle, skal man da indføre den ny. Ellers kørte vi stadig i hestevogn, lavede mad over et bål etc Men er den ny måde ikke bedre, så skal man holde fast i den gamle.

 

Med det dalende medlemstal er der for mig ingen tvivl om at man ikke skal holde fast i den gamle måde, men finde en ny - og udfordringen er at finde den rigtige ny måde at gøre tingene på.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Engslev:

Klubben har skrevet ud.

Og ja, folk har meldt sig ud, fordi der skulle spilles på kun en bane.  Der har været forskellige løsningsforslag fremme, men desværre har der ikke været opbakning til nogen af løsningerne. 

 

Der er da mange andre (vel de fleste?!) klubber der kan "nøjes" med 18 huller. Er det i trods, folk melder sig ud?! 

Link til kommentar
Del på andre sites

52 minutter siden, skrev Kaizer:

 

Der er da mange andre (vel de fleste?!) klubber der kan "nøjes" med 18 huller. Er det i trods, folk melder sig ud?! 

Det er vel altid svært at acceptere at gå fra et serviceniveau til noget dårligere og betale det samme. 

 

Jeg kender ikke banerne og ved ikke hvilken en af dem, der er den bedste.Jeg ved heller ikke om den ene bane er væsentligt dyrere at drive end den anden.

 

Jeg ved ikke hvilken rolle ejerne har spillet, men kan man simpelthen have valgt den forkerte af de to baner som grundlag for at køre klubben videre? 

 

Hvis klubben har givet helt op nu, så er det spændende hvad baneejernes næste træk bliver. Så vidt jeg kan læse mig til så kan området kun anvendes til golfformål og hvis det opgives så er det almindelig landzone, hvor der kun kan drives landbrug... 

Link til kommentar
Del på andre sites

32 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det er vel altid svært at acceptere at gå fra et serviceniveau til noget dårligere og betale det samme. 

 

 

Jovist, men en bane er vel bedre end to. 

 

Så mange udmeldelser på relativt kort tid, virker lidt underligt. Enten er folk blevet virkelig trætte af det, eller også har de ikke mange følelser for klubben.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, skrev Engslev:

Så er det desvære sikkert at der ikke spilles golf på Skjoldenæsholm næste år 😭


Det er vel "kun" klubben der lukker. Der er vel stadig den mulighed at ejerne finder nogle andre til at drive et eller andet videre?

1 time siden, skrev Kaizer:

 

Jovist, men en bane er vel bedre end to. 

 

Så mange udmeldelser på relativt kort tid, virker lidt underligt. Enten er folk blevet virkelig trætte af det, eller også har de ikke mange følelser for klubben.


Skjoldenæsholm har ikke rigtig nogen fritspilsaftaler med andre klubber (der er en rabataftale med Ledreborg, svjh). Det er hidtil gået fint, fordi man altid har kunnet spille på én af banerne hvis den anden var optaget. Det kan man ikke længere. De omkringliggende klubber har vist alle fritspilsaftaler af en eller anden art, så der er det meget nemmere at finde et sted at spille, hvis egen bane er optaget.

Desuden ligger Skjoldenæsholm et sted hvor stort set ingen bor i nærheden. De fleste medlemmer har nok samme, eller mindre, afstand til enten Skovbo, Sorø eller Ledreborg.

Der er stort set ingen der har brug for at melde sig ind i en ny klub først til marts/april, så mon ikke der stadig er mange, der håber at nogen finder en eller anden løsning.

Usikkerheden ved ikke at melde sig ud, har nok været for stor - jvf. en anden tråd, hvor der diskuteres at det netop er et problem at man har en lang opsigelsesfrist.

Redigeret af Pastorius
  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, skrev Pastorius:


Det er vel "kun" klubben der lukker. Der er vel stadig den mulighed at ejerne finder nogle andre til at drive et eller andet videre?


Skjoldenæsholm har ikke rigtig nogen fritspilsaftaler med andre klubber (der er en rabataftale med Ledreborg, svjh). Det er hidtil gået fint, fordi man altid har kunnet spille på én af banerne hvis den anden var optaget. Det kan man ikke længere. De omkringliggende klubber har vist alle fritspilsaftaler af en eller anden art, så der er det meget nemmere at finde et sted at spille, hvis egen bane er optaget.

Desuden ligger Skjoldenæsholm et sted hvor stort set ingen bor i nærheden. De fleste medlemmer har nok samme, eller mindre, afstand til enten Skovbo, Sorø eller Ledreborg.

Der er stort set ingen der har brug for at melde sig ind i en ny klub først til marts/april, så mon ikke der stadig er mange, der håber at nogen finder en eller anden løsning.

Usikkerheden ved ikke at melde sig ud, har nok været for stor - jvf. en anden tråd, hvor der diskuteres at det netop er et problem at man har en lang opsigelsesfrist.

Det er "kun" klubben der lukker. Men der har været rygter om at ejerne har forsøgt at sælge dele af jorden til en bonde, så jeg er desværre overbevist om at RTJ ikke kommer i brug igen.

 

Og selvom "Old Course" er en OK bane, så er den ikke bedre end Sorø, Ledreborg og Sydsjælland. (Jeg kan ikke udtale mig om Skovbo, da jeg ikke har spillet den), så jeg tror de fleste vælger en ny bane. Nu hvor vi er tvunget.... 

 

Jeg ville selv have forsat med kun Old Course, men kun på grund af de gode trænings faciliteter, jeg spare 10-15 minutter hver vej ved at skifte til Sydsjælland. Skjoldenæsholm ligger så dårligt placeret, at den kræver en ekstraordinær bane for at tiltrække nye medlemmer, og det er Old Course ikke.

 

Vedr. fritspilsaftaler, så var vi med af Top Nordic, det gave op til 4 runder på nogle andre baner. (Bogsskogen, Kokkedal), og kunne tilkøbe et eller andet med Danske Baner.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden