Hop til indhold

Det nye handicapsystem


Recommended Posts

1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg har tidligere delt et link til det svenske kursus i det nye handicapsystem. Det kursus er DGU blevet så begejstret for, at de har oversat det til dansk:

 

https://spilmed.danskgolfunion.dk/handicapsystemet-2021/#/


Gad vide hvordan “En runde er som udgangspunkt tællende, medmindre andre forhold diskvalificerer den fra dette” vil blive tolket?

Link til kommentar
Del på andre sites

48 minutter siden, skrev Kaizer:


Gad vide hvordan “En runde er som udgangspunkt tællende, medmindre andre forhold diskvalificerer den fra dette” vil blive tolket?

Vi hverken kan eller vil tvinge folk til at indlevere scorekort, men man fjerner alle forhindringer for at  runder der bliver spillet efter golf- og handicapreglerne kan blive indleveret. 

 

Meningen er at skabe en kulturændring, så det bliver helt naturligt at indlevere en score til regulering hver gang man bruger sit handicap (til slagspil/stableford). Hvis. du bruger handicap så reguler dit handicap.

 

Jeg er stærkt i tvivl om den mission vil lykkedes. For hyggegollferne, hvor hovedformålet ned handicappet er at afgøre betalingen på hul 19, der vil jeg kunne komme med alle de gode argumenter jeg har og de vil alligevel være ligeglade. 

 

Der er dog en gruppe som det nye system vil hjælpe. Det er den relativt store gruppe golfere, der på et tidspunkt i deres golfliv har spillet sig under hcp 36, men hvor det nuværende system forhindrer at de stiger over hcp 36,0 igen. Det er faktisk en relativ stor gruppe af (kvindelige golfere) som hænger kunstigt fast ved 36,0 eller ved de 30 - 31 de engang fik spillet sig ned på og som de aldrig spiller til. Dem kan vi i det nye system hjælpe til et mere realistis handicap. Både ved at de selv afleverer runder og ved at vi bevarer muligheden for skønsmæssig regulering....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, skrev Bojoerge:

... men man fjerner alle forhindringer for at  runder der bliver spillet efter golf- og handicapreglerne kan blive indleveret. 

Gør man nu også det? Runder spillet alene, kan jo stadig ikke indleveres og når man nu kalder det for en gentlemansport, hvori ligger det så, at man ikke har tiltro til, at man indberetter en korrekt score? Hvis du står på den modsatte side af fairwayen, så kan du alligevel ikke se, om din makker lige lejeforbedrer osv. Så er det vel lidt hip som hap?

Det er bare så sjovt, at nogen peaker i turneringer, mens ufatteligt mange faktisk har meget store problemer med at performe, når det virkelig gælder. Alle herinde har prøvet at deltage i en turnering, hvor man sidder og tænker - "Det her lugter sgu langt væk". Men måske skulle man lave det om, således at man kun kan deltage i turneringer, hvis man har indleveret x-antal EDS runder op til turneringen. Papirarbejde ja, men man bliver sgu bare så træt, når man ser en eller anden turnering vundet med 45-46point.

Jeg har virkelig svært ved at se, det positive i det med hcp og turneringer/og eller øllen på hul 19. I min optik, skal alle runder være EDS, også dem der spilles alene og så skal der gennemgås scorekort, ligesom til den årlige årsrevision, bare oftere for at se om det er et eller andet mistænkeligt mønster - Jeg ved det fjerner tiltroen til folk, men hvis man ikke har tiltro til en spiller, som indberetter en korrekt score eller synes det virker mystisk, at man laver 45point til klubturneringen, mens man har spillet skidt de sidste 2 måneder, så ser jeg ingen forskel.

Nogen vil så mene, at der skal være plads til hyggerunder/træningsrunder - Så er spørgsmålet, hvor mange % går lige en hyggerunde af den almindelige klubgolfere med øje for træning?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, der bliver fjernet rigtigt mange forhindringer:

 

- Du skal ikke længere melde en tællende runde ud på forhånd. Spil golf og indlever dit kort bliver budskabet. 

- Der bliver ingen begrænsninger på antallet af tællende runder i løbet af en uge. Så spiller du 2 rundet golf om dagen 7 dage om ugen, så kan du blive reguleret 14 gange. 

- Du kan blive reguleret på en afbrudt runde, hvis bare der er spillet 9 huller. Altså fra 9 - 17 huller

- Der bliver ingen handicapgrupper, der gør at bedre spillere kun kan blive reguleret i turnering og at en god score slår mindre igennem end for en dårligere spiller. Alle bliver behandlet ens uanset handicap. 

 

Så er der spørgsmålet om markør. I USA har man kunne spille handicaprunder uden markør. Jeg ved også at "resten af verden" ikke har ønsket sådan et system. Så der har USGA bøjet sig. Jeg ved at der er blevet hvisket om begrebet fantomrunder. Altså runder, hvor det bagefter er noget svært at påvise om den runde nogensinde er blevet spillet. 

 

Angående fifleri. Med de liberaliseringer vi ser med det nye system så bliver det også nemmere at snyde. Det bliver nemmere at komme op i handicap.

 

Læg dog mærke til begrebet Cap.  Der bliver en soft cap og en hard cap. Systemet finder dit laveste handicap indenfor de sidste 365 dage. Hvis du er steget +3 fra det laveste niveau indenfor 365 dage så vil nye stigninger kun slå igennem med halv kraft. Det er soft cap. Hvis du alligevel rammer +5, så kan du ikke længere blive reguleret i handicap før du får en ny cap.

 

DGU siger i øvrigt at der bliver udviklet nye computer redskaber til at flagge underlige spilmømstre herunder spillere, der kun spiller godt til turnering. Der er fortsat mulighed for at lave skønsmæssige reguleringer fra klubbernes side, hvis vi oplever noget mistænksomt

 

Læg også mærke til begrebet "ekseptionel score" hvor spillere, der leverer handicapresultater henholdsvis 7 - 9 bedre og 10+ bedre end handicap bliver sat mere ned i handicap end selve resultatet berettiger. 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

25 minutter siden, skrev Bojoerge:

- Du skal ikke længere melde en tællende runde ud på forhånd. Spil golf og indlever dit kort bliver budskabet. 

Overholder folk den regel nu? Nej incl undertegnede, for uanset hvem jeg spiller med, så er alle mine EDS - korrekt håndtering? Overhovedet ikke.
 

26 minutter siden, skrev Bojoerge:

Du kan blive reguleret på en afbrudt runde, hvis bare der er spillet 9 huller. Altså fra 9 - 17 huller

Så No return afskaffes? Kan eller bliver reguleret?
 

28 minutter siden, skrev Bojoerge:

- Der bliver ingen handicapgrupper, der gør at bedre spillere kun kan blive reguleret i turnering og at en god score slår mindre igennem end for en dårligere spiller. Alle bliver behandlet ens uanset handicap. 

Gælder det også i turneringer, altså at hcp grupper fjernes, så det kun er Scratch fremover? I så fald, så vil det jo betyde stort mandefald i turneringer.

VIL man snyde, så snyder man, men der er altså rigtig mange, som spiller alene af en eller anden årsag og så tropper man op til turnering og brænder banen af - Er det så fair?
Det du skriver, at det så bliver lettere at fifle, bliver jeg bare endnu mere irriteret over at læse. Det er præcis det, der ikke måtte ske. Men et klassisk eksempel på, at man bare ikke gennemtænker lige en af de ting, som mange irriterer sig over.

Cappet synes jeg lyder fornuftigt, omend 3-5 slag stadig er meget og langt mere end man ellers kunne fifle sig til med den nuværende 0.1 stigning.

Men bliver det så håndhævet mon? Jeg har virkelig svært ved at tro på det.

Det er en både og, for jeg er ikke tilhænger af, at man bliver reguleret mere ned, end det man har spillet sig til. Og det er de der skrivebordsreguleringer ved årsrevisionen der irriterer mig - For skulle jeg nogensinde kunne spille mig under 10, så vil jeg selv gøre det, det skal en eller anden kontornusser ikke gøre for mig. Beklager, men lige den del, er som at have en ligtorn, man bare ikke kan slippe af med.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Handicapgrupper er en fast størrelse i det nuværende handicapsystem og har intet at gøre med de inddelinger i grupper, som vi ser i klubturneringer. Der er 6 handicapgrupper i det nuværende system og de bruges primært til at bestemme, hvor meget man falder i handicap hvor hvert point man scorer over 36. Jo lavere gruppe du er i jo mindre falder du i handicap. Der er også 2 andre ting som handicapgruppene regulerer. Hvis du er i gruppe 1, så kan du kun blive reguleret i turnering. Hvis du først en gang har spillet dig i gruppe 5 eller mindre så kan du ikke igen komme op igen i gruppe 6. Som jeg skrev så forsvinder handicapgrupper ud af handicapsystemet så alle behandles ens. 

 

https://www.danskgolfunion.dk/manualer/ega-handicapsystem/vejl.2020/da/topic/ega-handicapsystemet-2020-vejledning-til-spillere

 

No Return fjernes som en del af handicapsystemet. Hvis du har spillet imellem 9 - 18 huller så kan du blive reguleret for det antal huller du har spillet. Igen er der ingen tvang, men der er mulighed. Der er en enkelt lille betingelse. Du skal stoppe spillet efter det antal huller, som du lader dig regulere for. Du må altså ikke spille 12 huller og afslutte din tællende runde og så spille videre på 13 eller skrå over til 15. hul og spille videre.

 

Angående Caps så bliver det en fast bestanddel som golfbox selv udregner og holder øje med. Hvis du indenfor de sidste 365 dage har haft 10,1 som dit laveste handicap, så griber systemet ind hvis du får 13,1 i handicap. Så vil yderligere stigninger blive halveret automatisk. Hvis du trods det formår at få et handicap på 15,1 så vil golfbox ikke tillade yderligere stigninger før det laveste handicap indenfor 365 dage bliver højere. Det vil altsamnen foregå automatisk og fremgå af golfbox. 

 

Men ja, det nye system vil gøre at det er muligt at stige hurtigere i handicap end det system vi kender i dag. Det kræver dog at du indleverer rigtigt mange scores. For eventuelle gode scores skal jo skrives ud af arkivet. før nyere dårligere scores rigtigt slår igennem.

 

Dem der vil snyde kan snyde i alle systemer, der er baseret på frivillighed, men husk at Caps husker et helt år tilbage. Det er altså ikke mange turneringer en fifler kan deltage i før det bliver svært at arbejde for meget med handicappet. 

 

Husk det jeg skrev med at rigtigt gode scores vil trykke handicappet ekstra ned. Hvis du scorer 43 point så vil dit handicap falde med 1, 0 mere end scoren i sig selv berettiger. Ved 46 point falder hcp 2,0 mere end scoren berettiger. Og så det jo nok derfra at Caps bliver beregnet det næste år. 

 

En af de ting, som golfbox ifølge DGU vil holde øje og flagge til os der har med det at gøre i klubberne er netop hvis en spiller viser stor forskel i spillestyrke i og udenfor turnering. 

 

Det nye system er ment til bedre at repræsentere nuværende spillestyrke fremfor den spillestyrke du havde da du sidst brændte banen af. Derfor skal systemet også være mere dynamisk og reagere hurtigere på hvis der i en periode bliver spillet dårligt. 

 

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, skrev Bojoerge:

Jo, der bliver fjernet rigtigt mange forhindringer:

 

- Du skal ikke længere melde en tællende runde ud på forhånd. Spil golf og indlever dit kort bliver budskabet. 

- Der bliver ingen begrænsninger på antallet af tællende runder i løbet af en uge. Så spiller du 2 rundet golf om dagen 7 dage om ugen, så kan du blive reguleret 14 gange. 

- Du kan blive reguleret på en afbrudt runde, hvis bare der er spillet 9 huller. Altså fra 9 - 17 huller

- Der bliver ingen handicapgrupper, der gør at bedre spillere kun kan blive reguleret i turnering og at en god score slår mindre igennem end for en dårligere spiller. Alle bliver behandlet ens uanset handicap. 

 

Så er der spørgsmålet om markør. I USA har man kunne spille handicaprunder uden markør. Jeg ved også at "resten af verden" ikke har ønsket sådan et system. Så der har USGA bøjet sig. Jeg ved at der er blevet hvisket om begrebet fantomrunder. Altså runder, hvor det bagefter er noget svært at påvise om den runde nogensinde er blevet spillet. 

 

Angående fifleri. Med de liberaliseringer vi ser med det nye system så bliver det også nemmere at snyde. Det bliver nemmere at komme op i handicap.

 

Læg dog mærke til begrebet Cap.  Der bliver en soft cap og en hard cap. Systemet finder dit laveste handicap indenfor de sidste 365 dage. Hvis du er steget +3 fra det laveste niveau indenfor 365 dage så vil nye stigninger kun slå igennem med halv kraft. Det er soft cap. Hvis du alligevel rammer +5, så kan du ikke længere blive reguleret i handicap før du får en ny cap.

 

DGU siger i øvrigt at der bliver udviklet nye computer redskaber til at flagge underlige spilmømstre herunder spillere, der kun spiller godt til turnering. Der er fortsat mulighed for at lave skønsmæssige reguleringer fra klubbernes side, hvis vi oplever noget mistænksomt

 

Læg også mærke til begrebet "ekseptionel score" hvor spillere, der leverer handicapresultater henholdsvis 7 - 9 bedre og 10+ bedre end handicap bliver sat mere ned i handicap end selve resultatet berettiger. 

 

 

 

I denne del af verden kan man gå ind os se hvilken som helst spillers arkiv af scorekort.

 

De opfordrer folk til at følge med i andre spillers score, samt at flage mulig snyd. En slags whistleblower ordning.

 

Det vil derfor være tydligt at kigge en bestemt spiller igennem hvis personen indleverer mistænkelige høje scorekort til en turnering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 24.8.2020 kl. 04:52 , skrev Smut:

I denne del af verden kan man gå ind os se hvilken som helst spillers arkiv af scorekort.

 

De opfordrer folk til at følge med i andre spillers score, samt at flage mulig snyd. En slags whistleblower ordning.

 

Det vil derfor være tydligt at kigge en bestemt spiller igennem hvis personen indleverer mistænkelige høje scorekort til en turnering.

Hvordan kan man det? 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

50 minutter siden, skrev Smut:

Omkring tidligere scorekort? Det hele ligger online (ikke Golfbox). Man kan gå ind og slå hvilken som helst spiller op og se dennes scorekort. 

Kunne du være lidt mere præcis i din angivelse? 

 

"online" er lidt som at beskrive sin adresse som "i verden" 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Smut:

Omkring tidligere scorekort? Det hele ligger online (ikke Golfbox). Man kan gå ind og slå hvilken som helst spiller op og se dennes scorekort. 

Hvor henne? Jeg har aldrig hørt, at man kan se scorekorts på andre end sig selv - Sådan noget troede jeg kun var forbeholdt klubben eller DGU.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, skrev Nicolai:

Hvor henne? Jeg har aldrig hørt, at man kan se scorekorts på andre end sig selv - Sådan noget troede jeg kun var forbeholdt klubben eller DGU.

 

Jeg bor i NZ som bruger et andet system. Jeg spiller ikke under DGU.

 

https://www.golf.co.nz

 

Man skal være medlem af en NZ golfklub for at få adgang.

Redigeret af Smut
Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, skrev Smut:

Jeg bor i NZ som bruger et andet system. Jeg spiller ikke under DGU.

 

https://www.golf.co.nz

 

Man skal være medlem af en NZ golfklub for at få adgang.

Så forstår jeg bedre. Det kan man ikke i DK, medmindre man har administratorrettigheder i Golfbox.

I øvrigt ville det nok give problemer ifm GDPR, hvis de bare blev lagt (medmindre der var givet specifikt skriftligt samtykke).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden