Bojoerge Posted July 15, 2020 Author Report Posted July 15, 2020 (edited) 56 minutter siden, skrev nAlen: Gad vide om de så tæller for os i gruppe 1 også... Uanset hvormeget jeg vinger af i EDS, siger den stadig "Score er ikke tællende, da den ikke er markeret som EDS" Det kan selvfølgelig også være at det bare er grundet de ikke tæller i år, men så måske alligevel bliver indregnet til 2021 ? Jeg synes efterhånden forvirringen er total omkring det der Scoren skal heller ikke være tællende i år, så på den måde er det rigtigt det golfbox siger. Det burde til gengæld være sådan, at de scores du har markeret som EDS vil tælle med i forhold til det nye handicapsystem går i luften til nytår. Jeg har forstået det sådan at golfbox bliver klar til at lave et prewiev på det nye handicapsystem engang til september. Når det er oppe og køre burde vi alle kunne se hvilke 20 scores og deres handicapresultat, som de 8 bedste scores bliver taget ud af og se hvad vores nye handicap ville være på det givne tidspunkt. Så når det kører så burde jer i gruppe 1 kunne se at jeres eds runder tæller med. Edited July 15, 2020 by Bojoerge 2 Quote
Kitter Posted July 17, 2020 Report Posted July 17, 2020 Den 15.7.2020 kl. 22:03 , skrev nAlen: Jeg synes efterhånden forvirringen er total omkring det der Forstår slet ikke at forvirringen skulle være total. For mig at se er der klarhed om hvad der skal ske på langt de fleste områder. For lavhandicappere som dig er der et enkelt lille spørgsmål om indrapportering af runder i 2020, som må kunne afklares med to linjer i en hurtig mail til DGUs handicapansvarlige.... Det burde være temmelig simpelt at få et svar på det... Den 15.7.2020 kl. 22:59 , skrev Bojoerge: Scoren skal heller ikke være tællende i år, så på den måde er det rigtigt det golfbox siger. Det burde til gengæld være sådan, at de scores du har markeret som EDS vil tælle med i forhold til det nye handicapsystem går i luften til nytår. Det har jeg netop fået bekræftet fra den regel/handicapkyndige i min klub. Alle scores registreret i Golfbox vil blive anvendt til beregning af det ny handicap per 1. jan. 2021. Quote
Kitter Posted July 17, 2020 Report Posted July 17, 2020 3 timer siden, skrev Kitter: Forstår slet ikke at forvirringen skulle være total. For mig at se er der klarhed om hvad der skal ske på langt de fleste områder. For lavhandicappere som dig er der et enkelt lille spørgsmål om indrapportering af runder i 2020, som må kunne afklares med to linjer i en hurtig mail til DGUs handicapansvarlige.... Det burde være temmelig simpelt at få et svar på det... Det har jeg netop fået bekræftet fra den regel/handicapkyndige i min klub. Alle scores registreret i Golfbox vil blive anvendt til beregning af det ny handicap per 1. jan. 2021. En præcisering - som lavhandicapper er det alle dine GolfBox registrerede runder (både EDS og private), der anvendes til beregning af dit 2021 handicap. Men for justering af 2020 handicappet frem til 31 december 2020 anvendes kun de runder, som kan indberettes efter det nugældende EDS system. Så fortsæt du med at indberette alle scores. Dem, som er EDS berettigede, tæller til dit 2020 hcp, dem som ikke er EDS berettigede tæller til dit 2021 hcp sammen med EDS runderne. Quote
Kitter Posted July 20, 2020 Report Posted July 20, 2020 (edited) Se i øvrigt en stribe 1-minut videoer (engelsk), som forklarer det ny system. Men for os almindelige dødelige sker der stort set ingenting. Indberet din score og se dit justerede handicap. Systemet klarer alt det andet. https://www.whs.com/ Edited July 20, 2020 by Kitter Link tilføjet Quote
Bojoerge Posted July 20, 2020 Author Report Posted July 20, 2020 Det som den almindelige golfer nok vil irritere sig mest over vil nok være at man ikke kan forudsige om en given runde vil betyde ændringer i handicap med mindre man kender handicapresultatet for både den 8. bedste runde og den 20 seneste runde. Jeg tror det vil kræve nogen forklaring at en golfer kan falde i handicap uden at score 37 point eller mere. Hvis den 8. bedste score er fx 32 point og spilleren scorer 34 point (samne bane, samne teested) så vil spilleren falde minimum 0,1 - 0,2 i handicap alt efter hvordan decimalerne lige falder. Omvendt vil også kræve forklaring at en spiller scorer 37 point og stiger i handicap. Hvis den 20. runde tæller med blandt de 8 bedste, så skal den nye runde have et bedre handicapresultat end den som forsvinder eller vil spilleren stige i handicap. Quote
Pastorius Posted July 20, 2020 Report Posted July 20, 2020 1 time siden, skrev Bojoerge: Det som den almindelige golfer nok vil irritere sig mest over vil nok være at man ikke kan forudsige om en given runde vil betyde ændringer i handicap med mindre man kender handicapresultatet for både den 8. bedste runde og den 20 seneste runde. Jeg tror det vil kræve nogen forklaring at en golfer kan falde i handicap uden at score 37 point eller mere. Hvis den 8. bedste score er fx 32 point og spilleren scorer 34 point (samne bane, samne teested) så vil spilleren falde minimum 0,1 - 0,2 i handicap alt efter hvordan decimalerne lige falder. Omvendt vil også kræve forklaring at en spiller scorer 37 point og stiger i handicap. Hvis den 20. runde tæller med blandt de 8 bedste, så skal den nye runde have et bedre handicapresultat end den som forsvinder eller vil spilleren stige i handicap. Er der ikke stadig en CBA-ting lagt ind over på banens scores på én dag, som man ikke kan forudsige? Uden den er det forholdsvis enkelt at regne ud. Quote
Kitter Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 10 timer siden, skrev Pastorius: Er der ikke stadig en CBA-ting lagt ind over på banens scores på én dag, som man ikke kan forudsige? Uden den er det forholdsvis enkelt at regne ud. Jo det kaldes nu Playing Conditions Calculations (PCC). Se beskrivelse i denne video https://www.whs.com/articles/2020/playing_conditions_calculation.html I den beregning tages højde for vind, vejr og baneforhold ud fra minimum 8 indrapporterede scores for den pågældende dag i den enkelte klub sammenholdt med den normalt forventede score for de pågældende 8 spillere under normal vind, vejr og baneforhold. Det kan fx betyde, at en score på 32 point i stormvejr kan blive en god score - og føre til en justering af handicap... Jeg tror personligt, at der i en del klubber ganske enkelt ikke vil blive indrapporteret de nødvendige 8 scores til at denne beregning kan foretages. Hvis ikke der er 8 scores indberettet for den pågældende dag vil der ikke blive lavet en PCC, og scoren vil således indgå i regnskab uden justering. Som jeg ser det ny system, så skal vi simpelthen bare vænne os til, at vi ikke selv kan beregne vores handicap, men lige må tjekke Golfbox på mobilen..... Quote
Pastorius Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 (edited) 2 timer siden, skrev Kitter: Jo det kaldes nu Playing Conditions Calculations (PCC). Se beskrivelse i denne video https://www.whs.com/articles/2020/playing_conditions_calculation.html I den beregning tages højde for vind, vejr og baneforhold ud fra minimum 8 indrapporterede scores for den pågældende dag i den enkelte klub sammenholdt med den normalt forventede score for de pågældende 8 spillere under normal vind, vejr og baneforhold. Det kan fx betyde, at en score på 32 point i stormvejr kan blive en god score - og føre til en justering af handicap... Jeg tror personligt, at der i en del klubber ganske enkelt ikke vil blive indrapporteret de nødvendige 8 scores til at denne beregning kan foretages. Hvis ikke der er 8 scores indberettet for den pågældende dag vil der ikke blive lavet en PCC, og scoren vil således indgå i regnskab uden justering. Som jeg ser det ny system, så skal vi simpelthen bare vænne os til, at vi ikke selv kan beregne vores handicap, men lige må tjekke Golfbox på mobilen..... Tak. På hvilke baner er det et problem med 8 indberettede scores pr dag? Det tror jeg ikke det er. Hos os er det intet problem overhovedet, er jeg sikker på. De fleste KiK'er indberetter altid scores, weekends er intet problem, og så er der ikke mange "tomme" dage tilbage. Skal man forstå det som om der er fuld kompensation for forholdene? Det synes jeg ikke fremgår klart. Edited July 21, 2020 by Pastorius Quote
Kaizer Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 Så PCC er altså noget der foregår automatisk?! Jeg stiller mig stadig tvivlenden over hvordan der skal fungere. Jeg mindes adskillige runder hvor jeg har spillet for 9 i pragfuldt vejr. Så tog blæsten til, og vandet væltede ned. Eller andre kombinationer hvor vejret skifter. Tages der mon så højde for hvornår på dagen man har spillet? Quote
Kitter Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 46 minutter siden, skrev Pastorius: Tak. På hvilke baner er det et problem med 8 indberettede scores pr dag? Det tror jeg ikke det er. Hos os er det intet problem overhovedet, er jeg sikker på. De fleste KiK'er indberetter altid scores, weekends er intet problem, og så er der ikke mange "tomme" dage tilbage. Skal man forstå det som om der er fuld kompensation for forholdene? Det synes jeg ikke fremgår klart. Jeg kan ikke nævne konkrete baner, men mit synspunkt er baseret på 1) frekvensen af indbrettede scoes blandt dem, som jeg normalt spiller sammen med. De fleste har ikke indberettet scores i årevis - bogstavelig talt ! og 2) visse baner er ikke ligefrem fuldt besat - som dte fremgår af andet indlæg kigger jeg på baner i Odense området - på Blommenslyst er der i dag booket 40 spillere - jeg tror ikke at 8 ud af disse indberetter scores...... 26 minutter siden, skrev Kaizer: Så PCC er altså noget der foregår automatisk?! Jeg stiller mig stadig tvivlenden over hvordan der skal fungere. Jeg mindes adskillige runder hvor jeg har spillet for 9 i pragfuldt vejr. Så tog blæsten til, og vandet væltede ned. Eller andre kombinationer hvor vejret skifter. Tages der mon så højde for hvornår på dagen man har spillet? Så vidt jeg kan se fra ovennævnte video kigger man på de indleverede scores versus de pågældende spilleres forventede scores. En eventuel forskel vil anvnedes til at beregne en justeringsfaktor. Man kommer ikke til at se på de konkrete vejrforhold på selve dagen, men går ud fra at det har været slemt, hvis alle 8 scores er betydeligt ringere end de normalt ville have været for de pågældende spillere. Det er en ren matematisk beregningsalgoritme. Og deri ligger svagheden - hvis formiddagen byder på super vejr og gode scores, så kan man nok forvente at disse bliver indberettet, mens eftermiddagens scores i dårligt vejr ikke bliver indberettet. Så ser det ud som om eftermiddagsspillerne også har spillet i godt vejr ☹️ Og ja, jeg ved godt, at man ikke bare kan vælge at indberette eller ej afhængig af om scoren er god eller dårlig, men det sker altså! Quote
Logan Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 Det kan være meget svært at overbevise folk om at indlevere scores. Nogle tror stadig kun at der skal indberettes når man har 36+ points, selvom det jo er længe siden det blev lavet om. Hos os spilles der meget high/low hvor bolden bliver givet og derfor indberetter folk heller ikke scores. Nogle spiller med at bolden er givet når den er inden for putter skaftets længde, andre en sko længde (derfor spiller jeg altid i klovnesko) og andre putter ud. Så den med antallet af indleverede runder for en bane kan godt blive svær med mindre det er noget KiK eller lignende, specielt hvis vejret er dårligt og folk laver en dårlig score. Quote
Pastorius Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 8 minutter siden, skrev Kitter: Jeg kan ikke nævne konkrete baner, men mit synspunkt er baseret på 1) frekvensen af indbrettede scoes blandt dem, som jeg normalt spiller sammen med. De fleste har ikke indberettet scores i årevis - bogstavelig talt ! og 2) visse baner er ikke ligefrem fuldt besat - som dte fremgår af andet indlæg kigger jeg på baner i Odense området - på Blommenslyst er der i dag booket 40 spillere - jeg tror ikke at 8 ud af disse indberetter scores...... Så vidt jeg kan se fra ovennævnte video kigger man på de indleverede scores versus de pågældende spilleres forventede scores. En eventuel forskel vil anvnedes til at beregne en justeringsfaktor. Man kommer ikke til at se på de konkrete vejrforhold på selve dagen, men går ud fra at det har været slemt, hvis alle 8 scores er betydeligt ringere end de normalt ville have været for de pågældende spillere. Det er en ren matematisk beregningsalgoritme. Og deri ligger svagheden - hvis formiddagen byder på super vejr og gode scores, så kan man nok forvente at disse bliver indberettet, mens eftermiddagens scores i dårligt vejr ikke bliver indberettet. Så ser det ud som om eftermiddagsspillerne også har spillet i godt vejr ☹️ Og ja, jeg ved godt, at man ikke bare kan vælge at indberette eller ej afhængig af om scoren er god eller dårlig, men det sker altså! På de baner, hvor der ikke bliver booket mange tider, er der tit en del folk der går ud, uden at registrere det i golfbox (det gør jeg også selv ind imellem). Alligevel spiller jeg EDS stort set hver gang jeg spiller. Det er der også rigtig mange af mine spillemakkere der gør. Fremover, bliver der forhåbentlig endnu flere registrerede scores - det er i hvert fald hensigten. Ja, det er jeg med på, men det fremgår ikke klart om det er 1-1. Fx. skulle der jo rigtig meget til at flytte på CBA i dét system. Jeg er med på at mange spiller "junior"-EDS - altså kun indberetter gode scores - men statistisk fordelt betyder det ikke meget, og det påvirker jo alle andre i samme grad. Quote
Kaizer Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 2 timer siden, skrev Kitter: Så vidt jeg kan se fra ovennævnte video kigger man på de indleverede scores versus de pågældende spilleres forventede scores. En eventuel forskel vil anvnedes til at beregne en justeringsfaktor. Man kommer ikke til at se på de konkrete vejrforhold på selve dagen, men går ud fra at det har været slemt, hvis alle 8 scores er betydeligt ringere end de normalt ville have været for de pågældende spillere. Det er en ren matematisk beregningsalgoritme. Og deri ligger svagheden - hvis formiddagen byder på super vejr og gode scores, så kan man nok forvente at disse bliver indberettet, mens eftermiddagens scores i dårligt vejr ikke bliver indberettet. Så ser det ud som om eftermiddagsspillerne også har spillet i godt vejr Og ja, jeg ved godt, at man ikke bare kan vælge at indberette eller ej afhængig af om scoren er god eller dårlig, men det sker altså! Ja, jeg er bekendt med folks lemfældige omgang med indberetning eller ej... Det lyder umiddelbart lidt trist med det PCC. Jeg mener ikke den score man selv får skal være afhængig af andres score. Det er kun min score jeg er herre over; andres har jeg ingen indflydelse på. Jeg bryder mig heller ikke specielt om CBA. Jeg kan godt huske den turnering jeg vandt med 38 point på en blæsende dag. Jeg tænkte jeg ville blive sat ned 2 x 0,4, så overraskelsen var stor da jeg så jeg var blevet reguleret med 2,0. At de 80 andre spillere ikke kunne spille i blæsevejr er ude af mine hænder. Quote
Pastorius Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 55 minutter siden, skrev Kaizer: Ja, jeg er bekendt med folks lemfældige omgang med indberetning eller ej... Det lyder umiddelbart lidt trist med det PCC. Jeg mener ikke den score man selv får skal være afhængig af andres score. Det er kun min score jeg er herre over; andres har jeg ingen indflydelse på. Jeg bryder mig heller ikke specielt om CBA. Jeg kan godt huske den turnering jeg vandt med 38 point på en blæsende dag. Jeg tænkte jeg ville blive sat ned 2 x 0,4, så overraskelsen var stor da jeg så jeg var blevet reguleret med 2,0. At de 80 andre spillere ikke kunne spille i blæsevejr er ude af mine hænder. Dit handicap er ikke en isoleret, objektiv størrelse. Det giver kun mening i sammenligning med andre. Quote
Kaizer Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 1 time siden, skrev Pastorius: Dit handicap er ikke en isoleret, objektiv størrelse. Det giver kun mening i sammenligning med andre. Ja, set i det store billede. I mine øjne ikke ud fra en runde. Quote
Pastorius Posted July 21, 2020 Report Posted July 21, 2020 5 timer siden, skrev Kaizer: Ja, set i det store billede. I mine øjne ikke ud fra en runde. Det er også derfor at det nye handicapsystem tager de seneste 20 runder i betragtning. Du bliver ikke reguleret ud fra én runde. Quote
Bojoerge Posted August 20, 2020 Author Report Posted August 20, 2020 Jeg deltager i aften i DGU Webinar om de nye handicaphandler. Til det formål har jeg fået DGU's håndbog med den officielle danske oversættelse af reglerne. Med appendix og stikordsregister så er bogen på 109 sider, heraf et overblik på ca 15 sider. Hist og her bliver jeg lidt overrasket... 1) Der vil fortsat være en eller anden form for årlig handicaprevision, men så vidt jeg kan tyde så er det ikke for alle spillere. Hvordan spillere udpeges til revision ved jeg ikke. 2) Man kan lade sig regulere på en 9 hullers runde og på alle andre runder fra 10 - 18 huller. Så hvis man af en eller anden grund kun spillede 13 huller, så kan man blive reguleret for 13 huller. Den eneste betingelse for en regulering for en 9 - 17 hullers runde er at man afsluttede runden og ikke spiller videre. Man må heller ikke springe et par huller over og spille et par huller på vej ind. I min klub ligger 9. green langt væk fra klubhuset, og hvis man spiller 9 huller så ligger 10. hul på vej ind og det spiller de fleste så med. Der skal vi lære folk at de så skal lade sig regulere på 10 huller og at de ikke lige må spille 13. eller 15. hul på vej ind, som ellers ligger på vejen... Hvis man spiller 14 - 17 huller så bliver scoren tillagt 2 point pr manglende hul som vi kender det i dag. Hvis man spiller 9 - 13 huller, så vil man kun blive tillagt 1 point på det første manglende hul og 2 point på resten. Altså 17 point på bagni. 3) Når man har færre end 20 scores i sit handicaparkiv, så bliver der også færre scores der tæller med i gennemsnittet. Hvis man fx kun har 7 scores i sit handicaparkiv, så er det gennemsnittet af de 2 bedste handicapresultater, der tæller til handicappet. Jeg tror at mange, der i det daglige er lidt ligeglade med deres handicap og derfor ikke har mange tællende scores fra 2018 og frem vil opleve at få et lidt tilfældigt handicap på baggrund af den her regel. Quote
nAlen Posted August 20, 2020 Report Posted August 20, 2020 33 minutter siden, skrev Bojoerge: 3) Når man har færre end 20 scores i sit handicaparkiv, så bliver der også færre scores der tæller med i gennemsnittet. Hvis man fx kun har 7 scores i sit handicaparkiv, så er det gennemsnittet af de 2 bedste handicapresultater, der tæller til handicappet. Så hvis min (fiktive) 7 scores i golfbox hedder 65, 100, 100, 100, 100, 65 på en par 70 bane så er mit nye hcp +xxx (tilsvarende -5 brutto) ?? Goddag en tivoli regel Quote
Bojoerge Posted August 20, 2020 Author Report Posted August 20, 2020 5 minutter siden, skrev nAlen: Så hvis min (fiktive) 7 scores i golfbox hedder 65, 100, 100, 100, 100, 65 på en par 70 bane så er mit nye hcp +xxx (tilsvarende -5 brutto) ?? Goddag en tivoli regel Det kommer jo an på banens sværhedsgrad (cr og Slope), men ellers er svarer ja. Men når du spiller runde 9 - 11 så tæller de 3 bedste og så regulerer det sig. Det er jo derfor at DGU hele tiden skriver at vi skal se at få spillet nogle runder... Quote
nAlen Posted August 20, 2020 Report Posted August 20, 2020 Crazy system for alle dem som ikke lige får spillet så mange runder Det bliver sjovt at se 2. Januar hvordan det ser ud Quote
Recommended Posts