Jump to content

Recommended Posts

Posted
7 timer siden, skrev Bojoerge:

Den store kulturændring skete, der man gjorde det nemmere og legalt at spille EDS runder. 

Da jeg startede med at spille golf for 13 år siden skulle man skrive sig på en liste for at spille EDS og man kunne kun spille en om ugen. Dengang så man ned på dem der spillede EDS og anså dem som fiflere. På en privat runde kunne man kun gå ned i handicap. 

Det er der vendt rundt på igennem de sidste 2 - 3 regelrevisioner og nu gør man det endnu nemmere at spille tællende. 

Der var nogle fuldstændig vanvittige handicaps dengang da folk kun gik ned i hcp. Hvis du havde haft 1-2 gode år hvor du havde haft nogle super runder på en bane der lå til dit spil var du fanget med et lavt hcp. Da EDS blev indøfrt var det max en om ugen. Så ville tage det meste af en sæson med ugentlig apil at komme tre slag op i hcp.

Kan huske at jeg har spillet med folk der lå i hcp 4 og havde svært ved at bryde 90. Det virkede helt forkert...

Tror dog stadig at der ses ned på folk der indleverer en ni-huls score.

Posted
3 timer siden, skrev Smut:

Tror dog stadig at der ses ned på folk der indleverer en ni-huls score.

Personligt anebefaler jeg ikke folk, der kan spille 18 huller gøre det, da meget kan ske på de sidste 9 huller. Det er i min optik bedre, at levere lidt, end ingenting.

Derfor er jeg også fortaler for, at det snarest bliver muligt at spille alene runder og få dem indleveret. Er vi ude i frygten for fifleri, så vil det aldrig komme til livs. For VIL man snyde, så finder man også et smuthul.

• Like 1
Posted

Jeg har ikke oplevet at der bliver set ned på folk der nøjes med 9 huller. Vi har medlemmer i klubben der kun har adgang til 9 huller. Jeg anbefaler dog aldrig folk der spiller 18 huller at indlevere scores for 9 hullers runderne. Jeg har selv brændt fingrene på det.

Enig i at man burde kunne indberette for solo runder. Spillet kræver ofte at man er ærlig og følger reglerne, så kan ikke helt se problemet.

Posted (edited)

Set fra systemets side er det bedre at aflevere en kortere runde end ikke at aflevere en runde. 

Det er jo også derfor det nu bliver nemmere at aflevere kortere runder. Man kan aflevere runder hvor man afleverer for de huller der er spillet, dog minimum 9 huller, og der er ingen regler om at man på forhånd fortæller noget til nogen om hvor mange huller man har tænkt sig at spille. Det kan man afgøre undervejs så længe der er en gyldig grund til at afbryde runden. 

De gyldige grunde er så mangfoldige at man nok kan finde en der passer og jeg kan garantere for at det kun er noget vi kommer til at tjekke i ekstreme tilfælde. 

Det er fx fulgt lovligt at spille 9 huller, få lyst til frokost, lade dig regulere og så spille 9 huller mere og lade sig regulere på dem også. Man skal dog altid starte på hul 1 på en rated bane. Selvstændige 9 hullers loop er som regel selvstændigt ratede, imens baner hvor man ikke kommer tilbage imod klubhuset efter 9 huller som regel kun er rated som en sammenhængede 18 hullers bane. (fx min hjemmebane i Hornbæk) 

Men bortset fra at man altid skal starte på hul 1 på en rated bane så er det om udgangspunkt ingen grænser for hvor mange tællende runder man spiller om dagen/ugen.

Det nye system tager jo lidt forbehold for spilniveauet på de huller man ikke spiller. Hvis man afleverer en runde på 9 - 13 huller så får man trukket et point for de huller du ikke spiller. Hvis man spiller 9 huller så får man 17 point på de sidste huller og så fremdeles

Så ligesom vi tilbage i tiden fralagde os fordommene om EDS runder så er det på tide at fralægge os fordommene om handicapregulering efter kortere runder end 18 huller. Jo flere runder man spiller tællende jo tættere kommer handicappet på aktuel spillestyrke.

Edited by Bojoerge
Posted
50 minutter siden, skrev Bojoerge:

Så ligesom vi tilbage i tiden fralagde os fordommene om EDS runder så er det på tide at fralægge os fordommene om handicapregulering efter kortere runder end 18 huller. Jo flere runder man spiller tællende jo tættere kommer handicappet på aktuel spillestyrke.

Kommentarer om kun at indberette 18-hullers runder er jeg faktisk kun stødt på herinde - ikke ude klubben.

Negative bemærkninger om at indberette er mere generelt - "gider du virkelig indberette.... - hvorfor dog det??"

Og helt grundlæggende er jeg af den opfattelse, at alle runder som kan indberettes bør indberettes.

• 4 months later...
Posted
Den 14.11.2020 kl. 15:20 , skrev Bojoerge:

Hvis man vil nørde sig helt ned i det nye handicapsystem, så kan man nu læse hele det nye dansk oversatte regelværk her:

https://www.danskgolfunion.dk/manualer/handicapsystemet/2021/da/topic/indledning

For de fleste vil jeg stadigt mene at dette lille kursus er alt som almindelige handicapgolfere behøver at sætte sig ind i:

https://spilmed.danskgolfunion.dk/handicapsystemet-2021/#/

For tilbagevende golfspiller, er kurset perfekt! 

Jeg er noget et stykke i det nu. Er jeg undre mig over en sætning. 

Systemet indregner nemlig, om banen, du spillede, var usædvanlig let eller svær på den dag, du spillede. Funktionen kaldes PCC og udregningen sker ved midnat.

Det jeg undre mig over, det er om banen er let eller svær på dagen. Hvad tænkes der i her? Vind og vejr? Eller hvordan? 

Posted
2 minutter siden, skrev UlrikH:

For tilbagevende golfspiller, er kurset perfekt! 

Jeg er noget et stykke i det nu. Er jeg undre mig over en sætning. 

Systemet indregner nemlig, om banen, du spillede, var usædvanlig let eller svær på den dag, du spillede. Funktionen kaldes PCC og udregningen sker ved midnat.

Det jeg undre mig over, det er om banen er let eller svær på dagen. Hvad tænkes der i her? Vind og vejr? Eller hvordan? 

Vind, vejr, fairways hårdhed, opsætning...

Det er resultaterne der tæller. Hvis scores er for gode eller for dårlige for alle der har spillet banen den dag så bliver det rettet ind. 

Du må ikke spørge hvordan det bliver beregnet for det ved jeg ikke. I Sverige har de brugt systemet 1 sæson og de sagde i efteråret at 8% af alle runder bliver påvirket af PCC 

Posted
19 minutter siden, skrev Bojoerge:

Vind, vejr, fairways hårdhed, opsætning...

Det er resultaterne der tæller. Hvis scores er for gode eller for dårlige for alle der har spillet banen den dag så bliver det rettet ind. 

Du må ikke spørge hvordan det bliver beregnet for det ved jeg ikke. I Sverige har de brugt systemet 1 sæson og de sagde i efteråret at 8% af alle runder bliver påvirket af PCC 

Jeg tænkte godt det var noget i den stil. Tænker det bliver rigtig svært for den at beregne. Men det tyder det jo også på i forhold til det du skriver med Sverige 8% på et efterår, hvor man vil mene vejret kan have stor betydning, er jo ikke meget. 

Mange tak for dit svar :)

Posted
9 minutter siden, skrev UlrikH:

Jeg tænkte godt det var noget i den stil. Tænker det bliver rigtig svært for den at beregne. Men det tyder det jo også på i forhold til det du skriver med Sverige 8% på et efterår, hvor man vil mene vejret kan have stor betydning, er jo ikke meget. 

Mange tak for dit svar :)

Det er reet simpelt at beregne, vi kan bare ikke gøre det selv, fordi vi ikke har den datamængde til rådighed der kræves.

Der kigges kun på hvor gode scores er, ikke hvad årsagen til at de evt. skiller sig ud. Er spillernes hcp score meget lavere eller højere end forventet, så justeres der. Det skal ret meget til, før PCC træder i kraft.

• Like 1
  • Upvote 1
Posted

Jeg lavede 36 p i dag. Det gjorde, at mit hcp. faldt med 0,2, da dagens runde erstattede en runde med 31 p. Faldet blev begrænset til 0,2 pga. soft cap.

Posted

Jeg er i dialog med min klub, da jeg efter en runde lavede 30p, men da disse tal blev indtastet i Golfbox, havde jeg kun 29p og der manglede en ekstra streg, så er lidt spændt på, hvor den fejl ligger henne. Tabellen giver mig 10 slag, så hvorfor golfbox kun giver mig 9, venter jeg svar på.

Posted

Nicolai, tjek slope og course rating i GolfBox med klubbens hcp. tabeller. Der må være en forskel her.

Posted

Debatten om man vil aflevere tællende runder, tror jeg hurtigt bliver afløst af glæden ved det nye system, som har mange flere muligheder. 

For mit vedkommende bliver golf lige pludselig et helt anderledes. Har de sidste 15 år været under 4,5 og har ikke haft mulighed for at være en del af det almindelige handicap system... I den gruppe hvor jeg spiller mest, er alle enige om at aflevere alle runder, der bliver spillet. Det er bare meget sjovere at ha et handicap , som passer til ens niveau og ikke et niveau, man har haft tidligere eller opnået kun på de gode runder. 

mht aflevering af 9 huls runder, må man kigge på reglerne. Spiller man en aften med konen kun 9 huller, skal disse også afleveres, da det også giver et billede af ens form. Kan ikke se problemet i det. Har heller ikke hørt det i klubben, at andre har snakket negativt om det. 

Vi går en dejlig sæson i møde, så det bare komme afsted og få registreret så mange runder som overhovedet muligt. 

Posted
12 timer siden, skrev AN:

Nicolai, tjek slope og course rating i GolfBox med klubbens hcp. tabeller. Der må være en forskel her.

CR 68,6 - SR 122, Par72 begge steder, så hvad der er galt ved jeg ikke. Var 0.3 fra sph 9 på det tidspunkt. Klubben kan ikke give noget svar, men må tjekke igen efter dagens runde, hvor jeg har samme sph på 10 iflg tabellen, dog hcp 12.5 nu.

Lige nu, skrev Nicolai:

CR 68,6 - SR 122, Par72 begge steder, så hvad der er galt ved jeg ikke. Var 0.3 fra sph 9 på det tidspunkt. Klubben kan ikke give noget svar, men må tjekke igen efter dagens runde, hvor jeg har samme sph på 10 iflg tabellen, dog hcp 12.5 nu.

Edit: Vi spiller Blå, hvis nogen lige skulle tjekke konverteringen og derfor undres.

Posted
9 timer siden, skrev Nicolai:

Edit: Vi spiller Blå, hvis nogen lige skulle tjekke konverteringen og derfor undres.

Hej Nicolai. Dit hcp. ganges med slope 122 og divideres med 113. Herefter trækker du forskellen i CR og banens par fra. For mit vedkommende ville det være 15,7*122/113 = 16,950, oprundes til 17,0 - 3,4 = 13,6, oprundet til SPH 14

Der er en fejl i scorekortet, som jeg fandt på hjemmesiden. Nederst er der byttet om på herre- og dame slope og CR🧐

B194670C-8629-47A3-A3E4-6931FE22B959.png

• Like 1
Posted
Den 30.3.2021 kl. 18:09 , skrev AN:

Hej Nicolai. Dit hcp. ganges med slope 122 og divideres med 113. Herefter trækker du forskellen i CR og banens par fra. For mit vedkommende ville det være 15,7*122/113 = 16,950, oprundes til 17,0 - 3,4 = 13,6, oprundet til SPH 14

Der er en fejl i scorekortet, som jeg fandt på hjemmesiden. Nederst er der byttet om på herre- og dame slope og CR🧐

B194670C-8629-47A3-A3E4-6931FE22B959.png

Det er mystisk, for det scorekort jeg sidder med, står det korrekt, men din beregning, giver mig 8.5 og dermed 9sph, men nu er jeg igen tilbage til sph 10, med stortset samme hcp.

Så er noget spændt på, hvad fredagens runde byder på, når jeg så igen er nede i 12. :D

Posted (edited)

Jeg skal bruge lidt hjælp. Jeg er tilbagevendt golfspiller og har ikke spillet i 3 år. Da jeg sluttede var mit hcp 12.1 min nye klub har sat mig til 15. Har spillet 2 runder nu. 18 huller hvor jeg gik til 28.3 og idag 9 huller, hvor det var til 26.8. Jeg ved jeg kan se imorgen, hvad den beregner mit nye hcp til. Men måske der en der kan hjælpe mig med formlen? Kan ikke forstår hvad mit justering bliver. 

Cr. 71.2 slope 131. En der kan hjælpe en dum til regnestykket? 

https://www.danskgolfunion.dk/manualer/handicapsystemet/2021/da/topic/handicapsystemets-formler

vil det sige jeg skal tage udgangspunkt i 26.8 - 2.0 og mit handicap vil stige til 24.8? Det en ret kraftigstigning. Men jo retvisende, eftersom jeg bare ikke er bedre her til at starte med? 😊

ps. Ja 3 års dvale gør tydeligvis en del ved ens spil 🤷‍♂️🤦‍♂️😂

Edited by UlrikH
Posted

Mine først 2 tællende runde er blevet spillet.

Det var ikke det bedste spil jeg havde med, men fik da 31 og 33 point. Det ændrede ikke noget ved mit handicap. 

Mine bedste 8 scores ud af de sidste 20 er 2x34, 2x35, 3x36 og 1x39, så det er vel derfor.