Hop til indhold

Det nye handicapsystem


Bojoerge
 Del

Recommended Posts

I de gamle system ville de fleste af os maksimalt stige 2,0 i hcp , hvis vi spillede 20 runder... 

 

I det nye system vil man nærmest kunne udskifte sit handicap hvis man spiller 20 runder. Der er indlagt nogle begrænsninger for hvor meget man kan stige hvor hurtigt, men man vil teoretisk kunne stige 5,0 i hcp i løbet af de 20 runder. 

 

Samtidigt er der indtil videre ikke lagt op til nogle begrænsninger på hvor mange tællende runder man kan spille i løbet af fx en uge eller om man kun kan spille en tællende runde om dagen. 

 

Jeg er enig i at et handicapsystem ikke kan forhindre folk i at snyde og at systemet ikke skal laves for snydernes skyld. Men vi skal heller ikke være dumdristige og tro på, at det ikke vil føre til mere snyd hvis folk kunne indlevere scores uden markør... 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, skrev Nicolai:

 Og snyder jeg til en lavere score, så snyder jeg kun mig selv.

Dette er ganske enkelt ikke korrekt - man snyder også andre.

Jeg er nu to gange blevet snydt for deltagelse i vores klubmesterskaber af personer, som jeg med sikkerhed ved kun indrapporterer gode resultater (=lavere handicap). Ved overtegning af tilmeldingen er det dem med højest handicap, som vælges fra.

Og da jeg indrapporterer alle runder (som kan indrappoteres) ligger mit hcp 2-3 højere end hvis jeg kun indrapporterede de gode runder.

 

Fifleri er SNYD!!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, skrev Kitter:

Dette er ganske enkelt ikke korrekt - man snyder også andre.

Jeg er nu to gange blevet snydt for deltagelse i vores klubmesterskaber af personer, som jeg med sikkerhed ved kun indrapporterer gode resultater (=lavere handicap). Ved overtegning af tilmeldingen er det dem med højest handicap, som vælges fra.

Og da jeg indrapporterer alle runder (som kan indrappoteres) ligger mit hcp 2-3 højere end hvis jeg kun indrapporterede de gode runder.

 

Fifleri er SNYD!!

 

 

Er jeres klubmesterskab ikke åbent for alle?

Link til kommentar
Del på andre sites

18 minutter siden, skrev Kaizer:

 

Er jeres klubmesterskab ikke åbent for alle?

Alle kan tilmelde sig, men der er en begrænsning på antallet af deltagere (og dermed venteliste efter handicap), da der er rigtig mange, som ønsker at deltage. Hvis der ikke var venteliste, ville det ikke kunne afvikles på een weekend...

Der spilles både i åben række og i alle de relevante aldersgrupper (junior, midage, senior, veteran etc), samt damer og herrer, så der er mange om buddet....

Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, skrev Kaizer:

Er jeres klubmesterskab ikke åbent for alle?

I teorien er klubmesterskaber vel åbent for alle, men hos os er der hcp begrænsning og der spilles fra scratch i alle grupper og så giver det jo ikke meget mening at en spiller med højt hcp deltager.

Ydermere er vores "åbne" klasse og midage over 54 huller med cut efter 36, så hvis alle skulle kunne være med, så ville vi heller ikke kunne nå det på een weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, skrev Kaizer:

@Kitter

@Logan

 

Jeg mener klub- og rækkemesterskabet burde være en festdag/weekend. Alle bør være velkommen, og de sidste par år har der været mellem 65 og 78 deltager i 7-8 rækker. Højeste handicap har været 41. Der spilles scratch.

Jamen, det er sandelig også en festdag, men det er da irrelevant i denne sammenhæng.

Vi taler om muligheden for at have alle tilmeldte med - men der er ganske enkelt ikke plads til alle dem, som ønsker at deltage, når det skal afvikles over een weekend. Og det sidste gives der ikke køb på - der skal også tages hensyn til alle de andre medlemmer.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

58 minutter siden, skrev Kaizer:

@Kitter

@Logan

 

Jeg mener klub- og rækkemesterskabet burde være en festdag/weekend. Alle bør være velkommen, og de sidste par år har der været mellem 65 og 78 deltager i 7-8 rækker. Højeste handicap har været 41. Der spilles scratch.

shit, hvordan fanden gør i det???? 

Sidste år tror jeg vi var 3 i den "rigtige" række og MAX! 40 i alt fordelt over alle (de alt alt alt for mange) rækker...

 

Heroppe tror jeg ikke folk gider deltage fordi de ikke kan vinde noget, det er synd og skam, men sådan har det vist været i mange år..

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev nAlen:

shit, hvordan fanden gør i det???? 

Sidste år tror jeg vi var 3 i den "rigtige" række og MAX! 40 i alt fordelt over alle (de alt alt alt for mange) rækker...

 

Heroppe tror jeg ikke folk gider deltage fordi de ikke kan vinde noget, det er synd og skam, men sådan har det vist været i mange år..

 

Der er også en del i min klub der ikke deltager, fordi de er uden chance for at vinde. Det er nemlig synd og skam, da jeg mener man kan spille med, for at være med. 

 

Alle de andre turneringer i klubben har mellem 60 og 120 deltager. Typisk kommer der mange tilmeldinger de sidste par dage inden sidste frist, da folk ikke gider spille hvis der er en sky med regn 30 km. fra banen. Så er der også det med slagspil, som mange ikke bryder sig om.

 

I min optik er der for mange rækker. Det giver ikke mening at have en række med 2-3 deltagere. Så er det for nemt at blive rækkemester. Jeg så det gerne skåret ned. Jeg mener heller ikke det er udtalt positivt at en spiller fra gruppe x kan gå videre til 2. runde med 84 slag, og en spiller fra gruppe y kan nøjes med 114 slag for at gå videre.

 

Der er typisk hård kamp i herre og midage herre, da det er her de fleste lav handicappere med størst mulighed for at vinde befinder sig. Nok også derfor jeg endnu ikke er gået videre til anden runde. Det kræver jeg har en god runde og måske også at nogle af de gode spillere har en lidt dårlig dag. 

 

Før 2017 spillede vi en runde lørdag. Ca. halvdelen bliver så sorteret fra. 2. runde søndag. Cut igen. 3. runde samme dag. 

 

De sidste par år er det blevet ændret så vi spiller 2 runder lørdag, og sidste runde søndag. Stadig med 2 x cut.

Redigeret af Kaizer
Edit.
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev nAlen:

shit, hvordan fanden gør i det???? 

Sidste år tror jeg vi var 3 i den "rigtige" række og MAX! 40 i alt fordelt over alle (de alt alt alt for mange) rækker...

 

Heroppe tror jeg ikke folk gider deltage fordi de ikke kan vinde noget, det er synd og skam, men sådan har det vist været i mange år..

Det har blandt andet noget at gøre med hvordan man taler om KM i klubben. Hvis man udelukkende fokuserer på vinderen, så er det forståeligt nok, at mange ikke tilmelder sig.

 

Hos os er der opstået en kultur, hvor mange smågrupper afholder deres egen konkurrence inden i klubmesterskabet. Nogen gange med en lille præmie, andre gange (oftest) bare med 'håneretten' som eneste gevinst. Man konkurrerer ikke om at vinde KM, men om at være den bedst placerede i sin egen lille gruppe, hvad enten det er en officiel KiK eller bare de 8-10 gutter man normalt spiller sammen med.

Det er også italesat i nogem sammenhænge at man skal sætte sine egne personlige mål. Jeg (hcp 15 p.t.) har ikke en kinamands chance for at vinde i min egen aldersgruppe (sidste år deltog 15 spillere med hcp lavere end 8), men jeg sætter nogle specifikke mål:

  • at spille brutto til hcp - det er edderbankeme ikke nemt i slagspil...
  • at klare cuttet
  • at placere mig foran flest mulige konkurrenter , som har lavere hcp end mig selv

Alt sammen noget som giver mig en sejr (eller nederlag), som jeg selv kan vurdere

 

Men alt dette er noget som vokser frem, fordi man diskuterer det på 19. hul over fadbamsen - i KiK'erne, i ens egne smågrupper etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er fedt at man gør så meget ud af klubmesterskabet @Kitter

 

Hos os er det mest bare en besværlig weekend hvor alle os der ikke deltager har svært ved at komme ud at få en tid. Jeg selv har aldrig deltaget i klubmesterskabet. Dels er min fysiske form ikke til to runder på en dag og dels så arbejder jeg i butik hvor jeg som oftes arbejder en af dagene. 

Link til kommentar
Del på andre sites

20 minutter siden, skrev Bojoerge:

Jeg synes det er fedt at man gør så meget ud af klubmesterskabet @Kitter

 

Tror det er vigtigt at holde sig for øje, at det IKKE er klubben, som gør noget ud af at profilere KM (de gør hvad de skal, men ikke noget oveni).

Det er medlemmerne selv i smågrupper, som hver især finder en måde at gøre KM relevant, også for dem som ikke kan vinde samlet....Det er vokset ud af græsrødderne...

 

Heldigvis er min aldersklasse kun en runde lørdag (og måske en runde søndag), og det er tungt på andendagen. - 36 huller på én dag - det er godt nok en del år siden det var muligt (minigolf måske...)

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, skrev Kitter:

Dette er ganske enkelt ikke korrekt - man snyder også andre.

Jeg er nu to gange blevet snydt for deltagelse i vores klubmesterskaber af personer, som jeg med sikkerhed ved kun indrapporterer gode resultater (=lavere handicap). Ved overtegning af tilmeldingen er det dem med højest handicap, som vælges fra.

Og da jeg indrapporterer alle runder (som kan indrappoteres) ligger mit hcp 2-3 højere end hvis jeg kun indrapporterede de gode runder.

 

Fifleri er SNYD!!

 

Enig i at fifleri er snyd, men det er ikke min pointe - Jeg er træt af, at jeg ikke kan indlevere alle scores, fordi det kræves at der er markør med, men det er en gentlemansport og du er tilsyneladende medlem med et par stykker/håndfuld og der tænker jeg at du skal rette din "vrede" mod kontoret, så de kan få bugt med den slags. For selvfølgelig skal du da ikke afgive din plads til sådan nogle.

Har dog aldrig snydt med en score.

Langt hen ad (runden) vejen, går man jo ikke det samme sted, så ingen kan se, hvad man laver af unoder, mens der kigges væk, så hvad skal en markør så bruges til, udover fortælle, hvilke fejl man har begået, mens h*n så det?



 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, skrev Kitter:

 

  • at spille brutto til hcp - det er edderbankeme ikke nemt i slagspil...
  • at klare cuttet
  • at placere mig foran flest mulige konkurrenter , som har lavere hcp end mig selv

.

 

Jeg har nogenlunde samme mål hvert år. 

 

Hvad angår slagspil og bruttoscore er det i min optik ikke sværere at opnå det, end det er at få sine 36 point. Det kræver blot at man spiller noget mere slagspil og begynde at tage færre chancer; især på risk/reward hullerne. Prøv kun, hvis din egen statistik taler for at tage risikoen.

 

Slagspil er ikke så slemt som nogen gør det til, og jeg kan sagtens sætte mig ind i at det kan være mere end alm. træls at skulle spille færdig på det hul, hvor man kunne have samlet bolden op halvvejs på hullet. Jeg har spillet slagspil i 2-3 år ved stort set alle runder, og jeg tænker ikke over det mere. Ja, der kommer ind i mellem nogle overordentligt grimme score på nogle huller, men det lærer man forhåbentligt noget af. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, skrev Nicolai:

Enig i at fifleri er snyd, men det er ikke min pointe - Jeg er træt af, at jeg ikke kan indlevere alle scores, fordi det kræves at der er markør med, men det er en gentlemansport og du er tilsyneladende medlem med et par stykker/håndfuld og der tænker jeg at du skal rette din "vrede" mod kontoret, så de kan få bugt med den slags. For selvfølgelig skal du da ikke afgive din plads til sådan nogle.

Har dog aldrig snydt med en score.

Langt hen ad (runden) vejen, går man jo ikke det samme sted, så ingen kan se, hvad man laver af unoder, mens der kigges væk, så hvad skal en markør så bruges til, udover fortælle, hvilke fejl man har begået, mens h*n så det?

Det her er for mig ikke et spørgsmål om man snyder på banen eller ikke snyder på banen. Det er vi helt enige om at vi ikke kan regulere indenfor handicapreglerne. 

 

Hvis vi giver alt fri - som jeg beskrev tidligere - og samtidigt tillod eventuelle brodne kar og svage sjæle at de selv kan indlevere/godkende egne scores, så kunne vi havne i en situation, hvor vi ville se scores fra runder, der reelt aldrig har været spillet. 

 

Det kan godt være jeg er naiv, men jeg tror det har en begrænsende virkning på bevidst snyd og bedrag, at en anden spiller - der har egne spillerettigheder på spil - skal godkende runden bagefter. 

 

Det er altid irriterende at et regelbaseret system skal være baseret på laveste fællesnævner.

 

Jeg har personligt oplevet at miste min markør undervejs på de 18 huller fordi medspillerne ikke ved start kommunikerede at han kun havde til hensigt at spille 9 huller. Da runden var en del af en tællende runde i herreklubben og der ikke umiddelbart var nogle bagved jeg kunne spille færdig med, så måtte jeg i henhold til handicapreglerne æde en No Return. Herreklubben lod dog runden tælle i deres regi....

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, skrev Bojoerge:

Det her er for mig ikke et spørgsmål om man snyder på banen eller ikke snyder på banen. Det er vi helt enige om at vi ikke kan regulere indenfor handicapreglerne. 

 

Hvis vi giver alt fri - som jeg beskrev tidligere - og samtidigt tillod eventuelle brodne kar og svage sjæle at de selv kan indlevere/godkende egne scores, så kunne vi havne i en situation, hvor vi ville se scores fra runder, der reelt aldrig har været spillet. 

 

Det kan godt være jeg er naiv, men jeg tror det har en begrænsende virkning på bevidst snyd og bedrag, at en anden spiller - der har egne spillerettigheder på spil - skal godkende runden bagefter. 

 

Det er altid irriterende at et regelbaseret system skal være baseret på laveste fællesnævner.

 

Jeg har personligt oplevet at miste min markør undervejs på de 18 huller fordi medspillerne ikke ved start kommunikerede at han kun havde til hensigt at spille 9 huller. Da runden var en del af en tællende runde i herreklubben og der ikke umiddelbart var nogle bagved jeg kunne spille færdig med, så måtte jeg i henhold til handicapreglerne æde en No Return. Herreklubben lod dog runden tælle i deres regi....


Min kæphest er at man. ikke kan (eller skal) lave regler for at håndtere idioterne. De skal nok finde en måde at være idiotiske på uanset hvilke regler man laver. Dem må man håndtere på anden vis.

Hele fundamentet i golf er at vi er vore egne dommere, og at vi stoler på hinanden. Det skal vi ikke give afkald på, fordi nogle enkelte rammer ved siden af skiven. Dem må vi konfrontere på anden vis og i grelle tilfælde formene dem adgangen til at spille golf med os andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden