Jump to content

Recommended Posts

Posted

På grund af anlæggelsen det nye sygehus i Hillerød og den medfølgende nye S-togs station, så er man nød til at omlægge en stor del af Hillerød Golfklubs bane. 

Der er huller, der bliver lukket, huller der bliver omlagt og nye huller på et nyt areal. Udergangen under jernbanen bliver flyttet op til klubhuset og drivning range bliver flyttet så man ikke længere slår langs jernbanen, men væk fra jernbanen. 

Hele projektet kan ses her:

https://hillerodgolf.dk/nyt-om-baneomlaegning/

Jeg er tidligere medlem i Hillerød og har fulgt projektet på afstand og mange af foreslåede ændringer giver rigtig god mening. Der er dog to ting jeg ikke forstår. 

1) En af de oprindelige visioner ved baneomlægningen var at man kunne etablere to sløjfer. En på hver side af jernbanen. I det foreslåede forslag er der 10 huller på arealet øst for jernbanen og 8 huller vest for jernbanen. Som skrevet har jeg kun kunne følge processen på afstand, så jeg ved ikke hvorfor man har droppet den oprindelige vision. Jeg mener der burde muligt at bruge greenområdet ved det nuværende hul 4 og lave et par-3 hul langs jernbanen uden at passagerer på den nye station kommer i fare.

Man kunne også blot have lukket hul 4 og spillet resten af den vestlige del af banen som den var. I dag er jo 10 huller vest for jernbanen. Jeg forstår dog godt at man ønsker en anden løsning end det nuværende hul 14, hvor man driver ud fra en måtte til en smal fairway, der hælder så meget til højre at man næsten aldrig er på fairway. 

2) En anden af de oprindelige visioner var at lave en par 72 bane imod den par 70 man har i dag. Den foreslåede bane bliver par 70 som i dag. Med de begrænsninger der er med fredskov på det vestlige areal er der dårligt plads til to par 5 huller. Jeg mener dog man kunne lave et design på den østlige del af banen, så man der havde to par 5 huller og en bane med par 71.

• 1 year later...
Posted

Jeg følger stadigt omlægningen af Hillerød Golfbane på afstand. Det ser ud til at nogen har kigget på kortet og har fået den samme idé som jeg luftede i mit forrige indlæg så det nye hul 5 bliver forlænget til et par 5 hul så banen får 71 i par.

Det er 9 huller der overlever som de er designet i dag.

Det er 7 huller på den ældste, østlige del af banen. 3 huller (4. 13 og 14.) bliver designet om til 1 hul. 

De største designændringer sker på vestlige side af jernbanen. For det første etablerer man 3 nye golfhuller og ny range på nyt areal. Kun 2 huller overlever i deres nuværende design. Det er de nuværende 8. og 10. hul. Det nuværende 9. hul lukkes som selvstændigt hul,men green området genanvendes til det nye 5. hul. 

Man forventer at kunne åbne den nye bane til sæsonstart i 2022, men at den nye range er klar engang i juni 2021 og de helt nye golfhuller forventes spilbare til september. 

Jeg håber at jeg i maj eller juni kan nå at spille banen i det gamle design da jeg her mange gode minder fra da jeg var medlem i klubben 

https://hillerodgolf.dk/2020/10/06/nyt-vores-baneomlaegning/

• Upvote 1
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Spændende projekt! Eneste downside jeg ser ved det nye design er turen fra 10. til 11. green. Virker til at være en længere tur.

kan ikke helt se hvordan de vil gøre hul 5 til et par 5? Kommer tee til at ligge oppe der hvor det nuværende hul 12 green ligger?

Edited by Smut
Posted
52 minutter siden, skrev Smut:

Spændende projekt! Eneste downside jeg ser ved det nye design er turen fra 10. til 11. green. Virker til at være en længere tur.

kan ikke helt se hvordan de vil gøre hul 5 til et par 5? Kommer tee til at ligge oppe der hvor det nuværende hul 12 green ligger?

Ja, der er lige i underkanten af 400 meter fra den nye 10. green til 11. tee. (det nuværende 1. tee). Men i dag går man også rimelig langt ved de 2 baneundergange. Det går nok lige op. 

Nej 5. tee vil ifølge beskrivelsen være lidt længere nede af bakken. Hvis du sammenligner de to billeder af den nye station, så vil det nye tee være ved enden af trægruppen imellem det nuværende 5. tee og 12. green. 

Målt i Google maps er der 430 meter i luftlinje til greenen. Hullet vil dog spille længere pga højdeforskellen op til den nuværende 9. green. Der er minimum et jerns højdeforskel.

En placering af teestedet der vil i øvrigt bringe den forstørrerede sø ved det nuværende 6. hul i spil. 

image.png

image.png

• 2 years later...
Posted (edited)

Så har jeg endelig været en tur i Hillerød og spille den nye bane. 

Det var på mange måder en god oplevelse. 

Især de 6 huller, hvor man har lavet om på det gamle banedesign, der er det virkeligt vellykket og allerede nu ser det bare ud som om, at sådan har banen altid set ud.

Undtagelsen er der hvor Banedanmark anlægger ny station og andre forbedringer på jernbanen, men det kan ikke lægges banedesignerne til last. 

Så er der de 3 helt nye huller, som i mine øjne fremstår bare og lidt ufærdige ud i forhold til den øvrige bane. Der er som sådan ikke noget i vejen med selve designet, men hullerne er anlagt på bar mark og kan selvfølgelig ikke være groet til på samme måde som de øvrige huller, hvor de ældste er op imod 50 år gamle. Jeg håber at der ligger en plan for omgivelserne omkring de nye huller så de over tid kommer til at passe ind med den øvrige bane. 

I øvrigt ser det totalt godt ud at man har frilagt det gamle mark/skovgærde, der før lå gemt i en skovtygning imellem den gamle del af golfbanen og det areal hvor de nye huller og range er anlagt på. 

Man har anlagt 3 nye greens og designet yderligere en green helt om. Min oplevelse var at de 4 nye greens spiller fuldstændigt som de 14 øvrige. Det er jeg benovet over at man er lykkedes med på så kort tid. 

En golfbane bør starte og slutte ved klubhuset og i det nye design har det ikke kunne lade sig gøre. Første hul ligger på den anden side af jernbanen i forhold til klubhuset ved den nye driving range. Det er som om at noget af det sociale liv ved klubhuset er går tabt, når man står et par hundrede meter væk og øveputter mv inden man skal ud på sin runde. 

Edited by Bojoerge
Posted

Enig, en markant forbedring. Ændringerne på bag-ni er også lykkedes rigtig godt. Man har fået nedlagt det gamle hul 14 som var lidt af et Mickey Mouse hul… Man har så lavet et nyt hul 14 som er deres nye signaturhul. Som er meget vellykket!

Et minus på bag-ni i min bog er, at man ikke har fået gjort noget ved hul 13. Det hul har jeg aldrig været fan af (læs: diverse lost balls til Banedanmarks areal).

Derudover bør man også nævne deres nye range. Det er også et stort plus. God plads (ift den gamle 🙂 ) samt Trackman Range.

Posted

Jeg var meget positivt overrasket over det nye hul 14 også selvom det er gået udover det hul jeg for mange år siden lavede hole in one på. 

Hul 13 kunne man nok ikke gøre så meget ved. Så vidt jeg husker er hele området fra søen og til Overdrevsvejen fredskov så man har ikke kunne fjerne noget af den deciderede skov til højre for hullet. Jeg slog selv en på jernbanen i går 😃

Den nye range er fed. Prisen for en spand bolde er lidt peberet 

IMG_20230705_163246080~2.jpg

• Upvote 1
Posted
8 minutter siden, skrev Hr. Andersen:

Tillykke med hul 13😎

Det er maaaange år siden 😃

Jeg har været meget tæt på et par gange siden, men vi spiller jo ikke med Tæt På i golf 😉

• Haha 1