Bojoerge Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 Da jeg spillede Passebækgård i går så oplevede jeg for første gang i 12 sæsoner, at jeg spillede en bane, hvor rating og sværhedsgrad ikke hang sammen. Jeg følte simpelthen at jeg havde for mange slag i forhold til mit handicap. I hvert fald hvis jeg sammenligner med min hjemmebane i Hornbæk. Hcp 14,9 Hornbæk 55 tee: 5500 meter: 14 tildelte slag Passebækgård gul tee: 5700 meter: 17 tildelte slag. Passebækgård har god plads hele vejen rundt og roughen var en første klipning hele vejen rundt. Banens layout var måske lidt sværere da en del huller havde doglegs og greens er en del mere kuperede end dem jeg spiller på til daglig. Det spil jeg leverede i søndags vurderer jeg til 30 - 32 point på hjemmebanen, men jeg sluttede med 38 point. Ok, jeg scramblede og puttede som en drøm i går og det jo udjævner en del, men jeg ville aldrig være gået ned i handicap, som mit lange spil var på forni. Er min oplevelse noget som er helt almindeligt? Er det en oplevelse at der er baner hvor man har for mange eller for få slag i forhold til banens sværhedsgrad? Quote
Nicolai Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 Ikke over en hel bane, men min gamle klub var der især hul 5 og 6 en mærkelig rating. Hul 5 spiller nemmere end 6, selvom man slår blindt ud på et dogleg venstre, usynlig bunker et stykke før fairway, OB i hele højre side efter doglegget og slår ned til en green, man ikke kan se, andet end flaget på. Hul 6 kan du følge bolden hele vejen op og slår man bare lidt over 190m, så kan man se en god del af greenen, dog ikke greenside bunkerne. Jeg mener dog at de har fået nyt teested på hul 5, så det er lidt nemmere, men det kan @AkselBirke fortælle? Quote
Årgang63 Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 Kender godt følelsen og vi spiller også baner, som "i folkemunde" er kendt som nedskrivnings-baner 🙂 Min erfaring er dog, at når man efter en runde, hvor scoren er bedre end spillet, på en ukendt bane, er det sjældent banen, som er ratet forkert, man har bare haft en dag, hvor tingende faldt ud til ens fordel og spiller man banen flere gange, vil det sandsynligvis, se anderledes ud næste gang. Quote
SPetersen Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 6 minutter siden, skrev Årgang63: Min erfaring er dog, at når man efter en runde, hvor scoren er bedre end spillet, på en ukendt bane, er det sjældent banen, som er ratet forkert, man har bare haft en dag, hvor tingende faldt ud til ens fordel og spiller man banen flere gange, vil det sandsynligvis, se anderledes ud næste gang. Min erfaring er også, at man ofte spiller lidt klogere/mere defensivt på en fremmed bane og dermed scorer bedre. Quote
AkselBirke Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 13 minutter siden, skrev Nicolai: Ikke over en hel bane, men min gamle klub var der især hul 5 og 6 en mærkelig rating. Hul 5 spiller nemmere end 6, selvom man slår blindt ud på et dogleg venstre, usynlig bunker et stykke før fairway, OB i hele højre side efter doglegget og slår ned til en green, man ikke kan se, andet end flaget på. Hul 6 kan du følge bolden hele vejen op og slår man bare lidt over 190m, så kan man se en god del af greenen, dog ikke greenside bunkerne. Jeg mener dog at de har fået nyt teested på hul 5, så det er lidt nemmere, men det kan @AkselBirke fortælle? Hul 5 tee sted er vist gået i vasken efter sidste år med den hårde sommer. Der blev vist brugt en del penge på vandings anlæg istedet 1 Quote
Dynen1 Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 Tæl chip og putts. Sikkert mindre end normalt. Synes ikke umiddelbart at det er en nem bane. Du kan få nogle virkelig hurtige putts. Måske du har ramt de rigtige zoner på greens. Tillykke med den flotte runde 💪💪💪 1 Quote
Bojoerge Posted July 8, 2019 Author Report Posted July 8, 2019 33 minutter siden, skrev Nicolai: Ikke over en hel bane, men min gamle klub var der især hul 5 og 6 en mærkelig rating. Hul 5 spiller nemmere end 6, selvom man slår blindt ud på et dogleg venstre, usynlig bunker et stykke før fairway, OB i hele højre side efter doglegget og slår ned til en green, man ikke kan se, andet end flaget på. Hul 6 kan du følge bolden hele vejen op og slår man bare lidt over 190m, så kan man se en god del af greenen, dog ikke greenside bunkerne. Jeg mener dog at de har fået nyt teested på hul 5, så det er lidt nemmere, men det kan @AkselBirke fortælle? Det er en ganske udbredt misforståelse, at handicapnøglen og baneraiting hænger sammen. Det gør de to ting ikke nødvendigvis. Raitingen bliver foretaget af DGU efter de retningslinjer som USGA har udstukket. Den kan klubben ikke lave om på. I forbindelse med en baneraiting laver DGU et udkast til en handicapnøgle, men det slår klubben frit for om man vil anvende den handicapnøgle, eller en anden nøgle. Det står også klubben frit for at ændre nøglen på et senere tidspunkt. Det eneste man skal overholde er at ulige og lige nøgler ikke kan være på de samme 9 huller. Den handicapnøgle som DGU laver er som udgangspunkt en hulspilsnøgle. Det betyder at hullerne med lav nøgle er dem hvor en højhandicapper først skal have slag imod en spiller med lavere handicap. Derfor vil par 5 huller og lange par 4 huller ofte få en lavere nøgle uanset om der er andre huller der føles sværere at spille i slagspil. Quote
Pastorius Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 9 minutter siden, skrev Bojoerge: I forbindelse med en baneraiting laver DGU et udkast til en handicapnøgle, men det slår klubben frit for om man vil anvende den handicapnøgle, eller en anden nøgle. Det står også klubben frit for at ændre nøglen på et senere tidspunkt. Det eneste man skal overholde er at ulige og lige nøgler ikke kan være på de samme 9 huller. Det er så ikke engang alle klubber der kan finde ud af at overholde det. Hvis man har 11 slag på Trelleborg's 18 hullers bane, så er de 7 af slagene på forni, og de 4 på bagni. http://trelleborggolf.dk/18-huls-banen/ ...og ja, det er en udbredt misforståelse at de lave nøgler er de sværeste huller. Quote
Nicolai Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 (edited) Så må nogen forklare mig, hvad pointen er med hcp nøgler er, hvis det er en udbredt misforståelse. Det giver absolut NUL mening, at et hul der er væsentligt lettere end et andet, har et højere nøgletal. Det er vel meningen at man skal have noget hjælp på de sværeste ikke? Edited July 8, 2019 by Nicolai Quote
Bojoerge Posted July 8, 2019 Author Report Posted July 8, 2019 (edited) 1 time siden, skrev Nicolai: Så må nogen forklare mig, hvad pointen er med hcp nøgler er, hvis det er en udbredt misforståelse. Det giver absolut NUL mening, at et hul der er væsentligt lettere end et andet, har et højere nøgletal. Det er vel meningen at man skal have noget hjælp på de sværeste ikke? Som jeg skrev så er den primære mening med den handicapnøgle, som DGU udarbejder, at hjælpe til at udligne forskellen imellem to spillere i hulspil. De laveste nøgler skal altså være på de huller, hvor man vurderer at en spiller med højere handicap først har brug for slag imod en spiller med lavere handicap. Jeg mener jeg har læst at man tager udgangspunkt i en scratchspiller og en boogiespiller. Par 3 huller og/eller korte par 4 huller, vil typisk få de højeste nøgle på deres 9 huller imens par 5 huller og/eller lange par 4 huller typisk vil få de laveste nøgler. Selvom du føler at et hul spiller svært i forhold til et andet hul, så kan det godt være at vurderingen har været at det svære hul vil være relativt lige svært for begge spillertyper. Sådan er hul vil få en relativ høj nøgle, selvom det virker lidt tåbeligt når vi spiller stableford imod banen og ikke imod en modspiller. Hver gang du synes det er tåbeligt skal du jo så bare huske at du får en relativ fordel på et af de andre huller. Eller du kan vælge at spille slagspil, hvor det er ligegyldigt hvilke huller du bruger dine ekstra slag. Som jeg også skrev tidligere så er alt det ovenstående kun en anbefaling fra DGU. Hvis klubben ønsker det kan de lave lige præcis den handicapnøgle de ønsker med den lille begrænsning om lige og ulige nøgler. På et tidspunkt havde Mølleåen både en nøgle til hul- og slagspil, men det kunne folk ikke finde ud af da begge stod på scorekortet. Jeg ved dog ikke hvilken nøgle de så brugte bagefter. Hvis man ønsker ændringer om nøglen så start en diskussion om det i klubben. Nøglen bliver trods alt brugt væsentligt mere til fordeling af slag i stableford end til hulspil. Med de muligheder man har i golfbox burde det være relativt nemt at lave statistik på hulscores udfra køn og teesteder og finde ud af om nøglen er nogenlunde korrekt. Edited July 8, 2019 by Bojoerge Quote
Pastorius Posted July 8, 2019 Report Posted July 8, 2019 58 minutter siden, skrev Nicolai: Så må nogen forklare mig, hvad pointen er med hcp nøgler er, hvis det er en udbredt misforståelse. Det giver absolut NUL mening, at et hul der er væsentligt lettere end et andet, har et højere nøgletal. Det er vel meningen at man skal have noget hjælp på de sværeste ikke? De bruges hvis du spiller hulspil med handicap. Man tager forskellen på de to spilleres handicap. (fx. 4 og 15 slag), og så har spilleren med det højeste handicap et slag på den gode spiller på de 11 laveste handicapnøgler. Definitionen på den lavest handicapnøgle er, dér hvor en bogeygolfer har mest brug for et slag på en scratchgolfer. 1 Quote
MrSwingKin Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 9 timer siden, skrev Pastorius: De bruges hvis du spiller hulspil med handicap. Man tager forskellen på de to spilleres handicap. (fx. 4 og 15 slag), og så har spilleren med det højeste handicap et slag på den gode spiller på de 11 laveste handicapnøgler. Definitionen på den lavest handicapnøgle er, dér hvor en bogeygolfer har mest brug for et slag på en scratchgolfer. Fuldstændig korrekt. Der er desværre mange som blander tingene sammen. Jeg har 3 slag og har oftest en "streg" på par5 hullerne som markant er de nemmeste huller for mig. Men som du så korrekt skriver, så betyder det i hulspil at jeg bliver "scratch-spiller" og min modstander med eksempelvis 15 slag får 12 slag. Dvs. fra nøgle 1-12. Så ham med højt handicap får slag mod mig på de lange huller, og vil typisk ikke få det på par3 hullerne. Og det giver mening. Jeg oplever også, at folk har en totalt misforståelse af, at jeg bibeholder mine 3 streger på de "sværre" huller, og min modstander bibeholder sine 15. Sådan fungerer det ikke. Stablefort er i min optik også en meget forfejlet spilform. Her giver stregerne ikke mening, og det gør at golfere generelt ikke lærer, at tage gode beslutninger i deres spil. Simpelthen fordi straffen for dårlige valg maximalt kun giver en netto dobbeltbogey. Jo tidligere man lærer at spille slagspil jo hurtigere lærer man at spille golf. Selvfølgelig skal man have et vis niveau før det giver mening. Quote
Pastorius Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 (edited) 43 minutter siden, skrev MrSwingKin: Stablefort er i min optik også en meget forfejlet spilform. Her giver stregerne ikke mening, og det gør at golfere generelt ikke lærer, at tage gode beslutninger i deres spil. Simpelthen fordi straffen for dårlige valg maximalt kun giver en netto dobbeltbogey. Jo tidligere man lærer at spille slagspil jo hurtigere lærer man at spille golf. Selvfølgelig skal man have et vis niveau før det giver mening. Stableford giver mening ift spiltempo for begyndere, som så kan samle op og komme videre. Ellers er jeg helt enig, det giver et helt andet perspektiv på en golfrunde at spille (netto) slagspil - hvor hcp-nøgle er overflødig, der trækker man bare slagene fra til sidst. Dér har man kun råd til at lave en fejl af gangen, fremfor i Stabeford, hvor der efter et dårligt slag skal satses for at hive et enkelt point hjem. I stableford bliver par 3-hullerne for mig de sværeste, fordi dér er der færrest muligheder for at rette op på et dårligt slag. Det bliver lynhurtigt til en streg. Edited July 9, 2019 by Pastorius Quote
MrSwingKin Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 17 minutter siden, skrev Pastorius: Stableford giver mening ift spiltempo for begyndere, som så kan samle op og komme videre. Ellers er jeg helt enig, det giver et helt andet perspektiv på en golfrunde at spille (netto) slagspil - hvor hcp-nøgle er overflødig, der trækker man bare slagene fra til sidst. Dér har man kun råd til at lave en fejl af gangen, fremfor i Stabeford, hvor der efter et dårligt slag skal satses for at hive et enkelt point hjem. I stableford bliver par 3-hullerne for mig de sværeste, fordi dér er der færrest muligheder for at rette op på et dårligt slag. Det bliver lynhurtigt til en streg. Vi er helt enige. Det værste er, at stablefort i min óptik også bremser udviklingen for den enkelte spiller. Simpelthen fordi golfspillet bliver langt mere chancebetonet idet, at konsekvensen for at satse hovedløst er relativ lille. Vi har jo alle set en med et 5 meter putt for 1 point som bliver blæst 3 meter forbi hullet. Eller en lostball resulterer i et fuldstændigt vildt sats for, at "måske" kunne redde det ene point. Golf handler i min optik om, at kende sine begrænsninger. Slå de slag man magter, og opveje den potentielle gevindst ved et chancebetonet slag, og ikke mindst risikoen hvis slaget fejler. Det handler også om, at være realistisk i forhold til et 5 meter putt. Man har relativ lille chance for at hole sådan en putt, men man bør aldrig bruge mere end 2 putts. Alle disse parametre tager man ud af spil, og det gør bare, at mange spillere slet ikke kender sine begrænsninger, og ikke primært slår slag som man magter. Jeg savner ikke stablefort, og jeg spiller det aldrig. Det er ikke golf for mig, men jeg anerkender også, at begyndere har brug for, at kunne have en nogenlunde hastighed når de spiller. Quote
ronnow Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 2 timer siden, skrev Pastorius: Stableford giver mening ift spiltempo for begyndere, som så kan samle op og komme videre 1 time siden, skrev MrSwingKin: Jeg savner ikke stablefort, og jeg spiller det aldrig. Det er ikke golf for mig, Undskyld jeg lige starter med "rookie" spørgsmål. Hvordan er det så I to reguleres i hcp? Quote
Årgang63 Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 1 time siden, skrev ronnow: Undskyld jeg lige starter med "rookie" spørgsmål. Hvordan er det så I to reguleres i hcp? Lige som alle os andre, de indberetter deres score 😁 Quote
Bojoerge Posted July 9, 2019 Author Report Posted July 9, 2019 43 minutter siden, skrev Årgang63: Lige som alle os andre, de indberetter deres score 😁 Og så bliver hulscoren omregnet til stableford i systemet... Quote
Pastorius Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 3 timer siden, skrev ronnow: Undskyld jeg lige starter med "rookie" spørgsmål. Hvordan er det så I to reguleres i hcp? Man tæller stablefordpoint ud fra slagsspilsscoren, men der trækkes ikke fra ved -scores. Hvis man har en høj score på et hul (højere end netto dobbeltbogey) risikerer man at går fx +3 netto, men alligevel lave 37 point og blive skrevet ned. (Been there, done that). Quote
Årgang63 Posted July 9, 2019 Report Posted July 9, 2019 3 timer siden, skrev Bojoerge: Og så bliver hulscoren omregnet til stableford i systemet... Ja selvfølgelig, mit svar var sådan lidt " Tongue-in-cheek" da jeg er sikker på at @ronnow godt kendte svaret, hvis han lige havde tænkt sig om 😃 Quote
ronnow Posted July 10, 2019 Report Posted July 10, 2019 12 timer siden, skrev Årgang63: Ja selvfølgelig, mit svar var sådan lidt " Tongue-in-cheek" da jeg er sikker på at @ronnow godt kendte svaret, hvis han lige havde tænkt sig om 😃 Ja, ved godt hvordan det foregår. Min kommentar var skrevet med en portion sarkasme, da jeg fik indtrykket at d'herrer jeg citerede antød at stableford var djævlens værk. Men fik vist også læst det som fanden læser biblen . Men I har ret - der er forskel om man spiller stableford eller slagspil. Og jeg vil egentlig helst spille slagspil, men dem jeg normalt spiller med er det altid point der afgør konkurrencen... Jeg vil prøve at tvinge mig til mere slagspil i fremtiden.... og acceptere de onde blikke jeg får fra de andre når jeg chipper ind for en 9'er Quote
Recommended Posts