Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, 

Kort om mig: 34 år, spillede lidt golf i år 2000 og gik dengang til træning. Fik dengang grundlagt et fornuftigt sving som har hængt ved (lidt som at lære at cykle går jeg ud fra) men stoppede pga knæskade. Er nu i år begyndt igen efter de mange års pause og spillede mig relativt hurtigt ned i HCP 29.5. Jeg har fået 4-5 lektioner ved min pro som siger at jeg har et rigtig godt, roligt og repetérbart sving og jeg er i stand til at gøre hvad han beder mig om.  Han mener at mit sving med jernene er til single hcp, men der er jeg altså ikke. Jeg tror en stor del af mit stadigt for høje handicap kan tilskrives driveren (som jeg slicer alt for mange bolde væk med (Taylormade burner 2.0)) og tildels putningen.

Jeg er 195 cm høj med et WTF mål på ca. 101 cm. (hvilket jo må betyde at jeg har lange ben/kort overkrop/korte arme). Iflg den tabel jeg har set på bør jeg så spille med jern der er 1-1,5 tomme forlængede. I progolf sagde man dog, uden at have målt mig, at 1" forlænget og 2 grader upright var et godt udgangspunkt, fordi de 2 grader upright svarede til at forlænge lidt også.

Nå, men jeg spiller lige nu med sættet jeg gjorde for 18 år siden. Et 2!!! tommer forlænget begyndersæt i grafit som min træner siger er både for langt og for blødt. Så jeg skal have noget andet!

Mit spørgsmål må jeg hellere også komme frem til..

Jeg har selvfølgelig muligheden for at gå ned i butikken og blive fittet og få et nyt sæt. En fitter fra Wilson har set mit sving på rangen til en demodag og foreslog et Wilson c300 som egnet til mit niveau. Jeg prøvede sættet og det føltes "godt" men jeg har ikke evnerne til at begrunde hvorfor. Han sagde at jeg kom stejlt ned på bolden. Min træner siger at min boldflugt starter fladt og stiger så højt op til sidst. (Det går jeg ud fra kan tilskrives min stejle nedsving og betyder at jeg spiller med meget backspin som det er nu).

Nu nærmer vi os...

Jeg har kig på et brugt sæt Titleist 714 ap2 til et par tusind kroner. Forlænget 1" og 2 gr. upright. Så det er nok ikke helt "skævt".Det skulle være et godt sæt ifølge min research. Men det er med DG S300 skafter, som jeg kan forstå er meget tunge (130 g?).

Men.. jeg ved ikke om den vægt passer måden jeg udfører mit sving? og om sådan et jernsæt passer mit sving generelt. Men det er en billig mulighed for at få et "godt" sæt som jeg kan blive bedre med, da jeg jo trods trænerens optimisme stadig ikke er singe handicapper.

Nu kommer det..

Er det hul i hovedet at købe dette sæt? Hvis skaftet slet ikke passer mig skyder jeg mig så i foden her, eller er der trods alt kun tale om detaljer? Jeg ved at sættet launcher lavt, og det kan nogle ikke finde sig i..

Ja jeg kan da sagtens bare blive fittet, men så koster et jernsæt måske det tredobbelte, og da jeg egentlig også gerne vil have et nyt sand og lob wedge + evt gap samt nye køller.. og en ny bag.. er jeg hurtigt langt over 10.000 kroner. Det synes jeg alligevel er mange penge lige nu..

Sååå.. hvad vil I råde mig til at gøre? Spare om end sættet måske ikke er perfekt (men måske godt nok - og helt sikkert langt bedre end hvad jeg kom fra) - eller tage et skridt ad gangen og begynde med et fittet jernsæt og vente med resten af udstyret?

Puha, nu må jeg have en kop kaffe.

God dag til alle jer medgolfere,  fra et nyt medlem her på siden.

• Like 2
Posted

Velkommen til :)

her vil du finde ligeså mange meninger fitting som der findes græsstrå i en græsplæne ;)

jeg spiller selv med fittet sæt og vil ikke gå tilbage til et sæt fra en butik, hertil er fejltolerencer simpelthen for store. Mht til 2 grader upright skulle gøre det ud for et længere længere skaft passer bare ikke :) om det skal være upright eller ikke kommer helt an på dit sving og ikke hvad en sælger fra en kæde fortæller dig uden at have testet dig. Hvis det er for upright til dig vil slagfladerne pege til venstre om målet og så går bolden sjældent mod målet ;)

alt vil komme an på hvor meget du vil ofre, men der findes mange gode brugte sæt til en billig penge til at starte på. Men jeg ville ikke bruge en sælger fra en butik der lige kaster et blik på en for så at fortælle hvad man burde spille med :)

Posted

Velkommen til 👍

Jeg skal ikke kloge mig på dit valg af jern, det er her mange, som er meget mere kvalificeret til, dog ville jeg være bekymret, ved at gå fra en sæt med lette grafitskafter, til et med tunge DG s300, specielt hvis tempoet i svinget er godt med grafitskafterne.

Posted (edited)
5 timer siden, skrev Bhutlah:

Hej, 

Kort om mig: 34 år, spillede lidt golf i år 2000 og gik dengang til træning. Fik dengang grundlagt et fornuftigt sving som har hængt ved (lidt som at lære at cykle går jeg ud fra) men stoppede pga knæskade. Er nu i år begyndt igen efter de mange års pause og spillede mig relativt hurtigt ned i HCP 29.5. Jeg har fået 4-5 lektioner ved min pro som siger at jeg har et rigtig godt, roligt og repetérbart sving og jeg er i stand til at gøre hvad han beder mig om.  Han mener at mit sving med jernene er til single hcp, men der er jeg altså ikke. Jeg tror en stor del af mit stadigt for høje handicap kan tilskrives driveren (som jeg slicer alt for mange bolde væk med (Taylormade burner 2.0)) og tildels putningen.

Jeg er 195 cm høj med et WTF mål på ca. 101 cm. (hvilket jo må betyde at jeg har lange ben/kort overkrop/korte arme). Iflg den tabel jeg har set på bør jeg så spille med jern der er 1-1,5 tomme forlængede. I progolf sagde man dog, uden at have målt mig, at 1" forlænget og 2 grader upright var et godt udgangspunkt, fordi de 2 grader upright svarede til at forlænge lidt også.

Nå, men jeg spiller lige nu med sættet jeg gjorde for 18 år siden. Et 2!!! tommer forlænget begyndersæt i grafit som min træner siger er både for langt og for blødt. Så jeg skal have noget andet!

Jeg har selvfølgelig muligheden for at gå ned i butikken og blive fittet og få et nyt sæt. En fitter fra Wilson har set mit sving på rangen til en demodag og foreslog et Wilson c300 som egnet til mit niveau. Jeg prøvede sættet og det føltes "godt" men jeg har ikke evnerne til at begrunde hvorfor. Han sagde at jeg kom stejlt ned på bolden. Min træner siger at min boldflugt starter fladt og stiger så højt op til sidst. (Det går jeg ud fra kan tilskrives min stejle nedsving og betyder at jeg spiller med meget backspin som det er nu).

Nu nærmer vi os...

Jeg har kig på et brugt sæt Titleist 714 ap2 til et par tusind kroner. Forlænget 1" og 2 gr. upright. Så det er nok ikke helt "skævt".Det skulle være et godt sæt ifølge min research. Men det er med DG S300 skafter, som jeg kan forstå er meget tunge (130 g?).

Men.. jeg ved ikke om den vægt passer måden jeg udfører mit sving? og om sådan et jernsæt passer mit sving generelt. Men det er en billig mulighed for at få et "godt" sæt som jeg kan blive bedre med, da jeg jo trods trænerens optimisme stadig ikke er singe handicapper.

Nu kommer det..

Er det hul i hovedet at købe dette sæt? Hvis skaftet slet ikke passer mig skyder jeg mig så i foden her, eller er der trods alt kun tale om detaljer? Jeg ved at sættet launcher lavt, og det kan nogle ikke finde sig i..

Ja jeg kan da sagtens bare blive fittet, men så koster et jernsæt måske det tredobbelte, og da jeg egentlig også gerne vil have et nyt sand og lob wedge + evt gap samt nye køller.. og en ny bag.. er jeg hurtigt langt over 10.000 kroner. Det synes jeg alligevel er mange penge lige nu..

Sååå.. hvad vil I råde mig til at gøre? Spare om end sættet måske ikke er perfekt (men måske godt nok - og helt sikkert langt bedre end hvad jeg kom fra) - eller tage et skridt ad gangen og begynde med et fittet jernsæt og vente med resten af udstyret?

Du skal også indregne dine ambitioner.

Hvis du gerne længere ned i hcp, vil du helt sikkert blive nød til at lægge dit sving om. Derfor vil det sæt du bliver fittet til nu, sikkert ikke passe til dig i et lavere hcp.

Det er dog muligt at lave små justeringer på eksisterende udstyr. Jeg har fx fået justeret min lie angle i forbindelse med at jeg lagde mit sving om.

Vil selv anbefale at få fittet et sæt. Fremfor at skulle tilpasse ens sving til noget udstyr.

Ps, vedr. en bold der starter lavt og stiger. Det at den stiger skyldes back spin. Det kan både gøres med et stejlt og fladt sving. Det kommer mere an på hvordan bolden rammes, udstyret, mv.

Edited by Smut
Posted
18 timer siden, skrev Bhutlah:

Hej, 

Nu nærmer vi os...

Nu kommer det..

Hejsa, og velkommen tilbage til dette fantastiske spil.

Hvis økonomi ingen begrænsninger har, så ville jeg helt sikkert blive fittet, og købe det sæt som passer 100%. Desværre forholder det sig sjældent sådan for os dødelige.

Jeg ville helt sikkert ikke være bange for, at købe et sæt som AP2 1 tommer forlænget og 2 grader upright hvis du tidligere er blevet målt til dette. Så er det i min optik +- indenfor en træskolængde og det er efter min vurdering helt tilstrækkeligt på nuværende tidspunkt.

Med hensyn til DG S300 så kan det være svært at sige præcist om det passer dig. Det vil nok kræve lidt tilvænning når du har været vandt til bløde, lette grafitskafter. Omvendt ville jeg spørge mig selv om jeg som 34 årig mand på 195 med et godt sving ikke er stærk nok til, at spille med disse jern. Uden at kende dig overhovedet så tror jeg, at det er tilfældet. Jeg er lidt ældre end dig, og knap så høj, og ikke den stærkeste fyr i verden. Jeg spiller med DG S100 skafter. Det gør jeg fordi at det giver en god boldflugt, og fordi jeg er blevet vandt til disse skafter igennem mange år.

For dig tror jeg, at det vil betyde en betyde en mere "borende" boldflugt, og ikke denne form for ballooner/spinner du snakker om. Dvs mere længde, og mindre påvirkelig af vinden. Det er ikke udelukkende angrebsvinklen som genererer spin, så pas på med at lytte for meget til dette.

-----------------------------------------------------------------------

Mit bud:

Køb disse jern som jeg tror vil kræve lidt tilvænning, men noget der vil være gavnligt for dit sving, boldflugt, og til syvende og sidst dit golfspil.

Pengene du sparer i stedet for at købe et fittet sæt ville jeg prioritere på, at få købt en driver der passer dig. Eller på nogle wedges som passer dig. Undervurder aldrig, at have nogle wedges som passer i længde, flex, bounce osv. Det har faktisk enormt betydning for spillet indenfor 100 meter. I særdeleshed rundt omkring greens.

Posted

Du milde hvor er det da fantastisk med så mange, gode og hurtige svar! Tusind tak til Jer alle!! 😊 Det er altså skønt at der er forums som dette med entusiastiske mennesker!

Jeg kan godt fornemme at der overvejende er enighed om at fitting vil være give det bedste resultat..

16 timer siden, skrev osholm:

Mht til 2 grader upright skulle gøre det ud for et længere længere skaft passer bare ikke :)

Det lyder i så fald som om at sælgeren (som faktisk var ham der ville foretage fittingen ikke ved hvad han snakke om? Tror hans argument var at med 2 grader upright ville man komme lidt tættere på bolden.. hmm

13 timer siden, skrev Smut:

Hvis du gerne længere ned i hcp, vil du helt sikkert blive nød til at lægge dit sving om. Derfor vil det sæt du bliver fittet til nu, sikkert ikke passe til dig i et lavere hcp.

Det er dog muligt at lave små justeringer på eksisterende udstyr. Jeg har fx fået justeret min lie angle i forbindelse med at jeg lagde mit sving om.

Vil selv anbefale at få fittet et sæt. Fremfor at skulle tilpasse ens sving til noget udstyr.

Dertil kunne man vel også argumentere for, at hvis man får fittet et sæt og dernæst lægger sit sving om så det ikke passer helt længere, kan man ligeså godt spare pengene og spille sig ned med et billigere sæt der heller ikke passer perfekt..?

32 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg ville helt sikkert ikke være bange for, at købe et sæt som AP2 1 tommer forlænget og 2 grader upright hvis du tidligere er blevet målt til dette. Så er det i min optik +- indenfor en træskolængde og det er efter min vurdering helt tilstrækkeligt på nuværende tidspunkt.

Jeg er egentlig ikke blevet målt til dette, kun vurderet med øjemål af en ansat i progolf som sagde det, og efterfølgende af en høj fitter fra wilson som uafhængigt sagde det samme. Han havde samme højde som mig og spillede selv med den opsætning, men når jeg stod ved siden af ham var mine håndled alligevel nogle cm højere oppe end hans.

Jeg synes det er svært for en som mig der aldrig er blevet fittet, at forstå at det virkelig kan gøre en nævneværdig forskel med 10 gram ekstra, eller et par grader mindre. Jeg mener, at når man ikke kan placere bolden præcist hvor man ønsker alligevel? Jeg kan sagtens forstå at det kan have en betydning for en tourspiller.. men mig?? Jeg kan snildt fornemme ud fra diverse debatter at at flertallet virkelig mener at det gør en forskel.. men kan det virkelig ikke tænkes at det måske lige så meget skyldes fornyet tro på en selv og udstyret, altså en psykologisk faktor? En blanding af at man VED at det bare passer og har hørt at det her udstyr bare bare slår fantastisk? Og at man også gerne VIL have at det gjorde en forskel osv osv.

Man bør vel kunne tilpasse sig forskelle på udstyr, i stedet for at få udstyr der tilpasses et dårligt sving?

Hehe, okay jeg får svært ved at argumentere imod trackman 😂 og måske diskussionen slet ikke er nødvendig og er taget mange gange før. Jeg synes bare at det lugter lidt af nogle der gerne vil tjene penge og har skabt industrien derefter. Lidt ala naboen med ølvom der køber en racercykel til 40.000 kr for at den bliver 500 gram lettere. Men man skal jo altså ikke gå ned på udstyret 😂😂

Posted (edited)
1 time siden, skrev Bhutlah:

Jeg synes bare at det lugter lidt af nogle der gerne vil tjene penge og har skabt industrien derefter. Lidt ala naboen med ølvom der køber en racercykel til 40.000 kr for at den bliver 500 gram lettere. Men man skal jo altså ikke gå ned på udstyret 😂😂

Man må aaaaaldrig gå ned på udstyr :) 

Er der forskel på når en på 2 meter og en på 1½ meter, går ned og køber samme størrelse cykel? Kan man cykle på den? ja, men er det det bedste for en? :)

Vil en fittet sæt hjælpe dig fra at være amatør til at blive tourpro? Nej, men det kan have den effekt at de dårlige slag bliver lidt bedre. sammen med man soler på sit udstyr og det er også en faktor.

Vil en spiller der køber et nyt sæt køller hvert år slå dem bedre? nej ikke medmindre de bliver lavet til ham. Hvis han nu får et sæt der passer ordentligt, vil det så være nødvendigt at købe nyt hvert år? Men fitter de så ordentligt derude? Nej ikke alle, og et dårligt fit vil ikke være bedre end at købe et fra hylden.

I min verden er der ikke forskel på om det er en tourspiller (der nok må siges at have et vist boldtalent og kan nok nemmere tilpasse sig) eller en almindelig amatør, der vil få mest ud af en ordentlig fitting. Det er lidt nemmere når udstyret arbejder med en, istedet for mod en.

Ham i Progolf, kunne han med sit blotte øje (uden at måle dig) se at du skulle rykke tættere på bolden??? Så har man altså talent :frantics: Det var nok et sted jeg ville gå uden om :bye:

Hvis man ikke lige føler for at investere i et fittet sæt, så ville jeg se om jeg ikke kunne få prøvet/lånt lidt udstyr med forskellige skafter og se hvad der føltes bedst i svinget. Så er det også lidt nemmere at spore sig ind på,  hvilken retning man skal gå i et brugtmarked. Det vigtigste er at få rigtig længde og vægt. Det ville jeg prioritere. Nu ved jeg ikke lige hvor du er fra, men det kan være jeg eller andre kan pege dig en retning af nogen.

Edited by osholm
Posted

Om Titleist sættet passer til dig eller ej, er det faktisk kun dig selv der kan afgøre. Jeg kan sagtens forstå dine argumenter for at købe dette sæt og det er bestemt nogle gode jern og når du så kan få dem til en billig pris er det jo et stort plus. Om de skal være 2gr upright eller ej er jo meget svært at afgøre, men det er i hvert fald noget der efterfølgende kan bukkes så det passer dig bedre - altså ikke en fitting, men en tilpasning af et eksisterende jern. Så min anbefaling til dig vil være at du skal tage ud og prøve jernene og se hvordan du FØLER det er at slå med dem. Som du selv nævner, så er skafterne en del tungere end du nok er vandt til og det har meget at skulle have sagt. Hvis du føler at du skal anstrenge dig for at slå med dem, så er det ikke noget for dig.

Skulle jernene føles gode at slå med, så kan du jo på sigt finde ud af om den generelle retning på dine slag er til højre eller venstre af hvor du sigter og så få bukket jernene op eller ned, så de kommer til at passe til dig. Men dette altså kun hvis du FØLER at du kan overkomme at slå med de tungere skafter. Prøv evt. at slå med et af dine nuværende jern og mærk hvordan det føles, så sætter du to (2) gram på nede ved køllehovedet og ser hvordan det føles… jeg er sikker på at du vil kunne mærke en forskel, men om det bliver bedre eller værre kan jeg ikke fortælle dig.

Nu synes jeg ikke at fremgår hvor du er fra, men du kan helt sikkert finde nogen herinde der evt. kan hjælpe dig med at få rettet loft og lie, du kan finde en pro der kan eller du kan få det gjort i en af golfbutikkerne.

Posted

Gode pointer 😊

Jeg er fra Odense. Hvor bør man gå hen hvis man skal have en ordentlig fitting? (på fyn/trekantsområdet) 

Og kan man generelt sige noget om hvornår man skal have tungt vs let skaft??

Og så lige for at følge op på MrSwingKins svar, bør man så have fittet driveren også, eller er det her mere et spørgsmål om at vælge den rigtige? Og hvad med wedges?? fittes f.eks et lobwedge?

Tak for svar også til dig Logan - havde ikke set dit svar da jeg skrev tidligere. 

De 130 gram som s300 åbenbart vejer, det er jo som jeg forstår det i den absolut tungeste ende. Hvilken type spiller har glæde af sådan et skaft? Er det en stærk spiller som har et meget kraftfuldt sving? Hvis man antager at let skaft = ikke anstrengende at slå med, burde alle vel spille med lette skafter? Dette er ikke tilfældet, men hvad er årsagen?

Posted
45 minutter siden, skrev Bhutlah:

Gode pointer 😊

Jeg er fra Odense. Hvor bør man gå hen hvis man skal have en ordentlig fitting? (på fyn/trekantsområdet) 

Og kan man generelt sige noget om hvornår man skal have tungt vs let skaft??

Og så lige for at følge op på MrSwingKins svar, bør man så have fittet driveren også, eller er det her mere et spørgsmål om at vælge den rigtige? Og hvad med wedges?? fittes f.eks et lobwedge?

Tak for svar også til dig Logan - havde ikke set dit svar da jeg skrev tidligere. 

De 130 gram som s300 åbenbart vejer, det er jo som jeg forstår det i den absolut tungeste ende. Hvilken type spiller har glæde af sådan et skaft? Er det en stærk spiller som har et meget kraftfuldt sving? Hvis man antager at let skaft = ikke anstrengende at slå med, burde alle vel spille med lette skafter? Dette er ikke tilfældet, men hvad er årsagen?

Min erfarring er, at tungere skafter giver mere stabilitet. Men det er udelukkende MIN erfarrring. Det er nemmere at fornemme svinget, køllehovedet, og så synes jeg at boldflugten er langt mere stabil og borende.

Lette skafter giver lidt mere "fart", men det er svært at fornemme svinget, og spredningen bliver alt for stor for mig. Og så synes jeg at jeg har tendens til at spinne bolden alt for meget med for lette skafter. Det er der nok nogen der har en god forklaring på.

Iøvrigt så er jeg ikke enig i, at man skal prøve noget og "mærke efter" om det føles godt. Det er sådan med golf, at vil man ændre noget så skal det pr. defination føles anderledes. Anderledes føles tit forkert indtil man har lært ændringen.

For mig er 1000 kronersspørgslene ikke med "følelse" at gøre: Giver udstyret en boldflugt jeg bedre kan lide? Kan jeg lære at spille med dem? Hvorfor vil det være en fordel/ulempe, og så beslut ud for fakta.

Man bliver simpelthen aldrig bedre hvis man hele tiden skeler til "følelser" og ikke fakta. Den menneskelige natur er, at søge mod det "kendte", og det er typisk dette der føles komfortabelt. Vælger man denne vej skal man også acceptere, at man ikke udvikler sig.

Posted
19 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Min erfarring er, at tungere skafter giver mere stabilitet. Men det er udelukkende MIN erfarrring. Det er nemmere at fornemme svinget, køllehovedet, og så synes jeg at boldflugten er langt mere stabil og borende.

Lette skafter giver lidt mere "fart", men det er svært at fornemme svinget, og spredningen bliver alt for stor for mig. Og så synes jeg at jeg har tendens til at spinne bolden alt for meget med for lette skafter. Det er der nok nogen der har en god forklaring på.

Iøvrigt så er jeg ikke enig i, at man skal prøve noget og "mærke efter" om det føles godt. Det er sådan med golf, at vil man ændre noget så skal det pr. defination føles anderledes. Anderledes føles tit forkert indtil man har lært ændringen.

For mig er 1000 kronersspørgslene ikke med "følelse" at gøre: Giver udstyret en boldflugt jeg bedre kan lide? Kan jeg lære at spille med dem? Hvorfor vil det være en fordel/ulempe, og så beslut ud for fakta.

Man bliver simpelthen aldrig bedre hvis man hele tiden skeler til "følelser" og ikke fakta. Den menneskelige natur er, at søge mod det "kendte", og det er typisk dette der føles komfortabelt. Vælger man denne vej skal man også acceptere, at man ikke udvikler sig.

Har jeg skrevet noget om man ikke kigger på boldflugten og udelukkende vælger efter feel? Jeg siger ikke enten eller, men jeg siger både og. For mig handler det om at få begge dele til at hænge sammen! Jeg ville aldrig vælge noget der føles godt, men hvor bolden flyver i alle retninger. Jeg ville heller vælge noget, hvor jeg kan mærke noget er helt off, men boldene flyver forholdsvis lige!  Jeg ville vælge det, hvor jeg har en god fornemmelse og bolden flyver som ønsket. Selvfølgelig skal man også vælge efter følelse, men det er i kombination med fakta.

Jeg vil aldrig spørge:"Kan jeg lære at spille med dem?" For så ved jeg at mit svar er nej.

Da jeg testede DG X Seven så så jeg hurtigt at bolden fløj pænt lige og ok flugt, men det var alt for tungt for mit sving og jeg kunne ikke svinge ordentligt. Det føltes belastende at svinge med. Så det skaft sidder IKKE i mine jern.

Tingene er ikke så sort/hvide som du prøver at få dem til at virke! Især dine sidste to linjer er sat meget sort/hvid op, og jeg er fuldstændig uenig, da jeg går ind for både og..

Posted (edited)

For lige at følge op, har jeg besluttet af lade det (måske) gode tilbud passere og vente til foråret og så få en god fitting, i forventning om at jeg kommer til penge inden da. Måske jeg skal supplere golfspillet med lidt lotteri 🤔😄

Nå, men jeg vil rigtig gerne fittes af nogle der virkelig ved hvad de laver, så..

Hvor skal man trille hen for at få en kompetent fitting på Fyn? Evt Jylland?

Ps.

Hvis jeg også lige skal argumentere for mit valg, så kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg formentlig, hvis jeg købte den brugte sæt, ville gå og bekymre mig over om sættet nu også passede helt til mig. Et AP2 kræver jo alligevel lidt, så ved mine mishits vil jeg sikkert tænke om det nu var mig der gjorde noget forkert eller om det kunne være undgået ved et fittet sæt. Det skaber usikkerhed, som sikkert ville medføre at jeg alligevel ville ende i butikken efter kort tid lige for at være sikker på at det passer - og lur mig om det så ikke ville vise sig at det ikke var helt i øjet. Jeg ved det ikke men nu er beslutningen taget. 

Om dette skriv mere er for at overbevise mig selv om at det var en god ide at sige nej til et billigt sæt, end det var at bidrage til en god debat skal jeg være usagt 😄

Edited by Bhutlah
Posted
Citat

Ps.

Hvis jeg også lige skal argumentere for mit valg, så kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg formentlig, hvis jeg købte den brugte sæt, ville gå og bekymre mig over om sættet nu også passede helt til mig. Et AP2 kræver jo alligevel lidt, så ved mine mishits vil jeg sikkert tænke om det nu var mig der gjorde noget forkert eller om det kunne være undgået ved et fittet sæt. Det skaber usikkerhed, som sikkert ville medføre at jeg alligevel ville ende i butikken efter kort tid lige for at være sikker på at det passer - og lur mig om det så ikke ville vise sig at det ikke var helt i øjet. Jeg ved det ikke men nu er beslutningen taget. 

Om dette skriv mere er for at overbevise mig selv om at det var en god ide at sige nej til et billigt sæt, end det var at bidrage til en god debat skal jeg være usagt 😄

Nu jeg den heldige ejer af et AP2 718 sæt og hold da k*** det er et lækkert sæt! Når det så er sagt, er det fordi sættet passer mig, jeg er blevet fittet til det. Hvis du allerede nu har holdningen at sættet vil skabe dig usikkerhed, vil det ligge i dig indtil du gør noget andet. Derfor det helt rigtige valg at vente, til du kan gøre det du føler er det rigtige for dig, for langt hen af vejen, er det din mentale tilgang der afgøre om slaget bliver godt eller dårligt.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Hej Bhutlah

Det er ikke altid nemt at vide hvad man skal i denne sport ;)

For det meste prøver vi at tænke logisk når vi skal vælge ?

Vi kigger til højre men svaret ligger til venstre ;)

Prøv at læs dette hæfte som Tom Wishon har skrevet http://madebyrosenberg.dk/wp-content/uploads/2017/10/12myter2017.pdf

Han har lavet udstyr i 30 år.

Du skulle osse læse denne artikel “You´re not good enough NOT to get fit”  http://madebyrosenberg.dk/?page_id=1329

Pro. spiller har samme problem som vi har.

De vil osse gerne have fjernet deres miss hit.

Men de snakker om at vinde 1/2 slag pr. runde så er de glade ;)

Har på 2,5 år hjulpet 8 Pro. spillere ikke  med nyt udstyr men at tilpasse det de har.

Her snakker vi om 3g som de kan fornemme ;)

Husk på at man kan ikke fitte udstyr på 30-45 min !!!!!

En Pro. spiller jeg samarbejder med lå i +0,9 HCP

Efter første sæson ligger han i +2,5 HCP

Nej udstyr er ikke alt men det gør træning meget nemmere ;)

Ligger lige en historie op ;)

Taget fra min hjemme side.

Jeg har spillet golf i snart 11 år.

Jeg har altid har en skrækkelig balance i mit golfsving, jeg er kronisk smerte patient og vi har altid tænkt det nok var derfor at jeg havde svært ved at holde balancen.

Men så mødte jeg Thomas Rosenberg – og wauw jeg er imponeret over hvad det rigtige udstyr kan gøre for ens sving – det er virkelig en øjenåbner.

Jeg er før blevet fittet til demo dage – og jeg troede jeg havde et sæt jern der passede til mig (trods at jeg i de 2 år jeg har haft det er gået fra hcp 4,5 til nu 7,2 hmm…)

Men NEJ det havde jeg bestemt heller ikke. Det har været for let for mig og for langt osv., nu har jeg fået nye skafter i mine jern (P-5 jern) hvor jeg før spillede med 60g A-flex grafit er jeg gået til 120g R-flex stål, og sikke da en forskel med både rytme, sving og ikke mindst balancen – mums siger jeg bare, jeg har indtil videre kun spillet 2 runder golf med dem, men hold nu op jeg har aldrig med stort tryk på aldrig slået sådan til en golfbold før – jeg er forelsket J

Thomas er en kæmpe nørd, ment i den mest positive forstand – og hold op hvor ville jeg ønske jeg havde mødt/hørt om ham noget før. Han går virkelig op i det han laver, og det er fedt at mærke at han VIL finde det helt rigtige – og at han er ligeså spændt/nysgerrig når man har været ude og teste J  Jeg vil anbefale alle at blive fittet hos Thomas, uanset hcp, alder osv., udstyr der passer til lige præcis én giver bare bedre forudsætninger for at ramme den lille hvide kugle godt J

Anja Schrøder

Hilsen Rosenberg

Edited by Rosenberg
  • Like 1