Hop til indhold

Turnering med nedskrivning; men ingen opskrivning


Kaizer

Recommended Posts

Jeg deltog i en turnering i søndags.

 

Ifølge oplysningerne på golfbox om turneringen var den handicaptællende.

 

Jeg satte alligevel x i EDS for en sikkerheds skyld, fordi jeg ofte har oplevet fejl i golfbox info.

 

I dagene efter undrede jeg mig over at scores ikke var skrevet ind. De plejer at blive skrevet ind så snart de får scorekortet.

 

Jeg sendte klubben en mail, og spurgte om jeg havde misforstået noget. Under alle omstændigheder var der x i EDS, så det burde ikke være et problem. Jeg tilbød også at genskabe scorekortet hvis det var bortkommet på mystisk vis. Jeg kan godt huske scoren på alle hullerne.

 

Jeg får dette svar:

 

Hej Jakob.

 

Det er kun scores over  36 point der bliver rettet. (samme sker ved næste 3 køllers turnering.)

 

Genskaber du dit scorekort og får din markør til at underskrive, er der ikke noget i vejen for at du kan blive rettet.

 

Venlig hilsen 

 

 

Efter min bedste overbevisning er det han skriver ikke efter reglerne.

 

Tager jeg fejl?

 

(Godt med lidt ballast inden jeg svarer ham..).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

32 minutter siden, skrev Smut:

Det er klart mod gældende regler. Mig bekendt, behøver du ikke at hakke EDS af i  en tællende turnering.

 

Før 2012 blev folk kun skrevet ned, men sådan er det ikke længere.

 

 

Tak for svar.

 

Før 2012 er før min tid på græs, men har dog hørt om hcp reglerne den gang.

 

En anden grund til EDS x, var at de havde ændret tee stedet fra 53 til 48. Det blev aldrig ændret på golfbox, men da startlisten kom ud var det lavet til tee 48. Lidt sms'er til turneringslederen gav mig besked om at det var blevet ændret "som sidste år". Jeg valgte derfor at krydse EDS af, da man åbenbart ikke kan regne med hvordan turneringen skal spilles. Måske de også havde ændret den til ikke tællende. Normalt bruger jeg ikke EDS i turneringer, da de som standard er tællende.

 

Jeg var ikke med til den turnering i 2017, men fik efter turneringen at vide at de havde fået meget gode scores ind fra samme tee sted i 2017. Som om det skulle være en god forklaring på ændringen....

 

Turneringslederen er så vidt jeg ved også formand i hcp udvalget, så han burde jo vide bedre.

 

 

Redigeret af Kaizer
Edit
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det står i turneringsbetingelserne at turneringen er tællende, så skal den som udgangspunkt selvfølgelig være tællende.

 

Ændringen af tee er ikke nok til at turneringen ikke længere er tællende forudsat at I spillede med det antal slag som man skulle fra det pågældende tee.

 

Var der andre ændringer?  Spillede i fx med oplæg? I gamle dage var det jo nok til at en turnering ikke var tællende, men i dag skal man jo blot informere DGU om at man gør det...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ingen oplæg eller andre ændringer. Ganske normal turnering med gunstart.

 

Jeg skrev en mail til ham, og anbefalede ham at ændre den praksis, da jeg fandt den i strid med reglerne. Hvis en turnering står som tællende i golfbox, må den være tællende. Så kan I ikke ændre den til kun at være tællende ved mere end 36 point. Kan man reguleres ned,  så kan man også reguleres op. Jeg sagde jeg ville genskabe scorekortet, som de åbenbart har smidt ud.

 

Hans svar var:

 

Hej Jakob.

 

Du tager  helt fejl, det er turnerings udvalget der helt suveræn bestemmer dette.

 

Var det evt. noget for dig af  få en plads, vi mangler frivillige deltage i udvalget.

 

Venlig hilsen

 

Det godtager jeg dog ikke. Jeg har ikke svaret ham, da det virker formålsløst at diskutere videre.  De har vel nok ret i at de kan lave turneringerne som de vil. Men der er stadig regler der skal følges. Deribland reglerne vedrørende handicapregulering.

 

Hvis vi antager at vi har ret i at klubben/turneringslederen har lavet en fejl, hvor er vi så henne?! Hvis dem der skal styre klubben og turneringerne ikke kan administrere regler korrekt, hvordan kan man så forvente de menige medlemmer skal kunne det?

 

Så nu skriver jeg til DGU og forklarer dem situationen. Så må jeg se hvad de siger til det.

 

Eller går jeg i "for små sko"? Den nemme løsning ville være at sige pyt, og så komme videre. Men nu bliver jeg stædig.

Link til kommentar
Del på andre sites

1) Den måde de regulerer på, hvor de kun regulerer nedad er helt i modstrid med handicapreglerne.

 

Med mindre man er hamdicapgruppe 6 (36+) så kan man kun blive reguleret i en tællende runde. En tællende runde er en turneringsrunde eller en EDS spillet under handicapvilkår. For en tællende runder gælder det at spilleren både kan blive reguleret op og ned.

 

2) Et turneringsudvalg kan ikke lave om på turneringsbetingelserne som det passer dem. Udvalget kan godt ændre på betingelserne frem imod turneringsstart - som da de ændrede på de teesteder i spillede fra - men turneringsbetingelserne skal være kendte ved turneringens start. Hvis turneringen var tællende i turneringsbetingelserne ved tilmeldingen så fanger bordet, med mindre I har fået andet af vide inden tee off...

Link til kommentar
Del på andre sites

Tee stedet er ændret på golfbox søndag eller senere. Der hang også et opslag og tilmeldingsliste ang. turneringen i klubhuset. Der var klistret en lap papir på med teksten "tee 48". Hvornår den er sat op ved jeg ikke. Jeg kigger sjældent på den tavle, da jeg tilmelder mig via golfbox, så jeg så den først da jeg var på vej hjem efter turneringen.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Den eneste grund til at jeg (bestyrelsen her ligger dog fast i sin beslutning) kan forestille mig, at en turnering ikke "overholder" tællende runde, er hvis der falder usandsynligt meget vand før/under runden, at det vil være meningsløst, at gøre den tællende. 
Synes det er underligt at der kun reguleres nedad og også i en 3 kølle turnering, hvilket jeg ikke mener er efter bogen. 

At de rykker tee, har ingenting at sige, tildelte slag bliver jo blot reguleret herefter og det er heller ikke nødvendigt at krydse EDS af i en tællende runde. 

Jeg følger spændt med :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ingen vand. Ikke noget særligt i hvert fald.

 

Når man tænker på hvor meget vand der var i 2017 - der var alle turneringer tællende. Det eneste der skete var at klubmesterskabet blev flyttet 2-3 uger.

 

Som jeg tidligere skrev, satte jeg kun kryds i EDS fordi jeg var bekymret over at det også var ændret, når nu tee stedet var flyttet. Jeg har lavet en aftale med mig selv om at indlevere alle scores i år, så den jeg ikke fravige.

Link til kommentar
Del på andre sites

29 minutter siden, skrev Kaizer:

Ingen vand. Ikke noget særligt i hvert fald.

 

Når man tænker på hvor meget vand der var i 2017 - der var alle turneringer tællende. Det eneste der skete var at klubmesterskabet blev flyttet 2-3 uger.

 

Som jeg tidligere skrev, satte jeg kun kryds i EDS fordi jeg var bekymret over at det også var ændret, når nu tee stedet var flyttet. Jeg har lavet en aftale med mig selv om at indlevere alle scores i år, så den jeg ikke fravige.

Det var også bare et eksempel på, hvorfor der måske kunne være en ændring. Og fremrykning af tee er dog ikke nok til ændring og som jeg også skrev, så skal ændringer ske begge veje, det andet med kun nedskrivning og 3kølle match, den holder ikke nogen steder, hvilket jeg håber bliver påpeget, ikke kun fra din side, men bestemt også fra andres. 

Og igen.. Når der står tællende runde, så er det ikke og skal heller ikke være nødvendigt at melde EDS. 

Du skal dog gøre op med dig selv om det er kampen værd og måske blive upopulær, men ærligt sagt, så synes jeg du skal holde ved, for det er ikke efter bogen. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Nicolai:

Det var også bare et eksempel på, hvorfor der måske kunne være en ændring. Og fremrykning af tee er dog ikke nok til ændring og som jeg også skrev, så skal ændringer ske begge veje, det andet med kun nedskrivning og 3kølle match, den holder ikke nogen steder, hvilket jeg håber bliver påpeget, ikke kun fra din side, men bestemt også fra andres. 

Og igen.. Når der står tællende runde, så er det ikke og skal heller ikke være nødvendigt at melde EDS. 

Du skal dog gøre op med dig selv om det er kampen værd og måske blive upopulær, men ærligt sagt, så synes jeg du skal holde ved, for det er ikke efter bogen. 

 

 

 

Jeg har tænkt mig at holde ved. Det er heldigvis ikke en popularitetskonkurrence, så hvad andre tænker er jeg lidt ligeglad med. Især hvis  kommentarerne i denne tråd og dem jeg har talt med holder vand. Det peger på at klubben er på gale veje.

 

Jeg "frygter" dog lidt at at der sker det samme som når jeg adspurgt om jeg spiller med i Herreklubben? Så forklarer jeg dem om problemerne med at Herreklubben sætter X i EDS for én hvis man får over 36 point. Det er jo samme boldgade som denne tråd drejer sig om. Mange har desværre en lidt laissez faire holdnig til det. De er for det meste bare ligeglade, eller kigger undrende på mig. Der er nærmest ingen der spørger ind til det. 

 

Men det må de jo om. Jeg kan godt forstå hvis nogle mener der er mange og en del lidt underlige regler i golf, men det med tællende runder og hcp regulering er i mine øjne ret elementært.

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Kaizer:

 

 

Jeg har tænkt mig at holde ved. Det er heldigvis ikke en popularitetskonkurrence, så hvad andre tænker er jeg lidt ligeglad med. Især hvis  kommentarerne i denne tråd og dem jeg har talt med holder vand. Det peger på at klubben er på gale veje.

 

Jeg "frygter" dog lidt at at der sker det samme som når jeg adspurgt om jeg spiller med i Herreklubben? Så forklarer jeg dem om problemerne med at Herreklubben sætter X i EDS for én hvis man får over 36 point. Det er jo samme boldgade som denne tråd drejer sig om. Mange har desværre en lidt laissez faire holdnig til det. De er for det meste bare ligeglade, eller kigger undrende på mig. Der er nærmest ingen der spørger ind til det. 

 

Men det må de jo om. Jeg kan godt forstå hvis nogle mener der er mange og en del lidt underlige regler i golf, men det med tællende runder og hcp regulering er i mine øjne ret elementært.

 

 

 

 

Det er sgu da lidt af en fifler klub du er havnet i, undskyld jeg siger det, men det lyder hvertfald sådan. 

Mht vedholdenhed, så kan det jo desværre give det bagslag, at du ender med at skulle spille mange runder alene og det var sådan set min tanke omkring "kampen værd" - Jeg tager hvertfald hatten af og håber der bliver muget ud, for det skal der hvertfald. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Nicolai:

Det er sgu da lidt af en fifler klub du er havnet i, undskyld jeg siger det, men det lyder hvertfald sådan. 

Mht vedholdenhed, så kan det jo desværre give det bagslag, at du ender med at skulle spille mange runder alene og det var sådan set min tanke omkring "kampen værd" - Jeg tager hvertfald hatten af og håber der bliver muget ud, for det skal der hvertfald. 

 

 

Jeg ved ikke om det er en fifler klub. Jeg tror mere det bunder i en slags "sådan har vi altid gjort".

Lidt som hvis man møder "det gamle medlem" der har spillet i mange, mange år og måske har tilegnet sig sin egen version af reglerne. Sådan plejer vi at gøre... Et lille eksempel på det, er at opleve folk der rask væk siger "den er givet", selv om man ikke spiller hulspil. Men det kan sagtens være langt værre. 

 

Du har ganske ret i at det kan give bagslag, og jeg ville da være træt af at spille solo runder. Jeg har blot svært ved at forstå den stiltiende accept af vi gør som det passer os; uden hensyntagen til regler.

 

Jeg ved godt at der er tale om frivilligt arbejde, men hvis man laver frivilligt arbejde er det vel fordi man har lyst og har en interesse i det?! Det giver ikke carte blanche til at gøre som man vil. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du skrevet til DGU? Jeg er enig i, at det lyder som et klassisk "vi gør som vi altid har gjort"

 

Hvis du ikke har henvendt dig til DGU så kunne du måske starte med at henvende sig til formanden/bestyrelsen om, at du er bekymret over om klubbens turneringsudvalg og herrejlyb handler i overensstemmelse med handicapreglerne. Det kan godt være de vil sætte en form for pris på, ikke at skulle blive sat på plads af DGU blot fordi man i turneringsudvalget og i herreklubben har indført egne regler for handicapregulering.

 

Du kan jo henvise til denne tråd i din dialog med klubben og bede dem redegøre for, hvor i handicapreglerne de finder støtte til at gøre som de gør...

 

Og så kan du selvfølgelig holde en klage til DGU i baghånd når/hvis klubbens bestyrelse afviser det hele.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden