Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Den 17/1/2019 kl. 07:45 , skrev Logan:

Det er jo lige netop det jeg siger :) Her kunne en bold sagtens ligge fire m. fra pinden, men uden for rough, mens en anden lå 12 m væk på green og man ventede på at den der lå i rough kom ind på green. Men dette har jo aldrig været nødvendigt og er det heller ikke nu. Men det er helt klart den der er klar der skal slå så snart det er muligt, hvilket reglerne også opfordrer til som @Kitter også nævner.

Yep denne kutyme gik i tidernes morgen så hen til at blive en uformel gentleman regel, at alle netop skulle være på green. Gammel regel var ellers defineret som den der er lå længst væk, slog først, uanset om man var inden eller uden for green.

Der er nok en del der for svært endog meget svært ved, at tilsidesætte denne indgroet vane istedet for, at slå når man er klar med mindre man spiller hul spil eller er Pro 😎 gælder reelt også på fairway.

Edited by Caddyshack
Posted
1 time siden, skrev Caddyshack:

Der er nok en del der for svært endog meget svært ved, at tilsidesætte denne indgroet vane istedet for, at slå når man er klar med mindre man spiller hul spil eller er Pro gælder reelt også på fairway.

Jeg har en pæn række af spillere jeg hygger mig med. Givet, er der forskel på dem, og nogle er mere interesseret i at slå når de er klar end andre. Jeg ser dog ikke meget i vejen for at jeg går til min bold i den ene side af hullet, mens en anden går til sin bold i den anden side. Jeg når som regel først hen til min bold med mine lange ben, og kan slå uden for tur. Jeg kigger dog mod medspilleren inden jeg slår, og hvis han er ved at gøre sig klar, slår han først. Der kan spares en del tid på en runde ved at slå når man er klar. Man skal dog vejre stemningen først, eller kende sine medspillere så de ikke føler sig trådt på.

Hvis man har aftalt at der spilles ready golf, så er alt vel godt?!

Posted
12 timer siden, skrev Kaizer:

Der kan spares en del tid på en runde ved at slå når man er klar. Man skal dog vejre stemningen først, eller kende sine medspillere så de ikke føler sig trådt på.

Hvis man har aftalt at der spilles ready golf, så er alt vel godt?!

Nu opfordrer reglerne jo netop til at man spiler ready golf, så ingen kan føle sig trådt på hvis man gør det :D

Posted
8 minutter siden, skrev Logan:

Nu opfordrer reglerne jo netop til at man spiler ready golf, så ingen kan føle sig trådt på hvis man gør det 

Der kan stadig være folk der føler sig trådt på.

Som @Caddyshack er inde på, kan indgroede vaner er være svære at ændre.

Jeg har dog endnu tilgode at møde folk der har beklaget sig over at nogen spiller uden for tur, på trods af jeg og andre af mine golfmakkere har spillet ready golf i flere år.

Posted
48 minutter siden, skrev Kaizer:

Der kan stadig være folk der føler sig trådt på.

Som @Caddyshack er inde på, kan indgroede vaner er være svære at ændre.

Jeg har dog endnu tilgode at møde folk der har beklaget sig over at nogen spiller uden for tur, på trods af jeg og andre af mine golfmakkere har spillet ready golf i flere år.

Det har jeg til gengæld ikke, og der er nogen jeg simpelt hen ikke gider spille med mere, fordi de er så forstokkede over regler (som i øvrigt er misforstået/misfortolket) og syntes de er i deres fulde ret til at opføre sig som idioter under en golfrunde

Posted
42 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Det har jeg til gengæld ikke, og der er nogen jeg simpelt hen ikke gider spille med mere, fordi de er så forstokkede over regler (som i øvrigt er misforstået/misfortolket) og syntes de er i deres fulde ret til at opføre sig som idioter under en golfrunde

Træls.

• Upvote 1
  • 2 months later...
Posted
Den ‎19‎-‎09‎-‎2018 kl. 10:59 , skrev Smut:

Hej,

Ved i om Jeres klub vil indføre den nye lokal regel der giver mulighed for at droppe ude på banen ved Lost ball / OB?

Det er jo frit for klubberne at indføre reglen.

Nu er vi i gang med sæsonen!

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

Posted
7 minutter siden, skrev Smut:

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

Ja, det er blevet en lokalregel hos os (Grenå). Det blev brugt i vores bold et par gange til turneringen i går.

Posted (edited)
3 timer siden, skrev Smut:

I Norddjurs er det indført, kan føles lidt som snyd, men spare tid. Det er dog endnu ikke afklaret, om lokalreglen er gældende i elite og regions matcher.

Edited by Årgang63
Posted
1 hour ago, Smut said:

Den er også indført som lokalregel i Skovbo - og den føles lidt som snyd. 😊

Posted (edited)
1 time siden, skrev Kaizer:

Ja, det er blevet en lokalregel hos os (Grenå). Det blev brugt i vores bold et par gange til turneringen i går.

Er det kun i bestemte områder at reglen gælder, eller hvordan?

Edited by Smut
Posted (edited)

Vi har også indført den lokale regel i Hornbæk. Mit gæt er at reglen over tid bliver indført i langt de fleste klubber... 

Hvis man har denne lokale regel, så gælder den overalt på banen...

Jeg vil gætte på, at det ikke er en regel, som vil gælde i Danmarksturneringen og i min klub overvejer vi er den heller ikke skal gælde ved Klubmedlemsskaber

Edited by Bojoerge
Posted
7 timer siden, skrev Smut:

Den er indført i Sorø - ikke at jeg kan komme i tanke om at den er noget bevendt nogen steder. 

6 timer siden, skrev MarkAA:

Den er også indført som lokalregel i Skovbo - og den føles lidt som snyd. 😊

Hvorfor - det koster 2 strafslag. Jeg synes ikke det giver en fordel.

Posted
19 minutter siden, skrev Pastorius:

På svære driving huller, slipper man for risikoen for 2  bolde oob.

Posted
56 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg synes nu, at det er helt logisk, at det koster to strafslag. Reglen skal jo bruges i stedet for at spille en provisorisk/gå tilbage og spille en ny bold.

Med lokalreglen ligger du efter droppet i 3 og skal slå dit 4. slag

Med en provo/ny ligger du efter slaget i 3 og skal slå dit 4. slag

Fordelen ligger helt klart i det faktum, at du med lokalreglen ALTID ligger på fairway (medmindre du er et gigantkvaj til at droppe:hyper:), mens din provisoriske/ny bold jo kan være endt hvor som helst (rough, hazard, fairwaybunker, OOB, mistet). Risikoen ved at slå et ekstra slag er jo totalt fjernet med lokalreglen.

Derfor synes jeg, at den slet ikke skulle indføres....

Posted
4 timer siden, skrev Pastorius:

Den er indført i Sorø - ikke at jeg kan komme i tanke om at den er noget bevendt nogen steder. 

Det tænker jeg også. Man “sparer” sit provisoriske slag. Men det kommer nok an på hvilket hcp man har. 

3 timer siden, skrev Kitter:

Jeg synes nu, at det er helt logisk, at det koster to strafslag. Reglen skal jo bruges i stedet for at spille en provisorisk/gå tilbage og spille en ny bold.

Med lokalreglen ligger du efter droppet i 3 og skal slå dit 4. slag

Med en provo/ny ligger du efter slaget i 3 og skal slå dit 4. slag

Fordelen ligger helt klart i det faktum, at du med lokalreglen ALTID ligger på fairway (medmindre du er et gigantkvaj til at droppe:hyper:), mens din provisoriske/ny bold jo kan være endt hvor som helst (rough, hazard, fairwaybunker, OOB, mistet). Risikoen ved at slå et ekstra slag er jo totalt fjernet med lokalreglen.

Derfor synes jeg, at den slet ikke skulle indføres....

Det er jo for at få spilletempoet op. Hvis du er Bogey golfer eller bedre, så vil du ikke kunne sætte en ordentlig runde samme med en masse af disse strafslag.

Posted
1 time siden, skrev Smut:

Det tænker jeg også. Man “sparer” sit provisoriske slag. Men det kommer nok an på hvilket hcp man har. 

Det er jo for at få spilletempoet op. Hvis du er Bogey golfer eller bedre, så vil du ikke kunne sætte en ordentlig runde samme med en masse af disse strafslag.

Jeg kan ikke komme i tanke om et hul i Sorø, hvor jeg kunne komme til at ligge lige så godt efter den regel (måske hul 10 på en knastør sommerdag), som jeg kunne efter et ganske normalt, solidt gennemsnitsdrive. Hvis jeg tænkte det ville være en god idé at ligge halvlunkent i tre slag på fairway, så kunne jeg lige så godt gå ind - og jeg har aldrig prøvet at gå ind før tid endnu.

Jeg kan sagtens komme i tanke om nogle situationer, hvor man efterfølgende kan se man ville have fået en fordel ud af at vælge det drop.

Posted

I de gamle regler var der ikke noget, der kunne slå flowet på banen i stykker, som hvis en bold blev tabt eller blev slået oub og der ikke var slået en provisorisk bold, så spilleren var nødt til at gå tilbage og slå en ny bold. 

Det er den situation som den nye lokale regel gør op med. Det er ikke meningen at golfspilleren skal have anden fordel ud af det, end at han slipper for at gå tilbage. 

Dermed ikke sagt at reglen ikke kan bruges strategisk. Hvis man har slået et slag med god længde som er gået out eller er røget ud i den høje rough med risiko for at bolden er tabt, så er det da en overvejelse om man ønsker at slå en provisorisk bold eller benytte den nye regel... 

Posted (edited)
6 timer siden, skrev Bojoerge:

I de gamle regler var der ikke noget, der kunne slå flowet på banen i stykker, som hvis en bold blev tabt eller blev slået oub og der ikke var slået en provisorisk bold, så spilleren var nødt til at gå tilbage og slå en ny bold. 

Det er den situation som den nye lokale regel gør op med. Det er ikke meningen at golfspilleren skal have anden fordel ud af det, end at han slipper for at gå tilbage. 

Dermed ikke sagt at reglen ikke kan bruges strategisk. Hvis man har slået et slag med god længde som er gået out eller er røget ud i den høje rough med risiko for at bolden er tabt, så er det da en overvejelse om man ønsker at slå en provisorisk bold eller benytte den nye regel... 

Har også oplevet, at der i en fire bold har ligget to bolde + to provisoriske bolde i roughen som skulle findes. Alt den søgetid samt tid brugt på at skulle slå provisoriske bolde spares væk.

Edited by Smut
Posted
22 timer siden, skrev Smut:

Det er en regel, som DGU og R&A anbefaler de danske klubber at benytte. Så kan man mene om den hvad man vil, selv er jeg ikke vild med den. Men mon ikke de fleste klubber indfører den?

Læs mere om reglen her: https://www.danskgolfunion.dk/artikel/lokalregel-e-5-drop-på-fairway-ved-bold-mistet-eller-out-bounds

På siden står der bl.a.:

R&A tillader og DGU anbefaler, at denne lokalregel indføres for alt almindeligt handicapspil - dvs. alle private runder, EDS samt klubturneringer med handicap, men ikke anvendes til eliteturneringer og professionelle turneringer. "Eliteturnering" er af DGU defineret som turneringer, der spilles uden handicap (scratchturneringer), herunder f.eks. klubmesterskaber.

• Thanks 1