Hop til indhold

2019 - provosoriskbold


Smut

Recommended Posts

4 timer siden, skrev Bojoerge:

Men hvis du spiller slagspil, så kan den nye regel måske hjælpe til med at scoren ikke løber rigtig højt op. I min herreklub spiller A-rækken altid netto slagspil og jeg kan da huske adskillige runder hvor et enkelt hul har medført dobbeltcifrede scores. Det kunne være at den regel hjalp lidt på det... 

 

Husk lige at man ikke indbyrdes må aftale ikke at spille efter reglerne. Så hvis man spiller EDS så må man ikke aftale ikke at spille efter denne lokale regel... 

 

Men den droppemulighed er jo altså netop en - mulighed - ikke et krav, så man kan lige så vel spille provisorisk som normalt 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Årgang63:

 

Jeg har tit set folk, slå jern med den provisoriske, netop for at hul-scoren ikke løber amok. Vi har flere huller, hvor det er en helt reel problematik.

Hvis det er sådan, at man ikke med rimelighed kan ramme fairway i to forsøg med en driver. Burde man så ikke vælge at andet værktøj fra starten af?

Link til kommentar
Del på andre sites

30 minutter siden, skrev Smut:

Hvis det er sådan, at man ikke med rimelighed kan ramme fairway i to forsøg med en driver. Burde man så ikke vælge at andet værktøj fra starten af?

 

Præcis min pointe. I de situationer hvor det er en fordel at bruge den regel er sandsynligheden for at den score kan bruges til noget som helst, alligevel minimal. Den regel har udelukkende indflydelse på spiltempoet for dem der vælger at bruge den.

Link til kommentar
Del på andre sites

46 minutter siden, skrev Smut:

Hvis det er sådan, at man ikke med rimelighed kan ramme fairway i to forsøg med en driver. Burde man så ikke vælge at andet værktøj fra starten af?

 

Det er jo en helt anden snak, som ikke ændre på fordelen.

 

14 minutter siden, skrev Pastorius:

Præcis min pointe. I de situationer hvor det er en fordel at bruge den regel er sandsynligheden for at den score kan bruges til noget som helst, alligevel minimal. Den regel har udelukkende indflydelse på spiltempoet for dem der vælger at bruge den.

 

Det er altså helt normalt for mig, at komme rundt med en vindende score, som har flere DB på kortet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, skrev Årgang63:

Det er altså helt normalt for mig, at komme rundt med en vindende score, som har flere DB på kortet.

 

 

Fifler :)

Jeg kan se, du siger det giver mening på jeres bane. Den har jeg ikke spillet, men jeg tænker den må være lidt halvskidt designet. Uanset så er OB noget fanden har skabt, og burde ikke være i spil på en golfbane.

Redigeret af Pastorius
asdf
Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, skrev Pastorius:

 

Fifler :)

Jeg kan se, du siger det giver mening på jeres bane. Den har jeg ikke spillet, men jeg tænker den må være lidt halvskidt designet. Uanset så er OB noget fanden har skabt, og burde ikke være i spil på en golfbane.

 

😎

 

Jeg tror faktisk at forskellen, på de baner vi spiller, er årsagen til uenigheden. Vi har flere huller, hvor man skal nå fri af træer, for at have et slag mod green. Og ja oob er noget som fanden, eller mangel på plads/dårlig design har skabt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu, skrev Pastorius:

Så kan du lære det!

 

😁 du ved hvor bredt jeg kan spille, det er sgu både 3. og 4. slag jeg ikke lærer en skid af og jeg kan slå lige skævt med 9 jernet som driveren hvis det tar’ mig 😁

 

jeg er nu sådan set enig, med det ene aber dabei at der såmænd godt kan være udfordrende huller som ikke er dårligt designet. 

 

Feks vores hul 11 er forholdsvist smalt 200 meter ude. Et kort slag gør det meget svært at score og et dårligt 3.slag/provisorisk gør det nærmest umuligt

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, skrev Christian SSGM:

 

😁 du ved hvor bredt jeg kan spille, det er sgu både 3. og 4. slag jeg ikke lærer en skid af og jeg kan slå lige skævt med 9 jernet som driveren hvis det tar’ mig 😁

 

jeg er nu sådan set enig, med det ene aber dabei at der såmænd godt kan være udfordrende huller som ikke er dårligt designet. 

 

Feks vores hul 11 er forholdsvist smalt 200 meter ude. Et kort slag gør det meget svært at score og et dårligt 3.slag/provisorisk gør det nærmest umuligt


...men det er da ikke nødvendigt at slå den derud hvor der er smallest? Jeg har slået OB på det hul, men da ikke to gange i træk.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, skrev Årgang63:

Men hvis landings-området er smalt og bolden er ramt fint, men lidt off-line og dermed ryger oob, så er det da en hjælp, at man kan droppe ud i fairway og ikke løbe risikoen for at gentage fejlen.

Det er jo lige det, men man skal bare huske, at det er ikke der hvor bolden ender der er boldens referencepunkt, men der hvor den skærer oob grænsen der definerer referencepunktet. Så hvis man vælger at slå en provisorisk bold lidt kortere ud med et jern, kan man måske opnå det helt samme og dermed spare et slag.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Pastorius:


...men det er da ikke nødvendigt at slå den derud hvor der er smallest? Jeg har slået OB på det hul, men da ikke to gange i træk.

 

Nej det optimale er at slå forbi og har man en pålidelig draw i tasken er hullet fedt. 220-230 ude er det poplerne i højre man kan ende i, hvis ikke man rammer korridoren og skulle man endelig få slået langt og lige på en tør bane, løber bolden hurtigt langt igennem dogleg :D

 

Nu slog jeg heller ikke OOB to gange, men træerne i dogleg - som man rigtig gerne vil rundt om - gør at den kan springe derud.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Logan:

Det er jo lige det, men man skal bare huske, at det er ikke der hvor bolden ender der er boldens referencepunkt, men der hvor den skærer oob grænsen der definerer referencepunktet. Så hvis man vælger at slå en provisorisk bold lidt kortere ud med et jern, kan man måske opnå det helt samme og dermed spare et slag.

Hvordan vil du "spare" et slag med en provisorisk bold? Du slår i begge tilfælde 4 slaget fra hvor din Provisoriske bold nu end lander. Ved at bruge den nye dropperegel så er du bare sikker på at ligge midt i fairway hvor bolden enten lander (lost ball) eller krydset OOB.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, skrev LilleP:

Hvordan vil du "spare" et slag med en provisorisk bold? Du slår i begge tilfælde 4 slaget fra hvor din Provisoriske bold nu end lander. Ved at bruge den nye dropperegel så er du bare sikker på at ligge midt i fairway hvor bolden enten lander (lost ball) eller krydset OOB.

Jeps, du har ret :) My bad... Tanketorsk 😖

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden