Jump to content

Recommended Posts

Posted
9 timer siden, skrev Smut:

Håber at det kan lette lidt af tiden...

http://www.golfwrx.com/525564/rules-explainer-will-there-really-be-no-more-provisional-balls-in-2019/

I grelle tilfælde oplever man nogle gange 2-3 provosoriske bolde blive slået i en firebold. Herefter ligger der pludselig 6-7 stykker i spil. Som alle skal findes.

"Provisorisk bold - hvornår

Det er nu tilladt at spille en provisorisk bold på et hvilket som helst tidspunkt inden for de 3 minutters søgetid, der er til identifikation af en bold, der muligvis er mistet.

Spilleren kan medvirke til søgning og derefter gå tilbage og spille en provisorisk bold i modsætning til tidligere, hvor bolden skulle spilles inden spilleren gik frem for at lede. NB! Den provisoriske bold skal spilles inden for de 3 minutter."

Umildbart ser det ud til man stadig gerne må slå en provosorisk

Posted
12 minutter siden, skrev UlrikH:

"Provisorisk bold - hvornår

Det er nu tilladt at spille en provisorisk bold på et hvilket som helst tidspunkt inden for de 3 minutters søgetid, der er til identifikation af en bold, der muligvis er mistet.

Spilleren kan medvirke til søgning og derefter gå tilbage og spille en provisorisk bold i modsætning til tidligere, hvor bolden skulle spilles inden spilleren gik frem for at lede. NB! Den provisoriske bold skal spilles inden for de 3 minutter."

Umildbart ser det ud til man stadig gerne må slå en provosorisk

Ja - men 3 minutter er ikke længe til at søge efter en bold, og gå tilbage og slå en ny, som jo så skal være slået afsted inden de tre minutter.

Jeg tror den mulighed er ment til at være et alternativ, hvis man har slået OB, og det viser sig at der ikke er noget godt sted at droppe.

Posted
2 minutter siden, skrev Pastorius:

Ja - men 3 minutter er ikke længe til at søge efter en bold, og gå tilbage og slå en ny, som jo så skal være slået afsted inden de tre minutter.

Jeg tror den mulighed er ment til at være et alternativ, hvis man har slået OB, og det viser sig at der ikke er noget godt sted at droppe.

Det er jeg enig i. Men gør det jo også tilladt at slå en med det samme fra Tee, inden du har ledt, som det også bliver gjort i dag. Så længe den er slået inden 3 minutter. Sådan læser jeg det.

Posted (edited)

Man fortaber muligheden for at droppe en bold ved den 1. bold der er gået OOB eller tabt, såfremt der spilles en provisorisk - i hvert fald i GOLFWRX linket

Regnestykket går så på om man mener det bedre kan betale sig at tage de 2 strafslag det koster at droppe hvor bolden er OOB eller er tabt, eller om man vil tage ét straffeslag og tab af distance ved at slå provisorisk. En krølle: ved de 2 straffeslag kan drop i fairway eventuelt blive muligt

Sååå, en bold måske tabt med et dårligt og kort teeslag bør med det samme overvejes erstattet med en provisorisk (+1) og øvrige muligheder fortabes (medmindre man finder den i spil, selvfølgelig) hvorimod et langt slag som måske er tabt eller out, med fordel kan droppes ude i distancen (+2) men så MÅ der ikke spilles provisorisk

Det kommer til at tage lidt risk ud af risk-reward ligningen på f.eks. korte par 4 huller, korte dogleg huller samt eventuelle forsøg på at få 2. slag på greens på par 5 huller

Det tager nok lige lidt tid inden vi og vores golfmakkere har fået de betragtninger ind under huden, så beslutningen kan træffes hurtigt.

(edit)

Drop i fairway med 2 slags straf, kun muligt i linje fra hullet, ikke tættere hullet?

Edited by Christian SSGM
  • Like 1
Posted
1 time siden, skrev Christian SSGM:

Man fortaber muligheden for at droppe en bold ved den 1. bold der er gået OOB eller tabt, såfremt der spilles en provisorisk - i hvert fald i GOLFWRX linket

Regnestykket går så på om man mener det bedre kan betale sig at tage de 2 strafslag det koster at droppe hvor bolden er OOB eller er tabt, eller om man vil tage ét straffeslag og tab af distance ved at slå provisorisk. En krølle: ved de 2 straffeslag kan drop i fairway eventuelt blive muligt

Sååå, en bold måske tabt med et dårligt og kort teeslag bør med det samme overvejes erstattet med en provisorisk (+1) og øvrige muligheder fortabes (medmindre man finder den i spil, selvfølgelig) hvorimod et langt slag som måske er tabt eller out, med fordel kan droppes ude i distancen (+2) men så MÅ der ikke spilles provisorisk

Det kommer til at tage lidt risk ud af risk-reward ligningen på f.eks. korte par 4 huller, korte dogleg huller samt eventuelle forsøg på at få 2. slag på greens på par 5 huller

Det tager nok lige lidt tid inden vi og vores golfmakkere har fået de betragtninger ind under huden, så beslutningen kan træffes hurtigt.

(edit)

Drop i fairway med 2 slags straf, kun muligt i linje fra hullet, ikke tættere hullet?

Det er korrekt, den tanke havde jeg ikke tænkt. Men så kan man forholdsvis hurtigt regne sig frem til, hvis den er lang, så tager jeg droppet og 2+ og hvis den er kort, tager man den gamle provosorisk med +1. Sådan tænker jeg hvertfald min tilgang bliver.

Posted
5 timer siden, skrev UlrikH:

Det er jeg enig i. Men gør det jo også tilladt at slå en med det samme fra Tee, inden du har ledt, som det også bliver gjort i dag. Så længe den er slået inden 3 minutter. Sådan læser jeg det.

...men så må du ikke droppe dernede.

Posted

Hej,

Ved i om Jeres klub vil indføre den nye lokal regel der giver mulighed for at droppe ude på banen ved Lost ball / OB?

Det er jo frit for klubberne at indføre reglen.

Posted
40 minutter siden, skrev Smut:

Hej,

Ved i om Jeres klub vil indføre den nye lokal regel der giver mulighed for at droppe ude på banen ved Lost ball / OB?

Det er jo frit for klubberne at indføre reglen.

Snakkede med Proen i går og et bestyrelsesmedlem. De har ikke sat sig ind i de nye regler endnu og vil først gøre det på bestyrelsesmøde i november. Så indtil videre intet nyt fra Falster.

Posted
3 timer siden, skrev UlrikH:

De har ikke sat sig ind i de nye regler endnu og vil først gøre det på bestyrelsesmøde i november

Det kan jeg som sådan godt følge dem i. Efter min mening har der været alt for meget snak om de nye regler alt for tidligt. Jeg har oplevet, at folk troede at de måtte droppe fra knæhøjde og andre ting, som først er efter reglerne fra d. 1/1 2019. Heldigvis var det ikke i en match at det skete, men det var blot fordi det ikke lige var gået op for dem at det var noget fremtidigt. Selv går jeg meget op i regler og er efter sigende blevet kaldt regelrytter :thumbsup: Men jeg har ikke læst alle de nye regler endnu. Men jeg håber da at det er dem jeg vil blive undervist efter på det DGU regel kursus jeg skal på i Oktober :)

Posted
8 minutter siden, skrev Logan:

Det kan jeg som sådan godt følge dem i. Efter min mening har der været alt for meget snak om de nye regler alt for tidligt. Jeg har oplevet, at folk troede at de måtte droppe fra knæhøjde og andre ting, som først er efter reglerne fra d. 1/1 2019. Heldigvis var det ikke i en match at det skete, men det var blot fordi det ikke lige var gået op for dem at det var noget fremtidigt. Selv går jeg meget op i regler og er efter sigende blevet kaldt regelrytter :thumbsup: Men jeg har ikke læst alle de nye regler endnu. Men jeg håber da at det er dem jeg vil blive undervist efter på det DGU regel kursus jeg skal på i Oktober :)

Jeg synes også det er helt fair, at de ikke har taget stilling til noget endnu. Synes på en måde det er fint, de er tidligt ude, så folk er klar over der snart sker ændringer. Men nu har der nærmest været snak om det hele året, det er måske også lige tidligt nok :) 

Mon ikke det er de nye du skal undervises i ;) 

Posted
1 time siden, skrev Logan:

I private hyggerunder, er jeg da begyndt, på de lange putt, at have stangen i. Kan ikke se noget galt i, med en tilvæning til de nye regler i 2019. I tællende runder er det selvfølgelig de gældende regler som bliver fulgt.

Posted
19 timer siden, skrev Smut:

I private hyggerunder, er jeg da begyndt, på de lange putt, at have stangen i. Kan ikke se noget galt i, med en tilvæning til de nye regler i 2019. I tællende runder er det selvfølgelig de gældende regler som bliver fulgt.

Ja det har jeg også gjort nogle gange. Har jo heller ikke den store betydning i sådanne runder om stangen er i eller ej.

• 3 months later...
Posted

Har set golf fra Abu Dhabi i dag og noterer mig at mange spillere lader flaget stå i på de lange puts. Det tror jeg vil forplante sig til os amatører. 

Så længe flaget ikke er taget ud så vil jeg putte med flaget ude på længere puts. Det vil spare en eller anden for at skulle fjerne flaget eller passe det hvis det er nødvendigt. 

Jeg tror dog ikke jeg ligefrem vil bede om at få sat flaget i hvis det først er fjernet. Der vil jeg nok stadig bede en om at passe det, hvis det er nødvendigt. 

Jeg vil helt sikkert benytte mig af at spille ready golf omkring green hvor de fleste i dag venter på at den længst væk kommer på green eller når frem til sin bold på green. Hvis jeg er klar ved min bold på green mens andre måske er ved at flytte vogne, rive bunker eller blot flytte sig selv frem til bolden så vil jeg tage mit put med flaget i hullet og spare lidt ventetid. 

Allerede under de gamle regler opfordrede jeg tit andre til at putte udenfor tur hvis vi stod og ventede på ham med turen. Det vil jeg fortsætte med og så spørge om jeg skal passe flaget. Hvis ikke han vil have flaget passet så kan jeg blive ved min bold og måske også nå mit put inden ham der havde et andet ærinde bliver klar.

Jeg tror det i løbet af nogen tid vil blive meget almindeligt at flaget enten bare bliver i, eller først bliver fjernet når der er en reel chance for at puttet kan gå i... 

Posted
1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg vil helt sikkert benytte mig af at spille ready golf omkring green hvor de fleste i dag venter på at den længst væk kommer på green eller når frem til sin bold på green. Hvis jeg er klar ved min bold på green mens andre måske er ved at flytte vogne, rive bunker eller blot flytte sig selv frem til bolden så vil jeg tage mit put med flaget i hullet og spare lidt ventetid.

Det er jo netop ready golf vi skal til at benytte meget mere. Det er dog meget sjældent at jeg har oplevet at man fulgte etiketten omkring greens med at det var den længst fra der spillede først - jo blandt Pro'er, men ikke blandt amatører. Har var det kutyme at man først begyndt at putte når alle var på green - "Vil du slå ind før jeg putter" hørte man ofte. Netop fordi flaget skulle op inden der kunne puttes.

Posted
3 minutter siden, skrev Logan:

Det er jo netop ready golf vi skal til at benytte meget mere. Det er dog meget sjældent at jeg har oplevet at man fulgte etiketten omkring greens med at det var den længst fra der spillede først - jo blandt Pro'er, men ikke blandt amatører. Har var det kutyme at man først begyndt at putte når alle var på green - "Vil du slå ind før jeg putter" hørte man ofte. Netop fordi flaget skulle op inden der kunne puttes.

I de 11 år jeg har spillet har jeg aldrig hørt den sætning eller noget der ligner... 

Kutymen har altid været at alle ventede til alle var på green og så blev flaget fjernet og man begyndte at putte. Også selvom det betød at 3 spillere stod ved deres bold på green og ventede imens den 4. mand - som var udenfor green - fik revet bunker, flyttet vogn og/eller sig selv over til boldens nye position. 

I de sidste sæsoner har jeg opfordret til at der blev puttet i stedet for at vente, men mange ser stadig helt mærkeligt ud i hovedet når jeg spiller med dem første gang. De kan selvfølgelig godt forstå det når jeg forklarer hvorfor, men det er bare imod hvad alle har gjort fra de startede. 

Hele den kutyme bliver forhåbentligt vendt på hovedet nu, men det kommer ikke af sig selv. Nogle skal gå foran i ord og handling og vise hvordan det er muligt at spare tid... 

Posted
12 minutter siden, skrev Bojoerge:

I de 11 år jeg har spillet har jeg aldrig hørt den sætning eller noget der ligner... 

Kutymen har altid været at alle ventede til alle var på green og så blev flaget fjernet og man begyndte at putte. Også selvom det betød at 3 spillere stod ved deres bold på green og ventede imens den 4. mand - som var udenfor green - fik revet bunker, flyttet vogn og/eller sig selv over til boldens nye position. 

I de sidste sæsoner har jeg opfordret til at der blev puttet i stedet for at vente, men mange ser stadig helt mærkeligt ud i hovedet når jeg spiller med dem første gang. De kan selvfølgelig godt forstå det når jeg forklarer hvorfor, men det er bare imod hvad alle har gjort fra de startede. 

Hele den kutyme bliver forhåbentligt vendt på hovedet nu, men det kommer ikke af sig selv. Nogle skal gå foran i ord og handling og vise hvordan det er muligt at spare tid... 

Jeg har ofte oplevet netop den med, at alle skulle spille ind - og så tog man pinden.... Det kunne nogen tage en krig!

I 2019 reglerne er der stadig defineret en "Order of play", som svarer til den gamle, men samtidig står det meget tydeigt at man opfordres til at slå, når man er klar også selv om det er uden for normal "order of play" (regel 6.4.)

Posted
1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg har hørt en lign. sætning før. Én spørges, om han vil putte inden x er klar.

Hvis jeg spiller i en 3- eller 4-bold, og alle på nær en er på green, kan vi godt finde på at putte inden den sidste kommer ind. Det sker måske et par gange eller 3 på en runde, men når det sker er det typisk fordi 4. bold har slået fra bunker, eller har flækket bolden eller lign. forbi green og skal gå et stykke før han når hen til den. 

Man kan som regel godt nå et par putts.

Vi har gjort det i flere år, og har også spillet ready golf. Vi slår når vi er klar, dropper alt snak om honnøren, og efter 1. slag kan vi også finde på at slå uden for tur. Ikke så meget ved lav sol i øjnene. Der er det rart at have en makker der kigger efter. Men hvis der er mulighed for at slå uden at genere medspillere, kan man lige så godt få det overstået.

Posted
15 timer siden, skrev Bojoerge:

Det er jo lige netop det jeg siger :) Her kunne en bold sagtens ligge fire m. fra pinden, men uden for rough, mens en anden lå 12 m væk på green og man ventede på at den der lå i rough kom ind på green. Men dette har jo aldrig været nødvendigt og er det heller ikke nu. Men det er helt klart den der er klar der skal slå så snart det er muligt, hvilket reglerne også opfordrer til som @Kitter også nævner.