Hop til indhold

Scorekort regler - stableford


Kaizer

Recommended Posts

Hvordan er det lige reglerne ang. underskrevet og indleveret scorekort i stablefordturneringer?

 

Jeg deltog i dag i en turnering og før præmieoverrækkelsen sagde turneringslederen, at det var nogle spillere ikke var gode til at tælle. 

 

De havde derfor set sig nødsaget til at ændre i nogle af scorekortene.

 

Manden der sagde dette, taler desværre temmelig lavt og jeg havde svært ved at forstå om jeg havde hørt rigtig, men blev dog bekræftet i lidt hovedrysten fra andre ved bordet. 

 

Jeg er af den opfattelse, at når scorekortet er indleveret så fanger bordet. Har man skrevet en for lav point score, har man snydt sig selv. Har man skrevet for høj score (eller nok nærmere færre slag, hvilket udmønter sig i højere score) er man diskvalificeret.

 

Jeg har ikke været i stand til at finde info på nettet om problemet andet end dette: http://www.golfprofessor.dk/index.php?id=73

Det er så henført til slagspil, og jeg ved ikke om samme regel gælder ved stableford.

 

Endelig, så kan det være der blev ment, at nogle har svært ved at tælle det samlede antal point sammen, men hvor vigtigt er det helt præcist?! Jeg mener, at når scoren tastes ind på golfbox kigges der ikke på hvad der står i feltet "score" på scorekortet. Her tastes alle slag på 18 huller ind, og man får derefter et slutresultat. Det eliminerer også evt. problemer med dem der har svært ved at regne ud om en given score er 6-2 eller 6-1...Det er ikke anderledes end når man selv skriver en score ind på golfbox, der skal sendes til markør for godkendelse. Der bruges stableford point heller ikke til andet, end at beregne om handicap skal ændres.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ganske kort så er man ansvarlig for at angive korrekt antal slag, men ikke for at have udregnet korrekt antal points 

 

Det fremgår i hvert fald af DGUs håndbog for turneringsledere, at “spilleren kan /må ikke straffes i turneringen for manglende eller forkert udfyldelse / beregning af stablefordpoints”

Redigeret af Abbifar
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg har undersøgt sagen nærmere og det viser sig at der primært er tale om at folk ikke skriver pænt nok til at antallet af slag er læseligt. Det øger tidsforbruget når score skal skrives ind. Sekundært havde enkelte problemer med at tælle sammen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Da jeg spillede elite-golf både i Danmark, men også i udlandet, så tjekkede man selvfølgelig altid scoren med sin markør, og når man var enige om, hvad der stod - som regel så sagde markøren ens score hul for hul, som markøren havde noteret - og var man enige, så stregede hver spiller sin markørscore ud, så den var fuldstændig ulæselig. Dette gjorde man vel, for at undgå den mulighed, at man senere kunne blive disket ved at indlevere forkert score, da ens score jo så kun stod på ens eget scorekort.

 

Dette var selvfølgelig smart, så turneringsledelsen ikke senere kunne falde over et hul, hvor spillerens score måske var for lav, og der ved blive disket, da de ikke kunne se, hvad spilleren selv havde skrevet som ens egen markørscore. Men der hvor nogle spillere så har oplevet at miste slag, fordi markøren havde skrevet for mange slag på et hul, der var det jo mega surt, at spilleren så havde steget sin markørscore ud, så ledelsen ikke hurtigt kunne tjekke om det var sandt.

 

Meningen med min lille historie? Skriv en pæn markørscore og lad den stå, så har turneringsledelsen altid to muligheder for at se hvad der står, hvis ens markør skriver med kragetæer :D og ja, som der bliver skrevet tidligere, så kan man ikke blive disket for at have regnet forkert, men selvfølgelig har man ansvar for at hulscoren er korrekt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 måned senere...

kort spørgsmål.. Jeg har spillet 4 runder over de seneste 4 dage. 3 i DK og 1 i SE (DK-SE-DK-DK). De 3 runder i DK kan jeg taste ind i Golfbox men den svenske skal scorekortet afleveres... Jeg skrives 0,1 op på 3 runder og har en i neutral zone. Men kan jeg godt taste de 3 DK runder ind, hvor hcp så reguleres så snart markør har godkendt, og så aflevere SE kortet i klubben når jeg kommer der forbi? SE kortet er også under 30 point så der skrives jeg jo også op. Men det vil jo ikke være i "rette rækkefølge" ?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, skrev Gålf lord:

kort spørgsmål.. Jeg har spillet 4 runder over de seneste 4 dage. 3 i DK og 1 i SE (DK-SE-DK-DK). De 3 runder i DK kan jeg taste ind i Golfbox men den svenske skal scorekortet afleveres... Jeg skrives 0,1 op på 3 runder og har en i neutral zone. Men kan jeg godt taste de 3 DK runder ind, hvor hcp så reguleres så snart markør har godkendt, og så aflevere SE kortet i klubben når jeg kommer der forbi? SE kortet er også under 30 point så der skrives jeg jo også op. Men det vil jo ikke være i "rette rækkefølge" ?

 

Det med rækkefølgen, det ordner golfbox. Den justere frem og tilbage, alt efter datoen på scorekortet, så bare du skriver den rigtige dato, så ender det lykkeligt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med @Årgang63. Men mit spørgsmål er, har det været fire EDS runder i samme uge? For kan man ikke kun spille tre EDS runder i samme uge? Hvis bare én af de danske eller den Svenske runde er en tællende match, så er der jo ikke noget problem. Hvis det er en tællende match i DK er det som oftest golfbox der anvendes, men det er jo i hvert fald ikke tilfældet kan jeg forstå.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden