Hop til indhold

Skuldre


Kitter

Recommended Posts

På grund af nogen problemer med arme og specielt skuldre har jeg været nødt  til at justere lidt opstilling i en periode.  Mine skulderproblemer har medført, at det gør ondt at strække armene ned mod bolden og derved skubbe skuldrene frem/ned. Nu er jeg nødt til at holde skuldrene i plan med med brystkassen - altså hverken skubbet frem eller truket tilbage.

Overraskende nok giver det mig lige pludselig en meget bedre afvikling af mit sving (mindre arm, mere krop) og ikke mindst et meget bedre boldtræf - nærmest så jeg tænker 'ball-striker".

Jeg får ikke mere længde, men jeg skal bruge langt mindre energi på svinget - jeg roterer bare overkroppen, armene følger med og med lidt løse håndled i releasen kommer køllehovedet helt automatisk gennem bolden....med den der lyd i ved, når man rammer den midt i skeen...Selv 5-wooden får rigtigt træf 8 ud af 10 slag. (mod 4 ud af 10)

 

Er det en naturlig ting og har jeg bare i alle årene strakt arme og dermed skuldre for meget ned mod bolden...??

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener Mark Crossfield havde noget om dette forleden, følelsen af at trække skulderbladene let

mod hinanden skulle øge mulighederne for at lave en god rotation i svinget. Det lyder som

om det er dét du oplever?

 

Det med, at du ikke svinger hurtigere, minder mig om et citat jeg engang læste: Golf is the only game you get worse at if you try harder.

 

Uden rigtig at have noget at have det i, så er det inde i min hjerne den bane mine hænder tager, der gør om jeg kan “svinge langsommere men med samme effekt”. Her handler det også om at rotere igennem, være åben med hofterne i træffet og få “hænderne rundt om hjørnet”. Det giver, når det virker, en vidunderlig følelse af svirp, fart i køllehovedet, kontrol over køllehovedet igennem svinget og kontrol i balancen. Men når man ikke helt kan styre det kan det lidt være en hæmsko på banen, da det typisk, for mig, giver noget mere længde.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

6 timer siden, skrev Thomas91:

Jeg har intet begavet at bidrage med til dit spørgsmål. Men det lyder super interessant - og fedt at dine skulderproblemer ikke ødelægger golfen. :thumbsup:

Har du evt. noget før og efter film, så vi måske også kan få et godt tip fra dit nye sving?

 

Video vil ikke vise nogen forskel. Det drejer sig om at flytte skuldrene en centimeter eller halvanden tilbage. Det bare en lille bitte justering, men umiddelbart med en mærkværdigt stor effekt. Se også @Ploehmanns  bemærkning om skulderblade.

 

6 timer siden, skrev ploehmann:

Jeg mener Mark Crossfield havde noget om dette forleden, følelsen af at trække skulderbladene let

mod hinanden skulle øge mulighederne for at lave en god rotation i svinget. Det lyder som

om det er dét du oplever?.

Meget præcist beskrevet med skulderbladene.

Jeg har altid holdt mig til Hogan som jo vil have at overarmene skal være i kontakt med brystkassen, men jeg har nok misforstået det ved at lægge overarmene ind foran brystkassen for at få underarmene tættere på hinanden -  i stedet for at holde overarmene ind til siden af brystkassen.

Jeg skal prøve tanken med skulderbladene næste gang.

 

Jeg tror, at det bedre træf i sig selv kan medføre både mere præcision og længde.  Jeg arbejder også på releasen med mere afslappede håndled.

 

Der er arbejde nok til hele vinteren.  (hele livet vel - var det ikke Lasse som brugte ordet 'livsprojekt'

 

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, skrev ploehmann:

Bedre træf trumfer alt, og især hvis man rammer den for meget mod hælen synes jeg der ryger meget længde.

 

Jeg kan anbefale Adam Youngs “The Strike Plan”, som er videoer med både forklaring af koncepter og med øvelser:

https://www.adamyounggolf.com/the-strike-plan/

Læser ofte hans blogs. Og har gennemtygget The Practice Manual to gange. Er der noget inde bag betalingsmuren, som ikke er i bogen? (bortset fra videoerne)?? 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, skrev Kitter:

Læser ofte hans blogs. Og har gennemtygget The Practice Manual to gange. Er der noget inde bag betalingsmuren, som ikke er i bogen? (bortset fra videoerne)?? 

 

 

Jeg synes ikke øvelserne er med i bogen, men det er noget tid siden jeg har kigget i den. Som jeg husker det er bogen mere konceptuel og ikke fokuseret på specifikke øvelser.

 

Jeg er ikke hjemme lige nu, men kan prøve at kigge det igennem, når jeg er igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, skrev ploehmann:

 

Jeg synes ikke øvelserne er med i bogen, men det er noget tid siden jeg har kigget i den. Som jeg husker det er bogen mere konceptuel og ikke fokuseret på specifikke øvelser.

 

Jeg er ikke hjemme lige nu, men kan prøve at kigge det igennem, når jeg er igen.

Hvis du tænker på øvelserne med

> tå - hæl træf

> højt - lavt træf

> bold fremme/tilbage i stance

> ramme jord før og efter bold

osv, så er de med i bogen - men nogen gange fremmer en visuel gengivelse jo forståelsen.

 

I øvrigt øvelser med stort udbytte!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...
12 timer siden, skrev Kitter:

@ploehmann Fik du nogensinde tjekket om øvelserne i bogen og i Strike Plan er de samme - jeg er meget fristet af the Strike Plan, men Pokker skulle brænde 50 USD af på noget man har på skrift allerede :thumbsup:

Nej, jeg skal lige have fundet bogen først (de fleste af vores bøger er pakket ned pga. udbygningsprojekt) :-) Jeg skal nok prøve at huske det.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, skrev ploehmann:

Nej, jeg skal lige have fundet bogen først (de fleste af vores bøger er pakket ned pga. udbygningsprojekt) :-) Jeg skal nok prøve at huske det.

Du behøver ikke lede - jeg fik en Coupon Code (BFEMAIL) i en af hans nyhedsmails med 33% rabat - så jeg hoppede på den. Det er vel Black Friday.

 

Og umiddelbart er det de samme øvelser, men det er en klar fordel at have videoerne med på driving range!

 

God fornøjelse med udbygningen - har været igennem det samme og af en eller anden grund, så er der lige nedpakkede ting, man pludselig får brug for - selv om de har ligget urørt i årevis inden man pakkede sammen :thumbsup:

Redigeret af Kitter
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden