Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
48 minutter siden, skrev ploehmann:

https://practical-golf.com/pga-tour-stats/

Jeg tror jeg har talt om nogle af disse herinde før, men fint at se dem samlet - jeg synes der er en hel del at komme efter :-)

Faktisk nogle sjove statistikker.

Mon ikke gålfer burde kigge lidt ind i dette når han siger, at han træner store hookes og mirakel slag således, at han kan ramme greens fra træerne. Selv de bedste i verden laver bogeys 80% af gangene derfra.

Men det er præcist hvad jeg også oplever. Den bedste golfspiller er ikke nødvendigvis den som slår de bedste slag, men den som slår de mindst dårlige. Golf handler om at være konsistent, og lave få fejl, og birdies kan ikke laves på kommando.

I det lange løb er golf lidt ligesom fodbold. Hvis du producerer 25 målchancer er der god sandsynlighed for, at du scorer mange mål. Hvis du rammer 14 greens er der god sandsynlighed for, at du laver nogle birdies, og relativt få bogeys. Så min anbefaling er, at man giver sig selv mange birdiechancer uden at tage for stor risiko for, at misse green og have bogey i spil.

Uanset hvor god man er, så kan man ikke give sig selv 3-4 tap in birdies på en runde kontinuerligt. Og uanset hvor god man er, så kan man ikke hole alle putts fra 2-3 meter. Men giver man sig chancer nok, så er statistikken med en.

Alt for mange kigger på de dage hvor alt lykkedes. Der er dage hvor man holer mange lange putts, og stortset holer alt indenfor 3-4 meter, men det er ikke dygtighed, det er HELD. Ingen golfere på planeten kan gøre dette kontinuerligt, og man skal nyde de dage hvor det sker. Omvendt skal man også acceptere, at man kan spille en helt runde uden at hole et eneste længere putt også selvom man faktisk har slået mange gode putts. Og slår man kontinuerligt gode putts, så holer man statistisk også flere putts end modstanderne. Men på dagen, og på en runde, der kan man ikke altid evaluere succesrate og dygtighed.

Edited by MrSwingKin
  • Like 1
Posted
8 timer siden, skrev MrSwingKin:

Alt for mange kigger på de dage hvor alt lykkedes. Der er dage hvor man holer mange lange putts, og stortset holer alt indenfor 3-4 meter, men det er ikke dygtighed, det er HELD. Ingen golfere på planeten kan gøre dette kontinuerligt, og man skal nyde de dage hvor det sker. Omvendt skal man også acceptere, at man kan spille en helt runde uden at hole et eneste længere putt også selvom man faktisk har slået mange gode putts. Og slår man kontinuerligt gode putts, så holer man statistisk også flere putts end modstanderne. Men på dagen, og på en runde, der kan man ikke altid evaluere succesrate og dygtighed.

Det er helt rigtigt, og jeg kan se det på Game Golfs strokes lost funktion med putteren. Her har jeg på runder de seneste måneder været alt fra 8 slag lost til 4,5 slag vundet på en scratchgolfer. Det er helt klart den del af spillet, hvor strokes lost varierer mest fra runde til runde.

Posted

" The best player on tour this year averaged roughly 16 feet from the hole from the “green light” yardage. Middle of the pack was was 20 feet, and the last place was 26 feet."

Se dét er lidt en øjenåbner for mig.  26 fod er vel cirka 8 meter - det vil jeg normalt betegne som et dårligt slag fra 100m ude, da det som regel er lig med 3 put eller endda missed green.

Men det er så stadigvæk godt nok til at være på touren.

Måske skal man stoppe med at være for hård ved sig selv, og bare være glad hvis/når man kan slå den indenfor 8 meter ligesom en tourspiller kan i gennemsnit. :-)

Posted
14 minutter siden, skrev Thomas91:

" The best player on tour this year averaged roughly 16 feet from the hole from the “green light” yardage. Middle of the pack was was 20 feet, and the last place was 26 feet."

Se dét er lidt en øjenåbner for mig.  26 fod er vel cirka 8 meter - det vil jeg normalt betegne som et dårligt slag fra 100m ude, da det som regel er lig med 3 put eller endda missed green.

Men det er så stadigvæk godt nok til at være på touren.

Måske skal man stoppe med at være for hård ved sig selv, og bare være glad hvis/når man kan slå den indenfor 8 meter ligesom en tourspiller kan i gennemsnit. :-)

Hvis dit udgangspunkt er at du ligefrem forventer et 3-put fra 8 meter eller over, så ordinerer jeg mere puttetræning til dig :) 

• Haha 1
Posted
33 minutter siden, skrev Christian The Re-Rookie:

Hvis dit udgangspunkt er at du ligefrem forventer et 3-put fra 8 meter eller over, så ordinerer jeg mere puttetræning til dig :) 

Thanks DOC :D

Men hvis du tager en green med lidt slope og lidt blæsevejr, så er jeg glad for at putte den indenfor 2 meter på et 8 meter put.

Fra 2 meter holer Jordan Spieth 69%

Dvs. jeg holer måske 25% altså 3-putter jeg 3/4 gange fra 8 meter.

Hvor mange vil du tro, at du 2 putter fra 8 meter? :-)

Posted
1 minut siden, skrev Thomas91:

Thanks DOC :D

Men hvis du tager en green med lidt slope og lidt blæsevejr, så er jeg glad for at putte den indenfor 2 meter på et 8 meter put.

Fra 2 meter holer Jordan Spieth 69%

Dvs. jeg holer måske 25% altså 3-putter jeg 3/4 gange fra 8 meter.

Hvor mange vil du tro, at du 2 putter fra 8 meter? :-)

Uden at kende noget til Christians spil så vil jeg tror det noget i stil med 80% der 2 puttes og 3-4 % der går i og resten 3 puttes - Det er i hvertfald bogey golferens omtrentlige gennemsnitstal.

http://www.golfwrx.com/226273/are-you-wasting-your-time-on-the-putting-green/

Posted (edited)

Ved ikke hvor mange 1000 tabte slag jeg har set andre lave, fordi de går efter umulige slag de ikke har kompetencen til at stampe op med lav fejl margin og deraf, serier af snemænd og triplebogeys.

Det gælder om at få den ud på det korteste græs og æde det éne ekstra slag som det resulterer i, og så komme videre.

Mange gange, kan man også komme ind og i med et tabt slag, og gå fra hullet med en par alligevel, og redet problemstillingen.

2017-10-04_15-57-54.jpg.cc61e5aece6d5485ffeea0057b7a1221.jpg

Her er en tilfældig runde jeg fandt på golfbox, min første bogey kommer på hul 10, blocker den og den rammer nogle træer og chipper og 2 putter, det er videre og så spille sine fairways og sine GIR, der skal IKKE forceres fordi man ligger 30-40 meter længere tilbage på anlægget, men derimod, "lukke" hullet i et solidt tag.

Det er jo ikke alle huller man kommer i uføre, langt fra, hvis man spiller inden for sin comfortzone.

Langt de fleste bogeys for mit vedkommende kommer oppe ved green, det er sjældent den ryger fra tee af, dertil er jeg for solid fra tee til at det er der problemet ligger.

Men en bogey er en bogey, og spil efter den med kloge sikre valg. Kommer man på afveje fra tee, slå den 50 meter længere frem og midt fairway, du vil jo ligge i 2 slag, formentligt bedre eller ligefrem meget bedre end hvis dit drive lå midt i anlægget, og et godt drive midt i anlægget, eller at ligge der i 2, er opskriften på en sikker bogey, så spil efter den og tag den.

And move on! :)

Edited by Gålfer
Posted
2 minutter siden, skrev snejbjerg:

Uden at kende noget til Christians spil så vil jeg tror det noget i stil med 80% der 2 puttes og 3-4 % der går i og resten 3 puttes - Det er i hvertfald bogey golferens omtrentlige gennemsnitstal.

Hmm. Jordan Spieth holer 7% fra >25fod Så det er da godt gået hvis Christian holer næsten ligeså mange.

Hvis du ser den her stat (såfremt jeg læser den rigtigt) så er det cirka halvdelen af gangene at gutterne 3 putter fra  >25fod  - Så hvis Christian kan gøre det 80% af gangene er det  fanme også godt gået. :-)

https://www.pgatour.com/stats/stat.446.html

Hvis du tager Shane Lowry så er hans gennemsnitlige længde for 3 puts 29 fod, så mon ikke også de fleste af dem på 26 fod er 3 puts. :-)

https://www.pgatour.com/stats/stat.391.html

Posted (edited)
11 minutter siden, skrev Thomas91:

Hvis du ser den her stat (såfremt jeg læser den rigtigt) så er det cirka halvdelen af gangene at gutterne 3 putter fra  >25fod  - Så hvis Christian kan gøre det 80% af gangene er det  fanme også godt gået. :-)

Ja, men mere end >25 fod inkluderer jo også 100 fod - og derfor siger det jo ikke så meget. Jeg taler om 25 fod alene så derfor er de to statistikker meget forskellige

11 minutter siden, skrev Thomas91:

Hvis du tager Shane Lowry så er hans gennemsnitlige længde for 3 puts 29 fod, så mon ikke også de fleste af dem på 26 fod er 3 puts. :-)

Meget ubrugelig statistik. Jeg tror ikke lowry frygter 29 fods put, men måske har han en tendens til at være for aggressiv på kortere putts og derved efterlade sig selv i nogle 3 putts der påvirker hans gennemsnit.

Edited by snejbjerg
Posted
13 minutter siden, skrev Thomas91:

Hmm. Jordan Spieth holer 7% fra >25fod Så det er da godt gået hvis Christian holer næsten ligeså mange.

Enig med @snejbjerg. Det er ikke særligt retvisende på nogen måde og jeg synes det er en svær statistik at forstå... Jeg er sikker på at de ser et putt fra 8 meter som en god birdiechance - det gør jeg selv i hvert fald :) De går ikke i ret tit, men det er bestemt ikke noget man frygter at 3 putte fra :) 

At Spieth holer 7% fra over 25 ft betyder jo, som Snejbjerg også nævner, at alle putts over 25 fod er med... Så er det mere relevant at kigge på, hvor mange han holer fra 20-25 ft... Her holer han altså 21,98% - det er da meget pænt at lave birdie hver 5 gang fra mellem 6 og 7,6 meter :) 

Jeg synes den her statistik er mere retvisende: https://www.pgatour.com/stats/stat.147.html

Den viser 2-putt procentdelen fra +25 ft. Her er Boo Weekley dårligst med 83,8%. Og det er jo selvfølgelig også 100 ft putts osv. Så Christian kan sagtens 2-putte 80% af gangene fra 8 meter, uden at det på nogen måde er vildt :) 

Posted
5 minutter siden, skrev Årgang63:

Denne her giver mere mening 3-Putt Avoidance og så skal man huske, at vi med en smule træning kan lære at putte ret godt :)

Det var den type statistik jeg også fandt og den giver nemlig meget mere mening :D 

Posted
8 minutter siden, skrev snejbjerg:

Ja, men mere end >25 fod inkluderer jo også 100 fod - og derfor siger det jo ikke så meget. Jeg taler om 25 fod alene så derfor er de to statistikker meget forskellige

Meget ubrugelig statistik. Jeg tror ikke lowry frygter 29 fods put, men måske har han en tendens til at være for aggressiv på kortere putts og derved efterlade sig selv i nogle 3 putts der påvirker hans gennemsnit.

Det er nogle pokkers store greens du spiller på, hvis der er ret meget mere end 8 meter på hver side af flaget. :P (Jeg er med på, at flaget kan stå andre steder end i midten. Men stadig - 30 meter brede greens? :D

Jeg kan se på de mange svar, at der ikke er nogen statistikker der kan få mig til at se bedre ud. Jeg synes bare 8 meter puts med slopes er fucking lange! :baby:

Posted
1 minut siden, skrev Thomas91:

Det er nogle pokkers store greens du spiller på, hvis der er ret meget mere end 8 meter på hver side af flaget. :P (Jeg er med på, at flaget kan stå andre steder end i midten. Men stadig - 30 meter brede greens? :D

Jeg kan se på de mange svar, at der ikke er nogen statistikker der kan få mig til at se bedre ud. Jeg synes bare 8 meter puts med slopes er fucking lange! :baby:

Jeg vil da skyde på at den gennemsnitlige green er omkring 28-32 meter lang og 15-18 meter bred, så man kan da sagtens få nogle lange putts rundt omkring :) selv ude ved os i Midtsjælland, hvor vi har ret små greens, kan man sagtens få et 15-20 meter putt, hvis pinden står til det. Vi er jo ikke pin high hver gang, så man kan også få putts fra forkant til bagkant og ikke kun fra siderne :P 

Men har du prøvet at skridte et 8 meter putt op? Det er altså ikke ret langt, så tror måske det du føler er 8 meter måske nærmere er 12 meter? :P 

Posted
3 minutter siden, skrev Thomas91:

Faktisk er vores greens ret små - eksemplet på 100 fod var for at understrege at statistikken indeholder meget lange putts. Vi har dog vores 16. green som er 40 m dyb.

Man kan jo vende den om og sige at der nogle lette slag at hente på green :thumbsup:

Posted
8 minutter siden, skrev Golfkid:

Jeg vil da skyde på at den gennemsnitlige green er omkring 28-32 meter lang og 15-18 meter bred, så man kan da sagtens få nogle lange putts rundt omkring :) selv ude ved os i Midtsjælland, hvor vi har ret små greens, kan man sagtens få et 15-20 meter putt, hvis pinden står til det. Vi er jo ikke pin high hver gang, så man kan også få putts fra forkant til bagkant og ikke kun fra siderne :P 

Men har du prøvet at skridte et 8 meter putt op? Det er altså ikke ret langt, så tror måske det du føler er 8 meter måske nærmere er 12 meter? :P 

Jeg slog det lige op - gennemsnittet på touren er 6000 kvadratfod omregnet til 557m2 som kommer frem af cirka 23mx23m (hvis den var firkantet)

Jeg synes bare ikke jeg kan komme i tanke om en green på vores bane der skulle være i nærheden af 30 meter på  nogen leder. Men det kan da godt være, at jeg er dårlig til at vurdere længder :P

Jeg vil prøve at skridte nogle 8 meter op på puttingbanen senere og se, om det er hvad jeg tror det er.

Tit har jeg bare de her puts med slope hvor du næsten skal ramme hullet ellers er jeg 2 meter forbi det. Kender i ikke dem? :-)

Posted
Lige nu, skrev Thomas91:

Jeg slog det lige op - gennemsnittet på touren er 6000 kvadratfod omregnet til 557m2 som kommer frem af cirka 23mx23m (hvis den var firkantet)

Jeg synes bare ikke jeg kan komme i tanke om en green på vores bane der skulle være i nærheden af 30 meter på  nogen leder. Men det kan da godt være, at jeg er dårlig til at vurdere længder :P

Jeg vil prøve at skridte nogle 8 meter op på puttingbanen senere og se, om det er hvad jeg tror det er.

Tit har jeg bare de her puts med slope hvor du næsten skal ramme hullet ellers er jeg 2 meter forbi det. Kender i ikke dem? :-)

I følge jeres hjemmeside, http://norddjursgolf.dk/bane/baneguide/, så er den korteste green (af dem der er mål på) 25 meter lang... jeres hul 15 er 35 meter lang og 24 meter bred, så her kan man da godt få et ret langt putt ;) Og jeg tror måske du skal ha' tjekket det øjemål :D:P  

Posted
4 minutter siden, skrev Thomas91:

Jeg synes bare ikke jeg kan komme i tanke om en green på vores bane der skulle være i nærheden af 30 meter på  nogen leder.

Vi har generelt ret små greens, men så er de heller ikke mindre :)

1 minut siden, skrev Golfkid:

I følge jeres hjemmeside, http://norddjursgolf.dk/bane/baneguide/, så er den korteste green (af dem der er mål på) 25 meter lang... jeres hul 15 er 35 meter lang og 24 meter bred, så her kan man da godt få et ret langt putt ;) Og jeg tror måske du skal ha' tjekket det øjemål :D:P  

Der er nu et par stykker som er mindre og det er sjældent man har putts på 20m :D