Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vi har en golfbox turnering på lørdag klokken 12. Vi mødes klokken 8 og maler låger. Ordner roser. Ryder op. Laver ting og sager i klubben i 4 timer. Og så ud og spille 9 huller som lille konkurrence bagefter og så giver klubben en frokost.

Er det noget andre har været med til gennem tiden og er det noget alle klubber har her i efteråret?

Sku spændt på at se hvad jeg bliver sat til lol. 

Edited by Gålfer
Posted

Jeg har været til med ligende arrangement to gange. 

Vi holder det dog i starten af sæsonen hvor vi laver lidt banearbejde i form af, at samle grene på banen, planter blomster, maler, fælder træer osv. 

Bagefter spiller vi 18 huller og slutter af med middag. 

Denne weekend har vi afslutnings match. Det er en par turnering hvor vi spiller greensome stableford over 18 huller. 

• Like 1
Posted

Hos os er der frivillige til alt:

Alle udvalg, turneringer, renovering der kan klares af lægmand (maling og lign.). Der er en flok der løbene hjælper greenkeeperne med at klippe alt græs på nær greens og fairway, nogle river bunkers og renser søer. Der bliver samlet bolde op på drivingrange der er blevet presset ned i jorden eller endt steder maskinen ikke kan klare det.

Jeg var selv med i begynderudvalget et par år, men stoppede pga. mangel på tid.

Sidst på året er der en turnering for alle hjælpere.

Posted
9 timer siden, skrev Kaizer:

Hos os er der frivillige til alt:

Alle udvalg, turneringer, renovering der kan klares af lægmand (maling og lign.). Der er en flok der løbene hjælper greenkeeperne med at klippe alt græs på nær greens og fairway, nogle river bunkers og renser søer. Der bliver samlet bolde op på drivingrange der er blevet presset ned i jorden eller endt steder maskinen ikke kan klare det.

Jeg var selv med i begynderudvalget et par år, men stoppede pga. mangel på tid.

Sidst på året er der en turnering for alle hjælpere.

Er det samme hos os... Ligefør man føler sig udenfor her i klubben, hvis man ikke hjælper til med et eller andet

Er selv med som spillepartner til de nye kaniner - Men må ærlig indrømme, at i år har lysten ikke rigtig været tilstede, nogle gange er det et meget tungt "arbejde" .. regner dog med, at jeg kommer tilbage med fuldt styrke næste sæson

I weekender samler jeg bolde op, så alle kan træne/varme op!

Jeg er dog lidt bekymret for vores klub, flere og flere begynder at melde fra... Og nye bliver sværer og sværer at få igang, for det gør andre, hvorfor skal jeg hjælpe! lidt ligesom den der dårlige mentalitet som nok er alle steder - "jeg betaler kontigent, hvorfor skal jeg lægge turf på plads, hvorfor skal jeg rette nedslagsmærke op" - Jeg flipper nogle gange ud.. når jeg ser et kæmpe turfhul midt på fairway, og turfen er lige ved siden af, nogle gange ikke engang har forladt hullet, men står lige op som en væg

Posted (edited)
9 minutter siden, skrev DanishGolfGoat:

Jeg er dog lidt bekymret for vores klub, flere og flere begynder at melde fra... Og nye bliver sværer og sværer at få igang, for det gør andre, hvorfor skal jeg hjælpe! lidt ligesom den der dårlige mentalitet som nok er alle steder - "jeg betaler kontigent, hvorfor skal jeg lægge turf på plads, hvorfor skal jeg rette nedslagsmærke op" - Jeg flipper nogle gange ud.. når jeg ser et kæmpe turfhul midt på fairway, og turfen er lige ved siden af, nogle gange ikke engang har forladt hullet, men står lige op som en væg

Ja, ja, kære venner,

så skulle I prøve at være medlem i en af de nordsjællandske klubber - ingen nævnt, ingen glemt.

De frivillige er dem, som var med fra starten (og de forsvinder lige så stille p.g.a. alder). Næste generation (dem mellem 60 og 70 år :hmm:) af frivillige er stort ikke eksisterende, og de endnu yngre er netop dem som "har betalt mit kontingent" og derfor mener, at alle andre skal ligge på knæ for dem.

Tilføjet: Og ovenstående er en af grundene til at jeg tror, at hele golfklubmodellen skal gentænkes - der skal noget dispuption ind så man finder en vej frem uden de frivillige (eller i hvert fald med meget færre af dem).

Edited by Kitter
Posted

Spiller i samme klub som DanishGolfGoat og kan sagtens bekræfte hans oplevelser. Jeg har deltaget aktivt i begynder udvalget og stod sidste år og i år for vores vintergolf. Selvfølgelig ikke alene men sammen med andre frivillige. Derudover har jeg erfaringer fra den lokale volleyball klub, hvor billedet er nogenlunde det samme. 

Hvis man vil gentænke hele klub ideen er man nød til at undersøge hvorfor medlemmerne er medlem af en klub eller forening. En klub eller forening bør baseres på et gensidigt forpligtende samarbejde hvis tingene skal lykkes. Man er nødt til at sortere nyderne fra (dem som har betalt kontingent) og lade dem deltage på deres betingelser. Konsekvensen kan så blive at kontingentet når nye højder og at de frivillige ikke er der mere - med deraf følgende kæmpe udgifter til "professionelle" arbejdsfolk til samtlige opgaver på og omkring banen. For mig er det at være medlem af en klub også forbundet med en frivillig indsats. Hvor stor denne indsats skal være kan altid diskuteres. Derudover er og har det sikkert altid været sådan at det er de samme personer man ser lave frivilligt arbejde i flere forskellige klubber. Jeg kunne måske godt klare en højere kontingentbetaling - men ville da helt sikkert overveje om det så var en aktivitet jeg ville fortsætte med.

Posted

Jeg kan sagtens nikke genkendede til at nogle mener, at når de har betalt kontingent behøver de ikke hjælpe med noget. Det er de i min optik i deres gode ret til. Det indebærer dog ikke at undlade at lægge turf på plads eller rette nedslagsmærker op. Det er alles ansvar; uanset hvilken type medlemsskab man har eller om man er greenfee spiller. Det bør være en del af "golf opdragelsen".

Jeg ville gerne have fortsat i begynderudvalget, men tiden var ikke til det, med hustru (hvor vi begge har fast arbejde på fuld tid med skiftende arbejdstider), barn, hus og have. 

De folk jeg har mødt i klubben der er stoppet på arbejdsmarkedet, har fuld forståelse for at ikke alle har tid til at tilbringe timer i klubben med frivilligt arbejde, og har selv lagt op til at det må dem der ikke arbejde mere hjælpe med.