Hop til indhold

Svingtanker


Pastorius

Recommended Posts

Jeg har altid drømt om at kunne begrænse mine svingtanker til at allermest nødvendige. Jeg tror jeg har fundet de vises sten med denne overskuelig oversigt, der fanger essensen at det man skal have styr på, før, under og efter hvert slag. Nu skal jeg bare have en for chip, bunkerslag putning, og et par stykker mere, så skulle der være styr på det:

59c51b2481949_Skrmbillede2017-09-22kl_16_12_29.thumb.png.476089e6087e3cef4525cdda5dc266fb.png

  • Haha 2
Link til kommentar
Del på andre sites

De bedste slag kan jeg ikke huske, hovedet er helt tomt for tanker.

 

Ting, sker bare.

Jeg genkalder en bevægelse i hovedet der frembringer en eller anden type bold flugt i preshot, eventuelt laver et par små testere bag ved bolden, ingen tanker, føler om alt i svinget føles rigtigt, alligner til target, trykker på aftrækkeren.

Kan jeg se jeg vold hooker og puller i preshot, retter jeg tingene ind, der - ikke - i selve svinget, når fin justering på banen, er vedensklasse, såfremt ting og sager er skredet i forhold til hvad man ønsker at slå, og hvad man så rent faktisk kan præstere i preshot.

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

@Pastorius

Den tegning beskriver min forvirrede verden meget præcist. Jeg har i denne sæson ført 'golfdagbog' hvor jeg før og efter næsten hver træning (både selvtræning og med pro) har noteret, når der var noget som fungerede, noget som ikke fungerede, og hvad der fik ændret på det som ikke fungerede....

Det er blevet til en del notater i løbet af året. - som meget el kunne være inspirationen til tegningen ovenfor.

Men det sjove af det hele er, at jeg ved gennemlæsning af de mange noter kan se, at der er nogle ganske få ting, som står skrevet rigtig mange gange, mens mange ting kun er nævnt en enkelt eller to gange.

Så når tingene kører af sporet - og det gør de jo en gang imellem :hmm: - så er der et par basics i stancen og et par i svinget - så er jeg på sporet igen på et acceptabelt niveau.:thumbsup:

Fx stance: højre hånd svagere, bolden 2 cm længere tilbage i stancen, face lukkes lidt - og så sættes standardsvinget på og bolden rammes lige i bagdelen.

Samme princip for svinget: knæk højre håndled tilbage, albue til brystkasse, husk at rotere igennem.

Det giver ikke det perfekte sving, men bringer mig tilbage til noget, som er brugbart - og så kan jeg arbejde videre derfra i den evige søgen efter det perfekte golfsving.

Og det arbejde er så blandt andet at afsøge de 100 andre ting som er vist på tegningen.

 

Det blev til mange ord, men essensen er, at for de fleste af os er det nogle ganske få ting, som skrider igen og igen. Så Ctrl-Alt-Del......og det kører igen.

4 timer siden, skrev Gålfer:

De bedste slag kan jeg ikke huske, hovedet er helt tomt for tanker.

Se den formulering kunne give anledning til en hel del humoristiske kommentarer :D, specielt fordi du nok tænker betydeligt mere over golf end så mange andre.

 

Men du har da i øvrigt fuldstændig ret - det er ofte de uforpligtende 'andenserv' - nu kan det Fa...me også være lige meget slaget:angry:, som er det bedste træf på hele runden.

 

Og det er som regel en dårlig idé at tænke for meget over svinget ude på banen - det hører til på driving range.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Kitter:

specielt fordi du nok tænker betydeligt mere over golf end så mange andre.

Muligvis :) Men det er når doktorkittel er på og vi er i laboratoriet og forske.

På banen fortrækker jeg et hoved der er så tæt på katatoni, som muligt. Blikvande, når jeg så tager et mentalt prøvesving eller praktisk er det det eneste der eksisterer i min verden, når det går top og så er det KUN par og birdies der er på menuen, nul fejl. Problemet er jo når der kommer tanker ind der ødelægger forbindelsen mellem hjerne og krop i en følelse, der tager udgangspunkt i 1000 vis af bolde slået og alt det andet der gør os gode til golf. Tanker om alt andet end det aktuelle sving og så hvor man pejer pistolen, er nonsens når der skal spilles golf, det er ALT på trænigns anlægget.

 

Og når jeg mener sving, så mener jeg sving, ikke hænder, arme, rotation, la la la...jeg mener sving, følelsen når der forgår NADA på første sal og man bare føler og laver det sving man nu engang ønsker at sætte og kigger på hvordan sving banen er i forhold til target, og om denne stemmer overens med ønsket. Hvis ikke, juster, hvis ja, pull the trigger, er den nem, kan de ting forgå i hovedet uden prøve sving.

 

Det værste man kan gøre er at sige ABCDEF...check liste, krummer tær når jeg ser en kigge ned og gripper langsommere end en snegl kravler, kigger bagud og laver nogle små sving. Den person er SÅ meget ude af følelses spektret som man kan være og så går det også derefter. Et grip? er noget man tar uden at tænke over det, nul tanker, det sidder bare, hver gang, altid, og er grippet så noget snot, så ændre man det et andet sted end på banen, på banen er det auto pilot, med det heeele du. Vi skal give slip.

Som jeg siger lige før, hver gang, jeg slår 110%

"Det frie liv, det frie sving." Og så får den en over nakken :)

 

 

IMO

 

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har i mine yngre dage været meget teknisk interesseret, og har altid gået og grublet over mit sving på banen. Det kunne være mange forskellige ting såsom stor fokus på grippet, hvordan man tager køllen tilbage til alt muligt. Og mange gange har jeg gået og småjusteret det hele i forhold til dagsform. Dvs. hvis jeg eksempelvis havde en hook med på banen, så løsnede jeg grippet lidt eller svingbanen eller noget helt 3. således, at jeg "manipulerede" svinget tilbage. Ind i mellem er det lykkedes at starte rigtig skidt, og pludselig finde en rigtig god svingtanke, men oftest blev tingene værre i løbet af runden fordi der ikke var nogen konsistens i ens boldflugt, sving mv.

 

Med årene har jeg dog lært, at det er unødvendigt svært, at justere fejl i løbet af en runde. Jeg bruger en smule mere tid på lineup idag således, at jeg ALTID ved at jeg sigter rigtigt og hvor jeg vil starte bolden. Dernæst har jeg 1 fokus punkt, og det er at levere et godt træf på bolden. Jeg bekymrer mig på ingen måde om hvor bolden ender, men udelukkende på hvor jeg vil starte bolden, og det gode træf. Resten kommer helt af sig selv.

 

Er jeg kommet på banen med en stærk draw, fade eller andet, så spiller jeg med det. Det er relativt nemt, at sigte en smule anderledes, og så ellers bare levere et godt træf. Jeg påtænker altså golf aldeles anderledes end tidligere. Tankerne omkring slaget foregår før jeg indtager min stance og sigte, og når jeg har besluttet mig for hvor bolden skal starte, så får jeg stiller mig selv op. Dernæst glemmer jeg alt om banens forløb, men tænker mere slaget som hvis man stod og slog op i et net. Et godt træf, og så er alt det foregående formegentlig på plads.

 

Det giver et helt anderledes og afslappende forhold til et slå et golfslag. Tankerne og følelserne omkring slaget foregår før udførslen, og jeg forsøger aldrig at manipulere med en kurve eller lign. medmindre det er påkrævet. Det har jeg gjort at jeg har lært at "elske" mit eget sving på en helt anden måde end tidligere, fordi det er effektiviteten jeg elsker, og ikke om det er kønt og "korrekt".

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig i det med ikke at fokusere på, hvor bolden skal hen. Jeg har selv oplevet ved indendørs træning, at jeg har nemmere ved at slå - sandsynligvis fordi jeg ikke ser mere end 10 meter af boldflugten. Jeg kan også huske, at Adam Young har skrevet om, hvordan han trækker et net ind foran en spiller til at slå ind i - og så fjerner det igen - og at resultatet er for de fleste spillere, at de slår vidt forskellige slag alt afhængigt af om nettet er trukket for eller fra.

 

Da jeg ikke er lige så god som dig, så er jeg ikke i samme grad i stand til at slå det samme slag hver gang - derfor prøver jeg at justere ind undervejs. Hvis jeg har trukket en bold i venstre, så tænker jeg inden jeg slår næste slag, at den skal lidt mere i højre etc. De mest succesfulde runder jeg har haft har jeg dog haft et stabilt sted jeg misser bolden. Hvis jeg fx har haft det med at trække i venstre, så sigter jeg opad højre side i fairwayen fra tee, så der er "plads" til at misse. Men det er også et spørgsmål om at turde stole på, at man så også laver dette stabile miss.

 

Apropos Adam Young så gør han meget ud af "self organizing". Dvs., hvis man holder fokus på boldtræffet, ikke på bevægelser eller andet internt, så har resten af svinget det med at falde på plads (i al fald hvis man ikke er helt nybegynder). Det er også sådan, han får folk der kommer til ham og siger "jeg kommer aldrig til at slå en draw" til at slå en draw.

 

Og jeg er helt enig i det med effektivitet > udseende. Det med at sammenligne med proernes sving, den blindgyde kommer jeg ikke til at gå nedad igen. Men det kan faktisk godt være en stor erkendelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev ploehmann:

Dvs., hvis man holder fokus på boldtræffet, ikke på bevægelser eller andet internt, så har resten af svinget det med at falde på plads

Right, jo mere man fokuserer på en strakt arm, eller en af de mange mange andre facetter i svinget, ryger fornemmelsen for bold kontakten.

Jeg gør det at jeg comitter til en boldflugt for det indre øje, jeg ser boldens udgangsvinkel, højden, og så fornemmer jeg længden. Når jeg har det godt med slaget jeg ser for det indre øje, går jeg bagved bolden og tager et par prøve sving, hvis jeg har det fint med planen, behøver jeg ikke lave prøvesving.

Mit fokus er altid boldflugten, lige som i fodbold når man løber til baglinjen og skal lave en skruet bold der drawer væk fra mål manden og ind i hovedet på en angriber, det hele sker i løb, og man beregner jo intet, det er fornemmelser, fokus er nede på bolden og selve boldflugten, alt hvad der sker før det, er irrelevant og fjerner fokus fra det gode træf der går præcis.

 

Så, fokus på bold kurven man vil slå og hold sig til det og kun det, krop og sind følger trop og sørger for at bolden bliver spillet som ønsket, så går det meget ofte overordentligt glimrende.

Kan man ikke slå en bold på en kurve man ser for det indre øje, bør man træne det. Og bold kurven kan være alt fra en permanent slice, til muresnor lige slag, så længe man ser bold flugten, og ved man slår den, og er det totalt random, så er det på trænings banen og få isoleret spredning ud, så der kun kan være ét miss, altså til én side, hvis skaden skulle ske, altså enten låst draw eller låst cut, og så kan man når man bliver lidt bedre, bruge begge 2 til sin fordel, uden at miste kontrollen over gamet og så er man også ude over en stor del af det at have en "dagens tendens"

 

Den forkerte måde at gøre det på er at "håbe" på den går lige, når man ved man slicer, man skal være bundløs ærlig overfor sig selv og sit niveau, for så kan man begynde at læne sig op af tingene med større selvtillid. Det er helt galt at prøve at styrre den lige på banen, hvis man ved man slicer, der er ca. 5 typer miss der kan ske der, rigtigt nemt, accepter slicen sidder, og slå den, hvis det er det slag man normalt laver.

Hvis man ønsker at rette slicen ud, op på trænings banen, det skal ikke ske på en runde, ellers kommer man ind med en ringe score. Med garanti.

 

Små tendens skred kan godt symptom behandles på banen, såfremt man er i kontakt med det tekniske aspekt i svinget, og allervigtigst, forstår det, ikke tror man forstår det, men vitterligt, forstår det.

 

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

En rigtig sjov tegning og meget sigende for det virvar, jeg har haft (og har - lidt) oppe i hovedet.

 

Nu er det sådan: jeg må ikke tænke på tilbagesvinget, toppositionen, overgangen eller nedsvinget; jeg må kun tænke på trykket frem mod målet, intet andet!

Og så er det alligevel ikke helt rigtigt; for at kunne trykke frem i bolden, er jeg nødt til at korte tilbagesvinget af, hvilket jo også er en svingtanke.

Nå, men målet er ...

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Længde på tilbagesving, synes jeg er vigtigt og ikke sådan - rigtigt - noget der har med "svinget" at gøre, det er jo kun hvor hårdt man spænder elastikken, så at sige. Halve sving, 3/4 sving, og fulde sving - er gennemsvinget stoppende vandret, lodret, eller fuld - vigtige elementer i distance kontrol, så for mig er det fint nok og noget der kommer på plads i eventuelle prøve sving.

 

Det der er NO GO, er at visualisere sving paths, og sving tekniske detaljer, jo flere jo værre, det skal jo bare side pr. automatik og blive genereret automatisk, fordi tanken om en boldflugt dominerer fokus, sådan virker det for mig bedst, når jeg spiller sub-scratch golf.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden