Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min fornemmelse er ikke at svinge langsommere, men at være afslappet når jeg svinger. Mit svingtempo er det samme, blot ikke så anstrengt.

Nej, der kommer faktisk mere fart på nede ved bolden. Men, med risiko for at lyde som @Gålfer (og det er kærligt ment), så var det mere *følelsen* når man sætter gang i gennemsvinget, jeg hentydede til, men det er bedre dækket af begrebet anstrengt, som du brugte :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted (edited)

Det er det område jeg kalder svirpet. Svirpet kommer som skidt for en spædekalv hvis der er rigtigt godt flow i dynamikken og man lader instrumentet arbejde og ikke prøver at arbejde instrumentet.

Man kan sagtens starte uhyggeligt langsomt fra toppen af, ja endda stoppe helt i 1 sekund, ala Matsuyama ( og han kan vappe til den ) - og så lade en eksponentiel udløsning komme helt naturligt, uden at bruge nogen som helst "krafter" på at smide grejet rundt - som ofte slå man fra midt fairway på sådan nogen, efterfølgende.

Det er jo lidt lige som par forhold, jo mere man knuger om det jo mere skod bliver det, og jo mere fri man sætter sig selv og sin partner, jo bedre bliver det.

Edited by Gålfer
Posted (edited)
6 timer siden, skrev Pastorius:

Min fornemmelse er ikke at svinge langsommere, men at være afslappet når jeg svinger. Mit svingtempo er det samme, blot ikke så anstrengt.

Præcist, det afgørende er hvor meget man spænder.

Jim McLean taler for en øvelse, hvor man prøver på en skala 1-5. At svinge så anspændt som muligt (5) til at slå så løst man kan svinge (1). Og prøve at variere dette for at finde sit personlige optimum. Hvilket også gør det nemmere for kroppen/hjernen at finde det når man kender sine yderste grænser 

som han siger: Tensions kills the golf swing.

Edited by Smut
Posted (edited)
8 timer siden, skrev Gålfer:

En øvelse, der er nært beslægtet er for mig at tage 2-3 jern mere end hvad jeg kan slå en fuld ( et eller andet ) - således at jeg tvinger mig selv til at svinge overordentligt roligt.

Jeg gør noget lignende, når jeg kan mærke, at jeg har fået for meget fart (af den dårlige slags) i svinget.

Tager 7-jern og slår ud til 80 meter mærket (det bliver nødvendigvis et meget roligt lille sving), derefter til 90 meter mærket osv. til jeg finder den svingspeed, som giver den beste kombination af rent træf og længde - skruer altså tempoet helt ned til bak-gear og arbejder det opad derfra til det afslappede, men effektive fulde fulde sving.

Godt til lige at få kontrollen tilbage uden at være anspændt

Edited by Kitter
Posted (edited)

Det er også godt for boldøjet. Slå 7er jernet 5 gange til 80 meter mærket. Slå 5 til 90 meter mærket og 5 til 100 meter mærket. Gentag.

F.eks en gabwedge også.

Til 

20 meter |--------------------|

30 meter |------------------------------|

40 meter |----------------------------------------|

50 meter |--------------------------------------------------|

60 meter |------------------------------------------------------------|

50 meter |--------------------------------------------------|

30 meter |------------------------------|

Og så fremad igen. 

Eller små kombinationer a la.

Og en hvor bolden skal ligge max 6 fod fra mærket, ellers skal man et skridt baglæns, og så gælder det om at komme helt ud i enden, i eksemplet er det 60 meter.

Alt afhængigt hvor dygtig man er, kan man lave de 6 fod om til 10 eller 4.

20 meter |--------------------|                                                   inden for 6 fod

30 meter |------------------------------|                                        inden for 6 fod

40 meter |----------------------------------------|                             udenfor 6 fod

30 meter |------------------------------|                                        inden for 6 fod

40 meter |----------------------------------------|                             inden for 6 fod

50 meter |--------------------------------------------------|                  inden for 6 fod

60 meter |------------------------------------------------------------|       udenfor 6 fod

50 meter |--------------------------------------------------|                  inden for 6 fod

60 meter |------------------------------------------------------------|       inden for 6 fod = vundet omgang

Og så tage Sandjernet bagefter og gøre det samme.

Når man har kørt sandjern igennem kan man tage lobwedgen også.

Og hvis man føler for det, er afstandende også legit i forhold til en PW.

Det gir noget boldøje og fornemmelse på de der kritiske små slag der afgøre om det bliver en bogey eller par, hvis man ikke kommer helt op på pladen i 2 f.eks - eller for en langt slående der ikke har så langt igen i andet slaget.

Edited by Gålfer
Posted
Jeg gør noget lignende, når jeg kan mærke, at jeg har fået for meget fart (af den dårlige slags) i svinget.
Tager 7-jern og slår ud til 80 meter mærket (det bliver nødvendigvis et meget roligt lille sving), derefter til 90 meter mærket osv. til jeg finder den svingspeed, som giver den beste kombination af rent træf og længde - skruer altså tempoet helt ned til bak-gear og arbejder det opad derfra til det afslappede, men effektive fulde fulde sving.
Godt til lige at få kontrollen tilbage uden at være anspændt

Jeg gør noget lignende; lægger fire bolde, slår den første med 25% hastighed, næste 50%, så 75% og så 100%. Jeg synes hurtigere jeg finder lidt rytme sådan end hvis jeg blot står og forsøger fulde sving en masse.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted (edited)

Nu her i Dell championship, Dustin Johnson, havde præcis 50 meter til pinden efter 2 første slag på et par 4 hul.

Det er bare så hammer kritisk man kan slå sine 50 meter konstant. Eller 40, eller 60.

Følelsen med sine wedges og så ikke at have den ligger formentligt i at halvere sit handicap, uanset niveau.  HCP 10/5 og  20/10 og  40/20 og  4/2 samt 2/scratch.

I Dustins tilfælde, resulterede det i at han gik fra top 10 til nummer 1 i verdenen, det var KUN hans wedge game, og så han gik til en fade fra tee ( smart gut at fade den )

Edited by Gålfer
Posted
Den 1/9/2017 kl. 18:23 , skrev Gålfer:

Nu her i Dell championship, Dustin Johnson, havde præcis 50 meter til pinden efter 2 første slag på et par 4 hul.

Det er bare så hammer kritisk man kan slå sine 50 meter konstant. Eller 40, eller 60.

Følelsen med sine wedges og så ikke at have den ligger formentligt i at halvere sit handicap, uanset niveau.  HCP 10/5 og  20/10 og  40/20 og  4/2 samt 2/scratch.

Jeg tror også, at det kræver en større træningsindsats at få den følelse. Et er så, at vi er for mange, der bruger for lidt tid på vores wedges og for meget tid på jern (jeg inkluderer mig selv her, selvom jeg faktisk mest af alt nyder at træne indspil og chipping - det kræver bare lidt mere end at stille sig op på rangen og tonse bolde). Noget andet er så, at jeg tror de færreste har den nødvendige tid til træning til rådighed til at komme til et sted, hvor man får den fornemmelse og følelse.

Jeg synes i al fald, at jeg kan mærke kæmpe forskel, de gange hvor det er lykkedes mig at spille golf i nogle timer 2-3 dage i træk.

Citat

I Dustins tilfælde, resulterede det i at han gik fra top 10 til nummer 1 i verdenen, det var KUN hans wedge game, og så han gik til en fade fra tee ( smart gut at fade den )

At han fader den tror jeg ganske rigtigt har givet mere kontrol (det er i al fald, hvad han selv, hans træner og hans medspillere siger). Men hans strokes gained off the tee har i 2015, 2016 og 2017 heddet hhv. 0,960, 1,117 og 0,987 slag pr. runde. Skiftet til en fade lavede han, så vidt jeg husker, cirka midt i 2016-sæsonen, men han spiller altså ikke relativt bedre (eller dårligere) fra tee end sine medspillere, når man sammenlignet 2015 med 2017.

http://www.golf.com/instruction/dustin-competition-mark-broadie-breaks-down-djs-game

Denne artikel har dog nogle interessante betragtninger, når den sammenligner hans fremragende 2016-sæson med fortiden. Og, her kan jeg ikke lade være med at drille, han har reduceret curve på sine drives fra 59 fod til 43. Mindre curve, mere kontrol :-)

Her kan man også se, at 0,5 mere i strokes gained har medført en stigning i indtjening på $4 mio., så selv hvad der kan synes som marginale forbedringer betyder rigtig meget, når det er verdens bedste vi taler om.

Det er nu stadigvæk omkring halvdelen (mellem 45-65 % hvert af de seneste 4 år) af hans strokes gained, der skyldes tee-slagene på par 4 og par 5-huller, så det er stadig der, hvor han i størst omfang adskiller sig fra andre professionerlle. Distance matters, og manden slår eventyrligt langt: http://www.golfwrx.com/441424/his-2-iron-goes-how-far-dustin-johnsons-distance-chart-is-impressive/ I *gennemsnit* 180 meter carry med sit syv-jern, hvor den gennemsnitlige PGA Tour-pro har 157 meter (og jeg selv en 135 stykker) :-o

Til sammenligning har den gennemsnitlige golfer, handicap 14,5, ifølge Trackmans Combine-tests en carry med deres *driver* på 195 yards/178 meter.

Posted (edited)

wow vildt nok, men ja, 178 meter er vel meget realistisk, lyder bare ufatteligt kort, men sikkert helt korrekt :)

Det er jo ikke unormalt man støver 4 bolde op der alle bruger driver på 120 meter par 3 huller, de trækker den jo NOGET, i den "forkerte" retning.

Hånden på hjertet, har ingen anelse om hvad jeg skal trække op af tasken for at slå den 178 meter, vi snakker i lejet at jeg er spejlblank, ikke bare en anelse i nærheden. Jeg kan dog slå en håndfuld jern ud til den afstand, men har ingen anelse om hvilket, enkelt jern der ved et eller andet sving går 178. Skræmmende! Jeg ser bare afstand og fornemmer det ( ingen gps eller lazor ) og så trækker jeg et våben og slår mod target :)

Glæder mig meget til alle de der "finalizer" ting kommer på plads på det lange game, der er så mange fede ting man har i vente som ny i gamet, der er nye regler man lære, nye ting om grejet, nyt om svingene, nyt om længder, nyt om alle facetter af spillet, praktisk, mentalt, fremtiden.

Ja, for mig, er mange aftener sku ren magi, man går og glæder sig helt vildt til at prøve noget af man går og øver i haven eller et tanke sæt der skal afprøves, eller alt muligt andet, næste dag. Det er vel kendetegnende for alle der er nye og er faldet for et eller andet.

Edited by Gålfer
Posted
7 timer siden, skrev ploehmann:

Til sammenligning har den gennemsnitlige golfer, handicap 14,5, ifølge Trackmans Combine-tests en carry med deres *driver* på 195 yards/178 meter.

Gennemsnit kan ikke bruges til ret meget. Jeg har spillet med folk i over 20, der slår væsentlig længere end det (det gjorde jeg selv). Til gengæld spiller jeg også jævnligt med en gut der spiller i 6-7 stykker, og ikke engang når ud på 180 total.

Posted (edited)
13 timer siden, skrev Pastorius:

Gennemsnit kan ikke bruges til ret meget. Jeg har spillet med folk i over 20, der slår væsentlig længere end det (det gjorde jeg selv). Til gengæld spiller jeg også jævnligt med en gut der spiller i 6-7 stykker, og ikke engang når ud på 180 total.

Gennemsnittet kan ikke bruges til noget, hvis der slet ikke er nogen sammenhæng mellem handicap og længde fra tee. Men det er der :

Handicap-vs-average-driver-club-speed.png?w=800&ssl=1

https://blog.trackmangolf.com/performance-of-the-average-male-amateur/

Er der nogen grund til at tro, at golferne ikke skulle fordele sig systematisk omkring gennemsnittet? Ja, der er yderpunkter, som du selv nævner, men jeg vil forvente de absolut er i mindretal og at størstedelen vil ligge nærmere gennemsnittet. Trackmans svinghastighedstal for gennemsnitlige golfere (med hcp. mellem 14 og 15) er også tilnærmelsesvis normalfordelt (en lille smule højreskæv), og 60 % af de hcp. 14-15-golfere har en svinghastighed mellem 86 og 100 mph, dvs. +/- 7,5 ift. den gennemsnitlige svinghastighed:

Club-Speed-for-Average-Male-Golfer.png?w=800&ssl=1

Min pointe er nok nærmere (udover fascinationen af maskinen DJ!), at måske er mange golfere for hårde ved sig selv, fordi de tror andre er meget bedre end dem uden at det har noget på sig. Jeg har i hvert fald hørt mange sige, at de synes de mangler længde fra tee (jeg har selv været en af dem). Men hvis de lægger den ud i 190-200 meter, så er de ikke korte, så er de blot gennemsnitlige.

Jeg tror for høje forventninger er en stor dræber af fornøjelse ved golfspillet. Derfor synes jeg godt vi kan bruge tal som disse til at mane til eftertanke omkring de forventninger vi hver især går på banen med. Jeg er i al fald holdt op med at være hård ved mig selv, hvis jeg fx ligger 15 meter fra hullet på et approach-slag fra 140 meter - det er faktisk bedre end det den gennemsnitlige golfer (hcp. 14,5) i gennemsnit laver - og heller ikke hvis jeg misser putts fra 3 meters afstand; det gør en gennemsnitlig golfer faktisk 4 ud af 5 gange:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1scGA8basP0A-HQIZ07_vTrOeG3lMrzffvDJyyDFiKHM/edit?usp=sharing

(for tour-proerne er det mest fascinerende, synes jeg, 1) at de kun holer halvdelen af putts fra 2,4 meter, og 2) hvor lidt de 3-putter (selv fra 12 meter er det kun 1 ud af 10 gange))

Det lykkes bestemt ikke altid, det med at holde forventningerne i ave, men for mig (og, indrømmet, jeg er nok mere talglad end de fleste) hjælper tallene på at komme i den retning.

Edited by ploehmann
Posted

Almindelige golfspillere overvurdere tit deres længder :) Jeg slår ikke langt, vores hul 17, et kort par 4, ryger drivet 230m frem, så ligger man i green-bunker, det gør jeg ca hver anden gang. Jeg spiller normalt med spillere mellem 5 og 12 i hcp og jeg er aldrig den korteste fra tee :)

Posted (edited)

Jeg "mener" at have en løs refference til tallet 229, all inclusive på 2er jernet og 80% sving med GOD kontrol. Om det er korrekt, kan jeg måle ud, men mener at kunne aflæse statistikker på gps over tid at det er i det område.

Gad rigtigt godt at vide hvad alt grejet går, for jeg aner det virkeligt ikke. Det er ALTID på slum, har prøvet at bruge 7 forskellige jern på et par 3 hul, der alle har været på pladen i 1. ( 168 meter til midt green, fra midt tee sted 9-3 jern )

Edited by Gålfer
Posted
1 time siden, skrev Gålfer:

Gad rigtigt godt at vide hvad alt grejet går, for jeg aner det virkeligt ikke.

Det er derfor du har Game Golf på din mobil :thumbsup:. Gå et par runder hvor du registrerer alle slag, så har du en meget god indikation af længderne.

• Like 1
Posted
3 timer siden, skrev ploehmann:

Gennemsnittet kan ikke bruges til noget, hvis der slet ikke er nogen sammenhæng mellem handicap og længde fra tee. Men det er der :

Handicap-vs-average-driver-club-speed.png?w=800&ssl=1

Er der nogen grund til at tro, at golferne ikke skulle fordele sig systematisk omkring gennemsnittet? Ja, der er yderpunkter, som du selv nævner, men jeg vil forvente de absolut er i mindretal og at størstedelen vil ligge nærmere gennemsnittet. Trackmans svinghastighedstal for gennemsnitlige golfere (med hcp. mellem 14 og 15) er også tilnærmelsesvis normalfordelt (en lille smule højreskæv), og 60 % af de hcp. 14-15-golfere har en svinghastighed mellem 86 og 100 mph, dvs. +/- 7,5 ift. den gennemsnitlige svinghastighed:

Club-Speed-for-Average-Male-Golfer.png?w=800&ssl=1

Min pointe er nok nærmere (udover fascinationen af maskinen DJ!), at måske er mange golfere for hårde ved sig selv, fordi de tror andre er meget bedre end dem uden at det har noget på sig. Jeg har i hvert fald hørt mange sige, at de synes de mangler længde fra tee (jeg har selv været en af dem). Men hvis de lægger den ud i 190-200 meter, så er de ikke korte, så er de blot gennemsnitlige.

Jeg tror for høje forventninger er en stor dræber af fornøjelse ved golfspillet. Derfor synes jeg godt vi kan bruge tal som disse til at mane til eftertanke omkring de forventninger vi hver især går på banen med. Jeg er i al fald holdt op med at være hård ved mig selv, hvis jeg fx ligger 15 meter fra hullet på et approach-slag fra 140 meter - det er faktisk bedre end det den gennemsnitlige golfer (hcp. 14,5) i gennemsnit laver - og heller ikke hvis jeg misser putts fra 3 meters afstand; det gør en gennemsnitlig golfer faktisk 4 ud af 5 gange:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1scGA8basP0A-HQIZ07_vTrOeG3lMrzffvDJyyDFiKHM/edit?usp=sharing

(for tour-proerne er det mest fascinerende, synes jeg, 1) at de kun holer halvdelen af putts fra 2,4 meter, og 2) hvor lidt de 3-putter (selv fra 12 meter er det kun 1 ud af 10 gange))

Det lykkes bestemt ikke altid, det med at holde forventningerne i ave, men for mig (og, indrømmet, jeg er nok mere talglad end de fleste) hjælper tallene på at komme i den retning.

Jeg mener ikke det giver mening at kigge isoleret på gennemsnitslængde - uden at have variationerne med, og uden at tage andre stats (putning, fairway hits etc..) med.

Jeg har engang set en graf, hvor der var korrelation mellem antallet af fødsler og storebestanden. Konklusionen ligger lige for.

Jeg tvivler egentlig ikke på sammenhængen, hvis man tager en stor nok gruppe, men kan ikke se hvordan det giver mening for det enkelte individ. Golf er netop facinerende fordi det er så mange forskellige komponenter der kan gøre en god spiller. Det er netop ikke altid de længstslående der vinder på højeste niveau.

Så selvom der skulle være en god sammnhæng mellem længde og handicap, kan jeg ikke se hvad man skal bruge det til. Jeg kunne aldrig finde på at lave en generel anbefaling om at folk skal lære at slå længere for at komme ned i handicap.

Posted
1 minut siden, skrev peejay:

Det er derfor du har Game Golf på din mobil :thumbsup:. Gå et par runder hvor du registrerer alle slag, så har du en meget god indikation af længderne.

Desværre skal der RIGTIG meget statistik til for, at du kan regne med dette. Og det vil aldrig være retvisende alligevel.

Jeg ved efterhånden fra trackman-træning og mange år på bagen, at jeg flyver mit 7 jern cirka 150 meter med et normalt slag. Derfor kan jeg sagtens slå et 7 jern fra 130 meter og fra 180 meter. Det kommer an på vind, slope osv osv.

Jeg gør man gange det, at jeg mål afstanden til pinden og lad os antage der er 165 meter, jeg har en lidt vind i ryggen, 2 meter nedad til pinden. Så vurderer jeg fx. at de 2 meter nedad giver 3-4 meter i længde, vinden i ryggen giver måske 8 meter, og så er grenen måske hård så jeg skal lande den 4-5 meter kort af pinden. Så regner jeg at jeg skal flyve bolden 165-3-8-5=149 meter. Så vil jeg slå efter den afstand der hedder 149 meter carry. Det kan jeg gøre med en normalt 7'er, men havde jeg nu ville stoppe bolden hurtigere end 4-5 meter ville jeg slå en hård 8'er som jeg måske godt kan flyve lige over 150 meter.

Jeg har faktisk ingen begreb om hvor langt jeg slår totalt med mine jern, men kender mine carry afstande ret godt, og bruger udelukkende afstandende på almindelige slag, og indtil green.

Vi bor desværre i et land hvor der oftest er vestenvind, og passer det lige med at nogle enkelte huller typisk spiller i medvind, og det typisk er disse huller man bruger sit 6 jern, så vil statistikken vise man slår meget længere end man reelt gør med sit 6 jern. Så alt statistik skal tages med et gran salt, og Game Golf giver ikke nødvendigvis det helt sandfærdige billede af ens længder.

5 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg mener ikke det giver mening at kigge isoleret på gennemsnitslængde - uden at have variationerne med, og uden at tage andre stats (putning, fairway hits etc..) med.

Jeg har engang set en graf, hvor der var korrelation mellem antallet af fødsler og storebestanden. Konklusionen ligger lige for.

Jeg tvivler egentlig ikke på sammenhængen, hvis man tager en stor nok gruppe, men kan ikke se hvordan det giver mening for det enkelte individ. Golf er netop facinerende fordi det er så mange forskellige komponenter der kan gøre en god spiller. Det er netop ikke altid de længstslående der vinder på højeste niveau.

Så selvom der skulle være en god sammnhæng mellem længde og handicap, kan jeg ikke se hvad man skal bruge det til. Jeg kunne aldrig finde på at lave en generel anbefaling om at folk skal lære at slå længere for at komme ned i handicap.

Du har fuldstændig ret.

I det store perspektiv er det selvfølgelig korrekt, at swinghastighed og handicap hænger sammen, men der er ekstremt mange variationer.

Man vil også finde korrelation mellem hvor meget man har trænet og handicap. Man ville også se korrelation mellem hvor meget man har trænet og svinghastighed.

Det er derfor i min optik meget misvisende at påpege, at svinghastighed er lig med lavt handicap. Det er langt mere nuanceret end det.

Posted
29 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Vi bor desværre i et land hvor der oftest er vestenvind, og passer det lige med at nogle enkelte huller typisk spiller i medvind, og det typisk er disse huller man bruger sit 6 jern, så vil statistikken vise man slår meget længere end man reelt gør med sit 6 jern. Så alt statistik skal tages med et gran salt, og Game Golf giver ikke nødvendigvis det helt sandfærdige billede af ens længder.

Og bruger man nogle jern til at chippe med, ryger statistikken helt af banen. 

Det nytter ikke noget hvis man har haft 5 slag med pw på ca. 115 meter, hvis man også har haft 8 chips på 10 meter. Så er det mere simpelt at holde øje med hvor langt man kommer på banen.

Posted
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Jeg har faktisk ingen begreb om hvor langt jeg slår totalt med mine jern, men kender mine carry afstande ret godt, og bruger udelukkende afstandende på almindelige slag, og indtil green.

Jeg er i fuldstændig samme bås.. 

Jeg ved hvor langt jeg flyver mine jern (+/- et par meter) og det er det jeg arbejder ud fra når jeg vælger et jern til et slag...

Primær faktorer værende længde, vind og hvor blød green er (hvor lidt eller meget rul/spin jeg forventer)

Sekundær faktor værende hvor jeg helst vil "tabe den" hvis det ikke skulle vise sig jeg enten regner rigtigt eller rammer bolden skidt (eksempelvis vand før green, oob bag eller lignende)

Posted
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Jeg gør man gange det, at jeg mål afstanden til pinden og lad os antage der er 165 meter, jeg har en lidt vind i ryggen, 2 meter nedad til pinden. Så vurderer jeg fx. at de 2 meter nedad giver 3-4 meter i længde, vinden i ryggen giver måske 8 meter, og så er grenen måske hård så jeg skal lande den 4-5 meter kort af pinden. Så regner jeg at jeg skal flyve bolden 165-3-8-5=149 meter. Så vil jeg slå efter den afstand der hedder 149 meter carry. Det kan jeg gøre med en normalt 7'er, men havde jeg nu ville stoppe bolden hurtigere end 4-5 meter ville jeg slå en hård 8'er som jeg måske godt kan flyve lige over 150 meter.

Helt enig, meget præcis den proces jeg gennemgår inden hvert slag :thumbsup:

1 time siden, skrev Pastorius:

Jeg er såmænd ikke uenig, men du ville jo nok anbefale, at træne bedre boldtræf og det giver jo straks bedre længde, så en vis mening i galskaben, er der vel :)