Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det er nemlig det der er, og det faktum gør at uanset hvordan svinget nu ser ud, ud i detaljen, så kan man sagtens gå runder i 50'erne.

Det er fint du går mange runder under par swingkin, forventer da heller ikke andet efter, 15 år. Altså 5 gange så lang tid som jeg har spillet. Så sover nu trygt nok selv også på den konto, jeg ved det kommer :) og du kan ikke imponere mig ved at sige du skød din første sub par efter 3. gang og siden da aldrig lavet over par, det kan ingen med over 2 i handicap.

Edited by Gålfer
Posted
15 minutter siden, skrev Gålfer:

Det er nemlig det der er, og det faktum gør at uanset hvordan svinget nu ser ud, ud i detaljen, så kan man sagtens gå runder i 50'erne.

Det er fint du går mange runder under par swingkin, forventer da heller ikke andet efter, 15 år. Altså 5 gange så lang tid som jeg har spillet. Så sover nu trygt nok selv også på den konto, jeg ved det kommer :) og du kan ikke imponere mig ved at sige du skød din første sub par efter 3. gang og siden da aldrig lavet over par, det kan ingen med over 2 i handicap.

Har han sagt det du skriver til sidst? Altså sub par efter 3. gang og aldrig lavet over par siden?

Posted
16 minutter siden, skrev Gålfer:

Der er vel reelt set heller ikke en eneste der har påstået at man ikke kan score i 50'erne, hvis ikke man svinger køllen på en bestemt måde??????
Argumenterne for at sørge for at ens opstilling er og base er god, har hele tiden været at det vil være nemmere at gentage bevægelserne og dermed slå flere gode golfslag end hvis man skal ud og kompensere for en helt masse.

Posted

@Gålfer, der er ikke nogen grund til, at komme med så overdrevede eksempler... Det sker alt for tit...

Moe Norman, som er Herren du refererer til, var noget helt specielt. Han var autist og havde sin helt egen tilgang til golf. Det han kunne var ekseptionelt og der har ikke været en bedre ball striker siden - ikke ifølge Tiger Woods i hvert fald og han kunne ellers godt ramme den ;) 

Men... Han stikker fuldstændig ud! Som med alt andet, så kan man man altid finde et eksempel som passer til ens holdning. 

Ja, Moe Norman og nogle få andre har kunne spille fantastisk golf, med en vanvittig opstilling. De har også brugt vanvittigt meget tid på det og skal kompensere helt vildt... Det ændrer altså ikke på, at man gør tingene en smule nemmere for sig selv, hvis man har basistingene nogenlunde i orden :) 

Posted
33 minutter siden, skrev Gålfer:

Tid er jo relativ...

Dine to første golfsæsoner havde du jo en træningsindsats der svarede til 17 års træning for os alm. golfspillere. 

Det kunne jo have været spændende at se resultatet hvis man havde fulgt en mere alm. tilgang. 

Det finder vi af gode grunde aldrig ud af, men det skulle da være mærkeligt hvis man ikke kunne opnå samme resultat eller bedre. 

Posted
5 timer siden, skrev Gålfer:

For nogen, ikke for alle, og det er lidt også det der er min indgangsvinkel, det er ikke fair at skære alle over samme kam, for nogle besider evner andre ikke har, og kan tøjle mange forksellige slag, med nøjagtigt samme udgangspositions is stance, når bold addresseres.

Det er bare lige her, at problemerne opstår. Du har din helt egen indgang og det er du velkommen til, men du får din meget anderledes indgang, til at fylde hele forum og det her er altså ikke "Gålfers blog" men et golf forum for alle. Du behøver ikke at skrive side op og side ned, om din tilgang og derefter gentage det i uendelighed, hvis nogen tillader sig at være uenig, én gang er rigeligt.

Posted
2 timer siden, skrev Golfkid:

Moe Norman, som er Herren du refererer til, var noget helt specielt. Han var autist og havde sin helt egen tilgang til golf. Det han kunne var ekseptionelt og der har ikke været en bedre ball striker siden - ikke ifølge Tiger Woods i hvert fald og han kunne ellers godt ramme den ;) 

Men... Han stikker fuldstændig ud! Som med alt andet, så kan man man altid finde et eksempel som passer til ens holdning. 

Ja, Moe Norman og nogle få andre har kunne spille fantastisk golf, med en vanvittig opstilling. De har også brugt vanvittigt meget tid på det og skal kompensere helt vildt... Det ændrer altså ikke på, at man gør tingene en smule nemmere for sig selv, hvis man har basistingene nogenlunde i orden :) 

Tiger woods citat er legendarisk " Only two persons have ever owned their golfswing - Ben Hogan and Moe Norman" 

Moe var speciel ingen tvivl om det. Under en runde med Sam Snead slog han den med vilje over en bro med driveren - altså forstået sådan at han sigtede  efter at rulle den over. Han er uden tvivl den mest præcise golfer nogensinde. I en anden runde med en pro havde han lavet et væddemål om 5 $ per ramt flag - hvor han så startede med at ramme de 3 første flag i sit approach.

Hvad er en god opstilling? Det er jo helt individuelt og det afhænger jo fuldstændigt af hvordan man svinger den. Men hvordan man svinger den vil jo påvirkes af vores setup fordi vi vil forsøge at korrigere for at få bolden på den linje vi ønsker.

Efter at have set noget live Made in Denmark er det der for mig adskiller sig mest fra de spillere jeg normalt ser helt klart rytme og tempo. De svinger den ekstremt flydende i forhold til klubgolferen - atletisk om man vil. Det vil være mit fokus område fremadrettet

Posted

Moe var bare alt for syg i panden! ( på den fede måde ) - Elsker originaler og hader midten af vejen midt i flokken :)

Den er godt ramt det der rotor sving, de er sjove at lave, men er du sindsyg de kan hooke hvis man ikke spænder hjlæmen med 2 snore og gaffa tape.

Posted

Efter at have set noget live Made in Denmark er det der for mig adskiller sig mest fra de spillere jeg normalt ser helt klart rytme og tempo. De svinger den ekstremt flydende i forhold til klubgolferen - atletisk om man vil. Det vil være mit fokus område fremadrettet

Mange træningstimer vs. få ;-) Jeg var der sidste år, og jeg bed mærke i, hvor konsistente deres rutiner omkring bolden er.

Der er jo også ham Dan Plan-manden, der slet ikke havde spillet golf før, og som kom i scratch (så vidt jeg husker?) på nogle år med fuldtids-/professionel træning.

Alt sammen giver det den belejlige undskyldning for en som mig: Ja, hvis bare jeg havde mere tid til golf, så skulle jeg nok blive bedre ;-) (og, mere konstruktivt: En større accept af mine manglende evner og deraf følgende lavere forventninger på banen - når det lykkes)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
13 minutter siden, skrev ploehmann:

Mange træningstimer vs. få ;-) Jeg var der sidste år, og jeg bed mærke i, hvor konsistente deres rutiner omkring bolden er.

Det var de helt sikkert - og det hjælper. Men deres sving var "effortless" (kan ikke lige komme i tanke om et dansk ord der beskriver det samme). De er utroligt effektive til at opbygge hastighed og det ser nærmest ud som om de svinger i slow. 

Posted
3 timer siden, skrev snejbjerg:

Det var de helt sikkert - og det hjælper. Men deres sving var "effortless" (kan ikke lige komme i tanke om et dansk ord der beskriver det samme). De er utroligt effektive til at opbygge hastighed og det ser nærmest ud som om de svinger i slow. 

Jeg fik den samme oplevelse af at se Ernie Els' sving på TV en gang. Siden er den blevet bekræftet nogle gange, bla. til et elitesupportarrangement i klubben, hvor jeg tænkte at alle de gode nu ville fortælle mig, hvad jeg skal gøre anderledes for at blive en fremragende golfer. Den eneste kommentar jeg fik, var: "Hvorfor slår du så hårdt?"

Jeg forsøger altid at starte på rangen med at slå nogle slag med brug af så få kræfter som muligt (en øvelse jeg har med fra fluefiskeri forøvrigt). Det viser sig hver gang at de ikke bliver ret meget kortere (under 1 jern) end når jeg giver den fuld gas - bortset fra de få slag 2-3 af 10, hvor jeg alligevel rammer den dead-on. Så er forskellen vel 1-1,5 jern.

Jeg forsøger at tage det med på banen, og det lykkes oftere og oftere, men det er stadig ikke let.

• Like 1
Posted
9 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg fik den samme oplevelse af at se Ernie Els' sving på TV en gang. Siden er den blevet bekræftet nogle gange, bla. til et elitesupportarrangement i klubben, hvor jeg tænkte at alle de gode nu ville fortælle mig, hvad jeg skal gøre anderledes for at blive en fremragende golfer. Den eneste kommentar jeg fik, var: "Hvorfor slår du så hårdt?"

Jeg forsøger altid at starte på rangen med at slå nogle slag med brug af så få kræfter som muligt (en øvelse jeg har med fra fluefiskeri forøvrigt). Det viser sig hver gang at de ikke bliver ret meget kortere (under 1 jern) end når jeg giver den fuld gas - bortset fra de få slag 2-3 af 10, hvor jeg alligevel rammer den dead-on. Så er forskellen vel 1-1,5 jern.

Jeg forsøger at tage det med på banen, og det lykkes oftere og oftere, men det er stadig ikke let.

Jeg fik nogenlunde samme oplevelse sidste år i Golfexperten da jeg prøvede noget udstyr. Ekspedienten sagde, at jeg skulle prøve at slå mi der hårdt; 80-85% af mit maksimale. Bolden kom, iflg. deres måleudstyr, ofte længere end ved max. slag + at der var langt færre mishits.

Posted
Lige nu, skrev Kaizer:

Jeg fik nogenlunde samme oplevelse sidste år i Golfexperten da jeg prøvede noget udstyr. Ekspedienten sagde, at jeg skulle prøve at slå mi der hårdt; 80-85% af mit maksimale. Bolden kom, iflg. deres måleudstyr, ofte længere end ved max. slag + at der var langt færre mishits.

Ja, og egentlig er længden uinteressant. Det er evnen til at slå mere konsistent på både længde og retning der bliver bedre.

• Like 1
Posted (edited)

En øvelse, der er nært beslægtet er for mig at tage 2-3 jern mere end hvad jeg kan slå en fuld ( et eller andet ) - således at jeg tvinger mig selv til at svinge overordentligt roligt. Det er i alt andet end fra tee, det er tilfældet, slår gerne fulde jern fra tee, da man typisk har en bred fairway at lande på, samt at det med det slag, mere er et spørgsmål om at transportere bolden så langt som muligt uden at bringe rough i spil.

Det virker udemærket, specielt på approach slag, vil hellere spille et roligt slag ind, end at ligge lige på vippen til fuld knald med en wedge. Jeg skal ikke bevise jeg kan slå langt på approach slag, jeg skal bevise jeg kan slå den klods op af pinden så ofte som muligt, og der er det rolige sving helt klart en del af det.

Det er ikke sjældent jeg snupper et 8er jern fra 100 meter og stabber dem ind, lav flugt og check med en lille release.

Edited by Gålfer
Posted
2 minutter siden, skrev Gålfer:

En øvelse, der er nært beslægtet er for mig at tage 2-3 jern mere end hvad jeg kan slå en fuld ( et eller andet ) - således at jeg tvinger mig selv til at svinge overordentligt roligt. Det er i alt andet end fra tee, det er tilfældet, slår gerne fulde jern fra tee, da man typisk har en bred fairway at lande på, samt at det med det slag, mere er et spørgsmål om at transportere bolden så langt som muligt uden at bringe rough i spil.

Det virker udemærket, specielt på approach slag, vil hellere spille et roligt slag ind, end at ligge lige på vippen til fuld knald med en wedge. Jeg skal ikke bevise jeg kan slå langt på approach slag, jeg skal bevise jeg kan slå den klods op af pinden så ofte som muligt, og der er det rolige sving helt klart en del af det.

2-3 jern vil for mig være alt for meget, så mister man det flydende sving. Et jern kan gerne gøre det. Jeg taler stadig fulde sving.

I andre tilfælde kan jeg godt finde på at korte svinget af også, fx for at holde et slag nede i vinden og forsøge at trille den ind.

Posted (edited)

Okay, personligt har jeg det fint med de små sving.

Har øvet en del med selve sving længden med alle jern i 3 typer, og de har alle sammen hver deres carry.

Vandret til vandret

Vandret til lodret

Lodret til lodret

Vandret til vandret, slår jeg f,eks mit 8er jern 70 meter i carry, hverken mere eller mindre, og har så skrevet disse 3, typer tilbage træk og gennemsving ned i en tabel og checker løbende om det passer eller skal justeres.

Vandret til vandret lobwedge lander på knappen, 20 meter, jeg skal slet ikke tænke, bare udføre.

Sving tempoet i disse 3 slag, har sit helt eget, men det er ens mellem alle jern og sving typerne. Det tager udgangspunkt i det mindste, og det skal føles rigtigt i det, altså vandret til vandret. Overfører samme tempo til lodret til vandret, og lodret til lodret. Jeg skruer ikke tempo op fordi jeg har et større sving.

Så, et 7er jern i vandret til vandret kan sagtens blive et tema på et eller andet hul, for jeg kender min carry på de sving, samt release på en flad green.

Lider dog under at jeg ikke har en laser kikkert. Ur er slet ikke et tema, det er alt for upræcis til at angive længde til pinden. Så fordi jeg ikke har noget til at måle med, bliver det altid på slum hvor langt der er, det kunne være rart at vide det eksakt og så slå op i min tabel og slå det jern der passer bedst med green og slope og  en af de 3 sving typer + andet.

Edited by Gålfer
Posted

Jeg har haft samme oplevelse med at føle jeg svinger langsommere. Jeg tror meget af det handler om, hvor på køllehovedet man træffer bolden (det er dét, der skaber længden; rent anekdotisk taber man meget, især hvis man rammer den ud mod hælen). Jo mere roligt man slår, jo større teoretisk chance skulle man vel også have for at ramme bolden med køllehovedets sweet spot. Så der er nok et optimalpunkt mellem følt svinghastighed og træfpræcision, men jeg vil vædde med, at det ikke ligger ved følelse af fuld svinghastighed.

Mark Crossfield har et par gode videoer omkring det med at slå forskellige slag med samme jern, både hvad angår hastighed men også fx udgangsvinkelen ("little 8", "chippy 7" etc.). Det har jeg prøvet at tage til mig, og bruger det især, hvis jeg slår ind i vind (hvor man gerne vil have mindre spin i bolden). Min tommelfingerregel ved modvind er, at 5 m/s svarer til 10 meters tab i længde (typisk svarende til et jern) og jeg tager så yderligere et jern mere end det jeg ellers ville, og lægger bolden lidt tilbage i stance og lidt mere vægt på forreste fod og et kortere tilbagesving. Det lykkedes bestemt ikke altid, men jeg forsøger at træne det engang i mellem også.

Hvis jeg føler jeg "slår til den", så føler jeg, at jeg spænder alt for meget i hænderne og at det bliver armene, der styrer svinget, og jeg får slet ikke roteret igennem bolden med kroppen. Resultatet er som oftest en kæmpe slice.

Posted
27 minutter siden, skrev ploehmann:

Jeg har haft samme oplevelse med at føle jeg svinger langsommere. Jeg tror meget af det handler om, hvor på køllehovedet man træffer bolden (det er dét, der skaber længden; rent anekdotisk taber man meget, især hvis man rammer den ud mod hælen). Jo mere roligt man slår, jo større teoretisk chance skulle man vel også have for at ramme bolden med køllehovedets sweet spot. Så der er nok et optimalpunkt mellem følt svinghastighed og træfpræcision, men jeg vil vædde med, at det ikke ligger ved følelse af fuld svinghastighed.

Mark Crossfield har et par gode videoer omkring det med at slå forskellige slag med samme jern, både hvad angår hastighed men også fx udgangsvinkelen ("little 8", "chippy 7" etc.). Det har jeg prøvet at tage til mig, og bruger det især, hvis jeg slår ind i vind (hvor man gerne vil have mindre spin i bolden). Min tommelfingerregel ved modvind er, at 5 m/s svarer til 10 meters tab i længde (typisk svarende til et jern) og jeg tager så yderligere et jern mere end det jeg ellers ville, og lægger bolden lidt tilbage i stance og lidt mere vægt på forreste fod og et kortere tilbagesving. Det lykkedes bestemt ikke altid, men jeg forsøger at træne det engang i mellem også.

Hvis jeg føler jeg "slår til den", så føler jeg, at jeg spænder alt for meget i hænderne og at det bliver armene, der styrer svinget, og jeg får slet ikke roteret igennem bolden med kroppen. Resultatet er som oftest en kæmpe slice.

Min fornemmelse er ikke at svinge langsommere, men at være afslappet når jeg svinger. Mit svingtempo er det samme, blot ikke så anstrengt.