Gålfer Posted August 29, 2017 Report Posted August 29, 2017 Vi har nu 4 individuelle mennesker der tilkendegiver samme mønster. Jeg ved godt hvad jeg skal træne på imorgen! At stoppe slaget hvis tilbage trækket er skildret i 4 former her. Det er naturligvis umuligt hvis den dårlige fornemmelse kommer i ned svinget. Ellers vil jeg prøve at eksperimentere med en sikker bail out. Altså en ting jeg kan gøre så jeg altid vil misse bolden hvis det er på nedsvinget i starten. Det er meget spændende at få prøvet af! Måske? Kan jeg lære at tage det med på banen. Måske er opgaven for svær at læfte men jeg vil prøve. FEDT! Quote
SPetersen Posted August 29, 2017 Author Report Posted August 29, 2017 8 timer siden, skrev MrSwingKin: Jeg er enig så langt, at flere på touren ikke har en perfekt opstilling, grip og lign., men hvad er også perfekt? Grundlæggende vil jeg dog påstå, at deres opstilling generelt set med alle paramtre taget i betragtning er lysår foran amatørgolferen. Opstilling indebærer så meget andet end føddernes position. Det er i ligeså høj grad hoftens position, skuldrenes position, afstand til bolden, afstanden til bolden, hvor oprejst man står, vægten på fødderne (hæle eller tåspidser) osv osv osv. Og starter man svinget med et uhensigtsmæssig udgangspunkt, så skal kroppen manipulere for dette. Det giver ingen mening at stå og træne at tage køllen fladt tilbage for at undgå en fade hvis årsagen ligger et helt andet sted. Det er muligt man kan få dette til at lykkedes, men så skal man pludselig til at kæmpe med fejl i både opstillingen og måde at tage køllen tilbage på. Jeg ser ekstremt mange amatører som har lært at spille fornuftigt golf på trods af, at deres sving har enorme fejl. De har med sikkerhed en masse glæde i spillet stadigvæk, men på et tidspunkt når de toppen for hvor dygtige de kan blive. Det er simpelthen ikke muligt at gentage sit sving igen og igen hvis man har 5 store fejl man skal kompensere for hver gang. Det er muligt at Mads mener man skal have prøvet 5000 forskellige sving, og så kan man selv korrigere alt, men der er stadig meget store fejl i hans sving i de videoer jeg har set. Han er stadig en habil single handicap golfer, men de genveje han har lært sig selv kan blive en barriere på sigt, da han pludselig skal korrigere for alt for mange ting. Min påstand er, at du også ser en del "alternative" opstillinger på diverse tours. Dét jeg ser som den største forskel er, at pro'erne har den fuldstændig samme opstilling hver gang i modsætning til os amatører, der nærmest aldrig står på den samme måde. Det er ikke så vigtigt hvordan pro'erne står - bare de står på den samme måde hver gang, så de kan producere de samme slag, hver gang. Quote
Gålfer Posted August 29, 2017 Report Posted August 29, 2017 (edited) yes yes, de slår jo både cuts og draws på samme runde, husker Speith i Søndags stå på sidste par 3 hul, de bliver enige om at et cut er slaget, og han slår så sit cut, han slår også sin draw når han føler for det, og de 2 opstillinger er ikke ens, svinget i micro detaljen er ikke ens. Så de har flere end én måde at opstille sig på, til deres slag. Husker også Tiger med den vildeste chickenwing når der var brug for det... Så kan vi jo også, specielt hvis vi føler det er naturligt, hvorfor skal vi gøre det anderledes end dem, tænker jeg, og det giver kun mening at variere mellem slag typer, ja det er RIGTIGT og helt enig, at når man så skal slå slag type #2 eller #5 så skal det naturligvis slås på nøjagtigt samme måde som man altid ville slå, det type slag på, men kun at have én stance, ét skud i bøssen, det lyder ekstremt mangelfuldt på sigt. Og det bliver aldrig et tema i min golf overhovedet at overveje at begrænse slagtyper, tvært om. Og så er der præferencer i forskellige klassiske situationer, alt afhængigt af variabler samt risici. Tænker...Vi spørger lige en hooker fætter der kun kan hook en bold, HØJT ( og deraf som ofte har pulls som miss ) om lige at ordne samme boldflugt som Tiger på billedet ovenfor, jo jo LOL. av av av. for det vil jo gå galt, det ved alle. Punch slice er præcis det modsatte. Den gode nyhed er, det kan trænes så den sidder lige i skabet med nøjagtig samme kvalitet som spiller sætter sin pull hook Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
MrSwingKin Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 8 timer siden, skrev Gålfer: yes yes, de slår jo både cuts og draws på samme runde, husker Speith i Søndags stå på sidste par 3 hul, de bliver enige om at et cut er slaget, og han slår så sit cut, han slår også sin draw når han føler for det, og de 2 opstillinger er ikke ens, svinget i micro detaljen er ikke ens. Så de har flere end én måde at opstille sig på, til deres slag. Husker også Tiger med den vildeste chickenwing når der var brug for det... Så kan vi jo også, specielt hvis vi føler det er naturligt, hvorfor skal vi gøre det anderledes end dem, tænker jeg, og det giver kun mening at variere mellem slag typer, ja det er RIGTIGT og helt enig, at når man så skal slå slag type #2 eller #5 så skal det naturligvis slås på nøjagtigt samme måde som man altid ville slå, det type slag på, men kun at have én stance, ét skud i bøssen, det lyder ekstremt mangelfuldt på sigt. Og det bliver aldrig et tema i min golf overhovedet at overveje at begrænse slagtyper, tvært om. Og så er der præferencer i forskellige klassiske situationer, alt afhængigt af variabler samt risici. Tænker...Vi spørger lige en hooker fætter der kun kan hook en bold, HØJT ( og deraf som ofte har pulls som miss ) om lige at ordne samme boldflugt som Tiger på billedet ovenfor, jo jo LOL. av av av. for det vil jo gå galt, det ved alle. Punch slice er præcis det modsatte. Den gode nyhed er, det kan trænes så den sidder lige i skabet med nøjagtig samme kvalitet som spiller sætter sin pull hook Nu tager du igen tingene ud af kontekst. Du henviser til resques slag ude fra buskene, og sådan et slag slår de vel i snit i hver 2. runde. Og om den løber op i bunkeren, på green eller lang af green får ikke indflydelse på om de er med fremme i turneringen. Når man ligger sådan et sted er tanken som regel, at den skal i nærheden af green, og så skal det korte redde ens par. Jeg vil vove den påstand at ingen proer træner de slag du henviser til i flere timer om ugen. Der kommer måske et par enkelte slag i ny og næ når de leger på driving range, men det er ikke ligefrem deres mest seriøse træning. Og man kan sagtens have både fade og draw i baggen med perfekt opstilling. Nu skal du jo ikke ændre hele dit setup for, at kunne slå en anden kurve en den du måske foretrækker. Der skal faktisk ikke ret meget til andet end, at vil man slå en draw så sigter kroppen lidt højre om målet, og så lukker man køllen en smule. Wupti. Derfor kan grip, posture, afstand til bolden, boldens placering osv osv sagtens være rigtig god. Eksempel for Prins Knud: Den typiske amatør i handicap 25 har en åben stance, skuldrene peger som regel mere venstre end fødderne, og vægten er måske også på højre fod så de kan få bolden op i luften, og denne bibeholdes også der i den sving. Ligeledes står de lidt krumrygget, og lidt for langt nede i benene. Den opstilling vil alle dage fordre en slice, og her giver det ingen mening at svinge i otte taller og alt muligt, da fysikken simpelthen er imod at slå andet end slice. Det er muligt man kan fremtvinge en draw med at svinge i otte taller, men så skal du kæmpe mod fysikken, og dermed får du flere parametre du skal kæmpe imod, end du skal kæmpe med. Selv mange scratch golfere og dygtigere spillere kan have tendenser i deres setup som fordrer den ene eller anden kurve i udstrakt grad. Den nemmeste måde at træne det på er ved at ændre disse ting i opstillingen i stedet for, at få hænderne til at manipulere bolden derhen hvor man vil. Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 (edited) 4 timer siden, skrev MrSwingKin: Den nemmeste måde at træne det på er ved at ændre disse ting i opstillingen i stedet for, at få hænderne til at manipulere bolden derhen hvor man vil. For nogen, ikke for alle, og det er lidt også det der er min indgangsvinkel, det er ikke fair at skære alle over samme kam, for nogle besider evner andre ikke har, og kan tøjle mange forksellige slag, med nøjagtigt samme udgangspositions is stance, når bold addresseres. Her tænker jeg blot på eksemplerne: Square stance - Pull fade Push draw Lige Lav bold flugt Høj boldflugt Der er nogle der har det mest komfortabelt med at gøre tingene på andre måder end altid at sætte det samme sving, der bunder ud det samme sted, med samme attack angle, sving plan og så fremdeles. Folk der har det godt med at arbejde med tingene, på en måde der er mere kompleks, skal have lov til at gøre det hvis de kan rumme aspekterne i tilgangen, og specielt hvis det smitter positivt af i deres scores set over tid. Det skaber en større individualist på sigt. Personligt er jeg ikke interesseret i at smutter over hvor gærdet er lavest, for at høste så mange lavt hængende frugter her i starten som muligt, nej, det er omvendt, det skal gøres så indviklet, udfordrende, og alt omspændende, for jeg er trods alt ikke noget barn, og ved igennem lærdom i livet, at man kun bliver god til noget hvis man går all in og dækker alle aspekter i en eller anden retning, man bliver kun rimelig hvis man klamre sig til de lavst hængende frugter, og rimeligt er i mit tilfælde, ikke godkendt. Personligt tager jeg mine tæsk fra starten af, fordi jeg har øjet på fremtiden, den langsigtede stategi er altid vigtigst. Også derfor jeg startede med at kurve bolden rundt før jeg havde under 20 i hcp, fordi jeg vidste og havde ambitionerne til mere end bare at spille bogey golf. Man bør jo hver i sær gøre som man har det bedst med, vi er ikke alle sammen ens, det er ikke det samme der driver os, så vores veje vil altid være forskellige. Min tilgang kan beskrives som da jeg lærte trigonometri i 8-9. klasse, eller hvornår det nu var. Opgave lyder, find vinkel A, du har a og b og ved du har en ret vinkel, så gik jeg den længste vej, og regnede alle aspekter ud, i stedet for at gå den direkte vej, jeg regnede alle værdier i hele trekanten, hvilket gjorde at alle fremtidige spørgmål var relativt trivielle da jeg allerede havde solid erfaring med at håndtere alle aspekter, set fra alle vinkler og indgange på trekanten. Lysten var der naturligt til at favne det totale, fra starten af. Det er det samme i golfen. Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
Golfkid Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 34 minutter siden, skrev Gålfer: Personligt er jeg ikke interesseret i at smutter over hvor gærdet er lavest, Det hænger jo bare ikke sammen, når du praler med at ha' gået runder omkring par fra juniortee eller rød tee... For det er netop at springe over hvor gærdet er lavest i dit tilfælde Nå, det var et sidespring... Der er mange tilgange til golf. Jeg er ikke 100% enig med nogle af jer grundlæggende, så skal opstilling osv være nogenlunde på plads... Men bare fordi man har en god opstilling, så er det på ingen måde ensbetydende med, at man kan spille sig i singlehandicap. Det kræver nu engang at man kommer nogenlunde fornuftigt ned til bolden også Der er forskel på undertegnede og Mads og så på en almindelig hyggegolfer. Mads og jeg har mere tid til golf end de fleste andre, så vi vil alt andet lige ha' nemmere ved at eksperimentere med tingene. Det skal bare være til en vis grænse - Mads er fuldstændig overdrevet i sin tilgang til det og det tror jeg også @Gålfer ved at jeg synes, men fred være med det Til en almindelig hyggegolfer, så vil jeg klart anbefale at man forsøge at stå på samme måde hver gang og slå det samme slag hver gang, med mindre andet er krævet det må være det mest håndgribelige for folk der ikke har tiden til, at stå og lege med fade, draw, høj og lav hele tiden. Personligt, så elsker jeg at kigge på en draw. Derfor er det dét slag jeg stræber efter at slå. Jeg har meget større kontrol over en draw end en fade, men det er langt fra alle der har det sådan. Jeg kan godt slå begge dele uden større problemer, men har mest tro på draw'en altså men selvom jeg slår draws og fades, så er der ikke den store forskel på opstillingen. Måske en lille forskel, men den kan være svær at se, hvis ikke man ved det. Svinget bliver en smule anderledes, når jeg prøver at slå en fade, men i store hele ser de ens ud. Det er ikke sådan at jeg går fra 15 grader åbne fødder og så til 15 grader lukkede fødder f.eks. 1 Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 Jeps, grundlæggende enig. Nu praler jeg ikke, jeg konstaterer bare hvad tee jeg har gået enkelte gange og så med en score vedhæftet, lige som så meget andet, det der nok ligger i det er at scoren, nu flere gange har ligget i par, eller kommet ind i en runde i 60'erne, og det i sig selv kan godt lyde voldsomt, hvis man ikke lige husker at fakturere at banen spilles noget nemmere fra de klodser, handicap point set i forhold til andre klodser, er stort set uændret, give and take ~ Helt enig med draw bold flugten, den er bare federe at se på, men jeg slår ikke en draw altid da course management også er en del af gamet for mit vedkommende og vægter bane design rigtigt højt. Vil og har det rigtigt skidt med at comitte til en draw hvis pinden står klods op af højre fringe, specielt i forkant med vind der promoter draw, og i sådan en situation vil jeg altid comitte til en fade, hvis jeg laver det kloge valg. Quote
MrSwingKin Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 5 minutter siden, skrev Golfkid: Det hænger jo bare ikke sammen, når du praler med at ha' gået runder omkring par fra juniortee eller rød tee... For det er netop at springe over hvor gærdet er lavest i dit tilfælde Nå, det var et sidespring... Der er mange tilgange til golf. Jeg er ikke 100% enig med nogle af jer grundlæggende, så skal opstilling osv være nogenlunde på plads... Men bare fordi man har en god opstilling, så er det på ingen måde ensbetydende med, at man kan spille sig i singlehandicap. Det kræver nu engang at man kommer nogenlunde fornuftigt ned til bolden også Der er forskel på undertegnede og Mads og så på en almindelig hyggegolfer. Mads og jeg har mere tid til golf end de fleste andre, så vi vil alt andet lige ha' nemmere ved at eksperimentere med tingene. Det skal bare være til en vis grænse - Mads er fuldstændig overdrevet i sin tilgang til det og det tror jeg også @Gålfer ved at jeg synes, men fred være med det Til en almindelig hyggegolfer, så vil jeg klart anbefale at man forsøge at stå på samme måde hver gang og slå det samme slag hver gang, med mindre andet er krævet det må være det mest håndgribelige for folk der ikke har tiden til, at stå og lege med fade, draw, høj og lav hele tiden. Personligt, så elsker jeg at kigge på en draw. Derfor er det dét slag jeg stræber efter at slå. Jeg har meget større kontrol over en draw end en fade, men det er langt fra alle der har det sådan. Jeg kan godt slå begge dele uden større problemer, men har mest tro på draw'en altså men selvom jeg slår draws og fades, så er der ikke den store forskel på opstillingen. Måske en lille forskel, men den kan være svær at se, hvis ikke man ved det. Svinget bliver en smule anderledes, når jeg prøver at slå en fade, men i store hele ser de ens ud. Det er ikke sådan at jeg går fra 15 grader åbne fødder og så til 15 grader lukkede fødder f.eks. Jeg er sådan set enig i langt det meste du skriver Lasse, men essensen af mine indlæg er forsvundet en anelse. Sådan kort opsummeret så mener jeg, at det er fuldstændig forfejlet at træne tilbagesving, lave otte taller og alt muligt for at manipulere med en boldkurve, hvis årsagen til en nuværende boldkurve starter allerede ved opstillingen. Alt andet lige er det lettere at ændre noget statisk end noget dynamisk, men det er klart, at Gålfer selvfølgelig ikke er enig, og mener man skal træne så langt fra det kendte, og bevæge sig i ingenmandsland og så bliver man bedst. Suk. Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 (edited) Hvis vi lige tager fat i dit fermøse 8 tal. Alle professionelle, har en shallow approach i fremsvinget, flere tager den op uden for linjen, disse 2 ting giver en 8 tals kurve. Du tænker formentligt helt vildt overdrevet 8 tal, jeg snakker ud fra realiteterne, og der er det altså i detaljen man finder 8 tallet. David Leadbetters A-sving som Lydia Ko har gjort brug af, arbejder med dette 8 tal, den trækkes op til vandret, og dér skal clubface side uden for en allignments linje, ikke lige på. Take away... Spiller tager den op uden for linjen. Downsving... Spiller har shallow approach og kommer under linjen og bevæger sig ud mod linjen. Her er dit vilde 8 tal... Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
Golfkid Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 3 minutter siden, skrev Gålfer: Hvis vi lige tager fat i dit fermøse 8 tal. Alle professionelle, har en shallow approach i fremsvinget, flere tager den op uden for linjen, disse 2 ting giver en 8 tals kurve. Du tænker formentligt helt vildt overdrevet 8 tal, jeg snakker ud fra realiteterne, og der er det altså i detaljen man finder 8 tallet. David Leadbetters A-sving som Lydia Ko har gjort brug af, arbejder med dette 8 tal, den trækkes op til vandret, og dér skal clubface side uden for en allignments linje, ikke lige på. Netop det sving er Lydia Ko også gået væk fra igen, med rette. Jeg synes i hvert fald A-swing ser håbløst ud og jeg synes ikke det gavner noget som helst Jeg synes nu heller ikke på nogen måde, at man som hyggegolfer, skal søge ekstremerne. Det kommer der ikke noget godt ud af... Derfor mener jeg også, at der først skal fokus på en nogenlunde opstilling. Dog er den gode opstilling ikke alt, da det også kræver et fornuftigt sving. Man kan sagtens toppe den eller snaphooke den med en perfekt opstilling. Bare spørg @Casper om det Det med draw er jeg enig i. Jeg slår oftest en draw, men hvis en fade passer bedre til slaget, så gør jeg gerne det. Jeg kan dog sagtens finde på, at slå en draw til en pind i den "forkerte" side af green, hvis det er det slag jeg ser. Det er meget en følelse og hvis jeg ikke føler, at jeg har faden på dagen, så kan det godt blive draw'en selvom det passer bedre med en fade ja ja, det er ikke nemt det golf der Men som hyggegolfer synes jeg man skal prøve at holde sig til samme kurve og samme type sving for, at minimere fejlene så meget som muligt. Hvis pinden står i højre, så starten man den på flaget og lader bolden søge ind mod midt green med en draw, hvis det er det man foretrækker Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 (edited) 37 minutter siden, skrev Golfkid: Netop det sving er Lydia Ko også gået væk fra igen, med rette. Jeg synes i hvert fald A-swing ser håbløst ud og jeg synes ikke det gavner noget som helst Der er aspekter, specielt på toppen jeg ikke bryder mig om i A-sving, men det ændre ikke fakta at det er meget sund fornuft at komme op en anelse uden for linjen, du ved lige som jeg, at vi helst gerne ser at den er shallow i gennemsvinget, altså kommer indefra og det er neden under planet og bevæger sig ud, og om det så er 5 milimeter offset fra linjen, så er det et 8 tal. Den øverste tegning er som jeg forstiller mig svingkin tror 8 tallet skal se ud før jeg mener det er korrekt. Konstaterer blot igen, at det er som nederste tegning, og det har aldrig været anderledes. Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
Golfkid Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 1 minut siden, skrev Gålfer: Der er aspekter, specielt på toppen jeg ikke bryder mig om, men det ændre ikke fakta at det er meget sund fornuft at komme op en anelse uden for linjen, du ved lige som jeg, at vi helst gerne ser at den er shallow i gennemsvinget, altså kommer indefra og det er neden under planet og bevæger sig ud, og om det så er 5 milimeter offset fra linjen, så er det et 8 tal. Principielt ja.... Men så svinger masser af de bedste i verden i et 8 tal, jeg selv inklusiv. I hvert fald alle der slår en draw så for at alle er med, så skal 8 tallet vidst være en smule større, før man kan sige at folk reelt svinger i 8 tal - så undgår vi misforståelser Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 1 minut siden, skrev Golfkid: Men så svinger masser af de bedste i verden i et 8 tal, jeg selv inklusiv. I hvert fald alle der slår en draw Helt enig. Man kan faktisk også slå en fade på den måde, selvom det er spejlvendt af "over the top" - laver man så finten med at lukke fordi hænderne fra en draw kommer til at gøre som på en draw, når man vil slå en fade på en linje der kommer indefra og ud, opstår der en dobbelt crosser, altså at man krydser sin linje før tid og så er vi GODT langt til venstre, typisk med lidt draw på, de gør ondt. sådan en dobbelt crosser kan tage livet af en, man får et shock, men man skal bare huske at det var en dobbelt crosser. 19 minutter siden, skrev Golfkid: Men som hyggegolfer synes jeg man skal prøve at holde sig til samme kurve og samme type sving for, at minimere fejlene så meget som muligt. Totalt enig! Quote
MrSwingKin Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 17 minutter siden, skrev Gålfer: Helt enig. Man kan faktisk også slå en fade på den måde, selvom det er spejlvendt af "over the top" - laver man så finten med at lukke fordi hænderne fra en draw kommer til at gøre som på en draw, når man vil slå en fade på en linje der kommer indefra og ud, opstår der en dobbelt crosser, altså at man krydser sin linje før tid og så er vi GODT langt til venstre, typisk med lidt draw på, de gør ondt. sådan en dobbelt crosser kan tage livet af en, man får et shock, men man skal bare huske at det var en dobbelt crosser. Totalt enig! En dobbeltcross gør vel ikke mere ondt end at komme indfra til en rigtig draw, og hofterne er hurtigere end hænderne, og køllen leveres bag en, og man slår et stort push som slicer. Helt principielt er tilbagesvinget jo fuldstændig irrelavant, og er egentlig kun en opladning til at generere fart. Den kan se ud på mange måder. Det helt essentielle er hvordan du lever køllen til bolden, og det er næsten umuligt at levere køllen ordentligt hvis fodarbejde, grip, afstand tilbolden, posture osv. er helt væk. Så kan du have nok så flot et tilbagesving, men det bliver umuligt at levere køllen rigtigt, medmindre du laver store korrektioner af opstilling mm. mens du laver dit tilbagesving. Og hvorfor ikke bare starte rigtigt i stedet for at korrigere det i bevægelse? Man ser jo 90% af alle på driving rang stå og kigge på deres tilbagesving for at se om de nu leverer den i en gunstig position på toppen. I stedet skulle de nok arbejde med opstillingen, og hvordan de leverer køllen til bolden. Disse ting hænger i min verden meget sammen. Quote
Golfkid Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 18 minutter siden, skrev MrSwingKin: En dobbeltcross gør vel ikke mere ondt end at komme indfra til en rigtig draw, og hofterne er hurtigere end hænderne, og køllen leveres bag en, og man slår et stort push som slicer. Det er jo også en double cross, bare den anden vej i min verden er definitionen på et double cross, når du stiller dig op til at slå en fade og så slår en draw/hook i stedet for, eller omvendt Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 (edited) Jeps, der er visse ting i det statiske som er godt at få på plads så man leverer det optimale slag efter evne. Vi ser dog folk der har ekstremt svagt grip på venstre, og så helt vildt stærkt grip og alligevel har samme kvalitet, set over en bred kam. Visse grips kan tale for eller imod forskellige slagtyper, eller man kan korrigere i grip hvis grippet er skyld i at man tilrager sig unoder, men det betyder ikke at andre ikke kan skøjte fri at de samme problemer, med et uændret grip. Grundlæggende skrider tingene jo, desværre er det ikke lige så nemt som pool, hvor vi bare trækker tilbage og slår på bolden et sted for at generere en eller anden form for spin, og derfor kan alle, og har alle vel, mere eller mindre været rundt om mange forskellige setups igennem deres golf udvilking, for så at vende tilbage til ét eller flere elementer de havde success med fra start af, fordi andre aspekter i svinget er ændret. En af de aspekter kan være at spiller efter nogen tid vender tilbage til et meget stærkt grip og går 4 på hinanden følgende rekord runder. Så der er ikke noget der hedder korrekt grip på en universel klinge, der er et korrekt grip for en individuel spiller indenfor hans/hendes komfort zone, evne, og så fremdeles. Ellers ville alle top spillere have samme grip, og det har de ikke. Hvis vi snakker putteren, ja så er det endnu mere udtalt, grips er lige så forskellige som dag og nat. Det ender ud i hvad den enkelte spiller har mest success med, og hvad end det er, så er det det der skal til. De bedste læremestre formår at dykke ind i en elevers komfortzone og arbejder ud fra det punkt, de dårligeste læremestre er ligeglad med hvor eleven er, de tager en video frem af Adam Scott og arbejder målrettet mod hans sving. Det forsøger jeg selv at efterleve når folk spørger om et eller andet. 14 minutter siden, skrev Golfkid: i min verden er definitionen på et double cross, når du stiller dig op til at slå en fade og så slår en draw/hook i stedet for, eller omvendt Same same. Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
MrSwingKin Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 21 minutter siden, skrev Gålfer: Jeps, der er visse ting i det statiske som er godt at få på plads så man leverer det optimale slag efter evne. Vi ser dog folk der har ekstremt svagt grip på venstre, og så helt vildt stærkt grip og alligevel har samme kvalitet, set over en bred kam. Visse grips kan tale for eller imod forskellige slagtyper, eller man kan korrigere i grip hvis grippet er skyld i at man tilrager sig unoder, men det betyder ikke at andre ikke kan skøjte fri at de samme problemer, med et uændret grip. Grundlæggende skrider tingene jo, desværre er det ikke lige så nemt som pool, hvor vi bare trækker tilbage og slår på bolden et sted for at generere en eller anden form for spin, og derfor kan alle, og har alle vel, mere eller mindre været rundt om mange forskellige setups igennem deres golf udvilking, for så at vende tilbage til ét eller flere elementer de havde success med fra start af, fordi andre aspekter i svinget er ændret. En af de aspekter kan være at spiller efter nogen tid vender tilbage til et meget stærkt grip og går 4 på hinanden følgende rekord runder. Så der er ikke noget der hedder korrekt grip på en universel klinge, der er et korrekt grip for en individuel spiller indenfor hans/hendes komfort zone, evne, og så fremdeles. Ellers ville alle top spillere have samme grip, og det har de ikke. Hvis vi snakker putteren, ja så er det endnu mere udtalt, grips er lige så forskellige som dag og nat. Det ender ud i hvad den enkelte spiller har mest success med, og hvad end det er, så er det det der skal til. De bedste læremestre formår at dykke ind i en elevers komfortzone og arbejder ud fra det punkt, de dårligeste læremestre er ligeglad med hvor eleven er, de tager en video frem af Adam Scott og arbejder målrettet mod hans sving. Det forsøger jeg selv at efterleve når folk spørger om et eller andet. Same same. Jeg æder gerne definationen af en dobbeltcross selvom jeg kun har hørt om den i den forstand at man kommer indover bolden med lukket kølle. Så tak for det. Det kan sagtens lade sig gøre at spille god golf på trods af store fejl i opstilling. Bl.a. grippet som du nævner. Det ændrer dog ikke på det faktum at har man et meget stærkt grip så bliver det mere vanskeligt at slå et nogenlunde lige slag. Den eneste måde man kan det på er ved, at komme med åbne hænderne igennem træffet. Altså i samme position som grippet, og det er ikke i en position hvor armene hænger lige ned som er den naturlige fysiske placering når du indtaget opstillingen til golf og armene hænger ned. Det betyder alt andet lige, at man kæmper mod kroppens fysiske udfoldelse. Men ja det er klart at man kan lære at spille fornuftig golf med selv den ringeste "rigtige" teknik, og dem er der jo masser af eksempler på. Men for hvor position som arbejder mod fysikken der må man skulle korrigere et sted i sit sving. Og har man 4-5 punkter i sin statiske opstilling man skal korrigere for i sit sving, så bliver det svært at gentage dag ud og dag ind. Og min pointe har i hele min tråd været, at når man symtombehandler en slice ved at ændre i svingbanen hvis fejlen skyldes opstillingen, så arbejder man så langt væk fra idealet og det "nemmeste" at det med tiden bliver normen for denne spiller. Jeg er på ingen måde heller tilhænger af, at man smider Adam Scott eller Ernie Els på skærmen og siger sving som ham. Jeg er tilgænger af, og gerne så tidligt så muligt, at få det aller nemmeste udgangspunkt, og det er i min optik en god opstilling. Er opstillingen rigtig god så må hver enkelte spiller forme spilleren sving, og dette afviger jo naturligt fra spiller til spiller, men fundamentet er på plads og der bygges ovenpå et ordentligt fundament. I min optik sker der det samme med en golfer som bygger på et skidt fundament det samme som ved en bygning. I golf starter mange dog med at bygge tagetagen, og det har hele tiden været min pointe. Og det har jeg vidst sagt adskillige gange nu, selvom du stadig er uenig. Quote
Gålfer Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 (edited) Det du kalder en rigtig opstilling er det nemmeste i verdenen. Man kan få bedstemor and der aldig har spillet golf, op på range, og styrre hendes grip og hendes posture med at banke på skuldre arme, hive i hende indtil hun står neutralt. Så beder vi hende om at sving, og så slutter festen, det ved du også godt. Det aller nemmeste punkt for at komme fremad er ved at tage bitte små skridt og lade en elev starte med at sving som eleven selv synes, og så arbejder man ud fra det punkt. Lad os tage et eksempel på posture og formåen. Petersen har en rigtig fin neutral posture og skød 92 slag sammen med pohlmann i går. Hans posture er LANGT bedre ved adressering end den efterfølgende spiller. Her har vi den anden spiller. Ingen, kommer bare i nærheden af at have så mange fairways som ham. 17 hole in ones. masser af titler. 3 gange gået runder i 59 slag. Mere end 30 bane rekorder. Kilder nævner 230.000 golf slag uden at slå den Out of bounds, i træk. Han har slået 356 drives fra samme tee, i ét sæt uden så meget som at ramme tee én gang, den skulle ikke omplaceres, eller rettes op. Hvis bare det ikke var fordi putting røv kedede ham og han kun var middelmådig til ind og i, ville det ha set helt helt anderledes ud. Jeg tænker..."korrekt setup" er et relativt begreb hvis vi kigger på de kolde fakta. Han slog den så lige som intet menneske på denne jord har kunne før eller efter, trods det faktum at han ligner en tilfældig gut fra senior klubben der skydder 120 slag i snit. Der er en grund til at han adresserede bolden langt bag ved, for ved et naturligt grip kan man via fysiske vinker aldrig være afslappet med en club face lige bag ved. Du kan jo prøve at hæve et jern op med dit grip og så spænde hånden, der vil du finde at dit jerns face bevæger sig et stykke bag bolden, så stiller man sig med face lige bag ved bold, manipulerer man ved tingene, altså omvendt end hvad du forstiller dig. Edited August 30, 2017 by Gålfer Quote
MrSwingKin Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 1 time siden, skrev Gålfer: Det du kalder en rigtig opstilling er det nemmeste i verdenen. Man kan få bedstemor and der aldig har spillet golf, op på range, og styrre hendes grip og hendes posture med at banke på skuldre arme, hive i hende indtil hun står neutralt. Så beder vi hende om at sving, og så slutter festen, det ved du også godt. Det aller nemmeste punkt for at komme fremad er ved at tage bitte små skridt og lade en elev starte med at sving som eleven selv synes, og så arbejder man ud fra det punkt. Lad os tage et eksempel på posture og formåen. Petersen har en rigtig fin neutral posture og skød 92 slag sammen med pohlmann i går. Hans posture er LANGT bedre ved adressering end den efterfølgende spiller. Her har vi den anden spiller. Ingen, kommer bare i nærheden af at have så mange fairways som ham. 17 hole in ones. masser af titler. 3 gange gået runder i 59 slag. Mere end 30 bane rekorder. Kilder nævner 230.000 golf slag uden at slå den Out of bounds, i træk. Han har slået 356 drives fra samme tee, i ét sæt uden så meget som at ramme tee én gang, den skulle ikke omplaceres, eller rettes op. Hvis bare det ikke var fordi putting røv kedede ham og han kun var middelmådig til ind og i, ville det ha set helt helt anderledes ud. Jeg tænker..."korrekt setup" er et relativt begreb hvis vi kigger på de kolde fakta. Han slog den så lige som intet menneske på denne jord har kunne før eller efter, trods det faktum at han ligner en tilfældig gut fra senior klubben der skydder 120 slag i snit. Der er en grund til at han adresserede bolden langt bag ved, for ved et naturligt grip kan man via fysiske vinker aldrig være afslappet med en club face lige bag ved. Du kan jo prøve at hæve et jern op med dit grip og så spænde hånden, der vil du finde at dit jerns face bevæger sig et stykke bag bolden, så stiller man sig med face lige bag ved bold, manipulerer man ved tingene, altså omvendt end hvad du forstiller dig. Jeg ved ikke lige hvem du refererer til på billedet, men formegentlig en gut som kunne spille flot golf. og har nævnt det adskillige gange at man godt kan blive en dygtig golfer selvom opstillingen er dårlig, men der skal kompenseres for det i svinget. Ligeledes bliver man ikke nødvendigvis en dygtig golfer af en god opstilling, men selve grundelementet er på plads og det bliver langt nemmere at bygge svinget op omkring. mht dit eksempel om bedstemor så vil bedstemor nok være dårlig undet opstillingen så hvor vil du hen med det eksempel? Du gør heller ikke en gravhund til en væddeløbshest. Men træn du bare som du vil Mads, og Bild du bare dig selv ind, at du bliver dygtigere hvis du overdriver alt du kan i alle henseender. Du har formegentlig slået flere rangebolde en jeg nogensinde kommer til, og har aldrig brudt par. Noget jeg gør mange gange hver sæson. Jeg sover roligt om natten trods dine spøjse eksempler. Quote
osholm Posted August 30, 2017 Report Posted August 30, 2017 Der er vel også en forskel i hvor længe de har spillet golf og hvor meget de har trænet hver især.. det er lidt at sammenligne æbler med linoleumsgulv. ellers helt enig i at god sund opstilling giver et lidt nemmere udgangspunkt til et sundt sving, selvom der er lige så mange sving som der er personer. Quote
Recommended Posts