Jump to content

Recommended Posts

Posted
20 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er nærmest umuligt at have et decideret dårligt sving og alle med en god opstilling og et godt grip kan spille sig solidt ned i single handicap.

Well, det er selvfølgelig en påstand ;)

Men er fuldstændig enig med dig (hvis jeg ellers læser dig korrekt), at langt de fleste problemer kan findes i det "statiske". En god golf ven (og pro) er konstant efter mig på det statiske, når vi spiller. Pisse irreterende når jeg får en lang remse af ting fra ham lige inden jeg skal slå...

Seriøst: Det statiske burde være til at komme over. Byg dig selv en check-liste i hovedet:

- Er dine fødder square?

- Er dine fødder drejet rigtigt?

- Sidder din venstre hånd rigtigt?

- Er du nu sikker på du ikke har for stærk højre?

- Er dine skuldre square/venstre skulder lidt frem?

- Er boldpaceringen ok ifht. slaget?

- Er dit hoved placeret korrekt?

(byg selv videre)

- Tag evt. et 1/4 backswing for at dobbeltchecke (a'la Fowler mfl.)

Det lyder omstændeligt, men med lidt øvelse, så tager det kun få sekunder.

Det er altså 1000 gange nemmere at få det statiske på plads end dynamikken. Og jeg er så meget enig i at forudsætningen for et godt sving er det statiske.

Posted

Hvis man ser på, hvor mange forskellige opstillinger, grips etc. der findes på diverse tours, hos virkelig gode spillere, så vil jeg tillade mig at være uenig i, at de statiske elementer er så afgørende.

Posted
2 timer siden, skrev SPetersen:

Hvis man ser på, hvor mange forskellige opstillinger, grips etc. der findes på diverse tours, hos virkelig gode spillere, så vil jeg tillade mig at være uenig i, at de statiske elementer er så afgørende.

Det er jeg enig i. Funktionalitet > *

Posted (edited)

Følelsen, er for mig den vigtigste del af slaget. Jeg laver altid dårlige slag hvis jeg har en check liste jeg skal igennem der er meget længere end fokus på sving bane og slag flade orrientering, resten sidder bare pr. automatik på de gode. De dårlige slag er jeg overfokuseret på allignment og andre statiske ting, det skal for mig, være en bekymrings samt tanke fri process, og de gode slag bliver der ikke tænkt over, der "gøres" bare.

Det udelukker ikke prøve sving på 20%, lige for at føle sving path i forhold til stance. Det skal føles i "hak" og da jeg bruger mange forskellige stances og sving paths, nytter det ikke noget at tænke det hele igennem, det skal føles, ikke tænkes.

Kender en gut, man altid kan se kigger ned og checker grip, kigger tilbage på sine arme i prøve sving, bruger club til at finde allignment og et hav af andre små statiske sager, han er væsentlig dårligere end jeg til at håndtere en eller anden vilkårlig, eller straightforward situation på banen, fordi han er så opslugt i sine checklister at han slet ikke når til føle punktet hvor ting bare sker uden en eneste tanke, og det er når der er nul tanker de gode slag kommer. Man kan være heldig med checkliste slag, men Tiger har mange gange sagt, at han slet ikke kan huske slag, de kom bare, hovedet var fokuseret på anlæggets design og så slog han bare den boldflugt han havde det bedst med, uden tanker. nogle af de populære eksempler var gigantiske stinger push hooks på HELT lige huller. Husker specielt et punch push hook med et 7er jern ind på pladen, han havde hele dagen haft åben stance, og lige på det slag, ændrede han alt fordi han var i en tilpas agile mental zone uden bekymringer for at bryde det "gammel kendte"

På range er det omvendt, doktor kittel på, udforsk hver en detalje og prøv alle kombinationer af, video, micro adjustments, observer, gik det godt, gik det dårligt, arbejd videre, dér skal der tænkes statisk.

Edited by Gålfer
Posted
1 time siden, skrev Gålfer:

kigger tilbage på sine arme i prøve sving

Det er ikke hvad jeg anser som statisk - det er en del af bevægelsen. 

4 timer siden, skrev SPetersen:

Jeg mener heller ikke at alle skal gøre det ens. Men tilpasse til hvad der passer personligt. Desuden er min hovedpointe, at det er nemmest at korrigere ting der er forkerte før man begynder sit sving.

Hvor mange har f.eks. ikke prøvet at starte tilbagesvinget, og når så ligt at tænke: " hov der er noget galt....nah...det går nok, jeg redder den med .....", hvorefter bolden flyver i en aldeles utilsigtet retning?

Posted (edited)

Ok det her kan godt lyde lidt spirituelt og slægte på sværdkust fra asien.....

Men....

Man kan først lære at fægte når man kan stå helt stille med sit sværd.

Man vil ved ædel fægte kunst lære at det ikke er sværdet der er det dødlige. Det er fægterens bevægelser.

Jeg har ofte øvet at tage jern op fra alle mulige og umulige vinkler. Peje skaft lige ud i luften fra navlen folde rundt om nakken og ramme bolden solidt og perfekt med fulde gardiner.

Nalen kommenterede på en video af en pige på facebook der er er fægter og forstår at det er lige meget hvilken vej ladningen sker. Så vil en god fægter altid ramme hjertet. 

Jeg går af stien hvor følelsen er magten ikke kalkylen og derfor tror jeg ikke på det mekaniske perfekte sving. Spiller skal føle sig godt tilpas så kommer selvtillid og så ruller de i. Intet menneske har nogensinde behersket golfen gennem videnskaben, for igen har scoret under 50 slag på den konto endnu og kun en robot arm kan med mange gentagende kalibreret mulligans på hvert hul. Så det er en fantasi at løbe ned af den vej. 

Jeg kan og er sikkert ikke den eneste. Trække op både udefra og inside og alå både en fade og en draw på begge tilbage træk. Altså betyder det intet i realiteten hvis jeg søger svar i sjælen og skal være ærlig over for mig selv. Og det er jeg.

Tanker og følelser der ligger langt over  niveau, praktisk teknisk træning samt spil.

Denne post er filosofisk og skal tages som filosofi udelukkende.

Edited by Gålfer
Posted
3 timer siden, skrev ronnow:

Hvor mange har f.eks. ikke prøvet at starte tilbagesvinget, og når så ligt at tænke: " hov der er noget galt....nah...det går nok, jeg redder den med .....", hvorefter bolden flyver i en aldeles utilsigtet retning?

Åh, ja. Utallige gange.

Posted
19 timer siden, skrev SPetersen:

Jeg er enig så langt, at flere på touren ikke har en perfekt opstilling, grip og lign., men hvad er også perfekt?

Grundlæggende vil jeg dog påstå, at deres opstilling generelt set med alle paramtre taget i betragtning er lysår foran amatørgolferen. Opstilling indebærer så meget andet end føddernes position. Det er i ligeså høj grad hoftens position, skuldrenes position, afstand til bolden, afstanden til bolden, hvor oprejst man står, vægten på fødderne (hæle eller tåspidser) osv osv osv.

Og starter man svinget med et uhensigtsmæssig udgangspunkt, så skal kroppen manipulere for dette. Det giver ingen mening at stå og træne at tage køllen fladt tilbage for at undgå en fade hvis årsagen ligger et helt andet sted. Det er muligt man kan få dette til at lykkedes, men så skal man pludselig til at kæmpe med fejl i både opstillingen og måde at tage køllen tilbage på.

Jeg ser ekstremt mange amatører som har lært at spille fornuftigt golf på trods af, at deres sving har enorme fejl. De har med sikkerhed en masse glæde i spillet stadigvæk, men på et tidspunkt når de toppen for hvor dygtige de kan blive. Det er simpelthen ikke muligt at gentage sit sving igen og igen hvis man har 5 store fejl man skal kompensere for hver gang.

Det er muligt at Mads mener man skal have prøvet 5000 forskellige sving, og så kan man selv korrigere alt, men der er stadig meget store fejl i hans sving i de videoer jeg har set. Han er stadig en habil single handicap golfer, men de genveje han har lært sig selv kan blive en barriere på sigt, da han pludselig skal korrigere for alt for mange ting.

Posted

Vi får se om en åben alsidig approach er en dårlig ide eller ej. Indtil videre går det kun en vej og det er ikke den forkerte.

Du kæmper selv med at være fastfrosset i et par detaljer fordi du altid har gjort tingene på samme måde og nu er du låst.

Det scenarie ønsker jeg ikke udfolde sig i mit game.

Posted (edited)

Vi får se om en åben alsidig approach er en dårlig ide eller ej. Indtil videre går det kun en vej og det er ikke den forkerte.

Du kæmper selv med at være fastfrosset i et par detaljer fordi du altid har gjort tingene på samme måde og nu er du låst.

Det scenarie ønsker jeg ikke udfolde sig i mit game.

Nu kan jeg se, at du skal have lavet nogle ændringer i dit setup hvis ikke du rende i lign problemer :) Og er jeg er smigret over, at du forsøger at sammenligne vores spil. Hertil mangler du trods alt for meget.

Iøvrigt foretrækker jeg også selv, at stå åbent til mine approachslag, og især med mine wedges.

Når det er sagt så kender jeg ingen golfspillere, uanset om det er amatører eller profesionelle som ikke har nogle tendenser som kommer tilbage med tiden. Selv en vis Tiger Woods havde problemer med hurtige hofter og et køllehoved tabt bag sig. Og han klarede sig vel ganske okay?

Det er bare ingen grund til, at gøre golf sværre end det er. Og korrigerer man sit tilbagesving, og laver otte taller og alt muligt for at kompensere for et dårligt setup, så gør man altså spillet unødigt svært. Jeg vil til enhver tid påstå, at Justin Rose eller Adam Scott har lettere ved at gentage deres sving end Jim Furyk har. Det betyder ikke at Jim Fyruk ikke er en fantastisk golfspiller, men hans sving kræver formegentlig noget mere timing.

Golf handler jo om, at kunne levere køllen ens og så identisk og forudsigeligt som overhovedet muligt. Og skal man korrigere for en masse ting i ens sving fordi man står forkert, så bliver det alt andet lige sværre at gentage. Det svarer i min optik til, at alle 14 køller er lavet vidt forskelligt med forskellig skaftvægt, flex, længder osv. som vil gøre, at svinget skal ændres markant fra kølle til kølle.

Edited by MrSwingKin
Posted

Jim Furyk har sat hele golf verdenen til vægs med en 58'er og sådan er det bare.

Der er slet ikke noget "forkert" i at gøre anderledes end hvad du synes er rigtigt, og du må også prøve at sætte dig ind i, at andre end dig har en anden tilgang til tingene, og måske endda har nemmere ved tingene, det du kalder "forkert" det er muligt det er "forkert" i dine øjne, og du aldrig ville gøre sådan, det er helt fint, men synes det er forkert at belære andre om "rigtigt" og "forkert" for hvis et "forkert" sving i dine øjne, slagter en bane og laver 7 birdies og nul bogeys, er der vel ikke andet at sige til det end det er fremragende spillet, og hvordan spiller så får rykket bolden frem på banen, er i princippet underordnet.

Vi har alle tendenser, og det er hverken forkert eller rigtigt, det er bare sådan det er, og de kommer og går som vinden blæser. Vores opgave ligger i at studere vores bad miss, og korrigere, for det, kontinuerligt.

Posted

Jim Furyk har sat hele golf verdenen til vægs med en 58'er og sådan er det bare.

Der er slet ikke noget "forkert" i at gøre anderledes end hvad du synes er rigtigt, og du må også prøve at sætte dig ind i, at andre end dig har en anden tilgang til tingene, og måske endda har nemmere ved tingene, det du kalder "forkert" det er muligt det er "forkert" i dine øjne, og du aldrig ville gøre sådan, det er helt fint, men synes det er forkert at belære andre om "rigtigt" og "forkert" for hvis et "forkert" sving i dine øjne, slagter en bane og laver 7 birdies og nul bogeys, er der vel ikke andet at sige til det end det er fremragende spillet, og hvordan spiller så får rykket bolden frem på banen, er i princippet underordnet.

Vi har alle tendenser, og det er hverken forkert eller rigtigt, det er bare sådan det er, og de kommer og går som vinden blæser. Vores opgave ligger i at studere vores bad miss, og korrigere, for det, kontinuerligt.

Furyk har misset flere cuts end han har skudt 58, og sådan er det bare.
Egentlig ikke et særligt sigende argument, desuden skriver @MrSwingKin jo også at Furyk er en fantastisk golfspiller, så er jo ikke det der er pointen.
Men det siger sig selv at jo flere bevægelige dele, jo svære bliver det at time det, specielt som motionsgolfer der ikke træner som en professionel, der er ikke noget der hedder rigtigt og forkert i golf, men der er ting der er nemmere at gentage end andet, og det må være det de fleste søger i deres sving, det hjælper ikke meget at "slagte" en bane hvis man skyder 10 over dagen efter, og der tror jeg helt sikkert også at jo mere solid en base, jo mindre finurligheder i løbet af svinget, jo nemmere har man ved at levere køllen til bolden, så ens som muligt hver gang.

• Like 2
Posted

Furyk har misset flere cuts end han har skudt 58, og sådan er det bare.
Egentlig ikke et særligt sigende argument, desuden skriver [mention=2838]MrSwingKin[/mention] jo også at Furyk er en fantastisk golfspiller, så er jo ikke det der er pointen.
Men det siger sig selv at jo flere bevægelige dele, jo svære bliver det at time det, specielt som motionsgolfer der ikke træner som en professionel, der er ikke noget der hedder rigtigt og forkert i golf, men der er ting der er nemmere at gentage end andet, og det må være det de fleste søger i deres sving, det hjælper ikke meget at "slagte" en bane hvis man skyder 10 over dagen efter, og der tror jeg helt sikkert også at jo mere solid en base, jo mindre finurligheder i løbet af svinget, jo nemmere har man ved at levere køllen til bolden, så ens som muligt hver gang.

Det er i den retning jeg tænker. Har man uanede træningsmuligheder, så ville jeg bestemt også være fristet af "jeg skal prøve det hele"-tilgangen (hvis jeg kunne gå på pension nu og kun spille golf hele dagen ville jeg være meget lykkelig). Men jeg spiller ikke kun golf for at blive bedre eller - måske en dag - ligefrem god til det. Mads/Gålfer er anderledes og det har jeg faktisk en stor mængde respekt for. Jeg tror bare ikke hans ekstremt dedikerede tilgang er det rette fit for motionsgolfere, der ikke sidder og analyserer på optagelser af deres sving i timevis. Og jeg tror der er noget i, at der er nogle basale sandheder i golf, som, ja, selvfølgelig har modifikationer; men som er et rigtig fornuftigt sted at starte for os halvdårlige golfere, der er glade, hvis vi får slået en spand bolde på rangen om ugen.

"Game improvement"-jern sælger bedre end blades, og "forgiveness" er det buzzword der synes at stå først på al marketingsmaterialet. Altså er det tydeligt hvad et flertal søger - og forsøger at købe sig til.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted (edited)

Det er rigtigt at har man resourserne ( som jeg ) kan man nå meget længere rundt i krogene, en motions golfer som du også skildre, bør helt klart gå efter en ting af gangen, stille og roligt.

Jeg kan overskue mængden da jeg vælger at tage mig tiden til det, og fortsætter naturligvis med at tæmme sværdkunsten i alle mulige retninger.

For mit vedkommende er golf identitetsløs tidsspild, hvis jeg ikke kan gøre præcis hvad der passer mig, når det passer mig, om det så er uden for rammen af andre spillere, eller inden for rammen, er faktisk ligegyldigt, så længe alle har en glæde ved spillet, og min personlige glæde dør hvis jeg skal spille monotomt, ensatet, det dur min hjerne slet ikke til og det vil den aldrig du til :) Og så er det fint hvis jeg aldrig bliver bedre, eller sågar meget meget dårligere, fordi det er måden jeg ønsker at spille på.

Nu mener jeg dog jeg har fat i den lange ende, for jeg har ikke problemer med at rulle mine hænder fordi jeg altid har gjort det, men jeg kan, og jeg kan lade være, fordi jeg træner det aktivt, det bør andre også gøre, før tingene er for sent og man gror så meget fast i det at det tager en krig at lære, så er det meget bedre at tage tingen i opløbet før det bliver et alvorligt problem, hav sigtet på fremtiden samtidigt med nutiden. Holder alle slagtyper friske i sind og krop. Missionen må være ikke at gro fast og have svært ved at rive sig løs fra dårlige ting, eller at det er umuligt at udføre et slag med en basis kurve eller andet relevant man kunne få brug for på banen.

Edited by Gålfer
Posted (edited)

Har gået runder med en rigtig rar mand der har haft yips i 4 år snart. Det er smertefuldt at se hvor meget han kæmper med det. Han har et langt pænere sving end jeg har, men han kan overhovedet ikke sætte en score sammen.

Har heldigvis aldrig haft yips selv, er der andre her på forum der har, eller haft yips?

Det kunne være sjovt at høre om, selvom det er et tungt emne vel, for dem som har oplevet det, og måske stadigvæk kæmper med det.

Meget apropos, windows update team har en sund indstilling til tingene :)

2017-08-29_21-02-06.jpg.55c6e7ce70bc8a5015d88b3f304cb2c4.jpg

Edited by Gålfer
Posted
21 timer siden, skrev ronnow:

I hvertfald et par gange om ugen ;) 

Min er dog mere sådan tanker ala "Den her trækker du" og det kan mærkes lige så snart den kommer ca halvt op i tilbagevinget :D 

Posted
21 timer siden, skrev ronnow:

Mit venstre håndled knækker indimellem i tilbagesvinget og førhen slog jeg alligvel, selvom jeg vidste det ville gå galt. I dag er jeg bedre til at stoppe svinget, hvis det sker. Og de få gange jeg alligevel slår... Ja så ender den ikke der, hvor jeg havde planlagt. 

Posted (edited)

I tennis, da jeg spillede det meget, kastede vi af og til bolden op i en vinkel der ikke var optimal, så vi lod den falde og preshot rutine gik igang igen, af og til prøvede man jo, og det gik næsten altid galt. som golf spiller bør vi være mere konsekvente med samme rutine. Jeg har dog også prøvet at lave gude slag, hvor jeg hamrede jern direkte ind i en vold bagved bolden i tilbage træk , jern kom fuldstændigt ud af linje jeg påtænkte og alligevel, fordi man holder hovedet roligt, blev slaget super godt. Har også prøvet at kamp slice puts, trække den op alt alt for meget uden for linjen, og de går sku i alligevel, og omvendt, kan man føle man rammer den røv godt, for så at se den er HELT væk og man stirre en 3 put i øjenene, det er noget underligt noget :D

Edited by Gålfer
Posted
25 minutter siden, skrev nAlen:

I hvertfald et par gange om ugen ;) 

Min er dog mere sådan tanker ala "Den her trækker du" og det kan mærkes lige så snart den kommer ca halvt op i tilbagevinget :D 

Den kender jeg godt, min kommer lige når jeg har startet ned svinget og ikke får roteret, men får skudt hoften sidelæns og taber køllen bag mig, når lige at tænke "Fuck den snapper den her" :lol: