Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
44 minutter siden, skrev SPetersen:

Det der med "feel" vs hvordan tingene i virkeligheden ser ud, hvis man ser sig selv på video, har jeg faktisk altid syntes var fascinerende. Jeg har haft flere små "åbenbaringer", hvor jeg troede at mit sving gjorde én ting, men på video gjorde det så noget helt andet.

Der har jeg gjort det omvendt, fuldt ud accepteret og ikke stillet spørgsmål ved, hvad end jeg så på video, i forhold til hvad jeg følte - men der imod haft fokus på, at rette noget visuelt som jeg kunne se ikke så godt ud, rent visuelt, der er dog aldrig nogen af de ændringer der kommer der har gjort at jeg ikke kunne kurve bolden frem og tilbage og tror faktisk, at hvis jeg en dag ændre noget ( tvivler den dag kommer dog ) - der gør jeg ikke kan slå en custom bold flugt, så vil jeg ikke ændre mig på det grundlag - da selve bold flugten trods alt, ihvertfald for mig, er noget mere vigtig end hvordan mit sving ser ud.

Var det ikke Butch der hev en gut op på scenen og sagde, look, beautiful swing, a million players swing like that from high to low handicap, only a faction makes the money however.

Der er flere aspekter i det jo, går man efter et lækkert sving og acceptere handicap 8 f.eks er max man kan nå til, eller rykker man det ene bessefar sving efter det andet og tørre folk under 4 i hcp, konstant.

Og så er der det andet aspekt, svinger man på en måde så bolden rent faktisk bliver ramt ringe, og har stor fordel af at få bedre træf ved en ændring eller 2.

Et pænt sving er ikke lig med lave scores, en dybere forståelse for sine egne grænser og føling med bolden er, og man kan sagtens file på begge dele, uafhængigt af hinanden.

Edited by Gålfer
Posted (edited)

Jeg vil sige, at kender man grundprincipperne i golf, dvs. Opstilling, grip mm, så kan man sagtens træne det selv.

I min optik vil en god square opstilling og et godt grip altid resultere i et godt sving og et lavt handicap.

Problemer med både selvtræning og nogle mindre dygtige pro'er er, at de kigger alt for meget på tilbagesving, og nedsving selvom problemerne stammer et helt andet sted fra.

Det er nærmest umuligt at have et decideret dårligt sving og alle med en god opstilling og et godt grip kan spille sig solidt ned i single handicap.

Swingpath, angrebsvinkel osv osv giver for mig ikke mening før, at man har de fundamentale ting på plads. For mange er det dog knapt så spændende at træne som det andet.

Men ifht topic så kender de fleste vel følelse af, at træneren har rettet noget så markant at det føles sindsygt. Videotræning bekræfter dog en i, at det stadig er indenfor rammen og til det bedre.

Edited by MrSwingKin
Posted
33 minutter siden, skrev ploehmann:

Jeg har lavet den, hvor jeg har lagt en bold på hver side af bolden, og hver gang det lykkedes at ramme bolden i midten uden at ramme de andre har jeg gjort "porten" mindre. Bedst at lave, når der ikke er helt fyldt på range :-D

Det lyder som det jeg har gjort et par gange, dog med den variation at bolden over den bold jeg skal slå til, trækkes til højre og den anden ligger til venstre. Giver det mening? Så man ikke rammer den første bold inden "slå bolden" og ikke rammer den anden efter.

Det øver jeg ikke mere. Det er mere en fornemmelse nu. Jeg kan hurtigt mærke, hvis der er noget galt.

Det var en overgang ret tydeligt hvor meget jeg kom udefra og ind, når jeg kiggede på turf.

• Like 1
Posted

Hvis man har en tendens til "altid" at komme udefra og ind, og aldrig rigtigt har kunne slå en draw konsekvent, kan én ud af mange måder at komme dertil, simpelthen være - at sving i et overdrevet 8 tal, indtil man begynder at fange den fornemmelse der skal til for en draw.

Posted
5 minutter siden, skrev Gålfer:

Hvis man har en tendens til "altid" at komme udefra og ind, og aldrig rigtigt har kunne slå en draw konsekvent, kan én ud af mange måder at komme dertil, simpelthen være - at sving i et overdrevet 8 tal, indtil man begynder at fange den fornemmelse der skal til for en draw.

Ja eller man kan få kigget sine fundamentale ting igennem. Stance, opstilling og grip kan løse alle disse problemer.

omvendt kan store ændringer med fundamentale problemer resultere i, at man aldrig kommer tilbage til neutral men man kæmper forgæves mod de fysiologiske love.

At lege Jim Furik kan virke for nogle på kort sigt, men det er få promille som har et ordentlig setup og i min optik er sofa trænere og dårlige trænere generelt skyld i dette.

Posted (edited)

Følelsen inde i kroppen, er ikke altid løsbar, so to speak med allignment og grip - har man, i mange år slicet alt, skal der grovere midler til end små justeringer, spiller bør lære at hooke bolden via sving banen, ikke de små nuancer. Grunden er rimelig klar, spiller kender ikke fornemmelsen af hvad en draw er med et passivt sving, da det passive sing altid er over toppen, i ned svinget, og ikke i tilbage svinget.

Filmer man en der slicer der begynder at svinge i 8 tal der er spejlvendt af en slicer, trækker spille i 19/20 gange, så tilbage på linjen eller en anelse udenfor, og så kommer godt og solidt inde fra, da man her lære at "strække" ud foran linjen i tilbage svinget, og kan slappe af i nedsvinget og deraf, helt automatisk, uden andre virkemidler, kommer indefra og ud.

En slicer vil i 19/20 tilfælde trække op indefra, og det kan næsten kun kurreres med en modsat rettet følelse, som mange gange skal overdrives før spiller forstår det i kroppen.

Edited by Gålfer
Posted (edited)
6 minutter siden, skrev Gålfer:

Følelsen inde i kroppen, er ikke altid løsbar, so to speak med allignment og grip - har man, i mange år slicet alt, skal der grovere midler til end små justeringer, spiller bør lære at hooke bolden via sving banen, ikke de små nuancer. Grunden er rimelig klar, spiller kender ikke fornemmelsen af hvad en draw er med et passivt sving, da det passive sing altid er over toppen, i ned svinget, og ikke i tilbage svinget.

Filmer man en der slicer der begynder at svinge i 8 tal der er spejlvendt af en slicer, trækker spille i 19/20 gange, så tilbage på linjen eller en anelse udenfor, og så kommer godt og solidt inde fra, da man her lære at "strække" ud foran linjen i tilbage svinget, og kan slappe af i nedsvinget og deraf, helt automatisk, uden andre virkemidler, kommer indefra og ud.

99% af alle slice sving kommer ikke fra svinget men pga. Dårlig opstilling, dvs. Dårlig allignment, forkert afstand til bolden, forkert vægt i opstilling, forkert grip og forkert position af hænderne eller lign. Dvs fejl i den statiske opstilling.

Det giver ingen mening at korrigere svinget hvis årsagen stammer fra noget helt andet. Ja faktisk vil jeg påstå at man allerede der gør, at ens fulde potentiale aldrig bliver forløst da meget træning med forkert teknik bliver umuligt at løse på sigt.

Iøvrigt er et draw sving langt fra det mest optimale for mange dygtige spillere. Jeg kender mange spillere som er scratch og bedre som kæmper en brag kamp for, at komme af med deres draw og deres rotation i hænderne. Langt de fleste vil gerne slå en fade med især jernene.

Edited by MrSwingKin
Posted
5 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg kender mange spillere som er scratch og bedre som kæmper en brag kamp for, at komme af med deres draw og deres rotation i hænderne. Langt de fleste vil gerne slå en fade med især jernene.

Der er håb for mig endnu! ;):lol:

Posted
1 minut siden, skrev MrSwingKin:

99% af alle slice sving kommer ikke fra svinget men pga. Dårlig opstilling

Det er jeg ikke enig i, har set de første 100 slicere stille sig op fint og så kamp push slice den fordi de trækker den op inden for linjen og svinger over toppen, det kan aldrig fixes med småting, det er sving banen den er gal med. De kommer så meget ude fra og ind and den kan lande både 30-40 og 50 meter udenfor fairway i højre, med fin allignment samt grip - som jeg skrev, så kender de ikke, hvad der skal til for at gøre det modsatte og de sidder fast i den fornemmelse at komme over toppen i nedsvinget, og så er der kun en ting at gøre, hvad jeg har breskrevet, og så er det så et spørgsmål om de kan rive sig løs fra overthe top rillen.

Tror generelt det er rigtigt sundt for en golf spiller på alle niveauer at kunne slå både en draw og en fade, og det er helt rigtigt, mange, mig selv inkluderet er ikke udpræget tryk fra tid til anden med at slå en draw da der er forbundet lidt risici ved flugten, en anelse mere aggressivt end en fade som alt andet end lige, er nemmere at slå.

Posted
16 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Iøvrigt er et draw sving langt fra det mest optimale for mange dygtige spillere. Jeg kender mange spillere som er scratch og bedre som kæmper en brag kamp for, at komme af med deres draw og deres rotation i hænderne. Langt de fleste vil gerne slå en fade med især jernene.

"You can talk to a fade, but a hook won't listen." - Lee Trevino

Posted (edited)
17 minutter siden, skrev Gålfer:

Det er jeg ikke enig i, har set de første 100 slicere stille sig op fint og så kamp push slice den fordi de trækker den op inden for linjen og svinger over toppen, det kan aldrig fixes med småting, det er sving banen den er gal med. De kommer så meget ude fra og ind and den kan lande både 30-40 og 50 meter udenfor fairway i højre, med fin allignment samt grip - som jeg skrev, så kender de ikke, hvad der skal til for at gøre det modsatte og de sidder fast i den fornemmelse at komme over toppen i nedsvinget, og så er der kun en ting at gøre, hvad jeg har breskrevet, og så er det så et spørgsmål om de kan rive sig løs fra overthe top rillen.

Tror generelt det er rigtigt sundt for en golf spiller på alle niveauer at kunne slå både en draw og en fade, og det er helt rigtigt, mange, mig selv inkluderet er ikke udpræget tryk fra tid til anden med at slå en draw da der er forbundet lidt risici ved flugten, en anelse mere aggressivt end en fade som alt andet end lige, er nemmere at slå.

Kig på hvor disse spillere har vægten. Sikkert venstre side med en åben opstilling med hofte og skuldre.

Jeg har aldrig set en spiller med et virkelig godt setup som har store udsving i deres swingpatch.

Der er ekstremt mange andre vigtige parametre i den statiske opstilling som skal være på plads, men alligevel træner de fleste den dynamiske bevægelse.

Jeg synes det er en fejl, da de statiske detaljer er langt nemmere at træne, og de statiske ting typisk påvirker den dynamiske bevægelse markant.

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke er træner, men jeg har godt nok set mange halvdygtige spillere i handicap 2-3-4 gå i stå med udviklingen da de fundamentale ting ikke har været på plads. Inkl. Undertegnede. Efter 15 år er det dog yderst svært at ændre nu.

Edited by MrSwingKin
Posted (edited)
37 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Efter 15 år er det dog yderst svært at ændre nu.

Så er jeg på sin vis glad for jeg siden jeg startede, i lige store dele, arbejdede og stadigvæk arbejder med at kurve den begge veje.

Tak for at validere jeg gør det rigtige at spænde over hele kammen og ikke bide mig fast i én ting. 

Håber du får løst det, trods tiden har gjort sit for at gøre det svære, vi er vel ikke være mennesker end at vi godt kan ønske hinanden det bedste, trods alt :)

Edited by Gålfer
Posted
Den 26/8/2017 kl. 00:49 , skrev SPetersen:

Jeg fik en lektion af min pro den anden dag. I forhold til mit spil den sidste måneds tid var det pludselig begyndt at gå stejlt nedad bakke for mig.

Hans løsning var egentlig meget enkelt: Han flyttede mig VIIIIIILDT langt væk fra bolden! Hold nu op, hvor jeg følte at jeg måtte strække hele kroppen og armene fremad for overhovedet at nå til bolden. Det var helt vildt, så akavet det føltes at stå så langt fra bolden og række ud efter den på den måde.

Da jeg så billedet af min stance på den nye måde, var jeg godt nok overrasket over, hvor stor forskel der er på "følelse" og hvordan det reelt ser ud.

IMG_5064.thumb.JPG.98f8bd157f127bd6bd2e4a110b9d4def.JPG

Jeg tør da slet ikke tænke på, hvor tæt jeg har stået på bolden før, men til gengæld så hjalp det rigtig meget på både træf og retning.

Moralen? Sørg for at tjekke din "følelse" på video eller billede - det kan være helt anderledes end du tror!

Havde samme korrektion nogle år tilbage - hvilket har hjulpet. Jeg tjekker selv jævntlig at jeg ikke falder tilbage til min gamle opstilling. Så selvhjælp her er altså et must - hvis man skal bevare en god opstilling.

IMG_1657.PNG

Posted
1 time siden, skrev ploehmann:

Jeg må vist finde kameraet frem på rangen :gys:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kan prøve at tage lidt video af dig i morgen :thumbsup:

Posted (edited)
1 time siden, skrev ploehmann:

Jeg må vist finde kameraet frem på rangen :gys:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Der er intet at frygte.

Det er bare med at komme igang. Hvis du har ambitioner om at udvikle dig som golfspiller og bygge et ordentlig sving. Så skal man i gang med at se sig selv på kamera.

Det har taget mig +2 år at gå fra et hjemmebrygget sving (Læs: Early extension, chickenwing, outside-in swing path, flipping hands, inside take-away, set-up to close to the ball, forkert grip, you name it...), til noget der ser nogenlunde ud. Tro mig, jeg har haft alle klassikerne i mit gamle sving! Og det føles nogle gange som om man går i cirkler. Ting man har rettet tidligere sniger sig langsomt tilbage igen. To skridt frem, 1½ skridt tilbage, osv. Jeg er dog ved at være i bund med de større omlægninger, så nu er der tale om mindre korrektioner. Og så skal der nok bruges en del tid på at få de gode vaner indgroet... Derfor skal man se sig selv på kamera engang i mellem for at tjekke de ting man har arbejdet med. Min erfaring er, at hvis man har rettet det en gang før, går det heldigvis lettere anden, og tredje gang. Det er efter min opfattelse det helt rette tidspunkt at gå i gang nu med svingændringer. Idet sæsonen stort set er ovre. Henover vinteren kan man bruge en masse tid indendørs til at arbejde med sit sving. Så man er klar til banen igen til marts 2018.

Det er bare vigtigt at forstå, at selv små ændringer tager laaaangtid at få indgroet. Og især at "aflære" gamle vaner.

Edited by Smut
Posted
1 time siden, skrev Gålfer:

En app til Ipad der virker super er, V1.

God slowmotion, nemt at gå frem og tilbage i sving sekvensen.

Jeg bruger et A6000 også.

Bruger selv Hudl Technique. Det bruger min pro, hvor alle mine sessioner ligger på.

kan så efter følgende optage mit eget sving og sammenligne det med prosving eller et af mine egne.

Posted
12 minutter siden, skrev Smut:

Bruger selv Hudl Technique. Det bruger min pro, hvor alle mine sessioner ligger på.

kan så efter følgende optage mit eget sving og sammenligne det med prosving eller et af mine egne.

Samme her, fungerer fint.

Posted
18 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er nærmest umuligt at have et decideret dårligt sving og alle med en god opstilling og et godt grip kan spille sig solidt ned i single handicap.

For mig er følgende grundstenen i et solidt sving:

1.God opstilling

2.Korrekt grip

3.God vidde/dybde i tilbagesvinget

4.korrekt rotation (pivot) i nedsvinget

5.rytme/tempo

Jeg fik først rettet 1-3 ind. Hvilket alene ikke giver et solidt sving. Da pkt. 4 var på plads, åbnede der sig en helt ny verden.

problemet er, at rigtig mange roterer om venstre ben, hvilket resulterer i en early extension da man bliver nød til at rejse sig op for at få plads til arme/hænder i træfzonen. Når man lærer at rotere så man får dybde ved at rotere venstre hofte væk, er der jo oceaner af plads til et ordentlig træf.