Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hehe har haft en lign. oplevelse, hvor min eneste svingtanke var at holde mit venstre knæ stille i tilbagesvinget, så det ikke fulgte med mod højre.

Jeg havde så en lektion hos min pro, som egentligt var ok tilfreds i forhold til hvordan det så ud før.

Min følelse var at det venstre knæ stod helt stille, det rørte sig overhovedet ikke mod højre, jeg blev dog klogere da jeg så det på video :) 

Posted

Jeg havde en lignende følelse til min sidste træningssession. Jeg blev bedt om at sænke mit jern, og følte nærmest jeg hende det helt nede mellem anklerne.
På billedet der blev taget, så det ganske fornuftigt ud.
Så det kan hjælpe lige at se sig selv på billeder eller film en gang i mellem.

Posted

Det er lige præcis derfor, at det med at "overdrive" bevægelser i svinget er en god ting. Adam Young har en øvelse, hvor man skal ramme bolden først på tåen, så på hælen og til sidst i sweet spot. Det er netop at arbejde med fornemmelsen af, hvad man laver - at man så at sige træner at forbinde følelse med virkelighed.

Var det ikke noget med, at du tidligt på året var til en træningssession, hvor du også blev bedt om at overdrive noget helt vildt (og hvor overdrivelsen viste sig at ligge i normalområdet) - var det path det drejede sig om? Jeg mener du skrev om det herinde.

Posted
9 timer siden, skrev ploehmann:

Det er lige præcis derfor, at det med at "overdrive" bevægelser i svinget er en god ting. Adam Young har en øvelse, hvor man skal ramme bolden først på tåen, så på hælen og til sidst i sweet spot. Det er netop at arbejde med fornemmelsen af, hvad man laver - at man så at sige træner at forbinde følelse med virkelighed.

Var det ikke noget med, at du tidligt på året var til en træningssession, hvor du også blev bedt om at overdrive noget helt vildt (og hvor overdrivelsen viste sig at ligge i normalområdet) - var det path det drejede sig om? Jeg mener du skrev om det herinde.

Jo, det var mig, der prøvede en øvelse med at finde en meget "venstre" swing path, for at finde "neutral" bagefter.

Det her var dog ikke en øvelse for at overdrive - det var bare noget jeg følte. Jeg havde følelsen af, at jeg virkelig skulle strække mig helt vildt efter bolden, men i virkeligheden blev jeg bare placeret i det rigtige setup med hænderne i den rigtige stilling, som det også kan ses på billedet. 

Posted

En rimelig god grund til af og til at søge professionel hjælp (jeg er bare for nærrig, 250 kr. for 20 minutter). Jeg er stadig ved at samle mod sammen til at filme mig selv - det kan også nogen gange være farligt, hvis man egentlig er blevet ret funktionel, men så pludselig lader sin overkritiske side vælte frem med kritik, når man ser sig selv være "forkert" på en video.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Posted
1 time siden, skrev ploehmann:

En rimelig god grund til af og til at søge professionel hjælp (jeg er bare for nærrig, 250 kr. for 20 minutter). Jeg er stadig ved at samle mod sammen til at filme mig selv - det kan også nogen gange være farligt, hvis man egentlig er blevet ret funktionel, men så pludselig lader sin overkritiske side vælte frem med kritik, når man ser sig selv være "forkert" på en video.

Lige dér er det rart at være medlem i en klub med fri træning (40 min om ugen hedder det sig) inkluderet i kontingentet ;) 

Posted

Lige dér er det rart at være medlem i en klub med fri træning (40 min om ugen hedder det sig) inkluderet i kontingentet [emoji6] 

Det ville jeg elske. Hvor meget var det nu I betalte ekstra i kontingent for det (du har vist skrevet det før, men jeg kan ikke huske det)?

Posted (edited)
3 timer siden, skrev ploehmann:

det kan også nogen gange være farligt, hvis man egentlig er blevet ret funktionel

Rigtigt, og lige op til en vigtig match er det nok ikke godt, hvis man har det skidt med ændringer.

Generelt set, er det altid rigtigt godt at filme sig selv som et element i finetuning vil jeg sige.

Min far har det omvendt af dig, mig, og formentligt mange andre - han spiller KLART bedst, når han går direkte fra en PRO session over på første tee, hvor det hele er friskt.

Har selv brugt film af mig selv rigtigt rigtigt meget, specielt sidste år, har ikke gjort det så meget i år, måske skulle man komme igang igen.

I dag lyder som en god dag at gøre det.

Edited by Gålfer
Posted
Rigtigt, og lige op til en vigtig match er det nok ikke godt, hvis man har det skidt med ændringer.
Generelt set, er det altid rigtigt godt at filme sig selv som et element i finetuning vil jeg sige.
Min far har det omvendt af dig, mig, og formentligt mange andre - han spiller KLART bedst, når han går direkte fra en PRO session over på første tee, hvor det hele er friskt.

Har selv brugt film af mig selv rigtigt rigtigt meget, specielt sidste år, har ikke gjort det så meget i år, måske skulle man komme igang igen.
I dag lyder som en god dag at gøre det.

Jeg tror afgjort der er nogen, hvor film kunne være en hindring. De gode proer ved nok også, hvornår de skal vise det eller ej.

Når man ikke har fag-øjne på kan man også risikere at fokusere på det forkerte, eller endnu værre, komme nedad en blindgyde. Med mindre man er totalt nybegynder er "that guy on the range" med alt for mange gode råd også en potentiel blindgyde, der kan være direkte skadelig og ødelægge den umiddelbare fornøjelse ved spillet.

Men med de timer du har til rådighed, og en mildest talt analyserende tilgang, så giver det nok meget god mening :-) Det lyder nu også til du jævnligt bliver set på af din lokale pro.

Posted

Ja helt sikkert, man skal gøre tingene inden for ens egen komfort zone, det er som du selv siger, skidt, hvis man bare gør noget fordi andre fortæller en noget, eller ryger ned af en blindgyde.

Det har altid haft interessen for mit vedkommende at finde nøglepunkter i det gode sving, specielt ved impact, vi har alle forskellige måder at tage den tilbage på, men alle rigtigt gode spillere ligner hinanden lige når bolden rammes, og det har været mit fokus i film analyse. Hvordan kommer jeg ned med drejet krop så 2 baller stikker bagud, en dobbelt krum ryg. Specielt også lag, brugte jeg video til at forbedre i starten. Jeg havde følelsen af at der var godt med lag, men da jeg startede, så jeg at min lag blev udløst alt for tidligt, så det skulle "overdrives" endnu mere, end den følelse jeg havde, og så kom det stille og roligt til at føles naturligt.

Spiller runder med min PRO, små konkurrencer på indspils området, og så kigger han som regl med når jeg træner, nogle gange hygger vi bare. Det sidste stykke tid har jeg kun kørt på driveren, og spredning, ikke slice eller hook, men udgangs vinklen for når jeg slår driveren godt, går den faktisk ret lige, hvis ikke helt lige, og så er det vigtigt at min udgangsvinkel ikke bliver pullet som er mit miss. Grunden er enkel og gammel kendt, underkrop stopper med rotation igennem bolden for tidligt, så det er faktisk den eneste kommentar som jeg høre ham komme med, ellers fungerer det udemærket.

Posted

Jeg har prøvet noget lig det @SPetersen taler om. Det var bare video.

I et forsøg på at fjerne eller minimere min tendens til at komme "udefra og ind" med udstyret, der gjorde at jeg slicede lidt for meget, bad min træner mig om at svinge mere lodret op i stedet for i en bue bagud. Det var fint nok. Derudover skulle jeg lave et lille 8-tal, eller "krølle" med jernet inden jeg svingede ned igen, så jeg ville svinge mere udad.

Det føltes meget underligt og akavet, og jeg mente jeg lavede et voldsomt sving med jernet i toppen af tilbagesvinget. Da jeg så video'en, var der ingen mærkelig sving at se. Blot jernet der blev ført frem i samme bane som det var ført tilbage.

Posted

Det er sådan i golf, som med et stort træ man prøver at bøje ved at skubbe til det, man ligger mange krafter i, men træet bukker kun en lille smugle.

Et godt billed at have i tankerne, understøtter præcis det du siger Kaizer.

Posted
17 minutes ago, Gålfer said:

Det er sådan i golf, som med et stort træ man prøver at bøje ved at skubbe til det, man ligger mange krafter i, men træet bukker kun en lille smugle.

Et godt billed at have i tankerne, understøtter præcis det du siger Kaizer.

Af hvad ...?

Posted
7 minutter siden, skrev MarkAA:

Af hvad ...?

Han mener jeg er høj som et træ, hvilket er korrekt. Jeg er dog også tynd som et siv, og bøjer ganske nemt...

Posted

Mark, man kan føle man laver noget radikalt anderledes og følelsen i kroppen er "ekstrem" men når det bliver observeret udefra, er ændringen som ofte, ganske lille og i detaljen.

Posted
Jeg har prøvet noget lig det [mention=1515]SPetersen[/mention] taler om. Det var bare video.

I et forsøg på at fjerne eller minimere min tendens til at komme "udefra og ind" med udstyret, der gjorde at jeg slicede lidt for meget, bad min træner mig om at svinge mere lodret op i stedet for i en bue bagud. Det var fint nok. Derudover skulle jeg lave et lille 8-tal, eller "krølle" med jernet inden jeg svingede ned igen, så jeg ville svinge mere udad.

Det føltes meget underligt og akavet, og jeg mente jeg lavede et voldsomt sving med jernet i toppen af tilbagesvinget. Da jeg så video'en, var der ingen mærkelig sving at se. Blot jernet der blev ført frem i samme bane som det var ført tilbage.

Jeg har altid haft held med tanken om, på toppen af tilbagesvinget, at "kaste" køllehovedet skråt bagud, væk fra ryggen, for jeg har samme problem med udefra og ind som dig (mestendels fordi jeg svinger for meget med arme og for lidt med krop). Mark Crossfield har en fin vandflaskeøvelse (hvor man binder en halvfyldt vandflaske fast i en snot på køllehovedet), som tvinger en til at "shallow"e skaftet i fremsvinget. Det lyder lidt som det samme du har været i gang med.

Posted
5 timer siden, skrev Kaizer:

Jeg har prøvet noget lig det @SPetersen taler om. Det var bare video.

Alternativt kan du, når du står på range, lægge et headcover på jorden i den svingbane du døjer med (outside)... - Tilpas tæt på den ønskede svingbane naturligvis..

Når du rammer det er du på afveje ;)

Fungerer også ganske fint med alignment sticks, træklodser og hvad der ellers lige er i nærheden, men bløde genstande såsom headcoveret er ok at ønske ved de første par spande :D 

Posted
16 minutter siden, skrev nAlen:

Alternativt kan du, når du står på range, lægge et headcover på jorden i den svingbane du døjer med (outside)... - Tilpas tæt på den ønskede svingbane naturligvis..

Når du rammer det er du på afveje ;)

Fungerer også ganske fint med alignment sticks, træklodser og hvad der ellers lige er i nærheden, men bløde genstande såsom headcoveret er ok at ønske ved de første par spande :D 

Jeg har lavet den, hvor jeg har lagt en bold på hver side af bolden, og hver gang det lykkedes at ramme bolden i midten uden at ramme de andre har jeg gjort "porten" mindre. Bedst at lave, når der ikke er helt fyldt på range :-D

Posted

Det der med "feel" vs hvordan tingene i virkeligheden ser ud, hvis man ser sig selv på video, har jeg faktisk altid syntes var fascinerende. Jeg har haft flere små "åbenbaringer", hvor jeg troede at mit sving gjorde én ting, men på video gjorde det så noget helt andet.

Men selv Dustin Johnson kan være ramt lidt af det. I denne artikel skriver han om, at han gerne vil forhindre at hans højre knæ retter sig ud, samtidig med at han gerne vil begrænse hoftens rotation: https://www.golfdigest.com/story/dustin-johnson-how-to-improve-consistency

NO: Letting the back knee go straight causes a nasty chain of events for me. My hips turn too far, which lets my arms keep going back after my shoulders complete their turn. As a result, the swing gets real long--past parallel. I can ramp up a lot of speed from this position, but it takes timing on the downswing to save the shot.

YES: It's amazing how just maintaining the flex in my right knee is a cure-all. My hips feel more restricted on the backswing, which makes my arms stop swinging when my shoulders stop turning. That's what it means to be connected. The clubshaft is in a perfect parallel position at the top.

Men når man så ser lidt billeder (eller videoer) af hans tilbagesving, så ser det godt nok ud som om hans højre ben har rettet sig en del ud og samtidig har han en ganske stor rotation af hoften.

Dét eksempel (og andre af samme type) har i hvert fald lært mig, at man skal passe på med at høre/læse hvad folk gør og derefter forsøge at genskabe det for sig selv, for det de "føler" kan være meget langt fra det de rent faktisk gør. Man kan faktisk ende med at prøve at gøre præcis det modsatte af hvad man egentlig bør gøre.