Thomas91 Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Hej Håber i nyder sommeren Jeg kom til at tænke på, hvornår man skifter tee-sted. Her tænker jeg selvfølgelig på hhv. blå/rød/gul/hvid og ikke hvornår boksen flyttes. Er det baseret på hcp eller på hvor langt man slår? Eller kan der også være noget taktisk her? Jeg får eksempelvis 3 streger mere fra gul til hvid. Og hele 7 streger mere fra rød til hvid. Jeg kunne måske godt argumentere for, at jeg ville kunne score stort set ens fra gul og hvid, da der ikke er den store forskel på om jeg slår et 9 eller 7 jern ind. (de er lige ringe ) Hvorimod nogle, måske ældre golfspillere ville drage stor fordel af at spille fra de røde eller måske blå. Fordi de er så pokkers præcise, men til gengæld ikke slår ret langt. Derudover kunne det måske også være med til at afhjælpe langsomt spil. Jeg er med på, at der ikke er nogle regler for det i private runder. Det er mere tænkt som et oplæg til debat og deling af meninger. Så hvad syntes i? Quote
Jam, GLFR Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Jeg spiller oftest for det der svarer til gul, eller en afstand omkring 5500 meter, også selvom jeg er en af dem der slår tosset langt. Nogle gange kan jeg dog godt finde på at lokke mine medspillere med til en runde fra fx 52 eller 48 (blå eller rød), hvis det skal gå lidt hurtigere. For en der slår meget langt kan jeg egentlig også godt lide udfordringen i et lidt kortere bane, der skal man nogle gange tænke lidt anderledes fra tee-stedet. Jeg er generelt stor fan af skiftet over til hektometer-navngivning, da det lige netop promoter at folk lidt lettere kan gå ned i tee. Der er sku ikke mange herrer der vil være med til at spille fra dame. Men en hurtigere runde fra 49 kan de godt overtales til. Quote
Thomas91 Posted August 15, 2017 Author Report Posted August 15, 2017 12 minutter siden, skrev Jam, GLFR: Jeg spiller oftest for det der svarer til gul, eller en afstand omkring 5500 meter, også selvom jeg er en af dem der slår tosset langt. Nogle gange kan jeg dog godt finde på at lokke mine medspillere med til en runde fra fx 52 eller 48 (blå eller rød), hvis det skal gå lidt hurtigere. For en der slår meget langt kan jeg egentlig også godt lide udfordringen i et lidt kortere bane, der skal man nogle gange tænke lidt anderledes fra tee-stedet. Jeg er generelt stor fan af skiftet over til hektometer-navngivning, da det lige netop promoter at folk lidt lettere kan gå ned i tee. Der er sku ikke mange herrer der vil være med til at spille fra dame. Men en hurtigere runde fra 49 kan de godt overtales til. tak for dit svar! Jeg havde faktisk slet ikke set det fra tids-perspektivet. Men det er da et godt argument. Hvad er grunden til, at du ikke spiller fra hvid? Jeg er enig i beskrivelsen af teestederne. Det er jo nærmest sexistisk at kalde det en dame tee. Jeg syntes at især begyndere burde starte på de forreste tees for spillehastighedens skyld og ikke mindst for spilleglæden. Det samme med det lidt ældre publikum. Jeg ser ofte, at de står med drivers og køller på par 3 hullerne fordi de pinedød skal spille fra gul. Det må de jo selvom, men jeg tror bare de ville få en bedre oplevelse, hvis de gik længere frem. Det er jo ikke meningen, at man skal slå driver ind til en green. :-) Quote
StufMeister Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Her er hvad jeg har skrevet til vores bestyrelse for noget tid siden. Håber det kan give en idé. Jeg oplever flere gange problemer med, at vores tee-steder er betegnet med farver og øgenavne, fremfor længde.Vores rød tee-sted betegnes i daglig tale som dame-tee og jeg møder mange spillere (primært mænd), som aldrig kunne drømme om at nedværdige sig selv til at spille fra dette tee-sted, trods at deres handicap og længde på slag, slet ikke er til at spille på gul eller hvid.Det samme gør sig gældende med pink tee som betegnes som ”begynder” tee. På trods af at der er flere ældre personer der burde spille fra denne længde, da det passer bedre til deres slaglængde og handicap.Der er adskillelige juniorer der slår længere end de fleste mænd, og adskillelige damer der også slår længere end de ældre mænd. Alligevel spiller damerne næsten konsekvent fra dame-tee og mændene fra gul.Problemet med at spille på for lang en bane, indebærer runder der tager for lang tid, og til tider en opgivenhed, fordi man aldrig når GIR på nogen af hullerne.Hvis man i stedet spiller fra et tee-sted der passer med sin spillelængde, vil man opnå flere GIR og man vil opleve at spillet blive sjovere, fordi chancen for PAR bliver større.Folk vil begynde at spille et spil, hvor de rent faktisk får en bedre golfoplevelse, med flere point på kontoen, fordi de lige pludselig kan nå green i 1 for par-3 huller, 2 for par-4 huller og 3 for par-5 hullerne. Et HIO er stadig et HIO uanset om det er fra hvid eller rød tee.Det er en holdningsændring der skal til, og dette tror jeg vil kunne opnås hvis man fjerner farvebenævnelsen for tee-stederne, og i stedet benævner dem med længder.Det vil nok blive svært at få denne holdningsændring igennem for voresneksisterende spillere i klubben, men for vores green-fee-spillere vil det give en bedre anbefaling, og en nemmere stillingstagen til hvilken tee, man bør spille fra.Dvs. for vores tilfælde vil det indebære 6 tee-steder62 (6222 meter - hvid)58 (5762 meter - gul)55 (5516 meter - grøn)53 (5304 meter - blå)49 (4889 meter - rød)42 (4246 meter - pink)Ud fra en anbefaling som tager udgangspunkt i længden på sit drive, kan man hurtigt se hvilken længde man burde spille fra.Der er en tommelfingerregel der har disse længder: (http://www.golfdigest.com/story/usga-pga-golfers-are-playing-w)Direkte cirka-oversat til meter:Drivinglængde Længde på bane275 m 6500 - 6800250 m 6100 - 6300230 m 5600 - 5800205 m 5300 - 5500180 m 4700 - 4900160 m 4000 - 4200135 m 3200 - 3400115 m 2500 – 280090 m 1900 - 2100Længderne er konverteret ud fra anbefalingen på ovenstående link, og man kan garanteret godt finde nogle andre anbefalinger fra eksempelvis DGU, men om de lige stemmer på meteren er ikke det vigtige.Ud fra disse længdeanbefalinger burde jeg spille en banelængde der er ca. 5300 – 5500 meter lang, hvilket betyder at jeg burde spille blå eller grøn tee, for at få mest ud af mit spil. Til tider burde jeg også spille rød, men gul og hvid er, rent teoretisk, for lang til mig, til at jeg får noget ud af den. Alligevel spiller jeg konsekvent fra gul, da dem jeg spiller med, aldrig kunne finde på at spille fra dame-tee J. Jeg forsøger dog at påvirke dem til at gå længere frem.Der skal selvfølgelig også skæves til handicap, da det ikke udelukkende er længden på drivet der er gældende. Der kan jo sagtens være kortslående lav-handicap spillere, som så bare er geniale på deres korte spil.Eventyrgolf i Odense har blandt andet lavet deres tee-steder om til længdeangivelse, med en spilleanbefaling ud fra handicap: http://www.eventyrgolf.dk/dk/vis-nyhed-53/?id=125.Jeg vil slutte mit forslag med lidt links som debatterer problematikken med for lange baner. Så mangler vi bare at fjerne farvekoden, øgenavnene, og gå til længdeangivelse i stedet.http://www.golf.dk/content/er-du-langt-tilbagehttp://golfonline.dk/forums/topic/maend-og-rodt-tee-sted/http://golf.about.com/od/beginners/f/bfaq_whichtees.htmUSGA og PGA kører en kampagne der hedder teeitforward, som netop anbefaler spillere at spille fra et tee-sted der passer til ens længde https://www.usga.org/teeitforward/Sammen med en lille video fra Jack Nicklaus http://www.usga.org/content/usga/home-page/videos/2015/03/18/tif_nicklaus_pgausga-4119775415001.html.http://www.pga.com/pga-and-usga-step-new-sets-tees-in-nationwide-tee-it-forward-initiative 1 1 Quote
Thomas91 Posted August 15, 2017 Author Report Posted August 15, 2017 4 minutter siden, skrev StufMeister: Her er hvad jeg har skrevet til vores bestyrelse for noget tid siden. .... Tak for et rigtig godt svar! Jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg synes også dine længder giver meget god mening set ud fra mit eget perspektiv. Jeg burde nok spille fra en "orange" tee midt imellem den gule og den røde Quote
Gålfer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) Jeg spiller blandet tee steder. Vi har 4 kombinations muligheder, alt fra blå der skal laves en 66'er for 36 point på og så op til gul. Hvert tee sted giver en ny bane, nye kølle/jern samt course management overvejelser, jeg kan varmt anbefale at spille varieret, i stedet for at brænde fast i gule klodser, hvilket jeg mener er en kende ide forladt, altid at spille. Man lære meget af at variere, og så er det ikke altid de samme sure jern man skal ha op af baggen, god balast! Vi er skiftet fra ( heldigvis ) de noget bias'ed farvede klodser og i stedet bare skriver banens længde/100 altså er en bane der spilles omkring 4800 meter, kaldt 48 og så fremdeles. Man kan ikke gøre noget ved alphahan slænget der kun mener golf kan spilles fra bagerste klodser, lad dem bare tro de har fat i den lange ende, siger jeg bare, med et glimt i øjet Edited August 15, 2017 by Gålfer Quote
Kaizer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Vi har 3 tee steder: 48, 53 og 59. Klubben anbefaler dette: hcp. +6,0 til hcp. 15,0 spiller fra tee 59 hcp. 15,1 til hcp. 26,0 spiller fra tee 53hcp. 26,1 til hcp. 54 spiller fra tee 48 Der er en del herrer der altid slår ud fra 59 selv om spillet ikke er til det. Det må være noget "macho noget", for hvorfor ikke vælge en tee der giver større mulighed for en god runde? Der er stort set ingen herrer der spiller fra 48, og mange omtaler den stadig som dame tee, selvom det er et par år siden de skiftede navn. Jeg spiller næsten altid fra 53, da jeg altid ender i B-gruppen i turneringer, så jeg kan lige så godt øve mig fra tee 53. Ved klubmesterskabet skal alle herrer slå ud fra 59, så jeg tager typisk et par runder derfra en uges tid inden turneringen. Det ville ellers give fint mening for mig at slå ud fra 59, da jeg pt. har 18 slag fra 53. Jeg ville få 3-4 ekstra slag på de sværste huller. 1 Quote
nAlen Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Spil dem du lyster, og som du føler "passer" til niveauet.. Kan du nogenlunde ubesværet flytte en bold 200+ meter, giver det ikke ret meget mening at spille de forreste (medmindre man selvfølgelig bare leder efter en enkelt lille hyggelig hurtigt runde)... Jeg spiller overvejende de sløjfer og teesteder jeg ved jeg skal spille i næste turneringsrunde - Det giver mest mening i mit hoved 1 Quote
Gålfer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) 19 minutter siden, skrev Kaizer: for hvorfor ikke vælge en tee der giver større mulighed for en god runde? Der er 2 grunde, nu her på forum er det sådan at det direkte frarådes fra forkskellige sider at spille andet end de bagerste klodser, hvilket jo er god grobund for diskussion da vi er andre der deler en anden opfattelse af det at lære/forbedre sig i golfen, som helhed. Der menes at man ikke spiller "rigtig golf" og det er ubrugligt når man rammer Tour niveau, det folkene bare lige glemmer i den sammenhæng er at ingen rammer det niveau, altså teoretisk, der er jo en enkelt der slipper igennem med en 4-10 års mellemrum, så det er et relativt komisk argument. Den anden grund er jo stolthed, man er kun en rigtig mand hvis man kravler ned bagved, skide være med man laver en 95'er og er 10 over på forni, det er det at stå nede bagved der dur og KUN det, altså for dem. Dette er også rimeligt grinagtigt i min optik. Fokuser på de forreste klodser, gå banen i par reglmæssigt derfra, eller under, og ryk baglæns indtil du rammer de klodser der gør du går i par eller lidt under og eksperimenter med klodser lidt længere tilbage, hvis man er ganske normal hygge golfer. Man tager sit golf kort på en par 3 bane, altså par 3 ikke også, og de er ekstremt korte, naturligvis vil drengene ud første dag på par 5 hullerne når kortet er fået og slice 4 slag i hækken pr automatik, vanskligere er det ikke at analysere en mands hjerne og hans behov for at føle sig som en helveds til karl. Så tag nu at gå i små skridt i stedet for, par 3 banen, så tæm de forreste klodser på stor bane og ryk gradvist baglæns. Edited August 15, 2017 by Gålfer Quote
Golfkid Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 5 minutter siden, skrev Gålfer: Der er 2 grunde, nu her på forum er det sådan at det direkte frarådes fra forkskellige sider at spille andet end de bagerste klodser, hvilket jo er god grobund for diskussion da vi er andre der deler en anden opfattelse af det at lære/forbedre sig i golfen, som helhed. Der menes at man ikke spiller "rigtig golf" og det er ubrugligt når man rammer Tour niveau, det folkene bare lige glemmer i den sammenhæng er at ingen rammer det niveau, altså teoretisk, der er jo en enkelt der slipper igennem med en 4-10 års mellemrum, så det er et relativt komisk argument. Den anden grund er jo stolthed, man er kun en rigtig mand hvis man kravler ned bagved, skide være med man laver en 95'er og er 10 over på forni, det er det at stå nede bagved der dur og KUN det, altså for dem. Dette er også rimeligt grinagtigt i min optik. Det kan blandt andet være mig du hentyder til her, men du har misset budskabet... Ingen har snakket om, at man partout skal spille fra det bageste teested hver gang! Jeg er fuldstændig enig med det @StufMeister skriver. Man skal spille fra det teested, som passer til ens længde Altså, kan man slå bolden mellem 275-300 meter, som du mener du kan, så giver det absolut ikke nogen mening at rykke frem i bussen. Der er det klart backtee som er den bedste og mest reelle udfordring. Omvendt, kan man ikke flytte bolden 185-190 meter, så giver det ikke nogen mening at spille fra næstbageste teested. Så er et af de to forreste (hvis vi antager der er 4 i snit pr bane) et klart bedre match og den klart bedste udfordring. Med en driverlængde på 185-190 meter, så får man ligeså lidt ud af fra backtee, som man gør fra de forreste teesteder med en driverlængde på 275-300 meter 1 Quote
Gålfer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Lige nu, skrev Golfkid: Man skal spille fra det teested, som passer til ens længde Nu er der jo typisk 13 stokke i tasken ud over putteren, de går alle sammen forskellige længder, derfor vælger man værktøjet der passer til situationene, og lader IKKE driverens længde være den absolutte og eneste takt stok for hvor man skal slå ud fra, det er for snævert og ikke gavnligt mener jeg. Quote
Golfkid Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) 5 minutter siden, skrev Gålfer: Nu er der jo typisk 13 stokke i tasken ud over putteren, de går alle sammen forskellige længder, derfor vælger man værktøjet der passer til situationene, og lader IKKE driverens længde være den absolutte og eneste takt stok for hvor man skal slå ud fra, det er for snævert og ikke gavnligt mener jeg. Så du er lodret uenig i det @StufMeister og jeg mener? Hvis det er tilfældet, så opgiver jeg allerede nu og accepterer at vi ikke bliver enige. Jeg har det stikmodsat og mener at man selvfølgelig skal spille fra det teested som giver den mest reelle udfordring. Andet er åndssvagt. Specielt hvis man slår rigtig langt og har ambitioner med spillet, så er det altså kun de bageste klodser der tæller og derfra man udvikler sig. Ellers får man et chok når man pludselig står over for 3-4 420+ meter par 4 huller på en runde Det er min holdning. Du har det modsat, fair nok. Edited August 15, 2017 by Golfkid Glemte noget Quote
ronnow Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 Jeg spiller normalt fra det jeg bedømmer som "standard herre.... gul om i vil). Det er typisk 5300-5600m, men nogle baner sniger sig op på 5800stykker. På hjemmebanen spiller jeg af og til rød med stor fornøjelse. Det er en god variation i forhold til min "standard plan" fra gul. Det giver lidt træning i nogle slag du ikke nødvendigvis får fra din standard tee + træning i at tænke golf. Når jeg spiller længere baner, hvor der evt er lange par-4, som jeg har svært ved at nå i 2, så bruger jeg altså det hersens hcp, som har tildelt mig nogle slag. Og der reserverer jeg bare passende slag til de par 4. Dvs, jeg kan sagtens vurdere: "den når jeg næppe i 2", og så er planen måske "4-jern, 6-jern-wedge-putter" og så en "sikker" bogey...og så tage de bonus par's der dukker op (som der skal komme når planen på et andet huld fucker op) Quote
Gålfer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) Hvis man slår rigtigt langt, har man aldrig nogen sinde brug for at fiske sit 5er jern op til approach slag, og man bliver halv skidt til at slå sit 5er jern fordi man spiller klodser der ikke passer til sit 5er jern. Hvis man slår rigtigt langt, så spiller man sit 5er jern fra tee og har en pitch ind anyways fra andre klodser, og får spillet sit 5er jern ofte og styrker sig i at slå sit 5er jern. Det, fra en tee længde der passer med at kunne slå fuldt 5er jern og pitch f.eks. Det er nok der vi ikke deler samme opfattelse af at det er vigtigt at kunne slå alle sine værktøjer. Det er ikke godt kun at have en slidt driver og pitch. Edited August 15, 2017 by Gålfer Quote
Casper Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 2 timer siden, skrev Thomas91: Hej Håber i nyder sommeren Jeg kom til at tænke på, hvornår man skifter tee-sted. Her tænker jeg selvfølgelig på hhv. blå/rød/gul/hvid og ikke hvornår boksen flyttes. Er det baseret på hcp eller på hvor langt man slår? Eller kan der også være noget taktisk her? Jeg får eksempelvis 3 streger mere fra gul til hvid. Og hele 7 streger mere fra rød til hvid. Jeg kunne måske godt argumentere for, at jeg ville kunne score stort set ens fra gul og hvid, da der ikke er den store forskel på om jeg slår et 9 eller 7 jern ind. (de er lige ringe ) Hvorimod nogle, måske ældre golfspillere ville drage stor fordel af at spille fra de røde eller måske blå. Fordi de er så pokkers præcise, men til gengæld ikke slår ret langt. Derudover kunne det måske også være med til at afhjælpe langsomt spil. Jeg er med på, at der ikke er nogle regler for det i private runder. Det er mere tænkt som et oplæg til debat og deling af meninger. Så hvad syntes i? Du skal spille fra de klodser, der giver dig størst nydelse ved golf spillet. Jeg kan ikke se hvad hcp du har, men der hvor jeg mener at det kan have en betydning er hvis du begynder at skulle spille danmarksturneringen eller rangliste turneringer, for der spille man fra back tee, og der giver det selvfølgelig mening at bruge størstedelen af sin tid fra de klodser, der er selvfølgelig nogen der synes det er sjovere at kunne fremvise scores under par fra de kortere klodser, men de runder er ikke meget værd hvis man skyder +15 til turneringerne fra de bagerste, fordi man ikke vant til at spille de længder. 1 Quote
Golfkid Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) 6 minutter siden, skrev Gålfer: Hvis man slår rigtigt langt, har man aldrig nogen sinde brug for at fiske sit 5er jern op til approach slag, og man bliver halv skidt til at slå sit 5er jern fordi man spiller klodser der ikke passer til sit 5er jern. Hvis man slår rigtigt langt, så spiller man sit 5er jern fra tee og har en pitch ind anyways og får spillet sit 5er jern ofte og styrker sig i at slå sit 5er jern ind på pladen. Det, fra en tee længde der passer med at kunne slå fuldt 5er jern og pitch f.eks. Det er nok der vi ikke deler samme opfattelse af at det er vigtigt at kunne slå alle sine værktøjer. Det er ikke godt kun at have en slidt driver og pitch. Man slår rigeligt med 5-jern i approachslagene, det vil du opdage hvis du en dag spiller fra backtee - prøv det På baner der er 63-6500 meter, så slår du bestemt længere jern ind til greens, primært på par 3 hullerne. Det er den type baner jeg oftest spiller, når jeg spiller turnering, så hvorfor skulle jeg spille fra andet til daglig? du burde også spille så langt bagfra som muligt, med de ambitioner du har... Ligesom jeg synes, at folk der ikke slår så langt, burde spille fra en kortere tee end "gul" eller hvad vi kalder den Edited August 15, 2017 by Golfkid Ramte gem for tidligt Quote
ronnow Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 4 minutter siden, skrev Gålfer: Hvis man slår rigtigt langt, har man aldrig nogen sinde brug for at fiske sit 5er jern op til approach slag, Det er jo ikke rigtigt. Se blot proerne, som ikke så sjældent har 180-200 i 2. slaget, hvilket nok er omkring en 5'er for de fleste. Og der kan være mange grunde til at de har "valgt" et langt 2. slag...... Quote
Gålfer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) 10 minutter siden, skrev Golfkid: Man slår rigeligt med 5-jern i approachslagene, det vil du opdage hvis du en dag spiller fra backtee Rigtigt, og man score 15 slag værre samlet set, der er jo en grund til de tildelte slag er en del af ligningen. Jeg føler bare at det giver mest golf-lykke at være tæt eller under par, hvor end de klodser så måtte stå, og for langt de fleste er det ikke hvide klodser. Se med på den her ronnow, vi ser bort fra 7800 baner og i mit tilfælde fokuserer på at bryde banens par i den samlede helhed. Edited August 15, 2017 by Gålfer Quote
SimonOerslund Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 (edited) Jeg ville til hver en tid vælge det tee-sted, der giver mig den "bedste" udfordring. Ved bedste udfordring skal forstås den længde bane du kan gå ind til ved godt mod og tænke at du har en reel chance - omend at du skal spille dit ypperste og koncentrere dig om hvert eneste slag. Bevares, det kan sagtens være udfordrende at spille en kortere længde bane, men har man ambitioner om en dag at gå flotte runder fra bagerste tee, så må man også teste sine grænser og på sigt spille sig forbi dem. Noget med en elefant og én bid ad gangen... Edited August 15, 2017 by SimonOerslund 1 Quote
Kaizer Posted August 15, 2017 Report Posted August 15, 2017 2 timer siden, skrev Thomas91: Jeg syntes at især begyndere burde starte på de forreste tees for spillehastighedens skyld og ikke mindst for spilleglæden. Det samme med det lidt ældre publikum. Jeg ser ofte, at de står med drivers og køller på par 3 hullerne fordi de pinedød skal spille fra gul. Det må de jo selvom, men jeg tror bare de ville få en bedre oplevelse, hvis de gik længere frem. Det er jo ikke meningen, at man skal slå driver ind til en green. :-) Vores begyndere starter også fra forreste tee (48). Til begyndermatcherne hvor der er øvede spillere med, spiller alle fra 48. Jeg blander mig ikke hvad folk hiver frem fra tasken på tee. Jeg ser også ældre spillere hive en driver frem på et par 3 hul på 110-115 meter. Hvis det er det de vil slå med, så skal de endelig slå løs. (For et par år siden lavede en herre på 82 sit 2. HIO på ovennævnte hul med driver. Ramte vandet, bolden slog smut, trillede op på greenen og så røg den i hul). Quote
Recommended Posts