Jump to content

Recommended Posts

Posted
42 minutter siden, skrev Golfkid:

Tiger har om nogen haft passive hænder

Husker bare Tiger Mental state, fra hans begyndelse, det var i fingrene han lærte at tøjle forbindelsen mellem hans kreativitet og kroppen, han så alle mulige kurver, han kunne ikke se en, han så dem alle samme, på samme tid, efter hans egne ord.

Posted
2 minutter siden, skrev Gålfer:

Husker bare Tiger Mental state, fra hans begyndelse, det var i fingrene han lærte at tøjle forbindelsen mellem hans kreativitet og kroppen, han så alle mulige kurver, han kunne ikke se en, han så dem alle samme, på samme tid, efter hans egne ord.

Jo jo, bestemt, men det gør ikke at han svirper håndleddene i svinget. Han har ret passive hænder, ellers ville køllehovedet forsvinde venstre om hænderne efter bolden og det gør de på ingen måde, de bliver flot ude foran :) 

Hvordan du slår en punch cut med aktive hænder kan jeg ikke få ind i mit hoved. Kan se en stor draw med aktive hænder, men på ingen måde en flad cut :/ er det fordi du åbner køllen igennem eller flipper hænderne som på et flopslag? I min verden er det to modsætninger du snakker om :D 

Posted

oh det med svirp, det er jo kun fart, du ved, hive med venstre og skubbe med højre for at få mere fart i køllehovedet, lidt ala en stor bøf på 1.97 der vejer 140 kilo, der trækker tilbage til vandret og smækker igennem for fulde gardiner langt ud over 200 med et 5er jern f.eks. hvor han slet ikke får fuld tilbage træk, det er fordi han er særdeles aktiv i hænderne der kommer fart, hænder og underarme er stærke :)

Punch cut kræver helt klart for mig et bevidst aktivt indgreb, slipper jeg er det en draw, så jeg holder og låser aktivt med hænder.

Posted
4 minutter siden, skrev Gålfer:

oh det med svirp, det er jo kun fart, du ved, hive med venstre og skubbe med højre for at få mere fart i køllehovedet, lidt ala en stor bøf på 1.97 der vejer 140 kilo, der trækker tilbage til vandret og smækker igennem for fulde gardiner langt ud over 200 med et 5er jern f.eks. hvor han slet ikke får fuld tilbage træk, det er fordi han er særdeles aktiv i hænderne der kommer fart, hænder og underarme er stærke :)

Punch cut kræver helt klart for mig et bevidst aktivt indgreb, slipper jeg er det en draw, så jeg holder og låser aktivt med hænder.

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvad du mener :) når du siger svirp, snakker du så lag? Det lyder ikke som om du snakker om håndled, selvom det er det jeg forbinder med svirp eller aktive hænder? Så beklager hvis jeg er noget forvirret..

Så du roterer dine hænder rigtig meget, når du slår en cut? Og meget passive og låste hænder når du slår en draw? :)

Posted (edited)
1 time siden, skrev Golfkid:

Så du roterer dine hænder rigtig meget, når du slår en cut? Og meget passive og låste hænder når du slår en draw?

Yes. Jeg slår et punch cut med Hogan venstre hånd lukket ved impact, dustin johnson på toppen af svinget, når jeg addreserer bolden står jeg med normalt grip, hvilket er rimeligt neutralt. Det er i nedsvinget jeg cupper den lukket, og så bukker jeg nedaf samtidigt for at komme indefra og ud, da jeg svinger tilbage indefra og ud, og med cupping og bukket, så ryger den på en indre bane af tilbagesvinget, men selve buen er ude fra og ind, så kommer der en lavere push cut. God til venstre til højre bane design, lavede en i dag faktisk, nøjagtigt, og så lige har den på film, den blev ikke ødelagt.

I en draw? bare slå, kroppen har 2 akser den driver frem på, både fremad, og ikke at glemme, ud af ( den del der skaber draw ved passive hænder )

1 time siden, skrev Golfkid:

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvad du mener :) når du siger svirp, snakker du så lag? Det lyder ikke som om du snakker om håndled, selvom det er det jeg forbinder med svirp eller aktive hænder? Så beklager hvis jeg er noget forvirret..

Håndklædet der svirper, du ved, jo hårdere du rykker BAGLÆNS, jo højere er knaldet, jo hurtigere svirper spidsen. Man bruger krafter og trykker og hiver og manipulerer med kraft i muskler for at få mere fart på, altså som én metode, en udemærket metode, hvis man allerede svinger kroppen og armene med maximal mulig hastighed, så kan der komme lidt svirp på i bunden, det er sådan jeg laver mine bedste slag helt klart, det hele går bare rigtigt hurtigt på et kort område, i og omkring udløsnings området, altså der hvor, sådan en som jeg, sagtens kan finde på at komme derfrem ved at bruge mine muskler i underarme og hænder til at "peppe" farten lidt op, uden at skulle rotere kroppen hurtigere.

Lag skal der vel lidt til, ellers bliver det op af bakke :) De er jo guld værd når der skal udløses i det lille område omkring bolden, gør det mege nemmere at svirpe med håndklædet IMO :)

Edited by Gålfer
Posted
8 minutter siden, skrev Gålfer:

Yes. Jeg slår et punch cut med Hogan venstre hånd lukket ved impact, dustin johnson på toppen af svinget, når jeg addreserer bolden står jeg med normalt grip, hvilket er rimeligt neutralt. Det er i nedsvinget jeg cupper den lukket, og så bukker jeg nedaf samtidigt for at komme indefra og ud, da jeg svinger tilbage udefra og ind, og med cupping og bukket, så ryger den på en indre bane af tilbagesvinget, men selve buen er ude fra og ind, så kommer der en push cut.

I en draw? bare slå, kroppen har 2 akser den driver frem på, både fremad, og ikke at glemme, ud af ( den del der skaber draw ved passive hænder )

Håndklædet der svirper, du ved, jo hårdere du rykker BAGLÆNS, jo højere er knaldet, jo hurtigere svirper spidsen. Man bruger krafter og trykker og hiver og manipulerer med kraft i muskler for at få mere fart på, altså som én metode, en udemærket metode, hvis man allerede svinger kroppen og armene med maximal mulig hastighed, så kan der komme lidt svirp på i bunden, det er sådan jeg laver mine bedste slag helt klart, det hele går bare rigtigt hurtigt på et kort område, i og omkring udløsnings området, altså der hvor, sådan en som jeg, sagtens kan finde på at komme derfrem ved at bruge mine muskler i underarme og hænder til at "peppe" farten lidt op, uden at skulle rotere kroppen hurtigere.

Lag skal der vel lidt til, ellers bliver det op af bakke :) De er jo guld værd når der skal udløses i det lille område omkring bolden, gør det mege nemmere at svirpe med håndklædet IMO :)

Vi snakker ikke om det samme tror jeg, hvilket nok er en god ting. Jeg synes jo ikke at Hogan roterer hænderne voldsomt meget, i forhold til mange andre :) det er svært på skrift, men når jeg snakker om roterende hænder, så tænker jeg på når højre hånd ruller (meget) over venstre hånd omkring impact, for en højrehåndsspiller. Det synes jeg ikke Hogans gør, han har bare masser af lag. 

Det du siger med håndklædet er hvad jeg vil kalde lag. Det er sådan jeg forestiller mig det du mener. Altså lag, i den sidste del af svinget og så bliver den udløst til sidst :) 

Men jeg synes stadig det er risikabelt, at bruge hænderne meget i svinget. Det kan spillere som Hogan og andre legender slippe afsted med, men det er altså ikke ligeså nemt som for den almindelige golfer. Det vil give alt for meget spredning :) 

Posted
12 minutter siden, skrev Gålfer:

Yes. Jeg slår et punch cut med Hogan venstre hånd lukket ved impact, dustin johnson på toppen af svinget, når jeg addreserer bolden står jeg med normalt grip, hvilket er rimeligt neutralt. Det er i nedsvinget jeg cupper den lukket, og så bukker jeg nedaf samtidigt for at komme indefra og ud, da jeg svinger tilbage indefra og ud, og med cupping og bukket, så ryger den på en indre bane af tilbagesvinget, men selve buen er ude fra og ind, så kommer der en lavere push cut. God til venstre til højre bane design, lavede en i dag faktisk, nøjagtigt, og så lige har den på film, den blev ikke ødelagt.

Nu har jeg læst det 5 gange og forstår det stadig ikke... 

Måske videoen forklarer det bedre ?

Posted (edited)

Yeeah maaan, det er RØV vanskeligt at forklare på tekst, lol.

Kigger på det til morgen kaffen :)

Videoboy in the morning.

Lasse, vi siger de samme ting, bare på helt forskellige måder, det er griner nok. Og det der med at rulle lyder ikke som noget jeg har gjort meget i, synes ikke rigtigt det er så fedt? Så skal de jo startes ud i retningen af hvor navlen pejer, altså direkte højre, så er der måske en chance for at de ikke ryger OOB til venstre. Hvis jeg forstår rullets virkning korrekt. Ultra hook finten lyder det som om, hvis man allerede hooker den helt vildt nemt.

Edited by Gålfer
Posted
3 minutter siden, skrev Gålfer:

Yeeah maaan, det er RØV vanskeligt at forklare på tekst, lol.

Kigger på det til morgen kaffen :)

Videoboy in the morning.

Lasse, vi siger de samme ting, bare på helt forskellige måder, det er griner nok. Og det der med at rulle lyder ikke som noget jeg har gjort meget i, synes ikke rigtigt det er så fedt? Så skal de jo startes ud i retningen af hvor navlen pejer, altså direkte højre, så er der måske en chance for at de ikke ryger OOB til venstre. Hvis jeg forstår rullets virkning korrekt. Ultra hook finten lyder det som om, hvis man allerede hooker den helt vildt nemt.

Det var sådan jeg troede du slog en cut og det var derfor jeg ikke kunne få det til at give mening på nogen måde ;) jeg har rullet sindssygt med hænderne og gør det meget endnu, og jeg træner cuts netop for at komme af med det... Så kunne ikke forstå hvis du brugte det til at slå cuts ;) 

Posted (edited)

aaaaaaah, nej det er omvendt, hvis det nu skulle være noget, der skal IKKE rulles LOL på en cutter, av av av, det lugter af dobbelt cross aksen og vupit vupti! OOB venstre.

Jeg holder igen, som i et standard cut chip, jeg chipper bare 130 meter som eksempel, med cupped venstre så bolden går lavere end normalt slag, hænder, ud foran. Slagfladen får aldrig lov til at komme over, før et GODT stykke tid efter bolden ER ramt, skaden er sket, hvis lukket kommer før træf, så er det noget lort at ha allignet op til et cut, set cuttet og så se bolden høvle til venstre, og desværre, gå mere til venstre.

Det er primært det buk, og det kan man ikke skrive sig ud af, det er et andet buk oven i hogan/johnson cuppen, der sørger for cuttet i sådan en rigtig hånd cutter, dér :) ( men jeg kan tegne og videooé mig ud af situationen, forhåbentligt )

Edited by Gålfer
Posted
8 timer siden, skrev Golfkid:

Det var sådan jeg troede du slog en cut og det var derfor jeg ikke kunne få det til at give mening på nogen måde ;) jeg har rullet sindssygt med hænderne og gør det meget endnu, og jeg træner cuts netop for at komme af med det... Så kunne ikke forstå hvis du brugte det til at slå cuts ;) 

Jeg træner præcis det samme. Har altid spillet med en solid draw, og har faktisk også rullet alt for meget med mine hænder. Det lærte vi jo for 15 år siden :)

Problemet er dog, at jeg har tendens til, at lagge lidt inside, og derefter rulle med hænderne. Det resulterer nogle gange i, at køllen bliver fanget bag mig og jeg slår et stort push. Andre gange får man startet nedsvinget lidt for meget med armene, og når så man rullerne hænderne så har du en snaphook. Det er no-go.

Så nu træner vi en stejlere angrebsvinkel, og MEGET passive hænder. Til min store forundring har jeg ikke mistet mere end et par mph med driveren, og træffet er langt mere konstant idag end tidligere. Tidligere kunne man selvfølgelig med god timing være god, men bundniveauet føler jeg allerede er hævet en del.

Nu skal jeg bare lære, at visualisere en lille fade ordentligt på banen, og det er i virkeligheden den sværreste del at ændre.

Posted (edited)

Jeg føler personligt, det med at visualisere en fade, - at der skal en eller anden form for "tvungen" ideal boldflugt til, set i forhold til fairways udformning, og forhindringer, det at pinden står i højre side f.eks. Alle de elementer gør ligesom jeg "ser" den fade der, for hvis jeg tænker draw, kan jeg se at bold flugten går på tværs af det forløb som naturen ligesom tillader og risici stiger betragtligt da området der skal spilles på er noget mindre, hvis det giver mening.

Jeg var jo ude at optage i går, og rent faktisk fik jeg hele hul 2 i kassen og der lå jeg i andet slaget således at jeg så en fade grundet variabler i bane design samt vind stod ind fra venstre mod højre. Så forsøger lige at strikke noget sammen på video, også med henblik på det der cut med cup'ed og tiltet venstre og så holde den så den ikke lukker.

Det virker rigtigt godt synes jeg, og fanger som ofte midt green eller sågar en rimelig birdie chance med den approach.

Edited by Gålfer
Posted (edited)

Der, mix af noget fra igår og så det med at se fade grundet bane design og bolds lokation i forhold til pinden og forhindringer, og så til sidst hvordan jeg laver sådan en lidt lav cutter med det jeg kalder aktive hænder, modsat en draw som er fuldstændigt passive.

Edited by Gålfer
Posted
13 minutter siden, skrev Gålfer:

Det der er ikke aktive hænder, det er mega passive hænder, når de først ruller så sent, i dit eksempel :) i almindelige golftermer er det passive hænder, hvor du mener det er stik modsat. 

Dog har du ret bløde og aktive i selve svinget du viser fra banen og ikke i nærheden af dit eksempel, men så længe det er den følelse du har, så er det kun fint. Det vil altid se anderledes ud på banen end når man laver drills :) 

Posted (edited)

Well, for mig er aktive hænder noget med at positionere den anderledes en et slag hvor jeg ikke tænker over hænderne, og måske endda ændre vinkler i hænder gennem træf.

Passive hænder er for mig ikke det at "holde" den, og forsinke turn over, også hvorfor jeg slår en draw når jeg bare kører igennem uden at manipulere hænder.

Men det er jo sjovt som man oplever tingene forskelligt :)

Jeg skal kæmpe imod, så at sige, med hænderne ellers turner den, grundet sving bane og fremdrift. Det er ihvertfald for mig en aktiv process.

Er med på normen er at kalde det passivt, men i kroppen føles det omvendt. Helt klart.

Edited by Gålfer
Posted (edited)
57 minutter siden, skrev Gålfer:

Well, for mig er aktive hænder noget med at positionere den anderledes en et slag hvor jeg ikke tænker over hænderne, og måske endda ændre vinkler i hænder gennem træf.

Passive hænder er for mig ikke det at "holde" den, og forsinke turn over, også hvorfor jeg slår en draw når jeg bare kører igennem uden at manipulere hænder.

Men det er jo sjovt som man oplever tingene forskelligt :)

Jeg skal kæmpe imod, så at sige, med hænderne ellers turner den, grundet sving bane og fremdrift. Det er ihvertfald for mig en aktiv process.

Er med på normen er at kalde det passivt, men i kroppen føles det omvendt. Helt klart.

Kan du godt forstå hvorfor de fleste har så svært ved at forstå hvad du mener, når du opfinder dine egne definitioner, som er komplet modsat af hvordan de bruges af resten af golfverden, der er jo ingen der har en chance for at læse hvad du føler, så når det læses er det rent volapyk. 

Du skriver endda af du godt ved at det er modsat, så om du skriver det modsat, bare fordi du vil være anderledes end alle andre ved jeg ikke, men det ville være fremmeligt for debatterne hvis folk kunne læse hvad du mente, uden der skal skrives 10 posts hver gang for at finde frem til det. 

Edited by Casper
  • Like 2
Posted (edited)

Jamen, passive hænder for mig = draw

Aktive hænder, cup + bend = punch cut.

Aktive hænder i et draw = hook.

Beklager det er omvendt, men sådan er det bare for mig :)

Det er rent tanke mæssigt og rent teknisk en aktiv process at slå en fade på den måde ( og der er mange ) frem for en draw.

Jeg cupper venstre ned igennem svinget og tilter en anelse, det er 2 aktive processer, at slå med så neutrale håndled som muligt der frembringer en draw, er jo i sangens natur en passiv aktion.

Sådan en cutter der, ligger det hele i hænderne, for mig.

Edited by Gålfer
Posted

Der er ingen tvivl om, at man kan minimere ens fejlmargin hvis man kan få mindre aktive hænder, og mine køllerotation ind i golfslaget. Aktive hænder gør som regel, at man flipper hænderne igennem træffet, og køllen svinges udad, og rundt om en. Dvs. det er en hook/draw finish.

Kigger man på nogle af de bedste pitchere af en golfbold i verden (Måske med undtagelsen af Phil), så er der MEGET lidt køllerotation, og meget lidt aktive hænder. Dvs. køllen sættes stortset ikke i tilbagesving eller gennemsving, og køllen hives ligesom igennem træffet uden release. Dvs. det bliver de store muskler som slår slaget, og længdekontrollen og retningskontrollen vil blive markant bedre.

Jordan Spieth har samme tanker om de fulde slag hvor han forsøger at holde vinklen på køllehovedet længere tid igennem træffet, og det er derfor han laver en quickenwing. Ifølge ham og træneren gør det, at hans dårligere slag er markant bedre da svinget ikke nødvendigvis behøver, at være med 100% perfekt timing. Man må jo sige, at Jordan kan meget mere end at putte selvom medierne gerne vil fortælle, at det er den eneste grund til at han er så god.

Dustin Johnson har jo også forbedret sig markant efter han gik fra et draw til en fade, og ifølge ham selv har han ikke mistet længde. Det er dog give ham mere kontrol, og det må man sige han har taget til sig.

8 minutter siden, skrev Gålfer:

Jamen, passive hænder for mig = draw

Aktive hænder, cup + bend = punch cut.

Aktive hænder i et draw = hook.

Beklager det er omvendt, men sådan er det bare for mig :)

Det er rent tanke mæssigt og rent teknisk en aktiv process at slå en fade på den måde ( og der er mange ) frem for en draw.

Jeg cupper venstre ned igennem svinget og tilter en anelse, det er 2 aktive processer, at slå med så neutrale håndled som muligt der frembringer en draw, er jo i sangens natur en passiv aktion.

Sådan en cutter der, ligger det hele i hænderne, for mig.

Har du et stærkt grip? I så fald kan det være årsagen, da du så kun kan manipulere dig til et cut.

De fleste dygtige spillere trækker med ydersiden af venstre hånd mod målet igennem træffet. Flipper du hænderne ind igennem vil du rigtigt nok generere lidt mere fart, men også gøre boldtræffet mere ustabilt.

Posted

Har neutralt grip. Jeg havde et meget stærkt grip da jeg startede med holdt op med det i takt med det blev nemmere og nemmere at hooke bolden, så nu er det så neutralt som det kan være.

Giver dig helt ret i spieths chicken wing og holde den, jeg holder også mine chips, og gode pitch slag, og nu det der approach cut er i princippet også slået som et åbent chip bare 130-140 meter, men ellers bare det samme.

Forstår godt grunden til undren af mine valg af passive og aktive ord i forbindelse med det, men jeg føler nu engang at der skal tænkes og aktivt holdes igen ( og det er så det i kalder passivt, og det kan jeg også give ret i helt sikkert ) men desværre er det omvendt for mig, en draw skal jeg bare svinge helt neutralt så kommer den, en cutter skal der med "force" manipuleres her og der, for at fremtvinge, altså på den måde illustreret, der er mange andre måder man kan slå en cutter, jeg også selv ville kalde passiv.

Som jeg siger, det er en hånd cutter :)