Hvorfor have elitehold
Skrevet 16 februar 2012 - 21:39
Er det bare noget prestige noget, eller er der noget andet der gør det.
Jeg er medlem for at spille golf, ser det ikke som en sport, mere som en hobby hvor jeg hygger mig.
Jeg er ikke i tvivl om at dem der spiller på div. elitehold syntes det er fedt, og ser det som en sport, hvor de prøver en masse forskellige baner, og for nogle oplevelser.
Men jeg tænker lidt, hvad for det menige medlem ud af elitetrupperne, hvad for klubberne ud af det ?
Giver det flere sponsorer til klubben ?
Jeg tror heller ikke at den almindelige ikke golf spillende dansker, vil overveje at begynde at spille golf fordi at byen har et eks.1.div hold.
Er jeg helt ved siden af ?
MSP
Skrevet 16 februar 2012 - 21:56
For mig har det altid været vigtigt at blive god til det jeg beskæftiger mig med. Elitespillerne er en inspiration og motivation for mig, og når den tid kommer at min søn skal spille golf, er jeg glad for at der er nogle forbilleder han kan efterligne og lære af - om ikke andet hvor meget arbejde det kræver at blive rigtig god.
For mig har bredde og elite altid været tæt forbundne. De supplerer og lever af hinanden.
På mere praktisk klubplan, kan en god elite være med at gøre klubben attraktiv og være en god markedsføring også, og en satsning på eliten giver vel også noget større sandsynlighed for at der er ordentlige træningsområder i klubben.
Det giver helt klart flere sponsorer, men om det giver mere end det koster tror jeg ikke - ikke mange steder i hvert fald.
Hos os deltager eliten rigtig meget i de brede klubturneringer også, og det er en fornøjelse at møde dem, både pga deres spil, men også deres opførsel. De er virkelig gode ambassadører for de penge der gives ud på dem.
Skrevet 16 februar 2012 - 21:59
Sportsforeninger har elitehold - dette kan selvfølgelig være på forskelligt niveau.
Eliteafdelingen er med til at tiltrække unge og dygtige spillere - hvis en klub vælger eliten fra, vil disse spillere skifte klub, for at komme til at dyrke deres sport på eliteplan. Eliten tiltrækker normalt sponsorer og jeg tror ikke at der er mange steder at der ikke er overskud på eliten.
I min klub, er der ca 10 spillere i divisionstruppen. det giver 54.000 kr i kontingent. Udgiften til eliteholdet var ca 27.000 kr, heraf sponsoreret tøj for ca 12.000.
Dvs en "udgift" på 15.000 kr. Hvis ikke vi havde eliteholdet, ville minimum ½-delen forlade klubben for at spille andre steder og det ville derfor være et tab i indtægt for klubben.
derudover benyttes elitespillere til sponsor- og erhvervsklubarrangementer for at give sponsorerne en god oplevelse.
Skrevet 17 februar 2012 - 08:08
Da Jeg i mine yngre dage spillede fodbold, var det i en klub med en meget stor bredde, og en lille elite. Det var altid et stort må at komme på 1 holdet. Hvilket var årsag til at vi havde en stor bredde....
Jeg ved godt at det ikke er helt det samme i golf, da langt de fleste ikke har et mål om at komme i elite truppen. Men det gør det da lidt mere spændende at der render nogle rundt i klubben, som spiller golf på højt plan.
Skrevet 17 februar 2012 - 08:50
Når det kommer til den rigtige elite (+ hcp. - ca. 2) og de unge talenter, så synes jeg ubetinget det er en god ting.
Men mange steder er "eliten" reelt en flok i alderen sidst i tyverene til sidst i 40erne, i hcp. ca. 4-9 som render rundt og hygger sig i kval.rækken. Og det ER super sjovt, har selv elsket det de gange jeg har været med, men her synes jeg ubetinget det er noget hvor folk selv må betale det det koster. Jeg kan på ingen måde se det rimelige i, at hr. og fru Hansen skal betale bare 50 kr. mere i kontingent, for at folk på mit niveau eller marginalt bedre, kan spille matcher i kval.rækken.
Men spændende emne, som tidligere har givet ganske stor diskussion på bla. GO.
Ændret af M&M, 17 februar 2012 - 08:52.
Skrevet 17 februar 2012 - 09:41
Jeg tror faktisk der er klubber, som kunne få flere medlemmer, hvis de lukkede deres eliteafd. Specielt de steder hvor klubberne ligger tæt.
Om det er 90% af klubbens medlemmer som er ligeglade med eliten ved jeg ikke, men tallet er nok ikke helt forkert, og for dem er eliten kun til besvær med deres mindst 3 årlige banelukninger i forbindelse med DGU-matcher, som jo altid spilles på de mest populære tidspunkter. De fylder så også på træningsområderne, når de ind imellem mødes til fællestræning.
Nogle mener så, at eliteafd. giver sponsorindtægter, det gør den så ikke i Dragør. I Dragør køres der et meget professionelt sponsorkoncept, som kommer alle medlemmer til gavn, så derfor skal alle sponsoraftaler godkendes af sponsorudvalg og bestyrelse. Hvor vil jeg så hen med det, jo på et tidspunkt kom en elitespiller stolt og glad og fortalte, han havde fundet en sponsor til sit hold. Fint sagde vi hvad går det så ud på? Jo hans sponsor ville betale Kr. 50.000 til hans hold, som så skulle reklamere for sponsoren, men betingelsen var at alle kr. 50.000 gik til hans hold.
Den aftale ville Sponsorudvalg og bestyrelse da godt godkende, men så forlangte vi også, at eliteafd, for fremtiden skulle klare sig uden hjælp fra resten af klubbens sponsorer. Det synes spillerne i eliteafd. så ikke var ok, og droppede deres oprindelige oplæg. Omtalte sponsor kom aldrig på sponsorlisten i Dragør.
Jeg synes også de få indlæg i denne tråd, vidner om hvor lidt almindelige klubgolfere går op i elitegolf på klubplan.
Skrevet 17 februar 2012 - 10:09
COP, den 17 februar 2012 - 09:41, sagde:
Jeg har aldrig været i en klub, som havde en elite afdeling. Derfor syntes jeg også, at det er interessant, at høre om de forskellige erfaringer og holdninger.
Skrevet 17 februar 2012 - 10:34
Jeg har i øvrigt intet med noget elitehold at gøre, men jeg har tilmeldt mig regionsgolf i 2012 som jo også er noget klubben betaler for.
- Harvey Penick
Skrevet 17 februar 2012 - 11:24
I de klubber, hvor der er flere divisionshold, kvalrækkehold osv. kan det måske fylde en del. Men at der ikke skal være elitehold er efter min mening helt galt.
For nogen (mig selv inkl.) er golf ikke kun hygge med en dåsebajer el to i baggen (sat på spidsen, I know) men netop en sport, hvor konkurrenceelementet betyder meget. Både mod mig selv, men også mod andre.
I min klub har vi et kvalhold og et 4. div. hold og vi har så 3 dage på et helt kaldenderår, hvor 1 . tee er lukket ca. 3 timer og ja, det er på en lørdag el søndag. Hvis man som medlem i klubben ikke kan acceptere dette, så er det helt i skoven.
Mange klubber har herredag, damedag, pensionister osv. osv. Har spillet i en klub, hvor pensionisterne el hvad det hedder havde banelukning hver mandag fra 8-12. Tirsdag eftermiddag var forbeholdt damerne og onsdag eftermiddag forbeholdt herrene.
I denne klub havde vi svært ved at gennemtrumfe 3 banelukninger af 1 times varighed på et helt år. Det var til et kvalrækkehold og lukningen af første tee lå typisk fra fx. 8-9 en lørdag el søndag morgen.
Hvordan man kan have et problem med det, med alle de andre banelukninger og forbehold der er hver eneste uge er mig en gåde!!
I disse tider har de fleste vel mulighed for at vælge en klub, hvor der ikke er en kæmpe eliteafdeling og hvor der er masser af ledige tee-tider.
Forstår ikke hvorfor der ofte bliver skudt på eliten!?
Man ville vel ikke foreslå, at kaninerne ikke må fylde på rangen. Eller at "de gamle" ikke må have hyggeklub med banelukning hver mandag?
Kan nok heller ikke helt forstå, at man ikke kan undvære 50,- af ens kontingent til fx. eliten. I øvrigt så er der mange små eliteafdelinger, hvor man selv betaler en hel del.
I min klub betaler vi selv for tøj. Vi hjælper med at undervise kaninerne og afholde golfintro-dage for potentielle nye medlemmer.
Skrevet 17 februar 2012 - 11:54
lakeclean, den 17 februar 2012 - 11:24, sagde:
Kan nok heller ikke helt forstå, at man ikke kan undvære 50,- af ens kontingent til fx. eliten. I øvrigt så er der mange små eliteafdelinger, hvor man selv betaler en hel del.
Banelukninger for eliten har jeg ingen problemer med - det er de mere faste lukninger hver eneste uge der kan genere.
Men forstår vitterligt ikke, hvorfor andre skal betale for at du (og jeg) gerne vil konkurrere når du (og jeg) spiller golf?!
Hvad nu hvis en flok pensionister/seniorer (intet negativt ment) besluttede, at det ville være vildt hyggeligt at køre på besøg i naboklubberne og spille hver eneste mandag formiddag, og derfor købte et gammelt udrangeret folkevognsrugbrød til f.eks. 90.000 kr. Ville det så være rimeligt, at alle 900 medlemmer skulle stige 100 kr. i kontingent?
Jeg har absolut intet imod eliten, eller konkurrenceelementet i i golf øvrigt - tværtimod!! Jeg synes bare det er lidt tyndt, at tro/forvente at andre skal betale penge for at eliten kan opretholdes - det er jo ikke sådan at det vrimler med tilskuere til en match i kval.rækken.
Skrevet 17 februar 2012 - 12:07
Ifølge DGU skal banen være lukket mindst 1 time op til Tee-off, spiller alle klubbens hold hjemme samme dag, så er 1. tee lukket fra 7 morgen til kl. 11, hvis den turneringsansvarlige ellers er flink, han kan også vælge at give sidste bold en times fred, inden første almindelige klubgolfer lukkes ud.
I Dragør spiller flere elitespillere også med i herredag og damedag, så her fylder de også
Jeg kender alt til eliteafd. i Dragør, og har støttet den aktivt i hele min golfkarriere, men kommer der et forslag om nedlæggelse af eliteafd. på generalforesamlingen ville jeg ikke være den aktive, som kæmpede for deres overlevelse, dertil yder flertallet af spillerne på vores hold alt for lidt i klubsammenhæng.
Jeg læser ofte om hvor meget elitespillere i andre klubber yder i deres klub, de findes næsten ikke i Dragør, måske kan jeg med lidt god vilje forsvare 3 ud af en trup på 25, men så har jeg også de positive briller på.
Sidste sæson stod Dragør for tur, til at skulle lægge bane til DGU-turneringen Royal-Tour og Royal Challenger Tour for damer og piger. DGU ville gerne have 40 frivillige til at hjælpe med alt det praktiske, som startere, scoreindtastning, forcaddies osv. Der var ikke en eneste frivillig fra eliteafd. Der imod var der 20 frivillige oldtimers, som sad ude på de forskellige huller og ledte efter bolde for de dygtige damer og piger.
Denne turnering blev afholdt en weekend, så undskylningen med at være på arbejde og alt det andet ævl er ikke holdbart - Beklager I havde chancen men forpassede den igen, lige som I altid har gjort!
Jeg har i år foreslået at spillerne skal betale for deltagelse på elitehold, det skal selvfølgelig ikke gælde for juniorer, men for voksne spillere, som nyder godt af gratis træning, morgenmad inden matcher, bolde til turneringer, betalt matchfee ved klaret cut i ranglisteturneringer osv. ja listen er lang over alle de goder I har fået gennem flere år.
Jeg har tidligere dokumenteret hvor meget eliteafd. koster Dragør's medlemmer på GO, og det er ikke småpenge, når vi taler om en klub som Dragør.
Nu har vi en eliteafd. i Dragør og så bakker jeg op om den, men jeg forstår godt de medlemmer som ikke kan se deres berettigelse.
Skrevet 17 februar 2012 - 12:33
Jeg synes heller ikke det bør være et problem at banen er lukket få gange i løbet af en sæson.
Der hvor jeg synes det kan blive et problem er når eliteafdelingen ikke opfatter sig selv som en del af klubben. Dvs man i nogle tilfælde faktisk synes klubben er til for dem.
Jeg har selv haft en oplevelse i forgangne sæson hvor jeg stod på rangen med masser af plads.
Efterhånden kom der flere til, og jeg så godt at det var især unge spillere med en tilknytning til eliten.
Jeg viste ikke at de skulle have fællestræning og trænede videre uden egentlig at lægge mærke til de andre.
På et tidspunkt kom en spiller jeg ikke havde set før og stillede sig op og kiggede på mig. Jeg hilste pænt på ham og spekulerede egentlig ikke mere over det.
Til højre for mig var der ikke mere plads men til venstre mange pladser. Fyren gik nu ind i mellem mig og den næste spiller til højre for mig. Ingen af os 3 kunne slå frit og min første tanke var selvfølgelig at flytte til venstre.
Jeg synes dog at jeg ville spørge ham hvorfor han trængte sig sådan ind.
Det affødte en kommentar om at man burde vide at der var fællestræning for eliten, og at han gerne ville stå ved siden af sine kammerater.
Mit svar var at det kunne jeg da godt forstå, men han kunne jo bare have spurgt om jeg ville rykke mig lidt.
Jeg ved godt at denne person ikke nødvendigvis tegner hele eliteafdelingen. Men jeg synes der er en tendens til at eliten selv opfatter sig som vigtigere end Per og Poul, og holder sig for sig selv.
Det burde faktisk være omvendt.
Hdc.: 6,1
Skrevet 17 februar 2012 - 12:43
COP, den 17 februar 2012 - 12:07, sagde:
Ifølge DGU skal banen være lukket mindst 1 time op til Tee-off, spiller alle klubbens hold hjemme samme dag, så er 1. tee lukket fra 7 morgen til kl. 11, hvis den turneringsansvarlige ellers er flink, han kan også vælge at give sidste bold en times fred, inden første almindelige klubgolfer lukkes ud.
I Dragør spiller flere elitespillere også med i herredag og damedag, så her fylder de også
Jeg kender alt til eliteafd. i Dragør, og har støttet den aktivt i hele min golfkarriere, men kommer der et forslag om nedlæggelse af eliteafd. på generalforesamlingen ville jeg ikke være den aktive, som kæmpede for deres overlevelse, dertil yder flertallet af spillerne på vores hold alt for lidt i klubsammenhæng.
Jeg læser ofte om hvor meget elitespillere i andre klubber yder i deres klub, de findes næsten ikke i Dragør, måske kan jeg med lidt god vilje forsvare 3 ud af en trup på 25, men så har jeg også de positive briller på.
Sidste sæson stod Dragør for tur, til at skulle lægge bane til DGU-turneringen Royal-Tour og Royal Challenger Tour for damer og piger. DGU ville gerne have 40 frivillige til at hjælpe med alt det praktiske, som startere, scoreindtastning, forcaddies osv. Der var ikke en eneste frivillig fra eliteafd. Der imod var der 20 frivillige oldtimers, som sad ude på de forskellige huller og ledte efter bolde for de dygtige damer og piger.
Denne turnering blev afholdt en weekend, så undskylningen med at være på arbejde og alt det andet ævl er ikke holdbart - Beklager I havde chancen men forpassede den igen, lige som I altid har gjort!
Jeg har i år foreslået at spillerne skal betale for deltagelse på elitehold, det skal selvfølgelig ikke gælde for juniorer, men for voksne spillere, som nyder godt af gratis træning, morgenmad inden matcher, bolde til turneringer, betalt matchfee ved klaret cut i ranglisteturneringer osv. ja listen er lang over alle de goder I har fået gennem flere år.
Jeg har tidligere dokumenteret hvor meget eliteafd. koster Dragør's medlemmer på GO, og det er ikke småpenge, når vi taler om en klub som Dragør.
Nu har vi en eliteafd. i Dragør og så bakker jeg op om den, men jeg forstår godt de medlemmer som ikke kan se deres berettigelse.
Hej COP.
Det er ikke fordi jeg skal dække mig ind under dig, men jeg har for det meste samme mening som dig. Da du er en del
bedre i skrift end mig. Svare jeg tit i dine indlæg....
MEN også denne gang er vi enige.
Det er sgu svært bare at få et lille smil fra nogle af spillerne.(Og det koster ikke noget)
Kan også huske forrige år hvor man kunne spille med eliten i en turnering. Tror der var 3 tilmeldte !!!
Bjørnen
Tilføj svar
0 bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere